Разпореждане по дело №58/2022 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 91
Дата: 23 март 2022 г. (в сила от 16 май 2022 г.)
Съдия: Маргарита Йорданова Стергиовска
Дело: 20227270700058
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                 

Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е

 

гр.Шумен, 23.03.2022г.

 

 

Административен съд - град Шумен, в закрито заседание на двадесет и трети март две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

      Административен съдия: Маргарита Стергиовска

 

 

като разгледа докладваното от адм. съдия М. Стергиовска АД № 58/2022 г. по описа на ШАС,за да се произнесе,съобрази следното:

 Производството е образувано по реда на чл.306 във вр. с чл.304 от АПК по повод искане на Н.К.Г. с ЕГН ********** ***, с което се иска съда да изпълни процедурата по чл.306 от АПК, във вр. с чл.304 от АПК и да наложи глоба на виновното длъжностно лице-директор на РИОСВ – Шумен за неизпълнение задълженията си ,произтичащи от влязъл в сила съдебен акт, а именно влязлото в сила Решение №109/13.07.2021 г., постановено по АД № 192/2021 г. по описа на ШАС, потвърдено с решение №1222/09.02.2022 г., постановено по АД № 8512/2021 г. по описа на ВАС, с което е отменен изричен отказ на Директора на РИОСВ град Шумен, обективиран в писмо изх.№АД-298-/1/ от 13.05.2021 г., да издаде заповед за възстановяването на Н.К.Г. *** с ЕГН ********** на длъжността "Началник отдел" в отдел „Контрол на околната среда“ в Дирекция "Контролна и превантивна дейност" в РИОСВ град Шумен по реда на §7 ал.1 от ПЗР на ЗДСл. делото е върнато като преписка на Директор на РИОСВ град Шумен за произнасяне, съобразно дадените указания в настоящото решение по тълкуването и прилагането на закона.

  С разпореждане от 04.03.2022 год., в изпълнение на задълженията, произтичащи от разпоредбата на чл.306,ал.3 от АПК съдът е дал възможност на Директор на РИОСВ град Шумен, в 14 дневен срок от съобщението да даде писмени обяснения и да посочи доказателства във връзка с подаденото искане.

  С писмо изх. № АД-166/10.03.2022 г. е изпратена административната преписка под опис. С последващо писмо изх. № ОА – 988/17.03.2022 г. са представени писмени обяснения и доказателства за изпълнение на съдебния акт в частта му касаеща разноските.

Шуменският административен съд, като обсъди релевираните от страните доводи и съображения и прецени събраните по делото съвкупни доказателства,прие за установено от фактическа страна следното:

 Видно от Решение №55/25.02.2022 г., директорът на РИОСВ – Шумен отказъл издаването на заповед за назначаване по подадено заявление вх. № АД-298/26.04.2021 г. от Н.К.Г. за длъжността „началник отдел“ в отдел „Контрол на Околната среда“, дирекция „Контролна и превантивна дейност“ при РИОСВ-Шумен.

Същото е постановено след влизане в сила на Решение №109/13.07.2021 г., постановено по АД № 192/2021 г. по описа на ШАС, потвърдено с решение №1222/09.02.2022 г., постановено по АД № 8512/2021 г. по описа на ВАС и н практика е с противоположно съдържание от дадените със съдебния акт указания на административният орган.

Видно от съдебния акт, Н.Г. е изпълнявала длъжността "Началник отдел" в отдел „Контрол на околната среда“ в Дирекция "Контролна и превантивна дейност" до 19.11.2020 г., когато със Заповед №ЧР-89/18.11.2020 г. е прекратено служебното и правоотношение, тъй като е назначена на длъжността Директор на РИОСВ град Шумен, съгласно Трудов договор №1013/18.11.2020 г., сключен между жалбоподателката и министъра на околната среда и водите. Със Заповед №716/21.04.2021 г. на министъра на околната среда и водите, считано от 23.04.2021 г. е прекратено трудовото и правоотношение като Директор на РИОСВ град Шумен. Прието е, че изпълняваната от Г. длъжност Директор на РИОСВ град Шумен, попада в приложното поле на чл.19 ал.4 т.4 от ЗАдм., която предвижда, че ръководителите на държавни институции, създадени със закон или с постановление на Министерския съвет, които имат функции, във връзка с осъществяването на изпълнителната власт се считат за органи на изпълнителната власт. Директорът на РИОСВ град Шумен е орган на изпълнителната власт по смисъла на чл.19 ал.4 т.4 от ЗАдм във връзка с чл.9 и чл.10 ал.1 т.3 от Закона за опазване на околната среда. С оглед на това съдът приел, че са налице всички законови предпоставки на нормата на §7 ал.1 от ПЗР на ЗДСл и заявлението на жалбоподателката за възстановяване на предишната и длъжност е следвало да бъде удовлетворено.

Решаващият съдебен състав приел, че административният орган е имал правомощието и задължението да се произнесе по така подаденото заявление от Г. на 26.04.2021 г. да бъде назначена на заеманата от нея предишна длъжност, като административният орган и в частност като орган по назначението е следвало да издаде съответният акт за възникване на служебно правоотношение с жалбоподателката Н.Г. на посочената в заявлението длъжност, а именно "Началник отдел" в отдел „Контрол на околната среда“ в Дирекция "Контролна и превантивна дейност" в РИОСВ град Шумен, доколкото тази длъжност и към настоящия момент е „незаета“.

В постановеният съдебен акт решаващият състав приел, че отказът на Директора на РИОСВ град Шумен, обективиран в писмо изх.№АД-298/13.05.2021 г. е незаконосъобразен, тъй като противоречи на материалния закон и целта на закона и като такъв е отменен, и на основание чл.173 ал.2 от АПК, доколкото извън правомощията на съда е да постанови акт по същество, а именно издаване на искания акт от Г., делото като преписка е върнато на компетентния административен орган – Директорът на РИОСВ град Шумен за произнасяне, съобразно дадените указания по тълкуването и прилагането на закона с настоящото решение.   

С оглед наличието на всички законови предпоставки на нормата на § 7 от ПЗР от ЗДСл., която е императивна и представлява гаранция за правото на държавния служител след прекратяване на мандата или пълномощията да продължи да упражнява предишната държавна служба или да му бъдат предложени други подходящи в същата администрация, директорът на РИОСВ-Шумен е следвало да издаде позитивен акт, в унисон с дадените от съда задължителни указания, удовлетворяващ искането на заявителката.

В хипотезата на § 7 от ПЗР на ЗДСл във връзка с чл. 19, ал. 4 от Закона за администрацията, законовото задължение на административния орган да възстанови служителя на заеманата длъжност или да предложи друга равностойна длъжност в същата администрация е императивно формулирано и не зависи нито от преценката на административния орган, нито от наличието или липсата на свободни, незаети позиции в длъжностното разписание, както и дали към момента на назначаването на тази длъжност служителят е отговарял на изискваното образование.

Като е изложил мотиви в обяснението си за липса на свободна ръководна длъжност или равностойна, идентични със съдържащите се в  Решение №55/25.02.2022 г. /съдържащо отказ за издаването на заповед за назначаване по подадено заявление вх. № АД-298/26.04.2021 г. от Н.К.Г. за длъжността „началник отдел“ в отдел „Контрол на Околната среда“, дирекция „Контролна и превантивна дейност“ при РИОСВ-Шумен/, директорът на РИОСВ-Шумен вместо да пристъпи към действия по изпълнение на възникналото за него задължение, произтичащо от влязлото в сила съдебно решение е предприел действия, които са ирелевантни и не удовлетволяват съдържанието на дадените задължителни указания, свеждащи се до издаването на заповед за назначаване по подадено заявление вх. № АД-298/26.04.2021 г. от Н.К.Г. за длъжността „началник отдел“ в отдел „Контрол на Околната среда“, дирекция „Контролна и превантивна дейност“ при РИОСВ-Шумен, а не до постановяване на акт с противоположно съдържание – издаването на Решение №55/25.02.2022 г., с което директорът на РИОСВ – Шумен отказъл издаването на заповед за назначаване по подадено заявление вх. № АД-298/26.04.2021 г. от Н.К.Г. за длъжността „началник отдел“ в отдел „Контрол на Околната среда“, дирекция „Контролна и превантивна дейност“ при РИОСВ-Шумен.

В обобщение настоящият съдебен състав приема, че административния орган не се е съобразил с настъпилите правни поледици от съдебното решение, а констатираното поведение на задълженото длъжностно лице е основание за санкциониране на неправомерно поведение за изпълнение на влязло в сила съдебно решение по чл. 304, ал. 1 АПК.

Мотивиран от горното и на осн. чл.306 ал. 2 от АПК във вр. с чл.304 ал. 1 от АПК,съдът,

 

Р А З П О Р Е Д И:

 

НАЛАГА ГЛОБА в размер на 200 лв./двеста лева/ на директора  на РИОСВ – Шумен за неизпълнение задълженията си, произтичащи от влязъл в сила съдебен акт - Решение №109/13.07.2021 г., постановено по АД № 192/2021 г. по описа на ШАС, потвърдено с решение №1222/09.02.2022 г., постановено по АД № 8512/2021 г. по описа на ВАС.

Разпореждането подлежи на обжалване с частна жалба пред тричленен състав на Административен съд- Шумен в 7-дневен срок от връчването му на директора  на РИОСВ – Шумен.

Препис от разпореждането да се връчи на Н.К.Г. -молител в настоящото производство,за сведение.

 

        

                                                     Административен съдия: