Определение по дело №500/2022 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 февруари 2024 г.
Съдия: Ивелина Карчева Янева
Дело: 20227060700500
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 367

Велико Търново, 02.02.2024 г.

Административния съд Велико Търново - X състав, в закрито заседание в състав:

Съдия:

ИВЕЛИНА ЯНЕВА

Като разгледа докладваното от съдия ИВЕЛИНА ЯНЕВА административно дело № 500 / 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Образувано е по жалба на Д.Р.С. *** против Заповед № 18 / 13.06.2022г. на Председателя на Българската федерация по риболовни спортове, с която му е наложено дисциплинарно наказание „лишаване от състезателни права“ за срок от една година. В хода на произнасяне по същество по повдигнатия спор, съдът намира, че за правилното решаване на правния спор, с който е сезиран, следва да бъдат тълкувани разпоредби на общностното право, във връзка с което счете за необходимо по своя инициатива да отправи преюдициално запитване до Съда на Европейския съюз по реда на чл.267, пар.3 от Договора за функциониране на Европейския съюз.

І. Страни по делото:

1. Жалбоподател - Д.Р.С. ***, e-mail – dspasow84@gmail.com.


2. Ответник – Председател на Българската федерация по риболовни спортове гр.София.


ІІ. Предмет на делото:

Заповед № 18 / 13.06.2022г. на Председателя на Българската федерация по риболовни спортове, в частта, с която на С. е наложено дисциплинарно наказание „лишаване от състезателни права“ за срок от една година.

ІІІ. Фактическа обстановка, относима към предмета на запитването:

Д.Р.С. е физическо лице, картотекиран като спортист аматьор по спортен риболов и член на „Клуб по спортен риболов – град Горна Оряховица“. „Клуб по спортен риболов – град Горна Оряховица“ е член на сдружение с нестопанска цел „Българска федерация по риболовни спортове“. Сдружение с нестопанска цел „Българска федерация по риболовни спортове“ е член на Международната конфедерация по спортен риболов и взема участие на провеждани от нея състезания. На 02.06.2022г. е проведено заседание на Управителния съвет на „Българска федерация по риболовни спортове“, на което едно от взетите решения е възлагане на председателя на сдружението да наложи дисциплинарно наказание „лишаване от състезателни права“ за срок от една година на Д.С.. С оспорената пред съда заповед това наказание е наложено.

ІV. Приложими нормативни разпоредби

А. Национално право

Приложим закон е Административнопроцесуален кодекс.

Съгласно чл.21 от АПК индивидуален административен акт е изричното волеизявление или изразеното с действие или бездействие волеизявление на административен орган или на друг овластен със закон за това орган или организация, лицата, осъществяващи публични функции, и организациите, предоставящи обществени услуги, с което се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт. Индивидуален административен акт е и волеизявлението, с което се декларират или констатират вече възникнали права или задължения, когато волеизявлението е от значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения. Индивидуален административен акт е и отказът на административен орган да извърши или да се въздържи от определено действие.

Съгласно чл.127 от АПК съдилищата са длъжни да разгледат и разрешат съобразно закона в разумен срок всяко подадено до тях искане. Съдилищата не могат да откажат правосъдие под предлог, че няма правна норма, въз основа на която да решат искането.

Приложим закон е и Законът за физическото възпитание и спорта.

Съгласно чл.7 от Закона за физическото възпитание и спорта министерският съвет определя основните насоки за развитие на държавната политика в системата на физическата активност, физическото възпитание, спорта и спортно-туристическата дейност.

Съгласно чл. 12. ал.1 от Закона за физическото възпитание и спорта спортните клубове са сдружения с нестопанска цел или капиталови търговски дружества, които организират практикуването и развитието на физическата активност и спорта чрез индивидуални и групови спортни дейности.

Съгласно чл. 18., ал.1 от Закона за физическото възпитание и спорта спортните федерации са сдружения с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност, които са получили спортен лиценз за един или сходни видове спорт, включително за военно-приложни спортове, или спортен лиценз за развитие на повече от един спорт по един обединяващ принцип. В спортните федерации може да членуват само спортни клубове.

Съгласно чл. 27, ал.1 от Закона за физическото възпитание и спорта лицензираната спортна федерация:

1. изпълнява административни функции, свързани с регламентиране на съответния вид или сходни видове спорт, съответно на спортната дейност по един обединяващ принцип;

………….

(2) Лицензираната спортна федерация може и да:

1. ……

2. предоставя, прекратява и отнема състезателните права на спортистите;

3. ……

4. ……..

5. осъществява спортно правосъдие чрез система от комисии и спортен арбитраж чрез арбитражен орган; ………………

Съгласно чл. 67, ал.1 от Закона за физическото възпитание и спорта статутът на спортистите аматьори и професионалните спортисти се определя от спортната федерация, а чл.68 от същия закон дава легална дефиниция на термина „състезателни права“ / съвкупност от правото на спортистите аматьори и професионалните спортисти да участват в тренировъчната и състезателната дейност на спортен клуб – член на лицензирана спортна федерация, както и свързаните с това участие имуществени и неимуществени права/. Изрично в ал.2 на чл.68 от ЗФВС е записано, че придобиването, прекратяването и отнемането на състезателни права се определят от спортната федерация с правилата. Изрично чл.74 от закона предвижда възможността спортната федерация да лиши картотекиран от нея спортист от състезателни права за определен срок или окончателно по ред, определен с правилата на съответната спортна федерация.

Правилник за статута на спортистите аматьори, съдии по спортен риболов и за условията и реда за трансфер и преотстъпване на състезателни права.

Съгласно чл.7, ал.1 от този правилник Българската федерация по риболовни спортове може да отнеме състезателни права на картотекиран от нея спортист за определен период от време или окончателно.

Съгласно чл.21 и чл.22 от този правилник се създава Апелативна комисия, състояща се от 3 члена, която разглежда подадени молби за трансфер или преотстъпване на състезателни права и жалби, свързани с тях.

Относим е и Законът за юридическите лица с нестопанска цел.

Съгласно чл. 25, ал.1, т. 12 от Закона за юридическите лица с нестопанска цел общото събрание отменя решения на другите органи на сдружението, които противоречат на закона, устава или други вътрешни актове, регламентиращи дейността на сдружението, ал.4 предвижда че решенията на общото събрание подлежат на съдебен контрол относно тяхната законосъобразност и съответствие с устава, а съгласно ал.5 решенията на органите на сдружението, могат да бъдат оспорвани пред общото събрание по искане на заинтересуваните членове на сдружението или на негов орган……….

Б.Общностно право

Разпоредби на Договора за функциониране на Европейския съюз.

Съгласно чл.165, точка 1, изречение второ от Договора за функциониране на Европейския съюз съюзът допринася за насърчаването на ролята на спорта в европейския живот, като отчита в същото време спецификите му, структурите, основаващи се на доброволното участие, както и неговата социална и възпитателна функция.

Съгласно чл.165, точка 2, предложение седмо от Договора за функциониране на Европейския съюз целта на съюза е развиване на европейското измерение в спорта чрез насърчаване на равнопоставеността и принципа на откритост в спортните състезания и сътрудничеството между организациите, отговарящи за спорта, както и чрез закрила на физическата и морална неприкосновеност на спортистите, по-специално на най-младите сред тях.

Харта на основните права на Европейския съюз и по-специално чл.47 и гарантираното в него право на ефективни правни средства за защита пред съд и правото делото му да бъде гледано справедливо и публично в разумен срок от независим и безпристрастен съд.

V. Съдебна практика

V.1. По отношение на първия въпрос, който следва да бъде разрешен от настоящия състав – наличието на индивидуален административен акт - е налице безпротиворечива съдебна практика от състави на Върховния административен съд на Република България, представляващ окончателна съдебна инстанция по спорове като настоящия. Върховната инстанция приема, че заповеди за налагане на дисциплинарни наказания „лишаване от права“ не представляват административен акт и не подлежат на съдебен контрол по реда на АПК. Приема се, че не законът овластява федерацията или органите й с административни правомощия, а уставът, поради което те следват от договор. Доколкото Законът за физическото възпитание и спорта и уставът на федерацията не предвиждат оспорване на актовете, с които се отнемат състезателни права, то приложими са общите разпоредби на Закона за юридическите лица с нестопанска цел и предвидената там възможност за оспорване пред общото събрание и след това пред общите съдилища на решенията на органи на сдружението. В този смисъл е Определение № 8301 / 29.09.2022г. по а.д. № 8779 / 2022г. на ВАС.

VІ. Доводи и правни изводи на страните.

Жалбоподателят излага доводи за наличието на административен акт, подлежащ на оспорване по реда на АПК. След като му се налага дисциплинарно наказание, то това наказание подлежи на обжалване именно пред административните съдилища. Твърденията са наличие на властнически правомощия на Българската федерация по спортен риболов, които произтичат от закона и се осъществяват посредством органите на сдружението. Останалите доводи на лицето са за липсата на компетентност на председателя на Сдружение с нестопанска цел „Българска федерация по риболовни спортове“ да издаде оспорената заповед.

VІ.2. Основният довод на ответника е за недопустимост на съдебното производство поради липсата на годен предмет на обжалване – липсва административен акт. Споделят се доводите на Върховния административен съд за реда за защита срещу наложеното дисциплинарно наказание.

VІІ. Мотиви за отправяне на преюдициалното запитване.

Първият въпрос, който следва да разреши настоящия състав е наличието на административен акт, подлежащ на оспорване пред административен съд.

Спортната дейност в Република България се явява частично регулирана от закона. Разпоредбите на Закона за физическото възпитание и спорта въвеждат както принципите на спортната дейност и влиянието на държавата при осъществяването им, така и правила за създаване и работа на спортните клубове и федерации. Именно в този закон са изчерпателно изброени правомощията на спортните федерации, измежду които са предоставяне, прекратяване и отнемане на състезателни права на спортистите и осъществяване на спортно правосъдие. Под каква конкретна форма и процедура ще бъдат осъществени тези правомощия от всяка спортна федерация е въпрос предоставен на уреждане от федерациите. В конкретния случай Сдружение с нестопанска цел „Българска федерация по риболовни спортове“ в устава си не предвижда създаване на специален орган за упражняване на правомощието за осъществяване на спортно правосъдие. В другият нормативен документ, създаден в изпълнение на закона – Правилник за статута на спортистите аматьори, съдии по спортен риболов и за условията и реда за трансфер и преотстъпване на състезателни права – са уредени макар и лаконично процедура, основания и компетентен орган за временното отнемане на състезателни права. В Закона за физическото възпитание и спорта, устава и правилника на Сдружение с нестопанска цел „Българска федерация по риболовни спортове“ основания, процедура, видове наказания и органи за налагане на състезателите на дисциплинарни наказания липсват уредени. Предвид тази законодателна форма, настоящият състав намира, че със Заповед № 18 / 13.06.2022г. на Председателя на Българската федерация по риболовни спортове спортистът Д.С. е временно лишен от права, законово предвидена възможност, а не му е наложено дисциплинарно наказание, независимо от употребения в документа термин.

Безспорно Д.С. притежава спортни права на спортист аматьор в областта на риболовните спортове. Тези права са му признати от Сдружение с нестопанска цел „Българска федерация по риболовни спортове“ и той може да ги упражнява на състезания, организирани както от това сдружение, така и от „Клуб по спортен риболов – град Горна Оряховица“ и от Международната конфедерация по спортен риболов. С оспорената пред съда заповед тези спортни права на С. са отнети за срок от една година. След като притежаваното от С. право е лично и само той може да го упражни, то и временното му лишаване от него също го засяга лично и би следвало да разполага с механизъм за защита на това право. Такъв механизъм не е предвиден в действащото право на Република България. Уредената в Закона за юридическите лица с нестопанска цел процедура по оспорване на решения на други органи на сдружението е неприложима в конкретния случай. Право на оспорване по чл.25 от Закона за юридическите лица с нестопанска цел имат членовете на сдружението, а в конкретния случай това са клубовете по спортен риболов, а не спортистите. Следователно С. не разполага с право да оспори решението на председателя на сдружението, а следва да търси подкрепа на спортния си клуб и при добра воля именно спортния клуб да възрази пред общото събрание. И решението на общото събрание може да бъде оспорено пред съда отново от лицето, което е искало отмяната – спортния клуб. Следователно в производството по Закона за юридическите лица с нестопанска цел С. не може да защити правото си на спортист аматьор. Задължение на съда е да реши правния спор, независимо от липсата на правна норма, което отново поставя въпроса за това, кой е компетентния съд.

Мотивиран така и на основание чл. 234, ал. 2 от ДЕО във връзка с чл. 628 от ГПК и с чл. 144 от АПК, както и на основание чл. 631 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК Административен съд Велико Търново, десети състав,

О П Р Е Д Е Л И:


ОТМЕНЯ дадения в съдебно заседание на 19.10.2022г. ход на делото по същество на спора.

ОТПРАВЯ преюдициално запитване до Съда на Европейския съюз съгласно член 267, първи параграф, буква „б” от Договора за функционирането на Европейския съюз със следните въпроси:

  1. Противоречи ли на целта за закрила на физическата и морална неприкосновеност на спортистите по чл.165, точка 2, предложение седмо от Договора за функциониране на Европейския съюз и на правото на ефективни правни средства за защита по чл.47 от Хартата на основните права на Европейския съюз съдебна практика, с която се отрича правото на адресата на заповедта да я оспори пред съд.
  2. Представлява ли изявление на управителен орган на сдружение с нестопанска цел в областта на спорта, с което се отнемат временно признати спортни права, властническо разпореждане, с което се засягат права, срещу което неговия адресат следва да разполага с възможността да упражни правото си по чл.47 от Хартата на основните права на Европейския съюз в съответствие с прокламираната в чл.165 от Договора за функциониране на Европейския съюз цел за насърчаване на спорта и закрила на физическата и морална неприкосновеност на спортистите.

СПИРА на основание член 631, алинея 1 от Гражданския процесуален кодекс производството по делото до произнасяне на Съда на Европейския съюз.


Определението не подлежи на обжалване.

Съдия: