Определение по дело №177/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 323
Дата: 28 юни 2022 г. (в сила от 7 юли 2022 г.)
Съдия: Галина Атанасова Стойчева
Дело: 20227110700177
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 май 2022 г.

Съдържание на акта

                                            О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е № 323

                                 гр.Кюстендил, 28.06.2022год.

                                  

 

Административен съд  - Кюстендил, в закрито съдебно заседание на двадесет и осми  юни  през  две хиляди двадесет и втора  година в състав:

                                                       Административен съдия: ГАЛИНА  СТОЙЧЕВА              като разгледа докладваното от  съдията  адм. дело №177 по описа за 2022год.,  за да сe произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК и е образувано по жалба на М.П.С. ***, действащ лично и със съгласието на майка си Д.С.С., против мълчалив отказ на началника на Регионално управление на образованието – Кюстендил да разреши  преместване  на ученика М.П.С. в Езикова гимназия „Д-р Петър Берон“ – Кюстендил над план-приема, на основание чл.107а, ал.6 от Наредба № 10/01.09.2016г. за организацията на дейностите в училищното образование,  във връзка с подадено  заявление № 94-1535/28.03.2022г. Релевирани са основанията по чл.146, т.1-т.5 от АПК. Прави се искане за обявяване за нищожен или за отмяна на  административния отказ.

            От събраната по делото административна преписка се установяват следните обстоятелства:  

            Административното производство е по реда и на основанията по чл.107а, ал.6 от Наредба № 10 от 01.09.2016г. за организацията на дейностите в училищното образование /Наредбата/, издадена от министъра на образованието и науката на осн.  чл. 22, ал. 10 и чл. 146, ал. 2, т. 3 ЗПУО и е образувана във връзка със  заявление № 94-1535/28.03.2022г. на Д.  С.  С.  в качеството на родител и законен представител на М.П.С., ученик в 9-ти клас за учебната 2021/2022г. в Професионална гимназия по икономика и мениджмънт „Йордан Захариев“ – Кюстендил. Заявлението е с адресат министъра на образованието и науката и с него е предявено искане пред административния орган  да разреши преместването на ученика М.П.  С. от настоящото му учебно заведение  в Езикова гимназия „Д-р Петър Берон“ – Кюстендил  в паралелка с профил „чужди езици“  по реда и на основание чл.107а, ал.6 от Наредба № 10/01.09.2016г. Сочат се причини от здравословен характер – разстройство със социална тревожност и атопичен дерматит вследствие на стрес, за които се твърди, че са провокирани от неблагоприятна учебна  среда в училището, в което се обучава - Професионална гимназия по икономика и мениджмънт „Йордан Захариев“ – Кюстендил, свързана с трудна адаптация към учебния процес и затруднена комуникация със съучениците. Към заявлението са приложени амбулаторни листове за проведено лечение от лекар – детски психиатър и от лекар- дерматолог, съотв.  издадени на 20.09.2021г. и на 16.03.2022г. за посочените по-горе основни заболявания, както и становище  с изх. № 59/25.03.2022г.  на Център за обществена подкрепа „Св. Петка“ при Община Кюстендил, Дирекция ЗСДЖП относно изследване емоционалното състояние на М.П.С. с препоръка за смяна на средата.

Постъпилото заявление, с писмо № 0510-162/31.03.2022г. на директор на дирекция „Организация и контрол“ в МОН,  е изпратено на началника на РУО – Кюстендил  „…за преценка и решаване на случая в рамките на нормативната уредба …“ /цитат/, където е  входирано с № П-1066/31.03.2022г., а копие от писмото на  директора на дирекция ОК в МОН  е изпратено и на електронния адрес на  заявителката и е получено на 31.03.2022г.  Следва писмо с № СТ-9/04.04.2022г. на началника на РУО-Кюстендил с адресат директора на дирекция ОК при МОН, в което се съдържа положително становище по заявлението за преместване на ученика М.П.  С. *** над утвърдения държавен план-прием,  с оглед подобряване на здравословното му състояние и поради това, че условията на физическата среда в гимназията позволят увеличаване броя на учениците в ІХ клас, профил „чужди езици“ и организирането на качествен и ефективен образователен процес.

Процесното заявление ведно със становището на началника на РУО – Кюстендил, е разгледано на заседание на комисията по чл.107а, ал.7 от Наредба № 10/01.09.2016г., проведено на 20.04.2022г. и  е  прието решение по т.11 по Протокол № 18/20.04.2022г. за отказ да бъде уважено поради това, че няма нови обстоятелства, които да налагат преразглеждане на случая за преместване на М.С. над държавния план-прием за учебната 2021/2022 година. Видно от изложените мотиви, Д.  С.  С.  - майка на ученика, е подавала предходни заявления за преместване с вх. №№ 94-3379/12.08.2020г., 94-3379/21.07.2020г., 94-3379/10.09.2020г.  и  94-5110/03.11.2021г.,  във връзка с които са изпратени отговори, че не са изпълнени условията по чл.107а от Наредба № 10/01.09.2016г., а по заявлението с вх. № 0510-168/05.10.2021г.  е издадена заповед № РД09-3357/15.10.2021г. на министъра на образованието и науката с отказ за преместване на  М.С.. Същата е приложена по делото и съдържа констатации за това, че балът на ученика при външното оценяване за приема за VІІІ клас, е под минималния на последния приет в паралелка „чужди езици“ в Езикова гимназия – Кюстендил, поради което  няма възможност  да бъде класиран; че сочените причини за преместването – училището не му предоставя необходимата среда за образователно развитие, не са основания за преместване в паралелка, в която балът е по-висок от този на заявителя. Издадената заповед  е  съобщена на майката на ученика на 29.10.2021г. и не е спорно, че  е влязла в сила.

С писмо № 0510-55/21.04.2022г., директорът на дирекция „Организация и контрол“ в МОН  уведомява  началника на РУО – Кюстендил за отказа на комисията по чл.107а, ал.7 от Наредба № 10/01.09.2016г., като цитира издадената заповед № РД09-3357/15.10.2021г.  на  министъра на образованието и науката и сочи, че не са налице нови обстоятелства. Указано е на РУО – Кюстендил да предложи училища, в които да се изпълнят изискванията на чл.107а от Наредбата. Писмото е получено на електронен адрес на РУО на 21.04.2022г. Следва писмо № П-1796/25.05.2022г. на началника на РУО – Кюстендил, с което Д.  С.  С.   е уведомена за изпратеното писмо на  директорът на дирекция „Организация и контрол“ в МОН  и за отказа на комисията по заявлението за преместване на М.П.  С.. Не е спорно, че писмото на началника на РУО – Кюстендил е получено от жалбоподателката С. на посочения електронен адрес, но след подаване на жалбата до съда, която е с вх. № 2069/16.05.2022г.

С молба-уточнение с вх. № 2352/07.06.2022г.,  жалбоподателят  С. сочи, че оспорва мълчаливия отказ на началника на Регионално управление на образованието – Кюстендил  да се произнесе в срок по заявление № 94-1535/28.03.2022г., изпратено му с писмо № 0510-162/31.03.2022г. на директор на дирекция към Министерство на образованието.

   Предвид установените по делото фактически обстоятелства, съдът намира жалбата за процесуално недопустима поради липса на предмет. Не е налице мълчалив отказ на началника на Регионално управление на образованието – Кюстендил. Основанието за недопустимост е в хипотезата на чл.159, т.1 от АПК. Съображенията за това са следните:

Предмет на процесното заявление с вх. № 94-1535/28.03.2022г. на М.П.С., действащ лично и със съгласието на майка си Д.С.С.,  до министъра на образованието и науката, е искане органът да  даде разрешение   за  преместване  на ученика М.П.С. в Езикова гимназия  „Д-р Петър Берон“ – Кюстендил  над  утвърдения държавен план-прием, на основание  чл.107а, ал.6  от Наредба № 10/01.09.2016г. за организацията на дейностите в училищното образование.  Според  сочената разпоредба,  в особени случаи учениците от V до XII клас може да се преместват в друго училище над утвърдения държавен, съответно допълнителен държавен, план-прием и без да са налице условията по ал. 1, т. 1, 3 и 4 и ал. 2 – 3, с разрешение на министъра на образованието и науката, а редът и условията за даване на разрешение за преместване са уредени в чл.107а, ал.7 и ал.8 от Наредбата, които предвиждат следното: ал.7: В случаите по ал.6 министърът на образованието и науката определя комисия за разглеждане на случаите на преместване над държавния и допълнителния държавен план-прием, в която се включват трима експерти от Министерството на образованието и науката, един представител на Държавната агенция за закрила на детето и трима представители на юридически лица, осъществяващи дейност в сферата на училищното образование. Комисията взима решение с обикновено мнозинство и задължително излага подробни мотиви в становище. ал.8: Министърът на образованието и науката дава разрешение за преместване на ученика над утвърдения държавен или допълнителен държавен план-прием и за завишаване броя на учениците в паралелката при положително становище на комисията по ал. 7 или отказва да даде разрешение при отрицателно становище на комисията по ал. 7.

            Съгласно посочените нормативни правила, разрешение за преместване на ученик  в друго  училище  над утвърдения държавен план-прием  в особените случаи по чл.107а, ал.6 от Наредбата, какъвто е настоящият случай,  се дава от министъра на образованието и науката след становище на комисия по чл.107а, ал.7 от Наредбата, т.е.  компетентността принадлежи изцяло на министъра на образованието и науката. Процедурата  е законово регламентирана и завършва с издаване на разрешение или отказ по чл.107а, ал.8 от Наредбата, които  са с характер на индивидуален административен акт и по арг. от чл. 145, ал.1 от АПК подлежат на съдебен контрол за законосъобразност. В посочената процедура  началникът на РУО - Кюстендил не издава индивидуални административни актове, като няма процесуална пречка при необходимост  да депозира становище, което би било акт с подготвителен характер и по съгласуване  от  категорията на предвидените в чл.21, ал.5 от АПК.  В случая,  с процесното заявление е сезиран  надлежния административен орган – министъра на образованието и науката,  който  е  дължал  произнасяне с акт по чл.107а, ал.8 от Наредбата, а бездействието му във връзка с горното задължение би  формирало  мълчалив  отказ, който да се обжалва пред съда. Липсата на компетентност на началника на РУО – Кюстендил по заявлението на жалбоподателя не е съставомерно бездействие, формиращо мълчалив отказ, подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност.  

За пълнота  на мотивите и във връзка с наведените от жалбоподатели доводи в молбата –уточнение, следва да се посочи, че според  общите правила за компетентността по материя, упражняването й  е правомощие на титуляра по закон, съответно на негов заместник или въз основа на делегиране, когато има изрично предвидена възможност за това в нормативен акт. От изложеното следва, че  писмото на директора на дирекция  „Организация и контрол“ в МОН, с което заявлението на жалбоподателя се изпраща на  началника на РУО – Кюстендил за решаване, не  създава  компетентност на последния.  За него не възниква задължение да се произнесе по предмета на заявлението и бездействието му не формира мълчалив отказ, който да подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

С оглед на изложеното, предявената жалба е лишена от предмет и е процесуално недопустима в хипотезата на чл.159, т.1 от АПК, поради което съдът я оставя без разглеждане и прекратява производството по делото.  

            Мотивиран от горното, съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

           

            ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на М.П.С. ***,  действащ лично и със съгласието на майка си Д.С.С., против мълчалив отказ на началника на Регионално управление на образованието – Кюстендил по  заявление № 94-1535/28.03.2022г.

ПРЕКРАТЯВА  производството по делото.

            Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в 7-мо дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

            Определението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

 

                                                           АДМИНИСТРАТИВЕН   СЪДИЯ: