О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№ 28.01.2021год. Стара Загора
Старозагорският административен съд,
ІІ състав, в закрито заседание на двадесет
и осми януари през две хиляди двадесет и първа година, в състав:
СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА
като
разгледа докладваното адм.дело № 725 по описа за 2020год., за да се произнесе,
съобрази следното:
Производството е по реда на
чл.166, ал.4 във вр. с ал.2 и ал.3 от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл.27, ал.8 от Закона за
подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.
Производството
по адм. дело № 725/ 2020 година по описа на Административен съд – Стара Загора
е образувано по жалба на М.Я.Г. ***, подадена чрез пълномощника му адв.Н.Р.,
против Акт за установяване на публично държавно вземане №
24/112/08585/3/01/04/01 /с рег.№ 01-260-6500/525#4 от 12.11.2020г./, издаден от Директора
на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ /ОД на ДФЗ/ - Хасково. В
жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административен
акт, по съображения за постановяването му в противоречие и при неправилно
приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на
административно-производствените правила.
По
делото е постъпила молба с вх.№ 588/ 28.01.2021г., в която е направено искане
за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на АУПДВ
№ № 24/112/08585/3/01/04/01 /с рег.№ 01-260-6500/525#4 от 12.11.2020г./, издаден от Директора
на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“-Хасково.
С оспорения Акт за установяване на публично държавно вземане № №
24/112/08585/3/01/04/01 /с рег.№ 01-260-6500/525#4 от 12.11.2020г./, издаден от Директора
на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ - Хасково, е прекратен
Договор № 24/112/08585 от 14.05.2014г. на основание чл.6.1, буква „г“,
раздел „Прекратяване на договора“, във
вр. с чл.33 от Наредба № 9 от 03.04.2008г. и на М.Я.Г. е определено като
подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 48 892 лева, представляващо
полученото по Договор № 24/112/08585 от 14.05.2014г., първо и второ плащане.
Обжалваният акт е от категорията индивидуални
административни актове, по отношение на които е налице законово установено
изключение от регламентирания в чл.166, ал.1 от АПК принцип за суспензивния
ефект на подадената жалба. АУПДВ е издаден на основание чл.27, ал.3 и ал.7 от
ЗПЗП, като съгласно специалната норма на чл.27, ал.8 от ЗПЗП обжалването на
издадените от Изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" или
от оправомощените от него длъжностни лица актове за установяване на публични
държавни вземания не спира изпълнението им. Приложимият процесуален ред за
разглеждане и произнасяне по подаденото искане за спиране изпълнението на Акт
за установяване на публично държавно вземане № 24/112/08585/3/01/04/01, издаден
от Директора на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“-Хасково, е този
по чл.166, ал.3 във вр. с ал.4 от АПК.
След преценка на материалите по делото съдът
намира, че искането за спиране изпълнението на Акт за установяване на публично
държавно вземане № 24/112/08585/3/01/04/01 /с рег.№ 01-260-6500/525#4 от 12.11.2020г./, е процесуално
допустимо. Разгледано по същество е основателно, по следните съображения:
В Закона
за подпомагане на земеделските производители не са посочени основанията и
условията, при които съдът може да спре допуснатото по силата на закона
изпълнение на обжалвания АУПДВ. При липса на регламентирани в ЗПЗП материалноправни предпоставки, следва да се
приложи разрешението, дадено в общата разпоредба на чл.166, ал.4 от АПК.
Посочената норма предвижда, че допуснатото предварително изпълнение на
административен акт по силата на отделен закон може да бъде спряно от съда по
искане на оспорващия при условията на чл.166, ал.2 от АПК – а именно когато
предварителното изпълнение може да причини на жалбоподателя значителна или
трудно поправима вреда, която да релевира осезателно застрашаване на частния
интерес, като основание за прилагане на обезпечителната мярка.
По своята правна същност спирането
на допуснато по силата на закона изпълнение на административния акт
представлява вид обезпечителна мярка в административния процес, целяща да се
предотврати осъществяването на разпоредените с обжалвания акт правни последици до приключване на
спора относно неговата законосъобразност. Прилагането на тази обезпечителна мярка
изисква адресатът на акта да докаже необходимост да бъде дадена временна защита
по отношение фактическото и правно положение в обема на неговите права и
законни интереси до издаването на административния акт, с цел да се предотврати
евентуалното настъпване на значителни или трудно поправими вреди.
В случая възможността за
настъпването на значителни или трудно поправими вреди е обоснована с твърдения за
липса на други доходи, освен тези, придобивани в качеството му на земеделски
производител от обработването на процесните лехи с калифорнийски червей. Сочи,
че от мес.април 2019г. оспорващият е безработен, а доходът му от
селскостопанската дейност за 2019г. възлиза на 5 399,59лв., от които
счетоводната печалба е равна на 1820лв. Към молбата е представена годишна данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ за 2019 г., удостоверяваща
твърденията на М.Г. за липса на други доходи, освен посочените. Изложени са и
твърдения за обективни пречки земеделският производител да осъществява
ефективно дейността си, вследствие на обявената в страната извънредна
обстановка. На следващо място се позовава и на влошено здравословно състояние,
налагащо прилагането на ежедневно медикаментозно поддържащо лечение, както и
полагането на грижи за болни родители, доказателства за които обстоятелства са представени
и пред административния орган – медицинско удостоверение с изх.№ 593/
06.07.2020г. /л.39 по делото/, ЕР на ТЕЛК /л.40-41 по делото/. Сочи се че от
предварителното изпълнение на акта, налагащ сериозни финансови тежести за
оспорващия, при липса на приходи и усложнената обстановка, ще произтекат
непреодолими вреди.
Съдът
приема, че изложените в искането обстоятелства са достатъчни, за да обосноват
извод за реална възможност от настъпване на трудно поправими или значителни
вреди за жалбоподателя от предварителното изпълнение на оспорения АУПДВ,
предвид значителния размер на установеното публично държавно вземане, спрямо
получаваните от М.Г. доходи. Съществуващата в момента в страната здравната и
икономическа обстановка несъмнено оказва негативно влияние върху дейността на
земеделския производител и съответно на възможността да реализира доходи, които
да покриват разходите и да осигуряват
необходимите средства за живот на лицето. Предварителното изпълнение на обжалвания акт би довело до
настъпване на неблагоприятни и неотстраними последици за М.Я.Г., свързани с
претърпяване на имуществени вреди, което обуславя засягането на важен интерес.
По тези съображения и на основание чл.166, ал.3
във вр. с ал.4 и ал.2 от АПК във вр. с чл.27, ал.8 от ЗПЗП, съдът
О П
Р Е Д
Е Л И:
СПИРА предварителното изпълнение на Акт за
установяване на публично държавно вземане № 24/112/08585/3/01/04/01 /с рег.№
01-260-6500/525#4 от 12.11.2020г./, издаден от Директора
на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ - Хасково, до приключване на
производството по адм. дело № 725/ 2020 г. по описа на Административен съд –
Стара Загора с влязъл в сила съдебен акт.
Определението подлежи на обжалване с
частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването
му на страните.
СЪДИЯ: