Решение по дело №1327/2020 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 260097
Дата: 19 февруари 2021 г.
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20201720201327
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 август 2020 г.

Съдържание на акта

                      Р Е Ш Е Н И Е

                        В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

                                            19.Февруари.2021година

 

Номер 260097                                                                                      гр. Перник

Пернишки  районен съд                                                                  01- Н. състав

На  19.І.                                                                                           година  2021г.

В  открито  съдебно заседание в следния състав:

                                                                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Валери   Ненков

                                                                                                           ЧЛЕНОВЕ :

                                                                                                            СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

Секретар:  Цветелина Малинова

ПРОКУРОР    

                Като разгледа докладваното от Председателя  НАХД № 01327/20год.  по  описа  на съда за 2020година, за да се произнесе  взе предвид следното:

       Производството е по чл.59 и сл. от  ЗАНН.

                    С Наказателно постановление № К-0052715/22.VІ.2020г.   на  Директор на Регионална  дирекция ”Контрол на пазара”   при   Комисия за защита на потребителите, упълномощен съгласно Заповед № 673 от 21.VІІІ.2019год. на   Председателя на „Комисия за защита на потребителите”  и  съставен от Е.Г.Г.-Гл.инспектор в “Комисия за защита на потребителите” АУАН № К-0052715/14.ІV.2020год.  на  основание   чл.83 ал.1  от   ЗАНН   вр.  чл.233 ал.2 отЗакона за защита на потребителите  на  „Аптека-Л.Г.”ЕООД-гр-Перник-ЕИК *********/със седалище и адрес на управление: гр.Перник ул.„Луганск” № 54 ж.к.”Мошино”, представляван от Управителя А.Й.Г./ на осн. чл.198 от Закона за  защита на потребителите”  е наложена “Имуществена санкция” в размер на  300/триста/ лева  за  извършено нарушение  по чл.9 ал.1  отЗакона за  защита на потребителите” за това,че при направена проверка  на  10.ІV.2020год. във обект на проверка Аптека ” Аптека-Л.Г.”ЕООД” находяща се в гр.Перник кв.”Димова Махала” до „Т-маркет“ се установи с Констативен протокол № К-2702189/10.ІV.2020год.,че търговеца  „Аптека-Л.Г.”ЕООД, предлага на потребителите МАСКИ без  етикети на Български език  или и на Български език –нарушение на  чл.9 ал.1  отЗакона за  защита на потребителите” .

        С Констативен протокол № К-2702189/10.ІV.2020год., се установило,че се предлагат за продажба на потребителите САНИТАРНИ МАСКИ с ластик на цена 1,5-лв./брой. ТЕ са ОПАКОВАНИ   в кутия по 50броя. Налични са 13кутии.

        КУТИИТЕ имат етикети със  следната информация:Внимание: За еднократна  употреба,ДА се хвърли след употреба: Съхранение на  тъмно ,сухо и проветриво място.Партида:20191210:Годно до 2029 12.01.:НЕстерилни 50бр.: Срок на годност 10години.

       ПАКЕТЪТ с описаната по горе информация е поставен/на дъното на кутията/,върху долната страна на кутията. Кутиите са разположени на място, недостъпно за потребителите. Самите маски се предлагат за продажба по цени за 1Бр.съответно се предлагат на брой,като се изваждат от кутиите и се поставят в плик. Предлагат се на брой без етикет с информация на български език.                

       Против издаденото наказателно постановление в срок е постъпила Жалба от  Аптека-Л.Г.”ЕООД-гр-Перник-ЕИК *********/със седалище и адрес на управление: гр.Перник ул.„Луганск” № 54 ж.к.”Мошино”, представляван от Управителя А.Й.Г./.

   В нея се сочи, че в административно наказателната процедура са допуснати съществени нарушения на процесуални правила,  досежно  правилата за образуване на производството и императивните  реквизити от съдържанието  на  акта и наказателното постановление,като се иска отмяната му.

   Въз основа на това жалбоподателят моли наказателното постановление да бъде отменено, като незаконосъобразно и необосновано.

   В съдебно заседание жалбоподателя представител  НЕ изпраща.

   Въззиваемата страна  НЕизпраща представител.

