Решение по дело №70/2020 на Районен съд - Момчилград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 май 2020 г. (в сила от 17 юни 2020 г.)
Съдия: Сунай Юсеин Осман
Дело: 20205150200070
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 март 2020 г.

Съдържание на акта

                                              Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                             Гр.Момчилград, 26.05.2020г.

                                               В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

            Момчилградският районен съд в публично заседание, проведено на 22.05.2020 година в състав;

                                                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ:  СУНАЙ  ОСМАН,

 

 при участието на секретаря  АНИТА ДОЧЕВА, като разгледа докладваното от съдията НАХД № 70/ 2020г. по описа на съда, и за да се произнесе взе предвид следното:

  

            Производството е по чл.63 от ЗАНН, и е образувано по жалба на Н.П.М. с ЕГН- **********- Законен представител на „****“ ООД-Стара Загора, против ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ за налагане на глоба серия К № 2662374, издаден от ОДМВР- Кърджали, с което на осн.чл.189 ал.4 вр.182 ал.1 т.3 от ЗДвП, на жалбоподателят е било наложено административно наказание- “глоба” в размер на 100 лева, за допуснато нарушение на чл.21 ал.2 вр.ал.1 от ЗДвП.

            В жалбата, подадена от лично от жалбоподателят, наказаното лице изразява недоволството си от процесният електронен фиш, с който му е била наложена горната глоба, като сочи, че същият е следва да бъде отменен, като не е посочил съображения в тази насока.

В съдебно заседание– жалбоподателят, редовно призован, не се явява, и не се представлява.

            Ответната страна- административно- наказващият орган, ОДМВР- Кърджали, не се представлява и не взема становище по жалбата. От РУ- Момчилград към ОДМВР- Кърджали, чрез юрисконсулт, е постъпило писмено становище, в което се развиват доводи за неоснователност на жалбата, и респ. за правилност и законосъобразност на издаденият ел.фиш. Иска се потвърждаването на атакуваното постановление.

            Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

С ел.фиш серия К № 2662374, издаден от ОДМВР- Кърджали, на осн.чл.189 ал.4 вр.182 ал.1 т.53от ЗДвП, на жалбоподателят е било наложено административно наказание- “глоба” в размер на 100 лева, за допуснато нарушение на чл.21 ал.2 вр.ал.1 от ЗДвП- за това, че на  14.07.2017г. в 18,31ч. в Извън населено място по път Е- 85 1-5 на км. 372+100 м, общ.Кирково, по посока- гр.Кърджали за ГКПП- Маказа, при ограничение на скоростта от 60 км/ч, въведено с пътен знак „В-26“, заснест с АТСС TFR 1-M № 574, и приспадане на толеранс от 3 км/ч, с МПС- товарен автомобил ******, е извършил нарушение за скорост. Разрешената стойност на скоростта е била 0 км, установената скорост е била 0 км, а превишението е било с 0 км/ч, което представлявало нарушение на чл.21 ал.2 вр.ал.1 от ЗДвП.

В ел.фиш се сочи, че МПС е регистрирано на името на жалбоподателя /като законен представител на ЮЛ- посоченото/.

     Като доказателство по делото АНО е приложил 1/ клип  от процесната дата със съответният  от радар  574, съдържащ снимка на пътен знак „В-26“,  2/ 2-ри клип, съдържащ 4 броя снимки от процесната дата и време, от които се вижда, че става дума за МПС с рег.№ ****, като измерената скорост възлиза на 84 км, при ограничение от 60км/ч. и превишението е  от 24 км/ч., и е прието, че наказуемата скорост е от 81 км/ч, а наказуемото превишение на скоростта е 21 км/ч. Сиреч, даден е толеранс от 3 км/ч- като възможна грешка.

В този снимков материал е посочено и мястото на нарушението, но само с координати- които са описани подробно. Посочен е също така и регистрационният номер на автомобил, който съвпада с посоченият във ел.фиш номер на МПС, като самият ел.фиш не мястото на нарушението не е точно и ясно е посочено /съдържа описание, че това е път със съответните километрични отбелязвания, неводещи до точно конкретно място от пространството/. Към клипа е приложена схема- скица на терена/мястото, на което е било позиционирано автоматизираното техническо средство /вероятно е в района на село Върбен, община Кирково, но това обстоятелство не е отразено в ел.фиш/.

По делото е представена справка от Централната база данни КАТ, от която се установява, че описаното в процесният ел.фиш МПС- ******, е собственост на ГЕОРГИ ДРАГОВ КОСТОВ, а не на посоченото в ел.фиш лице, сиреч не е записано на името на жалбоподателя по настоящото производство.

 От Протокол за монтаж и настройка, Протокол за проверка на мобилна система TFR-1 M, Протокол за извършено обучение, Удостоверение за одобрен тип средство за измерване, приложени по делото, се установява, че използваната по време на установяване на процесното нарушение мобилна система за видеоконтрол е от одобреният тип средство за измерване, което е преминало съответните проверки и е годно за експлоатация /не е посочено докога/.

Приложен е и Протокол за използване на АТСС, съставен към датата на процесното деяние, от който е видно, че АТСС TFR 1-M № 574, на  14.07.2017г., е било поставено за контрол на движението на Път Е- 85 1-5 на км. 372+100 м, общ.Кирково, по посока- гр.Кърджали за ГКПП- Маказа, където е било въведено ограничение на скоростта от 60 км/ч, въведено с пътен знак, и са заснети 7 клипа /в т.ч. и процесният/. Както в ел.фиш, така и в този протокол самото място на контрол, респ.и за установяване на нарушението не е индивидуализирано и конкретизирано, а е посочено само със съответни километрични номерации.  

При така приетата фактическа обстановка от права страна съдът съобрази следното: Жалбата е процесуално допустима, т.к. изхожда от легитимирана страна в процеса, а именно от лице, което  има съответният правен интерес от обжалването, като съдът приема, че въпреки липсата на яснота за датата на връчване на електронният фиш на жалбоподателя, жалбата е подадена в срок. За последното обстоятелство административно-наказващият орган не е ангажирал доказателства, поради и което не следва да се ограничи правото на жалбоподателят да обжалва атакувания акт, заради и което съда приема, че подадената жалба е в срок. Разгледана по същество същата  е основателна.

Съдът, като се запозна със съдържанието на обжалваният Електронен фиш, намери, че същият  НЕ съдържа  всички задължителни реквизити, посочени в разпоредбата на чл.189, ал.4 ЗДвП, както следва; на първо място е посочена териториалната структура на МВР, където нарушението е установено /и това е ОДМВР- Кърджали/. Следва да се подчертае, че няма законово изискване да се посочва конкретно кой е неговия издател, а така също и по какъв ред следва да се обжалва, както и същият да съдържа подпис и печат на издателя му, посочване на мястото и датата на издаването му. Съобразно трайната и еднопосочна съдебна практика по този вид дела настоящият съдебен състав счита, че не може по аналогия да се прилагат правилата на ЗАНН, относно съдържанието на АУАН и НП, тъй като такова препращане не е предвидено. Нещо повече, като допълнителен аргумент следва да се посочи също и обстоятелството, че конкретният случай е използван утвърден от Министъра на вътрешните работи образец на ел.фиш.

Обжалваният ЕФ НЕ съдържа и мястото, на което е установено нарушението, което е задължителен реквизит на издаденият електронен фиш, като същото НЕ е посочено коректно с текстово описание и координатите индивидуализиращи точно определено място на извършване на нарушението. Обжалваният ел.фиш е не съдържа факти за това, в какво се изразява самото нарушение- не е посочена стойността на установената скорост, респ. не е посочена и превишената стойност на скоростта- за тях има отбелязване 0 км/ч.

Действително в клипа, съдържат снимки на МПС и измерената скорост със посоченото АТСС, се съдържат данни за установена и превишена стойност, но те могат да послужат само за доказване на описаното нарушение, но не и да се приеме, че същите съставляват основание за носене на административно-наказателна отговорност.  

Сиреч, от съдържанието на обжалваният ел.фиш не може да се приеме за установено мястото, на което е извършено нарушението, както в какво собствено се изразява нарушението, т.к. смисълът за издаване на ел.фиш е именно това; да се установи нарушение за скорост, а в обжалваният ел. фиш просто липсва този елемент от обективната страна на деянието по чл.21 от ЗДвП.

В същото време с представените доказателства  се установява, че и МПС, предмет на ел.фиш, не е регистриран на името на посоченото в него лице- жалбоподателят, а на съвсем различно лице. С други думи казано, субектът на нарушението не е установен по никакъв начин, което води до извода, ел.фиш е незаконосъобразен.

Следва да се подчертае, че при така посоченото място на територията на Община Кирково, безспорна е компетентността на ОД на МВР-Кърджали да издаде ЕФ, както и компетентността на настоящият съд да се произнесе по спора.

От събраните по делото доказателства се стига до извода, че извършването на процесното административно нарушение на  чл.21 ал.2 вр.ал.1 от ЗДвП /в която норма се посочва различието от разрешената скорост на движение в извън населено място за съответният вид МПС, регламентирано със съответен пътен знак/ е било заснето с автоматизирано техническо средство TFR1-М, с посоченият номер,  което представлява мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение от одобрен тип, преминала последваща проверка.

  Съгл. ТР № 1 от 26.02.2014г. по т.д. № 1/2013 година на ВАС, издаването на електронния фиш е строго ограничено и възможно само в случаите на предварително стационарно позиционирани технически средства със съответните предварителни обозначения за съществуването им /чл.165 ал.2 т.6 и т.7 от ЗДвП/, същите да работят на автоматичен режим без нужда от обслужване от съответен контролен орган. В останалите случаи при използване на мобилни технически средства, обслужвани и използвани непосредствено от контролен орган, тази разпоредба е неприложима и за констатираните с тези технически средства нарушения на ЗДвП е приложим общият ред за съставяне на АУАН и издаване на наказателно постановление. В същото време със изменението на ЗДвП /с ДВ от 13.03.2015г/., ел.фишове могат да се издават и от АТСС, съответно стационарни или монтирани на автомобил, при спазване на изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. Съгласно § 65. /Нова– ДВ, бр.19/ 2015 г./ от ДР на ЗДвП, "Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат два вида, както следва; 1/стационарни– прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган;  и 2/ мобилни– прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работният процес. Не следва да се пропусне, че с  последното изменение на чл.189 ал.4 от ЗДвП /ДВ бр.54/2017г., в сила от 09.07.2017г./, и която редакция е в сила и към момента на извършване на процесното нарушение, се предвижда издаването на ЕФ да става в отсъствие на контролен орган и на нарушител, при наличието на предпоставки за това, а именно- Нарушението да е установено и заснето с АТС или система, както и за него да не се предвижда наказание „лишаване от право да се управлява МПС“ или „отнемане на контролни точки“. Или казано иначе,  отсъствието на контролният орган и нарушителят е меродавно към момента на издаването на ЕФ, а не на установяването на административното нарушение.

Следва да бъде съобразена и законовата промяна от 09.07.2017г. на чл.165 ал.2 т.8 от ЗДвП, с която е отпадна изискването контролните органи да обозначават, чрез поставяне на пътни знаци и да оповестяват в средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на МВР участъкът от пътя, на който се осъществява контрол по спазването на правилата за движение чрез АТСС. Предвид изложеното по-горе следва извода, че ограничението с ТР № 1/26.02.2014г. на ВАС в случая е неприложимо, предвид последвалите законодателни изменения в ЗДвП.

В цитираното по-горе Тълк. решение, както и  в чл.7 ал.1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г., която понастоящем е отменена, е посочено, че при контролиране на движението с горепосочената система следва да е поставен предупредителният знак. Такова изискване нормативно към настоящия момент липсва, предвид, че чл.7 от Наредбата е отменен, а и дори при неговото действие в практиката на съдилищата се приемаше, че непоставянето на знака не е съществено нарушение.

Предвид гореизложеното и събраните по делото писмени и веществени доказателства съдът приема, че електронният фиш, предмет на настоящият съдебен контрол е съставен при допуснати съществени процесуални нарушения и не е издаден по предвиденият в закона ред. Накратко те са следните- липсва описание на нарушението с неговите обективни белези- място на извършване, в какво се изразява същото и кой  е неговият субект. Не се установи и обстоятелството, че описаното в ел.фиш МПС принадлежи на ю.л., чийто представител е жалбоподателят. Сиреч, съдът приема, че описаното в обжалваният фиш нарушение не е установено, поради и което същият следва да се отмени като незаконосъобразно издаден.

Изложените съображения обуславят извод, че при установяване и заснемане на нарушението не са изпълнени изискванията на ЗДвП и Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г., регламентираща съответния ред за това, а оттам и за неспазване на процедурата по използване на АТТС и издаване на ел.фиш. В тази насока е и трайната практика на съдилищата, вкл.и практиката на Административен съд- Кърджали по този вид дела, обективирана в съответни решения.

Въз основа на гореизложените съображения съдът намира, че обжалваният електронен фиш е незаконосъобразен, като са налице основанията за отмяната на същият, поради и което той следва да бъде отменен. По делото не са сторени разноски, както и за страните не се явяват процесуални представители, поради и което съдът не се произнася по този въпрос.

               Воден от горното, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

            ОТМЕНЯВА ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ за налагане на глоба серия К № 2662374, издаден от ОДМВР- Кърджали, с който на Н.П.М. с ЕГН- **********- Законен представител на „****“ ООД-Стара Загора, на осн.чл.189 ал.4 вр.182 ал.1 т.3 от ЗДвП, е наложено административно наказание- “глоба” в размер на 100 лева, за допуснато нарушение на чл.21 ал.2 вр.ал.1 от ЗДвП.

Решението подлежи на обжалване от страните пред Административен съд- Кърджали в четиринадесет дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: