Определение по дело №3190/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2972
Дата: 22 ноември 2019 г. (в сила от 3 декември 2019 г.)
Съдия: Мария Симеонова Ганева
Дело: 20197050703190
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 21 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

                                        О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

№…………/22.11.2019 г.

 

   ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ХХХІІІІ състав, в закрито заседание на двадесет и втори ноември две хиляди и деветнадесета година в състав :

                                           Административен съдия : Мария Ганева ,

като разгледа докладваното от съдията частно административно дело № 3190/2019 г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 60, ал. 4 и ал. 5 от АПК във вр. с чл. 188 от ЗДДС.

Образувано е по жалба на „Бар –Лев 80“ ЕООД с ЕИК ********* и  съдебен адрес ***  , представлявано от управителя  Й.Й.Б.срещу разпореждане за предварително изпълнение  на заповед № 463-ФК/18.11.2019  г. на началника на отдел „Оперативни дейности“ –Варна към ГД „ Фискален контрол „ на НАП, с която му е наложена ПАМ „ запечатване на търговски обект“ – магазин за строителни материали в с. Приселци, местност „Харамията“ за срок от 14 дни на основание чл. 186 във вр. с чл. 187 от ЗДДС.

Изтъкват се доводи за незаконосъобразност на това разпореждане ден поради невъзможност адресата на разпореждането да се възползва от правото по чл. 187, ал.4 от ЗДДС . Допуснатото предварително изпълнение ще доведе дружеството до фалит , понеже се касае за малък семеен бизнес. Оспорва се твърдението на адм.орган за засягане на важен  държавен интерес . Предварителното изпълнение на ПАМ не гарантира  законосъобразно отчитане на продажби  чрез фискално устройство в обекта. Релевира се отсъствие на мотиви на атакуваното разпореждане  поради  липсата на посочени конкретни факти, които до обосноват правилността на взетото решение .  Целите на ПАМ са различни от целите на предварителното изпълнение на мярката . Преустановяване и предотвратяване на други нарушения  не могат да бъдат мотиви по предприемане на предварително изпълнение , тъй като не са сред предпоставките на чл. 60, ал.1 от АПК .

Отправеното към съда искане е за отмяна на обжалваното разпореждане.

Съдът , след като съобрази с изложените в искането доводи и представената от ответника административна преписка , прецени следното:

Жалбата съдът счита за процесуално допустима. Същата изхожда от адресата на постановената заповед за налагане на ПАМ, който  е засегнат неблагоприятно от наложената му забрана, включително и от постановеното  нейно изпълнение преди  влизане в сила на издадения адм. акт. Заповедта по налагане на ПАМ, в която се съдържа и разпореждането за предварително изпълнение , е връчена на търговеца на 20.11.2019 г. и на 21.11.2019 г. е подадена жалбата до териториално компетентния адм. съд , респективно потестативното субективно право на жалба е упражнено срочно в рамките на  разписания 3-дневен срок от съобщаване на акта  по чл. 60, ал.4 от АПК.

В обобщение съдът счита, че не съществуват пречки от процесуално естество по разглеждане на това искане .  При проверка на неговата основателност съдът   установи следното:

Със заповед № 463-ФК/18.10.2019  г. на началника на отдел „Оперативни дейности“ –Варна към ГД „ Фискален контрол „ на НАП  е наложена ПАМ „ запечатване на търговски обект“ –магазин за строителни материали в с. Приселци, местност „Харамията“ , стопанисван от жалбоподателя,   за срок от 14 дни на основание чл. 186 във вр. с чл. 187 от ЗДДС заради нерегистрирана продажба на стоки на 16.11.2019 г. на стойност 3.00 лв. и неиздаване на фискален касов  бон от  наличните в обекта ФУ . Със същия адм. акт на основание чл. 60 от АПК е разпоредено предварително изпълнение на заповедта , което се обосновава със необходимостта от предотвратявани преустановяване на административни нарушения , защита на  особено важни държавни интереси – спазване на фискална дисциплина и реда за отчитане на фискалните устройства , правилно определяне на  доходи. Посочва се съществуване на възможност за ново нарушение. Твърди се негативни последици за фиска поради неотчитане на приходи като по този начин се избягва данъчно облагане . Като допълнителна обосновка се посочва  видът на търговския обект- магазин за строителни материали  с разнообразие от продавани стоки- пясък, лепила, цимент, бетонови  блокчета , мрежи , установена разлика между разчетена и фактическа наличност  в обекта от 18.60 лв., непогасени задължения на търговеца към държавата  от 456.20 лв.

Като мотив за допуснато от административния орган предварително изпълнение  се сочи възможно затруднено или осуетено изпълнение на ПАМ поради евентуална  промяна на правната форма на обекта или предоставяне на неговото стопанисване от друг стопански субект . От закъснението по изпълнение на ПАМ могат да настъпят  значителни или трудно поправими вреди , защото се препятства  възможността на контролните органи да  проследят търговския оборот в цялост. Предварителното изпълнение се обосновава с нуждата от време за промяна на  установената организация  на работа на търговеца.

Към  представената  адм. преписка няма доказателства за предходни  адм. нарушения на търговеца и непогасени негови публични задължения . В съставения  констативен протокол от извършена проверка на обекта на 16.11.2019 г. се описват данни за функциониращо в обекта фискално и разлика между фактическа наличност  и  разчетна касова наличност от 18.60 лв.  Приложен е АУАН от 20.11.2019 г. като същите факти ,описани в заповедта по налагане на ПАМ, са квалифицирани като  нарушение по чл. 25, ал.1 т.1  от Наредба № Н-18/13.12.2006 г.

Изложената фактическа установеност налага следните правни изводи : 

Съгласно чл. 188, ал. 1 от ЗДДС заповедта по чл. 186, ал. 1 от ЗДДС подлежи на предварително изпълнение при условията на АПК, респ. по реда на  чл. 60 от АПК.В подкрепа на това разсъждение е константната практика на Върховния адм. съд. 

Предварителното изпълнение на адм. акт е изключение от принципа за произвеждане на правно действие на адм. акт след неговото влизане в законна сила . Подобно изключение следва да се прилага при стриктното спазване на материалните предпоставки на чл. 60, ал. 1 от АПК, а именно: за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда, или по искане на някоя от страните - в защита на особено важен неин интерес.

В свое определение № 480/16.01.2015 г. по адм. дело № 15382/2014 г. Върховният административен съд посочва , че за допускане на предварително изпълнение в тежест на адм. орган е да прецени всяко конкретно  обстоятелство и да посочи конкретните основания, наложили допускането на предварителното изпълнение.

Възпроизвеждане в мотивите на разпореждането на различните законови предпоставки за допускане на предварително изпълнение по чл. 60, ал.1 от АПК ,  излагането на правни разсъждения относно важността на различните хипотези по цитираната разпоредба , посочването на общи и хипотетични правни възможности за настъпване на значителни или трудно поправими вреди , за осуетяване изпълнението на акта не изпълняват функцията на мотивиране на разпореждането за допускане на предварително изпълнение.

Липсва назоваване на конкретни юридически факти, които да кореспондират с някоя от лимитативно изброените хипотези на чл. 60 , ал.1 от АПК

В мотивите на разпореждането на ответника се твърди , че предварителното изпълнение е наложително за предотвратяване и преустановяване на  административни нарушения от същия вид. Този мотив буквално възпроизвежда текста на чл. 22 от ЗАНН . С тази разпоредба законодателят назовава целта на принудителните адм. мерки и същата не може да послужи като конкретно фактическо основание за допускане на изпълнение на ПАМ преди нейното влизане в законна сила след като предотвратяването и преустановяването на адм. нарушения се постига също и с изпълнение на наложената  мярка след изтичане на срока по нейното обжалване .  

Наличието на важен държавен интерес в случаи като процесния не се предполага, а следва да се преценява винаги съобразно конкретните фактически обстоятелства на случая - определение № 12553 от 17.10.2018 г. на ВАС по адм. д. № 12580/2018 г.

В мотивите на обжалваното разпореждане предварителното изпълнение се обосновава с тезата за съществуване на особено важен държавен интерес  по спазване на фискалната дисциплина и правилата за отчетност на търговските обороти, коректното  отчитане на приходи от търговска дейност, формиращи приходната част на държавния бюджет. Безспорно  назованият интерес е важен за Държавата , но българският законодател дава защита на особено важните държавни и обществени интереси с допускане на  предварително изпълнение на адм. актове по силата на закона . В потвърждение на този нормативен подход е чл. 124б от ЗАДС /налагане на ПАМ по запечатване на обект/; чл. 38а , 80 и 80а от ЗДС;  чл.15, 18, 46 и 65 от ЗОС ; чл.217 от ЗУТ и др. /.

Тази юридическа техника сочи за степенуване на значимите обществени и държавни интереси .

        В подкрепа на изложеното разбиране на съда е определение № 11773 от 4.10.2018 г. на ВАС по адм. д. № 11717/2018 г., , според което очевидно законодателят не счита, че е налице особено важен държавен интерес във всеки случай, когато се констатират нарушения при регистриране и отчитане на продажбите чрез фискално устройство и се налага принудителна административна мярка по чл. 186 от ЗДДС, тъй като не е предвидил предварително изпълнение на мярката по силата на закона. Затова при допускане на предварително изпълнение в тежест на административния орган е да прецени всяко конкретно обстоятелство и да посочи конкретните фактически основания, обусловили допускането на предварителното изпълнение на акта, което в настоящия случай не е спазено.

         В свое определение № 13594/14.10.2019 г.  по адм. дело № 11638/2019 г. ВАС   посочва, че издаването на  касова бележка е задължение на търговеца и неговото неспазване  води до налагане на ПАМ , но  невинаги когато се налага ПАМ е необходимо  да бъде допуснато нейното предварително изпълнение. Това е възможност , която не се прилага винаги , а при необходимост  и то  в случаи, когато са налице  предпоставките  по чл. 60, ал.1 от АПК.

Защитата на интересите на фиска в случая се постигат посредством кумулативния ефект на административнонаказателното производство и административното такова.  Видно от материалите по делото е съставен АУАН , който предполага издаването и на НП с ангажиране имуществената отговорност на търговеца. Постановеното запечатване на търговския обект като вид държавна принуда гарантира съблюдаването на нормативните правила в областта на данъчната политика на държавата. Тези способи осигуряват защитата на посочения по-горе държавен интерес без да е необходимо прилагане на разпоредбата на чл. 60 от АПК за предварително изпълнение на адм. акт.

Според определение № 10655 от 22.08.2018 г. на ВАС по адм. д. № 9973/2018 г. чрез допускането на предварителното изпълнение, респ. незабавното запечатване на търговския обект и забрана на достъпа до него, не се постига целта на предварителното изпълнение, включително относно интересите на фиска по правилно определяне на реализираните доходи и публичните задължения на лицето. ,

       Адм. орган излага декларативно твърдение в мотивите на разпореждането , че  допуснатото предварително изпълнение ще осуети извършване на ново поредно  нарушение . Твърди се, че търговецът укрива значителна част от своите приходи. Подобни аргументи може да обосноват законност на издаденото  разпореждане само ако са подкрепени от доказателства , каквито в случая липсват по представената от ответника адм. преписка . Мярката по запечатване на търговски обект  и разпореждането за предварително изпълнение са наложени от териториална структура на НАП – отдел „ Оперативни дейности“ – Варна при НАП. ТД на НАП-Варна е компетентната  териториална дирекция на НАП за  търговеца по критериите на чл. 8 от ДОПК. Това е дирекцията , която има правомощие да извършва всички данъчни производства спрямо жалбоподателя / данъчни ревизии и данъчни проверки / и да съхранява подобна информация . В тази връзка след като издателят на разпореждането , имайки достъп до данъчното досие на търговеца, не посочва никакви доказателства за извършени нарушения от търговеца на данъчното законодателство , за установени други факти по неспазване на реда по регистриране и отчитане на търговски продажби , изведеното заключение за вероятност от поредна противоправна деятелност няма основание.

      Като аргументация на издаденото разпореждане се посочва съществуването на непогасени задължения на търговеца спрямо държавата, но  няма приложени такива доказателства към представената по делото административна преписка, а освен това според определение № 13594/

14.10.2019 г. на ВАС по адм. дело № 11638/2019 г. наличието на непогасени данъчни задължения не може да обоснове заплаха за интересите на държавата и обществото , още по–малко  извод за невъзможност  мярката да бъде изпълнена след влизане в сила на ЗПАМ.

      В оспореното разпореждане като довод за взетото решение се посочва разнообразието от продавани стоки , но подобен аргумент не може да послужи като убедително основание, защото не е обвързан от данни за обичаен дневен, седмичен, месечен или годишен търговски оборот на магазина , за съпоставка на тези данни  с търговския оборот на други сходни обекти в района , респективно не е събрана информация за заявеното от административния орган твърдение за укриване на значителни приходи и за необходимост от време за промяна на организацията на работа .  

На следващо място, в определение № 11773 от 4.10.2018 г. на ВАС по адм. д. № 11717/2018 г. се посочва, че обществените отношения, свързани с коректното отчитане на продажбите на стоки или услуги в или от търговските обекти, са пряко свързани с фискалните интереси на държавата и предполагат засилена охрана, но в законово очертаните рамки - съобразно целите на закона /чл. 4, ал. 2 от АПК/, но без да се засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава /чл. 6, ал. 2 от АПК/. Както принудителната административна мярка, така и допускането на нейното изпълнение трябва да бъдат необходими за постигане на целта на закона, но и да са съразмерни по тежест с установените факти и преследваната цел.

В конкретния случай адм. орган е издал разпореждане за предварително изпълнение на ПАМ , което означава запечатване на търговския обект за срок от 14  дни при максимален такъв от 30 дни по чл. 186, ал.1 от ЗДДС преди законосъобразността на тази принудителна адм. мярка да е проверена по съдебен ред .

По изложените съображения съдът счита , че атакуваното разпореждане на адм. орган подлежи на отмяна с произтичащите от това законни последици.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 60, ал. 6 от АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТМЕНЯ по жалба на „Бар –Лев 80“ ЕООД с ЕИК ********* и  съдебен адрес ***  , представлявано от управителя  Й.Й.Б., разпореждане за предварително изпълнение  на заповед № 463-ФК/18.11.2019  г. на началника на отдел „Оперативни дейности“ –Варна към ГД „ Фискален контрол „ на НАП, с която основание чл. 186 във вр. с чл. 187 от ЗДДС му е наложена ПАМ „ запечатване на търговски обект“ – магазин за строителни материали в с. Приселци, местност „Харамията“ за срок от 14 дни .

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО  подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в седмодневен срок от неговото съобщаване на страните.

 

                                       Административен съдия: