Решение по дело №2224/2020 на Софийски градски съд

Номер на акта: 260099
Дата: 27 октомври 2020 г. (в сила от 27 октомври 2020 г.)
Съдия: Александра Драгомирова Йорданова
Дело: 20201100602224
Тип на делото: Въззивно административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 юни 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        Р   E  Ш  Е  Н  И  Е

         гр. София , 27.10.2020г.

 

 

 

 

               СОФИЙСКИ  ГРАДСКИ   СЪД , Наказателно отделение  ,  ІХ  - ти Въззивен  състав , в открито   заседание на       двайсет и четвърти септември     през  двехиляди и   двадесета        година в състав:

 

 

 

 

                                                    Председател  :  ДИМИТРИНА  АНГЕЛОВА

                                                             Членове  : 1 .  АЛЕКСАНДРА ЙОРДАНОВА

                                                                               2.   СИЛВИЯ ТАЧЕВА

 

 

 

при   участието    на    секретаря    Арсова    и   в присъствието на      прокурора  Димитрова             ,    като  разгледа  докладваното от съдия Йорданова                В . А.  Н.  Д .  № 2224   по описа за 2020    година , и за да се произнесе взе предвид следното:

                                             Производството е по реда на чл. 313   от НПК.

                                             С  решение    от  07.03.18 г. по Н .А .Х .Д . №  21036  / 17 г ., СРС, НО , 14  с - в  е  признал обвиняемия       К.М.П. за невиновен   за извършено престъпление по чл.  343  ал.1  б. „  Б „ пр.2 вр. чл. 342 ал.1 пр. 3 от НК и  на осн.  чл. 378 ал.4 т.2  от НПК   го  е оправдал по така повдигнатото му обвинение.

                                              Срещу   решението    е    постъпил протест от СРП  , с който се иска   да се отмени постановеното    решение   и  обвиняемия  да бъде  признат за виновен по внесеното обвинение .

                                            В съдебно заседание представителят на СГП            подържа подадения протест  и пледира да се      отмени         решението на първоинстанционния съд   и  обвиняемия  да бъде  признат за виновен по внесеното обвинение  като му се наложи административно наказание по чл. 78 А от НК – глоба в  размер  на 1000лв                                                                                    

                                           В съдебно заседание   упълномощеният     защитник       на обвиняемия       К.М.П.  - адв. Д. пледира  да се потвърди  решението на  СРС и протеста да  се остави без уважение   .

                                         В съдебно заседание  обвиняемият       К.М.П. подържа изложеното от своя защитник и сочи ,че няма какво да добави .                                         

                                          Съдът като обсъди доказателствата по делото , доводите на  страните  и след служебна проверка по реда на чл. 313 от НПК намира за установено следното :

                                           Протестът  е  неоснователен  .

                              Първоинстанционният съд   в рамките на наказателното производство е събрал доказателства , имащи значение за  установяване на обективната истина по делото, при спазване на всички правила визирани в нормите  на НПК .

                            Въз основа  на събрания от него доказателствен материал е приел за установена следната  фактическа обстановка :

                              К.М.П. е роден на ***г***, български гражданин, със средно образование, неосъждан, правоспособен водач на МПС, ЕГН: **********.

                            На 24.04.2017 г., около 08:25 часа, обвиняемият П. управлявал л.а.“Киа Черато” с рег.№ ******* в гр.София, по бул. “Никола Петков” в посока от ул.“Монтевидео” към бул.“Цар Борис Ш”. Пътното платно било покрито с асфалт, сухо, без неравности и наклони, без дупки и посипаности. При условията на интензивно движение, обвиняемият П. приближил кръстовището между бул.„Никола Петков“ и ул.„Любляна“ и спрял на червен сигнал на светофарната уредба в лявата от двете ленти на пътното платно, считано по посоката му на движение с намерение да предприеме маневра за завиване наляво от бул.„Никола Петков“ по ул.„Любляна“, която била покрита с паважна настилка, в посока към ул.“Ливада“. Обвиняемият П. изчакал включването на зелен за него сигнал на светофарната уредба и потеглил в посока на ляво към улица “Любляна“, на която също била поставена светофарна уредба в района на кръстовището с бул.“Никола Петков“. Обвиняемият П. ускорил автомобила до около 20 км/ч и приближил пешеходната пътека, която била поставена по широчината на пътното платно на ул.“Любляна“, като по същото време свидетеля В.Д.Ц.и свидетелката С.Г.С.започнали да преминават, първият с бърз ход, а свидетелката Стамболийска с бавен ход, по пешеходната пътека на червен за тях сигнал на пешеходния светофар в посока от дясно на ляво спрямо посоката на водача-  обвиняемият П.. Свидетелят Ц.стигал до другият край на пешеходната пътека невредим, а свидетелката Стамболийска изминала около 3-3,5 метра по пътното платно, считано от десния бордюр спрямо посоката на завиващия автомобил, чийто водач обвиняемият П. не възприел своевременно намиращата се на платното за движение пешеходка и реагирал със закъснение на появилото се на пътя препятствие, в следствие на което ударил пешеходката от лявата й страна с челната средна част на автомобила. В резултат на удара, тялото на пешеходеца било отхвърлено напред по посоката на движение на автомобила, след което свидетелката  Стамболийска паднала на платното за движение и при съприкосновението си с пътната настилка получила счупване на горния край на лявата раменна кост, довело до трайно затрудняване на движенията на левия горен крайник на пострадалата за срок по продължителен от 30 /тридесет/ дни.

                                                      Съгласно АТЕ от техническа и професионална  гледна точка за причините  за  произшествието са:  1. субективното поведение на водача на автомобила К.П., който завивайки за да навлезе в друг път, е възприел, или ако е възприел не е реагирал своевременно на намиращата се на пешеходната пътека С.С.. 2 . субективното поведение на пешеходката, която е предприела пресичане на платното за движение при  червен сигнал на светофарната уредба. Водачът  К.П., движейки се със скорост 20 км/ч при своевременно възприемане на намиращата се на платното за движение пешеходка и адекватна реакция с аварийно спиране е имал техническа възможност да спре преди мястото на удара.Пешеходката е могла да предотврати произшествието, като не предприема пресичане на платното за движение при червен сигнал на светофарната уредба .

                                         Горната фактическа обстановка  се  установява   по несъмнен начин от събраните по делото доказателства   :    протокол за оглед на местопроизшествие ,скица и албум към него   , констативен протокол, показанията на свидетелката С.Г.С., показанията на  свидетеля В.Д.Ц.,  показанията на  свидетеля  Б.Д.М., съдебно медицинска експертиза , автотехническа експертиза   ,  справка  от Столична община с приложение  , свидетелство  за съдимост .

                                           Така  установената фактическа обстановка е правилна и почива на събрания доказателствен материал. Съдът е изследвал  и установил всички  обстоятелства  ,свързани с механизма на извършване на деянието   и авторството на обвиняемия   , които имат значение за неангажиране на  наказателната   му  отговорност .

                                           Събраният доказателствен материал     в своята съвкупност съдържа доказателства , които  са безпротиворечиви и се намират във взаимна кореспонденция , последователност и вътрешно – логична връзка.  Интерпретацията на тези доказателства            ,направена  в мотивите на първоинстанционното решение  , е вярна и се споделя  от настоящата въззивна инстанция  .         

                                          При така изяснената фактическа обстановка първоинстанциония  съд е  направил следните правни изводи      , които се споделят и от настоящата въззивна инстанция :                         

                            Обвиняемият       К.М.П. с деянието  си   не  е  осъществил от обективна и субективна страна състава на престъплението   по чл.343, ал.1, б. “б”, пр.2, вр. чл.342, ал.1, пр.З от НК , а именно   това, че на 24.04.2017 г. около 08:25 часа в гр.София, на ул.„Любляна”, в района на кръстовището с бул. „Никола Петков”, при управляване на моторно превозно средство - лек автомобил марка „Киа”, модел „Черато” с per. № ******* по бул. „Никола Петков” в посока от ул. „Монтевидео” към бул. „Цар Борис III”, при извършване на маневра завой на ляво от бул. „Никола Петков” към ул. „Любляна”, нарушил правилата за движение по пътищата регламентирани в Закона за движение по пътищата /ЗДвП/, както следва: чл.5, ал.1 от ЗДвП: „Всеки участник в движението по пътищата: 1. с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората ”, чл.5, ал.2 от ЗДвП: „Водачът на пътно превозно средство е длъжен: т. 1. да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите участници в движението, каквито са пешеходците”, чл.20, ал. 1 от ЗДвП : „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват.”, чл.20 , ал.2 от ЗДвП: „Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие.Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението.”, чл.25, ал.1 от ЗДвП: „Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да завие наляво за навлизане по друг път, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение.”, чл.116 от ЗДвП: „Водачът на пътно превозно средство е длъжен да бъде внимателен и предпазлив към пешеходците”, като реализирал пътнотранспортно произшествие е пешеходката С.Г.С.с ЕГН:**********, пресичащата пътното платно на ул. „Любляна” от дясно на ляво спрямо посоката му на движение и по непредпазливост причинил на пешеходката С.Г.С.средна телесна повреда, изразяваща се в "счупване на горния край на лявата раменна кост”, което е довело до трайно затрудняване движенията на левия горен крайник за срок повече от 30 дни.

                         Противно на изложеното в протеста , въззивният съд намира ,че от събраните по делото гласни   и    писмени доказателства   , и  докозателствени  средства , не се установява  обвиняемия по делото – водача на лекия автомобил П. на инкриминираната дата и място при управление на МПС – то, а  именно  лек автомобил марка „Киа”, модел „Черато” с per. № ******* по бул. „Никола Петков” в посока от ул. „Монтевидео” към бул. „Цар Борис III”, при извършване на маневра завой на ляво от бул. „Никола Петков” към ул. „Любляна”,   да е  нарушил  инкриминираните от обвинението правила за движение по пътищата, регламентирани в Закона за движение по пътищата. Това  е така , тъй като   визираният от обвинението чл.5, ал.1 от ЗДвП сочещ, че : „Всеки участник в движението по пътищата с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората”, не е бил  нарушен с  извършената маневра от обвиняемия , доколкото с извършената разрешена  маневра на зелен сигнал на светофара с ниска и разрешена скорост от 20 км в час  , не се установява  по делото ,  същия с поведението си  да  е  създал опасности и пречки за движението,  както и да  поставил в опасност живота и здравето на хората. Не  е нарушен и ”чл.5, ал.2 от ЗДвП , сочещ  ,че : „Водачът на пътно превозно средство е длъжен да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите участници в движението, каквито са пешеходците”, доколкото  по делото безспорно се установява , че водачът   - обвиняемия П. , се е движил с разрешена скорост и е извършвал движение – маневра с лекия автомобил на  разрешен зелен сигнал на светофара , а пешеходката С.Г.С.се е движила на забранен – червен сигнал на светофара , при което водачът автомобила е реагирал на нейното движение  от момента , в който е можел да я забележи . При наличието и  на друг пешеходец на пътното платно  -   свидетеля В.Д.Ц.също пресичащ на червено ,   не би могло  да се приеме безспорно  ,че  обвиняемия П. ,  не  е имало как да не възприеме пешеходката С.Г.С., пресичаща на червено  и  е реагирал със закъснение в нарушение  на цитираната норма от ЗДвП ,   и следователно   не е бил  внимателен и предпазлив към уязвимите участници в движението, каквито са пешеходците -   пострадалата пешеходката С.Г.С.. Съгласно АТЕ от техническа и професионална  гледна точка за причините  за  произшествието са:  1. субективното поведение на водача на автомобила К.П., който завивайки за да навлезе в друг път, е възприел, или ако е възприел не е реагирал своевременно на намиращата се на пешеходната пътека Станка Стамболийска. 2 . субективното поведение на пешеходката, която е предприела пресичане на платното за движение при  червен сигнал на светофарната уредба. Водачът  К.П., движейки се със скорост 20 км/ч при своевременно възприемане на намиращата се на платното за движение пешеходка и адекватна реакция с аварийно спиране е имал техническа възможност да спре преди мястото на удара.Пешеходката е могла да предотврати произшествието, като не предприема пресичане на платното за движение при червен сигнал на светофарната уредба .  Соченото  от АТЕ   своевременно възприемане на намиращата се на платното за движение пешеходка и адекватна реакция с аварийно спиране  , следва да бъде съобразено и с наличието  и на друг пешеход на пътното платно  пресичащ  също на червено , който  е възможно  да е ограничил видимостта на водача   и да е привлекъл неговото внимание  . В тази връзка не е нарушен и чл.20, ал.1 от ЗДвП сочещ ,че : „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват”, доколкото по делото  не се установява от фактическа страна , обвиняемия П.  да не е контролирал управляваното МПС, нито е налице нарушение на  чл.20, ал.2 от ЗДвП сочещ ,че : „Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението”. Видно е ,че скоростта на обвиняемия П. е била съобразена с пътните условия и обстановка,   а именно около, но не повече от 20км/ч.,  при което не може да се приеме  нарушение в тази насока .Задължението  на водача по  цитираната алинея да  намали скоростта и в случай на необходимост да спре, когато възникне опасност за движението  , е обусловено от  техническата възможност   същия  да възприеме възникналата опасност на пътя . По настоящето дело    се установява , че  на  пътното платно заедно с пострадалата  пешеходка е   пресичал и  друг пешеходец ,  при което възможността  на обвиняемия П. да възприеме възникналата опасност на пътя  е била обусловена от  обстоятелството дали същия е могъл да възприеме възрастната жена – пострадалата  Станка Стамболийска, при наличие и на друг пешеходец , зада  изпълни вмененото му задължение да намали скоростта и да спре. Съдът намира ,че не  би могло да се приеме за безспорно  ,че обвиняемия  по настоящето дело , не е изпълнил това свое задължение  ,  доколкото на пътното платно пешеходката Станка Стамболийска, която е пресичала с бавен ход  , което обстоятелство е било обусловено от нейната възраст, не  е била  единствената опасност , а е имало и друг  пресичащ  с бърз ход пешеходец , при което  отсъства възможност да се  направи извод, че е нямало как обвиняемия   да не я види , доколкото  неговото внимание е било възможно да е било ангажирано от другия пешеход , успял да пресече преди нея.  . Не е нарушен чл.25, ал.1 от ЗДвП сочещ ,че: „Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да завие наляво за навлизане по друг път, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат преди него или минават покрай него   и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение”, доколкото по делото безспорно се установява ,че обвиняемия е извършвал маневрата си  на  зелен сигнал на светофарната уредба  и следователно ,  не може да се приеме , че същия не е следвало да извършва тази маневра и с нея е създал опасност за другите участнице в движението . В тази връзка следва да се отчете обстоятелството , че пострадалата е пресичала на червен сигнал на светофарната уредба , с което същата е създала опасност за другите участници в движението . Не е нарушен и  чл.116 от ЗДвП , сочещ , че  „Водачът на пътно превозно средство е длъжен да бъде внимателен и предпазлив към пешеходците”, доколкото  движението е било регулирано от работеща светофарна уредба и следователно пешеходците ,  не са имали право да пресичат на забранителен червен сигнал на светофара , при  което задължението по тази норма възниква от момента , в който водачът е могъл да възприеме наличието на пешеходката С.С., която се е намирала на пътното платно , в нарушение на правилата за движение по пътищата  , при   което    с оглед неустановянето по делото  на нарушение на нито едно  от инкриминираните от обвинението правила за движение по пътищата , то подсъдимия  следва да бъде признат за невиновен   и оправдан по повдигнатото му обвинение на осн. чл. 304 от НПК .

                                  При извършената служебна проверка , въззивният съд не констатира при разглеждането на делото от първоинстанционния съд    да са допуснати съществени процесуални нарушения , които да  налагат  отмяната на първоинстанционното решение .

                                  Поради изложените съображения и на основание чл. 338 от НПК  настоящата инстанция намира , че обжалваното   решение  на СРС е законосъобразно и същото   следва да бъде  потвърдено   , а протестът  да се  остави без уважение   .

                                    Воден от горното съдът

 

 

 

 

 

 

                                                            Р   Е   Ш   И  :

 

 

 

 

                               П О Т В Ъ Р Ж Д А В А   решение    от  07.03.18 г.               по Н .А .Х .Д . №  21036  / 17 г ., СРС, НО , 14  с - в   .                

                                Решението  е окончателно и  не подлежи  на обжалване или протест .

 

 

 

 

 

 

                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ   : 

 

 

 

 

 

                                                            Членове : 1.                    

 

 

 

 

                                                                          

                                                                             2.