Решение по дело №3096/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 413
Дата: 11 март 2022 г.
Съдия: Величка Атанасова Георгиева
Дело: 20217180703096
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

 

  413

 

гр. Пловдив, 11.03.2022 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XIV състав в открито съдебно заседание на първи февруари през две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                              

                                         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА 

                                                                                                  

при секретаря НЕДЯЛКА ПЕТКОВА, като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВА адм. дело № 3096 по описа за 2021г., за да се произнесе взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл. 27, ал.1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове(ЗУСЕСИФ) във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на „Оптимум“ ООД, с ЕИК *********, с адрес за кореспонденция ***, представлявано от управителите Д.М. и З.М., чрез адв. С., срещу решение № РД-11-1371/08.11.2021 г. на заместник-министър на икономиката и ръководител на УО на ОПИК, с което е отказано за бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ на жалбоподателя с подадено проектно предложение с референтен номер BG16RFOP002-2.089-0827 и с наименование „Подкрепа на малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по процедура за подбор на проекти BG16RFO002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19.

Жалбоподателят твърди, че оспореният акт  е незаконосъобразен поради съществено нарушение на административнопроизводствени правила и противоречие с материалноправни разпоредби, на основание чл. 146, т. 3, и т. 4 АПК. Моли да се  отмени решението и да се укажете на заместник-министъра на икономиката и ръководител на УО на ОПИК да продължи производството за сключване на договор по проектното предложение. Подробни съображения излага в жалбата и в отрито съдебно заседание.Претендира присъждане на сторените в съдебното производство разноски, включително за адвокатски възнаграждения.

Ответникът – заместник-министър на икономиката и ръководител на управляващия орган Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, чрез мл. есперт Д.Русева в писмени бележки оспорва твърденията в жалбата, сочи, че решението в оспорената му част е законосъобразно и изцяло съобразено с условията за кандидатстване по процедурата. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение.

Окръжна прокуратура – Пловдив -  редовно призована, не изпраща представител.

Съдът, като обсъди доводите на страните и прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

Дружеството „Оптимум“ ООД кандидатства за безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, по процедура за подбор на проекти предложения по процедура ВС16КРОР002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19 с подадено проектно предложение с референтен номер ВС16КРОР002-2.089-0827, ведно с приложенията към него.

Съгласно чл. 26, ал.1, изречение първо от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган на програмата, съответно на водещата програма, утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти, а според ал.6 на сочената норма утвърдените условия за кандидатстване и условия за изпълнение се публикуват на интернет страницата на съответната програма и в ИСУН заедно с обявата за откриване на процедурата чрез подбор.

Процесните условия са одобрени като част от документацията за провеждане на процедура за подбор на проекти ВС16КРОР002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“

За да откаже предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на кандидата ОПТИМУМ ООД, административинят орган се е позовал на разпоредбите на чл. 38, т. 3 (хипотеза първа) от ЗУСЕСИФ, както и на т. 27.1 от Условията за кандидатстване по процедура ВС16КРОР002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19"., ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение за отказ на кандидат, който не отговаря на изискванията за бенефициент.

В решението се посочва, че съгласно т. 6 „Цели на предоставяната безвъзмездна финансова помощ по процедурата и очаквани резултати" от Условията за кандидатстване, където е оповестено, че процедура ВС16Р.РОР002-2.089 е изцяло фокусирана към предоставянето на безвъзмездна финансова помощ за осигуряване на оперативен капитал в полза на българските малки предприятия, реализирали оборот над 500 000 лв. за 2019 г., за справяне с последиците от пандемията COVID-19.

Посочено е, че процедурата се явява аналогична и в продължение на инициативата в рамките на ОПИК за осигуряване на оборотен капитал чрез безвъзмездни средства за предприятия от всички сектори в страната, започната с процедура на подбор на проекти ВС16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" и процедура ВС16RFOP002-2.077 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19"). Съгласно  т. 11.1. от Условията за кандидатстване по процедурата „Критерии за допустимост на кандидатите" е поставено ограничение за финансиране единствено на кандидати, които отговарят на изискванията за категория малко предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия (ОВ 1_ 124, 20.5.2003 г., стр. 36). Според цитираното кандидатите са длъжни да удостоверят, че попадат в категорията малко предприятие като попълнят и представят Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП (Приложение 10) преди сключване на административния договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, когато Управляващият орган ще извършва проверка по същество относно категорията предприятие на одобрените кандидати.

Административният орган се позовава на Закона за малките и средните предприятия категорията (микро, малко и средно предприятие) се определя на базата на две последователни години, в които предприятието запазва своите параметри. В тази връзка са били дадени указания за определяне категорията на дадено предприятие в „Указания за попълване на Декларацията за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия", приложение към Условията за изпълнение.

С поканата кандидатът „Оптимум" ООД е бил надлежно поканен чрез изпратеното от страна на Управляващия орган на ОПИК чрез модул „Комуникация с УО" в ИСУН 2020 искане, в срок до 30 (тридесет) календарни дни, считано от 29.09.2021 г. да предостави посочените в поканата доказателства, че отговаря на изискванията за бенефициент. В електронната система е отчетено потвърждение за получаването чрез отваряне на комуникацията на 29.09.2021 г. през профила на кандидата. Съответно 30-дневният срок за представянето на всички изискуеми документи е изтекъл на 29.10.2021 г.

 В предоставената за проверка декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия /ЗМСП/ кандидатът ОПТИМУМ ООД е декларирал в т. 3 от декларацията категория „малко", като в т. 2 посочва като последна приключена финансова година 2020 г. В декларацията още е отбелязано, че кандидатът е със статут на „независимо предприятие". Параметрите за определяне категорията на кандидата се отчитат (съобразно законовата разпоредба на чл. 46, ал. 2 от ЗМСП) за двете последователни финансови години, в които предприятието превиши или слезе под границите по чл. 3.

Съгласно решението кандидатът има задължение да докаже по същество, че изпълнява изискванията за декларираната от него категория предприятие възниква едва след оповестяване на класирането и при проверката преди сключване на административен договор. Едновременно с това кандидатът като част от проектното си предложение е попълнил, подписал и представил декларация, че е запознат с Условията за кандидатстване и Условията за изпълнение - Приложение 1 към Условията за кандидатстване, като с нея дава и предварителното си съгласие (Раздел 3 от последната): „... Националният статистически институт да предостави на Управляващия орган на Оперативна програма   „Иновации   и   конкурентоспособност" с   цел   извършване   на документална проверка от УО на ОПИК на декларираните обстоятелства ...  счетоводен баланс (индивидуален) за 2017 г., 2018 г., 2019 г. и 2020 г.; Отчет за приходите и разходите, съдържащ и Справка за приходите и разходите по видове и икономически дейности, за 2017 г., 2018 г., 2019 г. и 2020 г.; Отчет за заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд за 2017 г., 2018 г., 2019 г. и 2020 г.; ..." за извършване на служебна проверка на база на  данните, получавани за кандидатите чрез информационната система за мониторинг на европейски и национални стратегии и регионална политика - МониторСтат (поддържана и управлявана от НСИ) по отношение на посочените документите.

Така за нуждите на служебната проверка и оценка са използвани предоставените Баланс, Отчет за приходите и разходите и Отчет за заетите лица средствата за работна заплата и други разходи за труд, през системата МониторСтат и доказателствата, представени от кандидата през модул „Комуникация" на ИСУН2020 от 19.10.2021 г.

Поради липса на подадени коригиращи отчети към Националния статистически институт и при спазване на посочената в УК методика на проверка, за кандидата „Оптимум“ ООД е установено следното: категорията на кандидата във връзка с чл. 46, ал. 2 от ЗМСП е изследвана за следните последователни финансови години: за 2020 г. - персонал от 3 лица с годишен оборот 655 хил. лв. и стойност на активи 599 хил. лв.; за 2019 г. - персонал от 8 лица с годишен оборот 1 013 хил. лв. и стойност на активи 721 хил. лв.

При определяне на категорията на кандидата „Оптимум“ ООД към момента на сключване на договор в съответствие с чл. 46, ал. 2 от ЗМСП са взети предвид данните за две предходни и последователни години, в които предприятието отговаря на изискванията за съответна категория. Видно от гореописаното за 2020 г. кандидатът е с данни за „микро" предприятие (персонал от 3 лица, годишен оборот 655 хил. лв. и стойност на активи 599 хил. лв.). За 2019 г. (персонал от 8 лица, годишен оборот 1 013 хил. лв. и стойност на активи 721 хил. лв.), като данните на кандидата отговарят също на изискванията за категория „микро" предприятие, установена в чл. 3, ал. 3 от ЗМСП.

Въз основа на правилото на чл. 46, ал. 2, вр. чл. 3, ал. 3 от ЗМСП (посочено и в Условията за кандидатстване т. 27.1. по буква а/ към подточка I) е направен извод, че за две последователни предходни финансови години - 2020 и 2019 г. кандидатът отговаря на изискванията за категория „микро" предприятие. В допълнение е установено, че кандидатът е със статут на независимо предприятие, (както декларира и самият той), предвид което управляващият орган намира за изцяло изяснени фактите, относими към определяне на категорията на кандидата „Оптимум“ ООД.

Въз основа на посоченото се установява, че кандидатът „Оптимум“ ООД не отговаря на изискването за бенефициент, посочено в подточка 3) на т. 11.1. „Критерии за допустимост на кандидатите" от Условията за кандидатстване по процедурата, а именно: „Допустими по настоящата процедура за подбор на проекти са само кандидати, които отговарят на изискванията за малко предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия (ОВ 1_ 124, 20.5.2003 г., стр. 36)".

Предвид установеното относно категорията на кандидата, оповестените цели на процедура за подбор на проекти ВС16РРОР002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията СОVID-19" и в изпълнение на предвиденото в ЗУСЕСИФ и в Условията за кандидатстване, на кандидатът е издаден мотивиран отказ на основание чл. 38, т. 3 (хипотеза първа) от ЗУСЕСИФ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна

следното:

Жалбата е подадена от лице с правен интерес от оспорването, срещу акт, за който е предвидено в чл.27, ал.1 във връзка с чл.38, т.1 от ЗУСЕСИФ, че подлежи на обжалване пред съд. С оспорената част на административния акт пряко са засегнати правата и законните интереси на жалбоподателя. Административният акт е връчен на жалбоподателя на 09.11.2021 г., а жалбата е депозирана в преклузивния 14-дневен срок по чл.149, ал.1 от АПК на 22.11.2021г. и същата е допустима.

Съгласно чл.9, ал.5 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващия орган или оправомощено от него лице. С Решение № 574/13.07.2016г. на Министерски съвет е определен за управляващ и сертифициращ орган Министерство на икономиката, съответно за ръководител на УО – Министъра на икономиката. Със своя заповед № РД-16-635/30.07.2020г. същият е определил Илияна Илиева – гл.- директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ за лице да изпълнява функции на ръководител на УО по ОПИК, а със заповед № РД-16-685/ 14.05.2021 г. е определена Ирена Младенова  - заместник-министър на икономиката  за лице да изпълнява функции на ръководител на УО по ОПИК. Със заповед № РД-16-270/19.02.0201 г. е одобрен пакет документи за провеждане на процедурата за подбор и условията за кандидатстване, а със заповед № РД-16-1091 от 16.07.2021 г. е одобрено изменение на пакета документи и условията за кандидатстване.

В хода на съдебното производство не са събирани нови доказателства, доколкото представените в съдебното заседание отчети не са нови доказателства и са взети предвид от административния орган при издаване на оспореното решение. В този смисъл съдът приема, че спор не е по фактите, а е правен относно правилното приложение на материалния закон.

Въз основа на събраните доказателства, съдът намира оспореното решение за законосъобразно.

Съгласно подписаните декларации към административния договор, лицето е запознато с условията за кандидатстване и условията за изпълнение по програмата.  Безспорно е, че дружество е било предварително запознато с процедурата по кандидатстване и изрично се е съгласило с правилата за извършване на обследване за наличието на критериите за допустимост.

Процедурата по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор е уредена в раздел II, чл. 29-42 ЗУСЕСИФ. Съгласно чл. 36, ал. 2 ЗУСЕСИФ при одобрен оценителен доклад кандидатите от списъка по чл. 35, ал. 1, а в случаите по чл. 37, ал. 2 – и от списъка по чл. 35, т. 2, се поканват да представят в 30-дневен срок доказателства, че отговарят на изискванията за бенефициент, включително на условията, посочени в документите по чл. 26, ал. 1, ако същите не са приложени към формуляра за кандидатстване.

 

Съгласно чл. 38, т. 3, пр. 1 ЗУСЕСИФ в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2 ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на кандидат, който не отговаря на изискванията за бенефициент.

Съдът намира за обоснован изводът на административния орган, че жалбоподателят не отговаря на изискванията за малко предприятие. Съгласно зададените критерии на чл. 3 ЗМСП за определянето на предприятията като средни, малки или микропредприятия и изхождайки от официалните данни, декларирани от дружеството в отчета на заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд за 2020 г. - персонал от 3 лица с годишен оборот 655 хил. лв. и стойност на активи 599 хил. лв.; за 2019 г. - персонал от 8 лица с годишен оборот 1 013 хил. лв. и стойност на активи 721 хил. лв., представен в административното производство по издаване на оспореното решение и обявен в НСИ.

Допуснатата като грешка при декларирането на данните и посочването на 3 лица, вместо действителния брой лица по код 1001 за 2020 г.,  съответно 8 лица вместо действителния брой - 18  за 2019 г., не влияе върху законосъобразността на оспореното решение. Данните от отчета са взети коректно, допуснатата от дружеството грешка не е коригирана, съгласно твърденията, че за 2019 г. от НСИ  корекция не може да бъде извършена.

Неоснователно е твърдението на жалбоподателя, че привидното несъответствие между действителните данни и отразените в публикувания отчет е било видно и е следвало да бъде отстранено от оценителната комисия, както и че същата следва да изиска официални данни от НАП относно броя на заетите лица. Оценителната комисия няма правомощие да изследва за наличие на грешки и да отстранява допуснати от самия кандидат грешки в подадените отчети пред НСИ. Изтъкнатите съображения от жалбоподателя в тази връзка надхвърлят служебните задължения на оценителната комисия за проверка на декларираните данни, когато самото деклариране е извършено от дружеството много преди кандидатстването в процедура BG16RFOP002-2.089. В случая дружеството е декларирало още с проектното си предложение съгласие за служебно предоставяне на данни от НСИ и отчетът за заетите лица за 2019 г. и 2020 г. е ползван във вида и със съдържанието, както е бил подаден от самото дружество. Ответното дружество е декларирало още с проектното си предложение данни, несъответстващи с данните, подадени от него и отразени в заверените от НСИ отчети и следователно не е редно да се отстранява счетоводна, техническа и/или друг вид грешка, допусната от самия кандидат.

Действително, подходът в тази случаи е формален, но от друга страна нито оценителната комисия, нито ръководителят на УО на ОПК са длъжни да отстраняват техническа или друга грешка, допусната от самия кандидат в данните, отразени в системата МониторСтат. Обратното би осигурило на съответствия кандидат недопустимо предимство в сравнение с останалите кандидати, както и би довело до нарушаване на принципите на чл. 29, ал. 1, т. 1 и 2 ЗУСЕСИФ за свободна и лоялна конкуренция, равнопоставеност и недопускане на дискриминация, публичност и прозрачност. Оспореното решение е издадено въз основа на официални данни, декларирани от самото дружество пред НСИ, поради което съдът намира за спазен принципа за истинност. Тъй като данните са официални и са декларирани от самото дружество, то за административния орган не е съществувало съмнение за тяхната достоверност.

Правилно и обосновано с процесния административен акт е прието, че дружеството не отговаря на критериите за малко предприятие в съответствието с изискването на чл. 4б, ал. 2 ЗМСП.

Нормата на чл. 38 ЗУСЕСИФ е императивна и на административния орган не е предоставено право на преценка акт с какво съдържание трябва да издаде, защото тази преценка е направена от законодателя със създаването на самата правна норма. Административният орган действа в условията на обвързана компетентност и задължително следва да издаде мотивирано решение за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

Следва да се отчете обстоятелството, че процесното производство за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, завършило с постановяване на оспореното решение за отказ, се провежда при спазване на цитираните норми в специалния закон, дерогиращи приложението на общите такива по АПК.

Предвид изложеното съдът намира оспорения административен акт за издаден от компетентен орган, в исканата от закона форма, без допуснати нарушение на административнопроизводствените правила и в съответствие с материалния закон. В този смисъл подадената от "Оптимум“ ООД жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора на касатора се дължат разноски за настоящата инстанция. Такива следва да се присъдят на ответната страна, на основание чл.25, ал.1 от Наредбата за заплащане на правната помощ в размер на 100 лева.

          Ето защо Административен съд Пловдив, І отделение, ХІV състав

 

 

Р Е Ш И:

         

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Оптимум“ ООД, с ЕИК *********, с адрес за кореспонденция ***, представлявано от управителите Д.М. и З.М., срещу решение № РД-11-1371/08.11.2021 г. на заместник-министър на икономиката и ръководител на УО на ОПИК, с което е отказано за бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ на жалбоподателя с подадено проектно предложение с референтен номер BG16RFOP002-2.089-0827 и с наименование „Подкрепа на малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по процедура за подбор на проекти BG16RFO002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19.

          ОСЪЖДА  „Оптимум“ ООД, с ЕИК *********, с адрес за кореспонденция ***, представлявано от управителите Д.М. и З.М., да заплати на Министерство на икономиката сумата от 100 /сто/ лева разноски за производството.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд с касационна жалба в четиринадесетдневен срок от съобщаването с препис за  страните.

 

                                      

 

                                       АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: