РЕШЕНИЕ
№ 70
гр. ХАСКОВО, 13.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – ХАСКОВО, IV-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на деветнадесети септември през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:АННА ВЛ. ПЕТКОВА
при участието на секретаря ЖУЛИЕТА М. ДЕЛЧЕВА
като разгледа докладваното от АННА ВЛ. ПЕТКОВА Търговско дело №
20215600900130 по описа за 2021 година
Делото е образувано по искова молба от А. Г. М. от град Хасково,
подадена чрез упълномощен адвокат Р. М.. С ИМ се предявява срещу „ЗК Лев
Инс“ АД - София с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление:
*********, представлявано от М.С.М.-Г. иск с правно основание 432 ал. 1 вр.
чл. 429 ал. 1 т. 1 КЗ, във връзка с чл. 45 от ЗЗД и чл. 429 ал. 3 изр.второ от КЗ
във връзка с чл. 86 ЗЗД. Ищцата претендира сумата 50 000 лева – обезщетение
за неимуществени вреди, настъпили в резултат на ПТП, реализирано на
27.12.2016 година и настъпилата на 28.08.2018 година смърт на нейния дядо
С.М.Й.. Претендира се и законната лихва върху тези главници, за периода от
06.03.2020 година (датата на уведомяване на застрахователя за настъпилото
произшествие) до окончателното разплащане. Прави се искане за присъждане
на направените в съдебното производство разноски.
Ищцата твърди, че е внучка на С.М.Й. с ЕГН **********, бивш
жител на град Хасково – пострадал в резултат на ПТП, настъпило на
27.12.2016 година и впоследствие починал на 28.08.2018 година. Според
ищцата, пътно транспортното произшествие е настъпило при следната
фактическа обстановка: На 27.12.2016 година, около 20:30 часа, С.М.Й.
пътувал в лек автомобил марка „*******“, модел ..****“ с per. № *********,
управляван от Ю. А. Х.. Движили се по АМ „Марица“, в посока от гр.
Свиленград към гр. Хасково. При км. 97+360 водачът Х., поради движение е
несъобразена скорост, загубил контрол над автомобила, същият напуснал
платното за движение от ляво, блъснал се в лява разделителна еластична
1
ограда, преобърнал се и преминавайки през мантинелата, навлезнал в
насрещното платно за движение, където се блъснал в товарен автомобил
марка „***“, модел „*****“, с per. № ******, с прикачено на него
полуремарке с per. № *******. В резултат на настъпилото ПТП праводателят
на ищцата тежко пострадал и бил транспортиран в МБАЛ- Хасково, където
бил лекуван многократно. Провеждано било лечение и в УМБАЛСМ „Н. И
Пирогов" ЕАД - София, но в резултат на получените множество тежки
наранявания, С.Й. бил напълно инвалидизиран — с обездвижване на тялото
от раменете надолу. На 28.08.2018 година праводателят на ищцата починал от
полиорганна недостатъчност, която била резултат на травматичните увреди,
получени при процесното ПТП, а именно: Тежката гръбначна и гръдна
травма довели до състояние на пълно обездвижване и възпалителни процеси,
вследствие на които настъпили сърдечна и дихателна недостатъчност.
По случая било образувано наказателно производство по ДП №
609/2016 година по описа на РУ-Свиленград, по което бил привлечен към
наказателна отговорност в качеството на обвиняем водачът на лекия
автомобил марка „*******“, модел ..****“ с per. № ********* Ю. А. Х.. А с
присъда № 260011 от 18.02.2021 година, постановена по НОХД № 330/2020
година по описа на Окръжен съд - Хасково, влязла в законна сила на
14.07.2021 година, Ю. А. Х. е признат за виновен в това, че на 27.12.2016г., на
АМ „Марица“, при км. 97+360, в землището на гр. Свиленград, в посока от
гр. Свиленград към гр. Хасково, при управление на МПС- лек автомобил
марка „*******“, модел ..****“ с per. № ********* нарушил правилата за
движение по пътищата- чл. 20, ал.2 ЗДвП и по непредпазливост причинил
смъртта на повече от едно лице, в това число и на С.М.Й., с ЕГН: **********,
починал на 28.08.2018 год. – престъпление по чл. 343, ал. 3, б. „б“, вр. ал. 1,
вр. чл. 342, ал. 1 от НК.
Ищцата твърди, че в резултат на смъртта на С.М.Й. е претърпяла и
продължава да търпи неимуществени вреди, причинени поради внезапната
загуба на дядо . Отношенията между дядо и внучка били основани на силна
обич и привързаност, тя израснала с него и той се грижил за нея като за своя
родна дъщеря. Между двамата съществувала изключително силна
привързаност, надминаваща обичайната такава между дядо и внучка. Двамата
непрекъснато поддържали контакт и прекарвали времето заедно, имали
изградена силна емоционална и духовна връзка помежду си, подкрепяли се и
живеели в разбирателство. Той винаги бил пример, авторитет и опора за нея.
След трагичната гибел на дядо си, ищцата изпаднала в тежко
емоционално състояние, продължително време не желаела да разговаря с
никого, отказвала да се храни, не е можела да спи и сънувала кошмари,
2
станала напрегната, все още изпитвала чувство на страх и безпокойство, била
апатична към всичко и дълбо скърбяла за дядо си. След смъртта му усещала
празнота, която никой и нищо не можело да запълни. Счита, че моралните
страдания и болка са непреодолими.
Ищцата твърди, че отговорността за причинени вследствие на
процесното ПТП вреди се покрива от застраховката „Гражданска
отговорност“, сключена със застрахователя-ответник по полица №
BG/22/116001810992, валидна от 01/07/2016 година до 01/07/2017 година. Във
връзка с това и с оглед изискванията на КЗ, с писмо вх. № 338106.03.2020
година била отправена претенция до застрахователя на отговорния за ПТП
водач, за определяне и изплащане на застрахователно обезщетениепо която
нямало произнА.не по искането.
Поради това, на основание чл. 432 ал. 1 КЗ насочва претенциите си за
изплащане на застрахователно обезщетение за претърпените от нея
неимуществени вреди пряко към застрахователя на виновния водач, а именно
дружеството-ответник. Претенцията за обезщетение е съединена с тази за
обезщетение за забава по чл. 429 ал. 3 изр. второ от КЗ, като законните лихви
върху главницата се претендират от 06.03.2020 година – датата, на която е
застрахователят е уведомен за настъпилото произшествие.
В срока по чл. 367 ал. 1 ГПК ответникът подава писмен отговор. Заема
становище за допустимост, но неоснователност на предявените искове.
Оспорва ги по основание и размер. Признава наличието на застрахователното
правоотношение по застрахователна полица № BG/22/116001810992, валидна
от 01/07/2016 година до 01/07/2017 година за процесното МПС и моли съда да
приеме това обстоятелство за безспорно. Оспорва виновно и противоправно
поведение единствено на водача на л.а. марка „*******“ модел „****” с per.
********* и описания в исковата молба механизъм на ПТП, всички факти и
обстоятелства относно настъпилите травми и твърдения летален изход в
причинно-следствена връзка с процесния пътен инцидент. Оспорва и
твърденията на ищцата за степента и тежестта на неимуществените вреди.
Въвежда възражение за съпричиняване от страна на пострадалото лице към
настъпването на негативната за него самия последица, изразяващо се в
пътуването без поставен обезопасителен колан. Твърди, че в случай, че
починалият родственик на ищцата беше застопорен с колан към седалката, то
не биха настъпили толкова тежки травми, че да причинят пареза и
последвалия летален изход. Предвид това възражение счита, че е налице
основание за намаляване на размера на обезщетението за неимуществени
вреди по реда на чл.51, ал.2 от ЗЗД. Ответникът се позовава на факта, че
аналогични претенции за неимуществени вреди са предявени от всички
3
останали сродници на починалия и настоява, че е житейски нелогично С.М.Й.
да е имал с всички тях изключително близки отношения по смисъла на ТР
1/2016 г. от 21.06.2018 г. по ТД 1/2016 г. ОСНЕТК на ВКС. Поради това
оспорва активната материално- правна легитимация на ищцата и качеството
на трето увредено лице, с право на обезвреда за процесния деликт. Оспорва и
всички твърдения за наличие и търпене на неимуществени вреди, които да са
възникнали за ищцата в причинна връзка с осъществяване на процесното
произшествие, както и твърденията относно тяхното естество, проявление и
период на търпене за период извън нормалната реакция на скръб. Наред с това
ответникът счита, че размерът на претендираното обезщетение е завишен и
несъответстващ на принципа за справедливост, предвид характера и степента
на реално търпените вреди от страна на ищцата. Ищцата била развита личност
със свой самостоятелен живот. Позовава се на отдалеченост във времето на
вредоносното събитие, което водило до това - ищцата да търпи по-малки като
интензитет негативни изживявания в по-късен момент.
На следващо място ответникът оспорва претенцията за лихви. Счита, че
предвид неоснователност на главния иск, неоснователна е и акцесорната
претенция. Позовава се на задължението на ищцата по чл. 380 от КЗ да
представи писмена застрахователна претенция за обезщетяване, ведно с
всички доказващи основанието на претенцията документи и банкова сметка,
като на обстоятелствата, обуславящи забава на кредитора – непредставянето
на документите. Счита, че в тежест на ищеца е да установи на коя дата е
представил всички изискуеми документи, респективно - на коя дата е
настъпила забава за застрахователя. Отделно, на основание чл. 111 от ЗЗД
прави възражение за частично погА.ване на претенцията за законната лихва
по давност.
В срока по чл. 372 ал. 1 ГПК ищцата подава допълнителна искова
молба, в която поддържа всички въведени с ИМ доводи и искания. Уточнява
механизма на ПТП, като твърди, че пострадалият С.М.Й. е пътувал в
управлявания от водача Х. л.а. марка „*******“, модел „****“ с per. №
*********, на задна лява седалка - зад водача. Настоява, че наличието на
деликт се установява с влязла в законна сила присъда, която била
задължителна за гражданския съд на основание чл. 300 ГПК. Счита, че
осъдителната присъда била задължителна и по въпроса за наличието на
причинна връзка между процесното ПТП и настъпилата впоследствие смърт
на праводателя на ищцата. Оспорва довода на ответника за съпричиняване,
като намира същия за недоказан. Оспорва и останалите доводи на ответника –
тя попадала в кръга на правоимащите лица да получат застрахователното
обезщетение, тъй като изключително близка връзка със загиналия и търпяла
болки и страдания от процесния деликт; претендираното от нея обезщетение
не било прекомерно с оглед трайната съдебна практика. Настоява, че
законната лихва се дължи именно от датата на уведомяването на
застрахователя или от дата на предявяване на застрахователната претенция –
по-ранната от двете дати. Поради това поддържа искането си за присъждане
4
на законна лихва от 06.03.2020 година.
В срока по чл. 373 ал. 1 ГПК ответникът подава допълнителен
отговор, с който поддържа становището си по делото, направените
възражения и искания.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства
поотделно и в съвкупност, във връзка с доводите на страните, приема за
установено от фактическа страна следното:
По делото се представя заверен от страната препис от присъда №
260011/2021 година, постановена по НОХД № 330/2020 година по описа на
ОС – Хасково, потвърдена с решение № 21/11.06.2021 година по ВНОХд №
185/2021 година на АС-Пловдив, влязла в законна сила на 14.07.2021. Съдът
не изиска представянето на мотивите към присъдата на ХОС и решението на
ПАС, в заверен надлежно препис от съда, тъй като те са достъпни за страните
по делото и за съда в електронен формат. Видно от присъдата, Ю. А. Х. с ЕГН
********** е признат за виновен в това, че на 27.12.2016 година на АМ "
Марица", при километър 97+360, в землището на гр. Свиленград, в посока от
гр. Свиленград към гр. Хасково, при управление на моторно превозно
средство – лек автомобил марка "******* ****", с рег. № *********, нарушил
правилата за движение по пътищата – чл. 20, ал. 2 ЗДвП " Водачите на пътни
превозни средства са длъжни при избиране на скоростта на движението да се
съобразяват с... характера и интензивността на движението, с конкретните
условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко
предвидимо препятствие. " и по непредпазливост причинил смъртта на повече
от едно лице, а именно на две лица: С. М. С. с ЕГН **********, починал на
27.12.2016 год. и С.М.Й. с ЕГН **********, починал на 28.08.2018 година.
За да стигне до този резултат, наказателният съд е приел следния
механизъм на ПТП, потвърден и във въззивното решение на апелативния съд:
На 27.12.2016 година, малко преди 17. 00 ч., след като приключили работа, Х.
и двамата пострадали се качили в автомобила, управляван от Ю. Х., като на
предна дясна седалка пътувал пострадалият С. С., а на задната седалка от ляво
- пострадалият С.М.Й.. След като излязъл от гр. Свиленград в посока град
Хасково водачът продължил да управлява автомобила по източното платно на
автомагистрала "Марица" в посока гр. Хасково. Времето било сухо, пътната
настилка от дребнозърнест гладък асфалт също била суха, видимостта -
намаляваща - сумрак, без някакви особени метеорологични явления.
5
Източното платно на АМ "Марица" при километър 97+360 представлявало
прав хоризонтален участък и се състояло от три ленти за движение –
аварийна, с ширина 3. 10 м., отделена с бяла непрекъсната линия, дясна лента
за движение, с ширина 3. 60 м. и лява лента за движение, с ширина 4. 0 м.
/протокол за оглед л. 54 – 57, том I от ДП/. Делинквентът Х. управлявал
автомобила със скорост от около 140 км/ч. в дясната активна лента на
източното платно за движение на автомагистрала "Марица" на къси светлини.
Приближавайки бензиностанция при километър 97+360, от която
съществувала възможност да излязат други превозни средства, подсъдимият
не намалил скоростта си на движение, като продължил да се движи със
скорост на границата на максимално допустимата. По същото време от изхода
на бензиностанцията, за да се включи в движението по автомагистралата,
започнал да излиза неустановен товарен автомобил влекач, с прикачено на
него полуремарке с чужда регистрация. Подсъдимият го възприел, но не
задействал спирачната система, а само отпуснал педала на газта. Товарният
автомобил се движел бавно, като от аварийната лента пресякъл двойната
непрекъсната линия /М2/ от надлъжната пътна маркировка и започнал да
навлиза частично на около един метър в дясната лента за движение, в която
се движел и подсъдимият. След като видял, че товарният автомобил няма да
спре и частично навлиза в дясната лента на платното за движение, водачът Х.
в момента, в който се намирал на разстояние 74. 50 м. от товарния автомобил,
реагирал на възникналата опасна ситуация с рязко отклоняване на
управлявания от него автомобил в ляво. Вследствие на рязкото отклоняване,
подсъдимият загубил контрола над автомобила, който напуснал платното за
движение от ляво, при което последвал удар между предната му лява част и
мантинелата, разделяща източното от западното платно на автомагистралата.
Този удар настъпил в конфликтна точка на първоначален контакт, която се
намирала по дължина на 7-8 м. северно от ориентира, приет в протокола за
оглед на местопроизшествие. В момента на удара скоростта на превозното
средство била 120км/ч. От удара автомобилът се завъртял и се преобърнал,
преминавайки през мантинелата в насрещното платно за движение, където
първоначално паднал върху платното на задната си лява част, след което
продължил да се превърта и придвижва към дясната лента на платното за
движение в посока северозапад. В същото време, в дясната лента на
западното платното за движение по автомагистрала "Марица" в посока гр.
6
Свиленград, със скорост от 100 км/ч се движел товарен автомобил-влекач, с
прикачено на него полуремарке. Водачът на влекача възприел лекия
автомобил непосредствено преди да се удари в мантинелата и реагирал
своевременно, като задействал спирачната система, но въпреки това
последвал удар между дясната страна на лекия автомобил и предната лява
част на товарния автомобил. Ударът бил в конфликтна точка на първоначален
контакт, намираща се по дължина на около 42 – 43 м. северно от ориентира,
приет в протокола за оглед на местопроизшествие, и по ширина на около 1. 5
– 2 м. източно от западната граница на западното платно. След този удар
товарният автомобил се придвижил 33 метра напред и се установил в
аварийната лента, а лекият автомобил се установил в средата между двете
ленти на платното за движение. Вследствие на удара в мантинелата и
преобръщането през нея, от автомобила в разделителния остров между двете
предпазни еластични огради изпаднали Ю. Х. и С.М.Й., а на пътното платно
изпаднал С. С..
В мотивите към присъдата ХОС приема, че пристигналият малко
по-късно на мястото на ПТП лекарски екип е транспортирал С.Й. в МБАЛ
Хасково АД, както и че в резултат на усложнения, настъпили след
претърпяната автомобилна травма, на 28.08.2018 година С.М.Й. е починал.
Дружеството-ответник не оспорва наличието на
застрахователното правоотношение по „Гражданска отговорност на
автомобилистите“ по застрахователна полица № BG/22/116001810992,
валидна от 01/07/2016 година до 01/07/2017 година за процесното МПС – лек
автомобил марка „*******“, модел „****“ с per. № *********, валидна от
01/07/2016 година до 01/07/2017 година.
Видно от представеното удостоверение за родствени връзки,
ищцата А. Г. М. е внучка на починалия С.М.Й. с ЕГН **********.
По делото са събрани гласни доказателства. Така, от показанията
на свидетелите Н. Ю. М. – фактически съпруг на ищцата, Т. М. Е. - съсед и Ю.
М. Е. – баща на фактическия съпруг на ищцата се установява, че ищцата е
израснала в дома на дядо по бащина линия С.М.Й.. Майката на ищцата
заминала в чужбина когато А. М. била едва двегодишна. Връщала се в
България рядко и контактите между ищцата и нейната майка били
инцидентни - основно под формата на телефонни разговори. Бащата на
7
ищцата също заминал в чужбина – на работа. Завръщал се един или два пъти
годишно, но и тогава, когато си бил в България, положението на А. М. не се
променяло – тя продължавала да бъде обгрижвана единствено от дядо
С.М.Й. и оставала в неговата къща, докато биологичният баща по време на
престоя му в България отсядал в друг дом. Отношенията помежду им били
такива като между баща и дъщеря, отколкото между дядо и внучка. Дори и
след като пораснала и създала свое семейство, А. М. наричала С.Й. с думата
„татко“. А когато С.М.Й. бил на легло в резултат на травмите, получени от
процесното ПТП, А. М. поела всички основните грижи за него – като израз на
благодарност за това, че той я е отгледал. Според свидетелите, след
инцидента и особено след смъртта на С.М., психологическото състояние на
ищцата се променило негативно – тя плачела, била под стрес, загубила съня и
спокойствието си, станала нервна и се страхувала. Налагало се фактическият