Р Е Ш Е Н И Е №260074
Гр. С., 18.02.2021г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
С.ски районен съд,
наказателно отделение, в публично заседание на осемнадесети януари през две
хиляди двадесет и първа година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛА МАРИНОВ
при секретаря ХРИСТИНА ПАНАЙОТОВА, след като разгледа докладваното от
председателя АНД №1468 по описа за 2020г., за да се произнесе, съобрази:
Производството е
образувано по повод жалба против НП №530283- F561344/06.08.2020г., издадено от началника на отдел „Оперативни дейности”- Бургас
в Централно управление на Национална агенция за приходите, с което на
жалбоподателя е наложена на основание чл.185, ал.2, изр.2, вр. ал.1 от Закона
за данък върху добавената стойност „Имуществена санкция” в размер на 500 (петстотин)
лева за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба №Н- 18/13.12.2006г. на МФ за
регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските
обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата,
които извършват продажби чрез електронен магазин. Моли наказателното
постановление да се отмени като незаконосъобразно.
В съдебно заседание жалбоподателят своевременно
призован не изпраща процесуален представител.
В съдебно заседание органът, издал
обжалваното наказателно постановление изпраща свой представител, който моли
съда да потвърди обжалваното наказателно постановление като законосъобразно.
От
събраните по делото доказателства, преценени в тяхната съвкупност и поотделно
като безпротиворечиви и относими към предмета на делото съдът прие за
установена следната фактическа обстановка:
На 25.07.2020г.
в 15,10 часа служители от Национална агенция за приходите била извършили
проверка в обект павилион- кафе, стопанисван от жалбоподателя търговско
дружество „Бриза Делмар” ЕООД, находящ
се в гр. С., ул. „Габрово” №7. При проверката се установило, че е налице
несъответствие между действителната наличност и наличността по междинен отчет
от ЕКАФП в размер на 30,10 лева. В издадения междинен отчет за деня не е била
регистрирана промяната на касовата наличност във фискалното устройство чрез
операцията „служебно въведени”, т. е. установената като разлика сума в размер
на 30,10 лева не е регистрирана във фискалното устройство чрез операциите
„служебно въведени”, „служебно изведени“, а функциониращото в обекта устройство
модел „Datecs DP-
Въз основа на така
установеното от фактическа страна, съдът изведе следните правни изводи:
Жалбата
е допустима, подадена в седемдневния преклузивен срок от лице, имащо правен
интерес от обжалването, но разгледана по същество е неоснователна. От събраните
по делото доказателства безспорно се установи, че жалбоподателят е извършил
описаното нарушение в акта за установяване на административно нарушение.
Безспорно се установи, че е било налице несъответствие между действителната
наличност и наличността по междинен отчет от ЕКАФП в размер на 30,10 лева. Това
несъответствие се доказа по несъмнен начин от свидетелските показания на
свидетелите Т.Л. и А.А.. Техните показания съдът счита за последователни,
безпротиворечиви и същите кореспондират със събрания по делото доказателствен
материал. Разпоредбата на чл.33, ал.1 от Наредба №Н- 18/13.12.2006г. гласи: Извън
случаите на продажби/сторно операции всяка промяна на касовата наличност
(начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на фискалното
устройството се регистрира във фискалното устройство чрез операциите „служебно
въведени“ или „служебно изведени“ суми. По безспорен начин се установи, че не е
изпълнено това изискване да е налице съответствие между действителната
наличност и наличността по междинен отчет от ЕКАФП. Доказа се по безспорен начин,
че е било налице такова несъответствие в размер на 30,10 лева. След като е било
налице такова несъответствие, търговецът е ангажирал и следва да понесе своята административнонаказателна
отговорност.
Тези обстоятелства се установиха по
несъмнен начин от свидетелските показания на разпитаните в съдебно заседание
служители на Националната агенция за приходите, свидетелите Т.Г., Т.Л. и А.А..
Показанията им съдът кредитира изцяло, тъй като те са безпротиворечиви, относими
са към предмета на делото, взаимно се допълват и се подкрепят от останалите
събрани по делото доказателства. Независимо, че тези лица са служители на Националната
агенция за приходите в случая липсват основания да се приеме, че са
заинтересовани или предубедени от изхода на делото. Те нямат никаква връзка с
жалбоподателя, поради което не може да се приеме, че не е извършена обективна
проверка на обекта павилион- кафе, находящ се в гр. С., ул. Габрово” №7, стопанисван
от жалбоподателя „Бриза Делмар” ЕООД- С..
Съдът счита, че не е следвало да се
прилага разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, тъй като маловажен случай на
административно нарушение е този, при който извършеното нарушение с оглед на
липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други
смекчаващи обстоятелства представлява по- ниска степен на обществена опасност с
обикновените случаи на нарушения от съответния вид. Нарушението на чл.33, ал.1
от Наредба №Н- 18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в
търговски обекти чрез фискални устройства, издадена от министъра на финансите е
резултатно. Налице е несъответствие между действителната наличност и
наличността по междинен отчет от ЕКАФП. Действително извършеното нарушение е за
първи път, но това обстоятелство е съобразено от наказващия орган при
определяне на минимален размер на имуществената санкция. Съдът счита, че не
може да се приеме, че тежестта на извършеното нарушение не е голяма и същото
представлява по- ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените
случаи на нарушение от този вид. Закона за данък върху добавената стойност
урежда обществените отношения, свързани с данъчното облагане на лицата като
законодателят е предвидил по- тежки санкции за нарушенията, с които те се
засягат в сравнение с обичайните случаи на административни нарушения.
Съдът счита, че при съставянето на акта и
издаването на наказателното постановление не са допуснати нарушения на
процесуалните правила, които да водят до отмяна на последното. Размерът на
наложената на жалбоподателя „Имуществена санкция” е минималният предвиден в
закона размер от 500 до 2000 лева, а именно в размер на 500 лева и отговаря в
пълна степен на допуснатото нарушение.
Ето защо съдът счита, че издаденото наказателно
постановление е законосъобразно и като такова следва да го потвърди.
С оглед правилата на процеса и
при направено искане от въззиваемата страна за присъждане на разноски,
представляващи юрисконсултско възнаграждение съдът счете, че следва да бъде
присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер от 80 лева, определен по реда
на чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ предвид
обстоятелството, че делото не се отличава с фактическа и правна сложност. Ето
защо търговското дружество жалбоподател „Бриза Делмар“ ЕООД- С. следва да се осъди
да заплати на Националната агенция за приходите сума в размер на 80 (осемдесет)
лева, представляваща разноски за юрисконсултско
възнаграждение.
Ръководен от
гореизложеното съдът
Р
Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА НП
№530283- F561344/06.08.2020г., издадено от началника
на отдел „Оперативни дейности”- Б. в Централно управление на Национална агенция
за приходите, с което на търговско дружество „Бриза Делмар” ЕООД- С. с ЕИК *********,
представлявано от М. Д. В. с ЕГН ********** е наложена на основание чл.185,
ал.2, изр.2, вр. с чл.185, ал.1 от ЗДДС „Имуществена санкция” в размер на 500 (петстотин)
лева като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА
„Бриза Делмар“ ЕООД- С. с ЕИК ********* да заплати на Националната агенция за
приходите направените по делото разноски в размер на 80 (осемдесет) лева,
представляващи юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд- гр. С. в
14- дневен срок от получаването му от страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: