Решение по дело №7415/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260134
Дата: 28 януари 2021 г. (в сила от 3 март 2021 г.)
Съдия: Десислава Пламенова Порязова
Дело: 20205330207415
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

    № 260134

гр. Пловдив ....................

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на  двадесет и втори януари две хиляди и двадесет и първа  година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДЕСИСЛАВА ПОРЯЗОВА 

                                                                                        

          при участието на секретаря ТИХОМИРА КАЛЧЕВА , като разгледа докладваното от съдията АНД №7415/20г. по описа на ПРС, ХVІІ наказателен състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН

 

Образувано е по жалба на  „Родопи 95“АД против Наказателно постановление №36-0000705/12.11.2020г , издадено от Г. В. –*** ОО АА ,Пловдив ,с което на  „Родопи 95“ АД  е наложена имуществена санкция в размер на 1000/хиляда/ лева за нарушение  на чл. 24 ал.1  от Наредба Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТС.

С жалбата и в съдебно заседание се излагат конкретни съображения за незаконосъобразност на НП- допуснати съществени процесуални нарушения при описание на извършеното от жалбоподателя. Моли  се за отмяна на НП.

Въззиваемата страна редовно призована не изпраща представител,но  взема становище в писмен вид,като счита жалбата за неоснователна и иска потвърждаване на наказателното постановление.

             Жалбата е подадена в законоустановения срок, от процесуално легитимирана страна, против акт, подлежащ на обжалване по съдебен ред, поради, което се явява процесуално допустима.  

Съдът като се запозна с приложените по делото доказателства, обсъди доводите изложени в жалбата и служебно провери правилността на атакуваното постановление, намери, че са налице основания за неговата отмяна по следните съображения:

         Както в АУАН ,така и в НП е приета за установена следната фактическа обстановка:

              При подаване на заявление от страна на фирма“Родопи 95“АД от дата 23.10.2020г.в ИА“АА“ чрез РД „АА“ гр.Пловдив е констатирано от К.С.К.  на длъжност **** при РД АА –гр.Пловдив ,че дружество „Родопи 95“АД   на 16.06.2020г. като лице  по чл.16 от Наредба Н-32 на МТИТС  е извършило нарушение—при настъпили промени в обстоятелствата на 05.05.2020г. на документите по чл.18ал.1т.10 от същата Наредба към разрешение №444 , именно-копие на сертификат за внедрена в контролно техническия пункт система за управление на качеството ISO 9001 с №32100190068 не е уведомил писмено ИА АА-гр.София ,чрез ръководителя на съответното регионално звено до 24.00часа на 15.06.2020г.-в 7 дневен срок  от извършената промяна.Актът е съставен ,след подаване  на заявлението за промяна на обстоятелствата,като заявлението е входирано на 23.10.2020г.А АУАН е съставен и връчен на 26.10.2020г.

Като в АУАН и НП има тъждествено словесно описание на  нарушенията,както и при  определяне на правната квалификация.А именно нарушение по чл.24 ал.1 от Наредба Н-32 от 16.12.2011г.на МТИТС

Разпитан в хода на производството актосъставителя  К. потвърждава констатациите си в акта,като посочва,че системата в РД АА е така направена,че при  подаване на заявление за промяна на обстоятелствата ,веднага в същата тази система излиза дали това е направено в срок или сроковете са пропуснати.В конкретния случай е процедирано по същия начин,като след като системата е сигнализирала ,той е издал и АУАН.

 

Относно  описаното нарушение в НП  по чл. 24 ал.1 от Наредба №32 от 16.11.2011г на МТИТС.

Съгласно волята на законодателя –чл.16 ал.1 от Наредба Н-32 „Периодичните прегледи на ППС и прегледите и проверките по чл. 1, т. 1, 3, 6 – 8 се извършват от Министерството на вътрешните работи, Държавната агенция "Технически операции", Националната служба за охрана, учебни заведения по Закона за професионалното образование и обучение и Закона за висшето образование, физически или юридически лица, регистрирани по Търговския закон или по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, както и от лица, регистрирани по законодателството на друга държава - членка на Европейския съюз, или на друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, които притежават разрешение, издадено по реда на тази наредба.

 

В конкретния случай „Родопи 95“АД се явява такова ЮЛ ,което е регистрирано по Търговския закон и извършва подобна дейност .Като такова лице има и съответните задължения, като едно от тях е при промяна в обстоятелствата по чл.18 ал.1- За издаване на разрешение за извършване на периодични прегледи за проверка на техническата изправност на ППС лицата по чл. 16 подават заявление по образец (приложение № 3) до министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията чрез ръководителя на съответното регионално звено на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", към което прилагат:т. 6. (доп. – ДВ, бр. 38 от 2018 г., в сила от 20.05.2018 г.)  копие на сертификат за внедрената в контролно-техническия пункт система за управление на качеството по чл. 11, ал. 5, издаден от орган по сертификация на системи за управление, акредитиран от Изпълнителна агенция "Българска служба за акредитация" или от чуждестранен орган за акредитация, който е страна по Многостранното споразумение за взаимно признаване на Европейската организация за акредитация (European Cooperation for Accreditation) за област сертификация на системи за управление - когато разполага с такъв, или декларация за стартирала процедура по издаване на сертификат за внедрената в контролно-техническия пункт система за управление на качеството, като след приключване на процедурата по сертифициране, но не по-късно от 6 месеца от стартирането й, лицето по чл. 16 изпраща заверено копие на получения сертификат;

 Тоест  действително дружеството в лицето на „Родопи 95“АД не е изпълнило свое задължение във връзка с деклариране на промяна в определени обстоятелства.Видно от заявлението депозирано пред РД АА са посочени три обстоятелства:1.подмяна на свидетелствата за управление на двама от членовете на комисията 2.стенд за измерване на спирачни сили е преминал периодична проверка -17.10.2020г 3. сертификат с рег. №32100190068 от 05.05.2020г.Като последното от обстоятелствата  е това ,което е счетено  от проверяващия инспектор РД АА –К. , а впоследствие и от Наказващия орган -за пропуснат срока,тъй като сертификатът е от 05.05.2020г. и същия е подлежал на деклариране в 7 дневен срок.Или според настоящия съд правилно е определена правната норма като нарушена , а именно чл.24ал.1 от Наредба Н-32,защото именно таме е вписано и конкретното задължение на лицето по чл.16 от Наредбата : „При промяна на обстоятелствата, удостоверени с документите по чл. 18, ал. 1, т. 4, 6 – 10 лицето по чл. 16 писмено уведомява изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" чрез ръководителя на съответното регионално звено на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" в 7-дневен срок от извършването на промяната или от узнаването й, като приложи документите, които я удостоверяват. В този смисъл „Родопи 95“АД е следвало в срок до 12.05.2020г. да декларира това обстоятелството пред ИА АА чрез РД АА.Тоест след тази дата вече не е спазен срока и съответно е налице административно нарушение на чл.24ал.1 от Наредба Н-32.

Вместо това ,обаче проверяващия и наказващия орган са подвели бездействието на „Родопи 95“АД под нормата на чл.24ал.1 във връзка с документите по чл.18ал.1т.10 от същата Наредба-10. (изм. – ДВ, бр. 38 от 2018 г., в сила от 20.05.2018 г., доп., бр. 80 от 2020 г., в сила от 12.07.2021 г.)  списък на уредите, съоръженията и средствата за измерване, съдържащ данни за наименованието, марката, модела, типа и фабричния им номер, придружен с копие на паспортите ЕС декларация за съответствие за газоанализатора и декларация за съответствие с одобрен тип за стендовете за проверка на спирачните сили и димомерите, като газоанализаторът, димомерът и стендът за проверка на спирачните сили са със софтуери, вписани в регистъра по чл. 15, ал. 1, както и свидетелства за проверки по реда на чл. 9, ал. 6.

             Очевидно и безспорно е ,че обстоятелството за което не е спазен срока за деклариране и при което е настъпила промяна е сертификат с рег.№32-*********/05.05.2020г на системата за управление .Като същия се явява сертификат за внедрената в контролно-техническия пункт система за управление на качеството по чл. 11, ал. 5. И в този смисъл неправилно е квалифициран при описание на нарушението като документ по чл.18ал.1т.10 ,тъй като се явява обстоятелство по чл.18ал.1т.6 от Наредба Н-2.Или неправилното описание на елементите на самото нарушение  изразяващо се с действие или бездействие винаги се явява съществено такова ,тъй като пряко влияе върху правото на жалбоподателя да узнае елементите на своето нарушение и да се защити по тях.

На следващо място не става ясно защо според проверяващия  К./инспектор РД АА/ и административно наказващия орган е преценено ,че е декларирането на промяната е следвало да бъде направено до 24.00ч. на 15.06.2020г. ,както и  на  следващо място е преценено ,че нарушението е извършено на 16.06.2020г.Никъде не става ясно как е изсчислен този 7дн.срок  кога е началния му  момент,за да бъде посочен като краен такъв 15.06.2020г.

Това е от съществено значение ,както при описание на нарушението досежно съставомерното поведение на дружеството,така и досежно важен елемент на АУАН и НП,съгласно чл.42ал.1т.3 и чл.57ал.1т.5 от ЗАНН. Всички тези аргументи в достатъчна степен са основание настоящото наказателно постановление да бъде отменено.

В този смисъл не следва да  бъдат изследвани въпросите дали в конкретния случай е налице маловажен случай предвид посочените по-горе достатъчни основания за отмяна на наказателното постановление.С оглед пълнота при произнасяне следва да бъде обсъден и доводът на жалбоподателя ,че АУАН не е изготвен в изискуемия срок от 3 месеца съгласно разпоредбите на чл.34 от ЗАНН.Предвид датата на узнаване на факта,че срока е пропуснат от дружеството, а именно на 23.10.2020г.,когато е подадено и заявлението с №42-03-23-1393/23.10.2020г.и предвид системата в РД АА за известяване ,то няма как по-рано от тази дата да тече този срок.В този смисъл АУАН е изготвен на 26.10.2020г. или изготвянето му е направено в срок и разпоредбата на чл.34 от ЗАНН е спазена.

Или правният извод, който се налага е ,че нарушението е извършено от дружеството „Родопи 95“АД ,но са нарушени чл.42 ал.1 т.3 ,т.4 и т.5 ,както и чл.57 ал.1т.5 и т .6 от ЗАНН,при изготвяне на АУАН и НП.

 Трайна е съдебната практика, че нарушението следва да бъде описано по такъв начин, че у нарушителя да не възниква никакво съмнение: 1)какви са фактическите параметри на вмененото нарушение и 2) каква е правната квалификация на същото. В процесния случай този критерий на яснота не е достигнат.

В теорията и практиката, че АУАН е акта в административно-наказателното производство, аналогичен на обвинителния акт в наказателното производство, който определя предмета на вмененото нарушение и предмета на доказване в процеса.С него се поставя и началото на административно наказателното производство-очертава нарушението, с неговите съставомерни признаци от обективна и субективна страна, както и фактите, сочещи на връзката между инкриминираното деяние и лицето, сочено като нарушител. Срещу тези факти нарушителят трябва да се брани. Гарантирането на правото на защита на нарушителя изисква същия да бъде запознат с фактическите рамки на нарушението още в началото на административно-наказателното производство, т.е към момента на съставяне на АУАН. А,впоследствие това е възпроизведено и в НП.Тоест процесното наказателно постановление следва да бъде отменено.

По разноските:

В настоящето производство няма постъпило искане от страните за присъждане на разноски,поради което и съдът не дължи произнасяне в тази насока.

С оглед гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление №36-0000705/12.11.2020г. , издадено от Г. В. –*** ОО АА ,Пловдив ,с което на  „Родопи 95“ АД  е наложена имуществена санкция  в размер на 1000 /хиляда/ лева за нарушение  на чл. 24 ал.1  от Наредба Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТС.

 

Решението подлежи на обжалване пред Пловдивски Административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му.

                                          РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п.

Вярно с оригинала!

Т.К.