Решение по дело №2569/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2394
Дата: 10 декември 2019 г.
Съдия: Гергана Димитрова Стоянова
Дело: 20197050702569
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 септември 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№……………………………………..2019 година,

 

гр. ВАРНА

 

В   И  М  Е  Т  О   Н  А   Н  А  Р  О  Д  А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр. Варна, ІІ-ри касационен състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОВА ПРОДАНОВА

ЧЛЕНОВЕ: ГЕРГАНА СТОЯНОВА

ДИМИТЪР МИХОВ

 

В съдебно заседание, проведено на 07.11.2019 г., при секретаря Наталия Зирковска, с участието на прокурора Силвиян Ивановизслуша докладваното от съдия Гергана Стоянова касационно административно дело № 2569/2019 година.

Производството е по реда на чл. 208 и следващи от АПК във връзка с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба  на „Теленор България ”ЕАД със седалище в гр.София, депозирано чрез процесуален представител,  срещу Решение № 1450/16.07.2019 г. , постановено  от ХХХ­­­­­­VІ-ти състав на ВРС  по  НАХД № 1152/2019 г. по описа на същия съд, с което е потвърдено издаденото срещу касатора наказателно постановление №  В-0046266/20.08.2018 г.

 С него, за нарушение на чл.113, ал.2 от ЗЗП, на основание чл.233, ал.2  във връзка с чл. 222а от същия закон на дружеството   е наложена имуществена санкция  в размер на  1000 лв.

        Касаторът счита въззивното решение за   незаконосъобразно, поради противоречието му с материалния и допуснати съществени нарушения на процесуалния  закон. Развива обширни доводи за допуснато в хода на административнонаказателното производство нарушения на процесуалните правила, конкретно тези на чл. 57,ал.1 т.5 от ЗАНН.

Наведено е общото твърдение, че   разпоредбата на   чл. 113, ал.2 от ЗЗП би била приложима, ако потребителят предяви рекламация пред търговеца и същата е удовлетворена чрез един от способите, визирани в чл. 112 , ал.1 изречение второ от   закона – извършване на ремонт на стоката, замяната и с нова,  освен ако това е невъзможно или избраният начин за обезщетение е непропорционален в сравнение с другия.

Отделно от горното изтъква и  немотивираност на въззивното решение.

Въз основа на изложеното моли съда да отмени въззивното решение и потвърденото с него наказателно постановление.

Ответникът, редовно уведомен не изразява становище по жалбата.

 Представителят на ВОП намира  касационната жалба за неоснователна и моли да съда да я отхвърли.

Касационната инстанция в настоящия си състав, като  съобрази доводите на страните с доказателствата по делото и приетото от въззивния съд от фактическа страна, прие следното. 

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок от надлежна страна и е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Административнонаказателната отговорност на „Теленор България”ЕАД е ангажирана за това, че дружеството търговец неправомерно отказало привеждането на потребителска стока в съответствие с договора за продажба.

Нарушението се изразява в това, че по предявена на 08.01.2018 г.  от потребителя  Е.Н.  рекламация на стока – таблет ,,RESTIGIO WIZE, закупен на 22.12.2017  г., дружеството търговец  не отстранява описаната от потребителя повреда. Според описанието, дадено в жалбата “таблетът забива при стартирание“. Стоката е  приета с протокол за приемане № *********/08.01.2018 г., върната на потребителя на 09.02.2018 г., като след двуминутна работа таблетът отново е забил. Потребителката депозира жалба до КЗП № В-03-492/13.02.2018 г., по която е разпоредена и проверка, срещу търговеца е съставен на АУАН № 2018-0046266/26.04.2018 г. в който  въз основа  констатациите при извършената проверка, е формиран извод за  неизпълнение на задължение по чл. 113,ал.2 от ЗЗП. АНО възприел изцяло констатациите и изводите, обективирани в Акта и издал процесното наказателно постановление.

Въззивният съд потвърдил така издаденото наказателно постановление, като правилно и законосъобразно,  в съответствие с изискванията на процесуалния  и на материалния закон,  в т.ч. на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.

За да достигне до този извод приел за безспорна  установената в хода на административнонаказателното производство фактическа обстановка. Въз основа на нея приел, че нарушението на чл. 113, ал.2 от ЗЗП е доказано по несъмнен начин, а административнонаказателната отговорност на дружеството е ангажирана правомерно. Анализирайки разпоредбата на чл. 113, ал.1 и  ал.2 от ЗЗП, достигнал до обоснован извод, че в разглеждания случай пред търговеца е предявена рекламация за несъответствие на стоката с договора за продажба, същият не изпълнил задължението си да я приведе в съответствие в определения от законодателя 30 дневен   срок.

Счел за неоснователни  доводите на наказаното дружество относно  непосочването на доказателствата,  на които се основава административното обвинение, след като обстоятелствата, отразени в съставения КП се потвърдили и от събраното гласно доказателство.

 

 

Касационният съд в настоящия си състав изцяло споделя тези изводи.

Безспорно по делото е установено, че след  закупуването на стоката  потребителят е предявил рекламация пред търговеца, който обаче не е удовлетворил искането на потребител в определения за това 30-дневен срок. Безспорно е също и че след приемането му на 08.01.2018 г. и при връщането му на 09.02.2018 г.,  при изтекъл 30-дневен срок, таблетът е дал същия дефект.

Съгласно  чл. 113, ал.1 от ЗЗП, когато потребителската стока не съответства на договора за продажба, продавачът е длъжен да я приведе в съответствие с договора за продажба. Освен това с разпоредбата на чл. 105, ал.2 от ЗЗП е предвидено, че продавачът отговаря за всяка липса на съответствие на потребителската стока с договора за продажба, която съществува при доставянето на стоката и се прояви до две години след доставянето й, дори и да не е знаел за несъответствието. В настоящия случай потребителя е заявил рекламация, при приемането й не са установени данни, а и не са представени доказателства за повреда  поради неправилна употреба, т.е. механична повреда.

Предвид горното съдът намира, че заявеното от потребителя несъответствие на стоката обуславя и задължението на търговеца за неговото отстраняване и привеждането на стоката в съответствие с договора за продажба. Правилно административнонаказващият орган е приел, че нарушението е извършено на 09.02.2018 г. с последвалото практическо бездействие на търговеца за удовлетворяване искането на потребителя – както се каза дефектът е наличен както  при предявяване на рекламацията, така и след връщане на стоката след изтичане на 30-дневния срок. Именно поради неизпълнение на това задължение е приложена и предвидената законова санкция.

Предвид направения коментар касационните доводи  се явяват изцяло неоснователни.

Решението е законосъобразно и правилно и като такова следва да бъде оставено в сила.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 221, ал. 1 от АПК втори касационен състав при   АС Варна

 

Р   Е   Ш   И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА  Решение № 1450/16.07.2019 г. , постановено  от ХХХ­­­­­­VІ-ти състав на ВРС  по  НАХД № 1152/2019 г. по описа на същия съд

Решението е окончателно.

                                   

                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ………..……

 

                                                                             ЧЛЕНОВЕ:  1…………….

 

  2……………