 

   Пернишкият районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, както и доводите на страните, намира за установено следното:

       Във връзка с констатациите от проверката с Констативен протокол № К-2702189/10.ІV.2020год. е съставен  АУАН № К-0052715/14.ІV.2020год. срещу Аптека-Л.Г.”ЕООД-гр-Перник-ЕИК *********/със седалище и адрес на управление:гр.Перник ул.„Луганск” № 54 ж.к.”Мошино”,представляван от Управителя А.Й.Г./ за  нарушение разпоредбата  на  чл.9 ал.1  отЗакона за  защита на потребителите”/чл.9.(1) Търговецът е длъжен да предлага на потребителите стоки с етикети на български език или и на български език, с изключение на случаите, когато информацията по ал.2 може да бъде предоставена чрез използването на широко разпространени символи, като пиктограми и други знаци, които са лесно разбираеми за потребителите, или чрез използването на наименования за произход на стоките, които са общоизвестни.(2)Етикетът задължително съдържа информация за производителя и вносителя, ако стоката е от внос, за вида на стоката, нейните съществени характеристики, срока на годност и условията на съхраняването й и, ако е необходимо, указания за употреба.  (3) Информацията, съдържаща се в етикета, трябва да бъде разбираема, достъпна, ясна, лесна за отличаване и да не бъде подвеждаща.(4)Търговецът няма право да отстранява или да променя етикета, маркировката или друга информация, дадена от производителя или вносителя, ако с това свое действие ще подведе потребителите.(5)При предлагането на стоки освен етикети могат да се използват и други средства за информиране на потребителите,които да поясняват и допълват данните от етикета, ако това се изисква от наредбите по чл. 12./

       Актът е  връчен   на  14.ІV.2020г.    

                     На 22.VІ.2020г., след проверка по реда на чл.52 ал.4 от ЗАНН базирайки се на събраните по преписката доказателства, преценявайки и направените възражения и дадените обяснения, наказващият орган  приел, че са налице основанията на основание на  основание   чл.83 ал.1 от ЗАНН  вр. чл.233 ал.2 отЗакона за защита на потребителите   вр.  чл.198 от Закона за  защита на потребителите”/чл.198.За нарушение на изискванията за етикетиране на стоките по чл.9, 10 и 11 и на наредбите по чл.12 на виновните лица се налага глоба в размер от 200 до 1000лв.,а на едноличните търговци и юридическите лица - имуществена санкция в размер от 300 до 1500лв./ е наложена “Имуществена санкция  в  размер на  300/триста/лева  за  извършено нарушение  по чл.9 ал.1  отЗакона за  защита на потребителите”  на „Аптека-Л.Г.”ЕООД-гр-Перник-ЕИК *********/със седалище и адрес на управление:гр.Перник ул.„Луганск” № 54 ж.к.”Мошино”,представляван от Управителя А.Й.Г./.

       Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена по несъмнен начин,като взе предвид писмените документи в административно наказателната преписка, както и:Констативен протокол № К-2702189/10.ІV.2020год., АУАН № К-0052715/14.ІV.2020год.Известие за доставяне, Възражение, Протокол за проверка на документи,Фактура, Ксерокопия,Заповед-л.5,както и свидетелски показания на свидетелката-Е.Г.Г. и С.Н.Н..

   Съобразно установената фактическа обстановка, от правна страна, съдът приема, че са налице съществени процесуални нарушения на правилата при съставяне на АУАН и процесното НП:

       Съгласно Закона за  защита на потребителите”  ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ § 13. По смисъла на този закон: 1. "Потребител" е всяко физическо лице, което придобива стоки или ползва услуги, които не са предназначени за извършване на търговска или професионална дейност, и всяко физическо лице, което като страна по договор по този закон действа извън рамките на своята търговска или професионална дейност. 2. "Търговец" е всяко физическо или юридическо лице, което продава или предлага за продажба стоки, предоставя услуги или сключва договор с потребител като част от своята търговска или професионална дейност в публичния или в частния сектор, както и всяко лице, което действа от негово име и за негова сметка.3. "Производител" е всяко физическо или юридическо лице, което:а) по занятие произвежда стоки в завършен вид или съществено променя или преправя стока с оглед пускането й на пазара;б) се представя за производител, като поставя върху стоката, опаковката й или върху техническата или търговската документация за нея своето име или фирма, свой производствен или друг отличителен знак.4. "Доставчик" е всяко физическо или юридическо лице по веригата на доставката на стоката, което по занятие прехвърля собствеността или учредява, или прехвърля други вещни права върху стока в полза на друг доставчик или търговец, или което сключва договор с потребител в публичния или в частния сектор.5. "Вносител" е всяко физическо или юридическо лице, което внася стока на територията на Европейския съюз като част от своята търговска или професионална дейност с цел стоката да бъде разпространена на територията на Европейския съюз.6. "Пускане на пазара" е първото поставяне на стока или услуга на разположение на потребителите срещу заплащане или безплатно с цел нейното използване или употреба.  7."Опаковка" са съдове и всякакви други приспособления или материали, които са годни да изпълняват функцията да съдържат и съхраняват различни стоки, предлагани пряко на потребителите. 8. "Продажна цена" е крайната цена за бройка или за определено количество стока или за услуга, включваща данък върху добавената стойност и всички допълнителни данъци и такси. 9. "Цена за единица мярка" е крайната цена, включваща данък върху добавената стойност и всички допълнителни данъци и такси за единица мярка от предлаганата стока. Единицата мярка е: за стоки, търгувани в зависимост от обема им - 1 литър или 1 кубически метър; за стоки, търгувани според теглото им - 1 килограм; за стоки, търгувани на дължина - 1 метър; за стоки, търгувани на площ - 1 квадратен метър. 10."Стоки, продавани в насипно състояние" са стоките, които не са предварително пакетирани и се претеглят в присъствието на потребителя………../

                Принципно  „Стоката“  е  материално благо, продукт, произведен с цел задоволяване на определени нужди, потребности на хората в зависимост от техните вкусове и предпочитания и което може да бъде продадено на пазара.

           Видно от разпоредбите на чл.9 ал.1 от Закона за  защита на потребителите”/чл.9.(1) Търговецът е длъжен да предлага на потребителите стоки с етикети на български език или и на български език, с изключение на случаите, когато информацията по ал.2 може да бъде предоставена чрез използването на широко разпространени символи, като пиктограми и други знаци, които са лесно разбираеми за потребителите, или чрез използването на наименования за произход на стоките, които са общоизвестни. (2) Етикетът задължително съдържа информация за производителя и вносителя, ако стоката е от внос, за вида на стоката, нейните съществени характеристики, срока на годност и условията на съхраняването й и, ако е необходимо, указания за употреба.  (3) Информацията, съдържаща се в етикета, трябва да бъде разбираема, достъпна, ясна, лесна за отличаване и да не бъде подвеждаща.(4) Търговецът няма право да отстранява или да променя етикета, маркировката или друга информация, дадена от производителя или вносителя, ако с това свое действие ще подведе потребителите.(5) При предлагането на стоки освен етикети могат да се използват и други средства за информиране на потребителите, които да поясняват и допълват данните от етикета, ако това се изисква от наредбите по чл. 12./  т.е същата визира,какво следва да е налице паралелно със конкретна стока при предлагане на съответна стока в частност и процесната такава.

        Изключение, което прави закона касаеща определени стоки  в разпоредбата на чл.11 от Закона за  защита на потребителите”  /чл.11.Когато стоката не позволява поставянето на етикет, търговецът е длъжен да предостави на потребителя в писмена форма данните по чл.9 ал.2 по друг подходящ начин или чрез предоставяне на съответните документи./

 

 

 

 

                     По същество:

           І.Първо,видно от изложената фактическа обстановка/“……… на  10.ІV.2020год.  във обект на проверка Аптека ” Аптека-Л.Г.”ЕООД” находяща  се в гр.Перник кв.”Димова Махала” до „Т-маркет“ се установи с  Констативен протокол № К-2702189/10.ІV.2020год., че търговеца  „Аптека-Л.Г.”ЕООД, предлага на потребителите МАСКИ без  етикети на Български език  или и на Български език . С Констативен протокол № К-2702189/10.ІV.2020год., се установило,че се предлагат за продажба  на потребителите САНИТАРНИ МАСКИ с ластик на цена 1,5-лв./брой. ТЕ са ОПАКОВАНИ   в кутия по 50броя.Налични са 13кутии.КУТИИТЕ имат етикети със  следната информация:Внимание: За еднократна  употреба,ДА се хвърли след употреба:Съхранение на  тъмно ,сухо и проветриво място.Партида: 20191210:Годно до 2029 12.01.:НЕстерилни 50бр.:Срок на годност 10години.       ПАКЕТЪТ с описаната по горе информация е поставен/на дъното на кутията/върху долната страна на кутията. Кутиите са разположени на място, недостъпно за потребителите. Самите маски се предлагат за продажба по цени за 1Бр.съответно се предлагат на брой,като се изваждат от кутиите и се поставят в плик. Предлагат се на брой без етикет с информация на български език. ……“/, процесните „стоки“ предмет на разглеждане са  САНИТАРНИ МАСКИ с ластик, ОПАКОВАНИ   в кутия по 50броя, КУТИИТЕ имат етикети със  информация,върху долната страна на кутията.

       Разпоредбата на чл.10 ал.1 от Закона за  защита на потребителите” /чл.10.(1)Стоките,пакетирани или опаковани предварително, трябва да съдържат информация за тяхното количество, която да бъде означена върху опаковката, а при липса на такава - върху самата стока. (2)Производителят или лицето, пакетирало или опаковало стоката, носи отговорност за означаването на количеството, а когато стоката е от внос - за предоставянето на тази информация отговаря вносителят.(3) Когато количеството на стоката, пакетирана или опакована предварително, не е означено от производителя, вносителя или от лицето, пакетирало или опаковало стоката, търговецът е длъжен да означи количеството върху стоката, върху опаковката й или на табела, поставена в непосредствена близост до стоката.“/ диференцира, каква информация, следва да съдържа  пакетираната или опакована стока.

       С оглед обаче спецификата им/размер,обем, външен вид, стерилност и др., какъвто е настоящия случай/ е предвидено изключение на закона касаеща определени стоки  в посочено в разпоредбата на чл.11 от Закона за  защита на потребителите”/чл.11.Когато стоката не позволява поставянето на етикет, търговецът е длъжен да предостави на потребителя в писмена форма данните по чл.9, ал. 2 по друг подходящ начин или чрез предоставяне на съответните документи./ въпросната разпоредба е своебразна „редукция“ на разпоредбата на чл.9 ал.1 от Закона за  защита на потребителите” и видоизменя начина на предоставяне на изискуемата информация което видно от АУАН и НП липсва такова уточнение,нито цифрово нито текстово,а това обстоятелство е пряко свързано със спецификата на процесната стока/дъвчащи бонбони за гърло, презервативи, някои лейкопласти-анкерпласт и др.-занижен обем и площ и специфично използване.

       След изваждането от кутията им с оглед спецификата на стоката, въпросните  пакетирани стоки до момента с общ етикет в кутията попадат в обсега на разпоредбата на чл.11 от Закона за  защита на потребителите”  /чл.11.Когато стоката не позволява поставянето на етикет, търговецът е длъжен да предостави на потребителя в писмена форма данните по чл.9, ал. 2 по друг подходящ начин или чрез предоставяне на съответните документи./ за което липства, каквото и да е отбелязване или връзка.

       

       ІІ. На следващо място в изложената фактология е посочено/“……… на  10.ІV.2020год.  във обект на проверка Аптека ” Аптека-Л.Г.”ЕООД” находяща  се в гр.Перник кв.”Димова Махала” до „Т-маркет“ се установи …….., че търговеца  „Аптека-Л.Г.”ЕООД, предлага на потребителите МАСКИ без  етикети на Български език  или и на Български език  ………….. за продажба  на потребителите САНИТАРНИ МАСКИ с ластик на цена 1,5-лв./брой. …………………Самите маски се предлагат за продажба по цени за 1Бр.съответно се предлагат на брой,като се изваждат от кутиите и се поставят в плик. .…“/, като с оглед направеното възражение от страна на „търговеца“ и констатация от страна на АНО, че се касае за продажба, наистина липсва каквото и да е доказателство за извършена продажба/касова бележка, индивидуализиран купувач и др./ но съставомерния признак на процесния текст имащ пряко отношение към съставомерността на вмененото деяние, респ. липсата на същия е „предлагане“, а не продажба, което понятие е по широко и включва и продажба, но с оглед фактическата обстановка същия е налице т.е деянието е правилно посочено.

            Предвид горепосоченото, както и липсата на настъпили реални вредни последици, мотивите на извършване на нарушението/задоволяване потребности на населението съпоставено към различни финансови възможности-закупуване на цяла кутия би струвало 75лева, което е затруднение за значителна част от населението,още повече, че който желае може да се осведоми  от етикета на цялата опаковка за начина на употреба,съхранение и др., който е бил наличен/ в конкретния случай е налице значителна НЕсъразмерност,между наложената санкция/300лева/ и конкретната ситуация, поради което намира за по  справедливо да се  приложи разпоредбата на чл.28 от ЗАНН,като състава счита,че вмененото нарушение на жалбоподателя в  конкретния случай, следва да се приложи института на маловажен случай” на административно нарушение, съобразно разпоредбата на  чл.28 от ЗАНН / л.28. За маловажни случаи на административни нарушения наказващият орган може: а) да не наложи наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложено административно наказание; /  след,като се съобразява  и  с  правната регламентация  дефинирана  в  текста   на  чл.93  т.9  от  НК / Допълнителна разпоредби- чл. 93. Указаните по-долу думи и изрази са употребени в този кодекс в следния смисъл:   9. "Маловажен случай" е този, при който извършеното престъпление с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид; /., че тази възможност в конкретния случай, следва да бъде приложена, което не означава, че за сходно нарушение изобщо  по принцип, следва да се прилага този институт, предвид законово регламентираното положение в посочената материално правна норма.

          Приложението му е конкретно за всяко деяние и в дадения случай, състава намира,че следва да бъде приложен същия, предвид горните съображения.   

       Налице са били всички предпоставки за прилагане  на чл.28 от ЗАНН/”чл.28.За маловажни случаи на административни нарушения наказващият орган може:а) да не наложи наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложено административно наказание; “/, тъй като конкретното нарушение е с относително ниска степен на обществена опасност.

       Като не е приложил посочената норма административно-наказващият орган е нарушил материалния закон и е издал незаконосъобразно  НП. 

       Това е така, съгласно ТР № 1 от 12.12.2007г. по.н.д. № 1/2005г., НК както и налична европейска такава за каквато се изтъкват доводи и от жалбоподателя. 

       Съобразно цитираната съдебна практика, когато деянието представлява “маловажен случай” на административно нарушение, административно-наказващия орган следва  да приложи чл.28 ЗАНН, като  преценката  за “маловажност  на случая” подлежи на съдебен контрол.

       В неговия обхват се включва и проверка на законосъобразността на преценката по чл.28 ЗАНН.

       Когато съдът констатира, че са налице предпоставките на чл.28 ЗАНН, но наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление, поради  издаването му в противоречие с материалния закон.

 

ПО РАЗНОСКИТЕ.

       С оглед изхода на делото,съда не се произнася по същите. От страна на жалбоподателя не се претендират такива.

    Мотивиран от изложеното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

  Р     Е     Ш     И:

                    ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № К-0052715/22.VІ.2020г.   на  Директор на Регионална  дирекция ”Контрол на пазара” при „Комисия за защита на потребителите“ с което  на  основание   чл.83 ал.1  от   ЗАНН вр. чл.233 ал.2 отЗакона за защита на потребителите на „Аптека-Л.Г.”ЕООД-ЕИК *********вр. чл.198 от Закона за  защита на потребителите” е наложена “Имуществена санкция” в  размер на  300/триста/лева  за  извършено нарушение  по чл.9 ал.1  отЗакона за  защита на потребителите”    

       РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд–гр.Перник на основанията,предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс и по реда на Глава ХІІ-та от Административно процесуалния кодекс-в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

     ПРЕДСЕДАТЕЛ:…………………………….....

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

ВС