Р Е Ш Е Н И Е № 189
гр.Кюстендил, 04.10.2022год.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен съд -
Кюстендил, в открито съдебно заседание на четиринадесети септември през две хиляди
двадесет и втора година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ
ЧЛЕНОВЕ: ГАЛИНА СТОЙЧЕВА
НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА
при секретаря Ирена
Симеонова и с
участието на прокурора
Михаил Крушовски, като разгледа докладваното от съдия Стойчева
КАНД № 185 по описа за 2022год., за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл.63в от ЗАНН във вр. с чл.208 и сл. АПК.
Д.А.Г. ***, чрез пълномощника си адв. К.С., оспорва с касационна
жалба решение № 119 от 18.05.2022г. на Районен съд – Кюстендил по АНД № 1216/2021г. в
частта,
с която е потвърдено Наказателно
постановление № 21-1139-001330/01.10.2021г. на началник група в Сектор “Пътна
полиция” при ОД на МВР-Кюстендил в частта, с която
на касатора са наложени административни наказания „глоба“ в размер на 50,00лв.
и „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от един месец на основание
чл.175, ал.1, т.3 от ЗДвП във вр. с чл.103 от ЗДвП. Релевирани са основанията по чл.348, ал.1,т.1
от НПК. Нарушението на закона се
обосновава с доводи за липса на съставомерно деяние. Иска се
отмяна на решението в оспорената му част и постановяване
на друго за отмяна на наказателното постановление.
Ответникът – Сектор “Пътна полиция”
при ОД на МВР-Кюстендил, не изразява становище по касационната жалба.
Представителят на Окръжна прокуратура - гр.Кюстендил дава заключение за
неоснователност на касационната жалба.
Административният съд,
извършвайки преценка на доказателствата по делото, на касационните основания и на доводите на страните, както и след служебна проверка на атакувания съдебен акт на осн.
чл.218, ал.2 от АПК, приема следното:
Касационната жалба е подадена от страна с право на
касационно оспорване, срещу съдебен акт, който подлежи на обжалване по реда на
чл.208 от АПК, в преклузивния срок по чл.211, ал.1 от АПК и отговаря на изискванията за форма и
съдържание по чл.212 от АПК, поради което се явява процесуално допустима.
Разгледана по същество, касационната жалба се приема
за основателна.
Предмет на касационно оспорване е решение на районния съд
в частта, с която е потвърдено Наказателно
постановление № 21-1139-001330/01.10.2021г., издадено от началник група в Сектор
“Пътна
полиция” при ОД на МВР - Кюстендил в частта, с
която на касатора Д. А. Г. са наложени
административни наказания „глоба“ в размер на 50,00лв. и „лишаване
от право да управлява МПС“ за срок от един месец на основание чл.175, ал.1, т.3
от ЗДвП във вр. с чл.103 от ЗДвП.
За деянието, както и за други констатирани нарушения, е
съставен АУАН № АА106650/15.09.2021г. С акта и НП, в относимата им част, е ангажирана
административнонаказателната отговорност на нарушителя
за това, че на 15.09.2021год., около 11,10 часа управлява лек автомобил по улица „Цар Освободител” в гр. Кюстендил когато е спрян за проверка, като същият отказва да изпълни разпореждане на контролен орган, изразяващо
се в това, че отказва да предостави документите си за проверка. При горните факти, на нарушителя е предявено обвинение по
чл.103 от ЗДвП за отказ да предаде документите си или осуетява извършването на
проверка от органите за контрол.
Със същия акт са констатирани и други административни нарушения, които са извън предмета на
оспорване с касационната жалба, но са съществени във връзка с проверката на
предявеното обвинение в аспекта на
изискванията за яснота на същото. Видно е, че
АУАН е съставен и за нарушения на чл.183, ал.1,т.1 от ЗДвП, а
именно за това, че водачът не носи документите си - СУМПС,
контролния талон към, както и свидетелството за регистрация на МПС.
В производството пред РС са разпитани полицейските служители, извършили
проверката, които потвърждават констатациите в АУАН, като сочат, че водачът е
спрял при подадения от тях сигнал; че е носил документите си, но е отказал да
им ги предостави за проверка.
При така установените факти по делото, районният съд потвърждава наказателното
постановление в оспорената му част по съображения за законосъобразност. Формирани
са изводи за надлежно проведено административнонаказателно производство и
редовно съставени акт и наказателно постановление, а по същество - че
нарушението е доказано.
В пределите на касационната проверка по чл.218, ал.2 от АПК и във
връзка с релевираните от жалбоподателя касационни основания съдът намира, че
решението на районния съд е валидно и допустимо като постановено от компетентен
съд в предвидената от закона форма по допустима въззивна жалба. Преценено за
съответствие с материалния закон, въззивното решение в оспорената му част е неправилно, поради
което следва да се отмени, а на осн. чл.222, ал.1 от АПК следва да се отмени и наказателното
постановление за процесното нарушение по чл.175,ал.1,т.3 вр. с чл.103 от ЗДвП. Съображенията са следните:
Правните изводи на районния съд са в противоречие с доказателствата по делото
и приложимите нормативни разпоредби. Оспореният съдебен акт в посочената част е постановен в нарушение на материалния закон, съставляващо касационно основание по чл.348, ал.1, т.1 от НПК. Обратно на приетото от въззивната инстанция, настоящият касационен състав
счита, че наказателното постановление в частта относно процесното нарушение е
незаконосъобразно поради неяснота на предявеното обвинение и несъответствие на
същото с приложената санкционна разпоредба. Горните изводи се основават на
анализ изцяло на съдържанието на АУАН и на НП. Съгласно чл.42, т.4 и 5
и чл.57, ал.1, т.5 и 6 от ЗАНН съответно в
АУАН и в наказателното постановление следва да бъде
описано нарушението и да бъдат посочени обстоятелствата, при които е било
извършено, както и законните разпоредби, които са нарушени.
В този смисъл е необходимо да е налице правно единство между словесното
описание и цифровата квалификация на нарушението, посочени в акта и в
наказателното постановление, тъй като в противен
случай субектът, чиято административнонаказателна отговорност е
ангажирана, ще бъде поставен в невъзможност да разбере спрямо кои факти да се
защитава в хода на административнонаказателното производство, както и
конкретната законова разпоредба, която се твърди, че е нарушил.
В
случая в АУАН и в издаденото въз основа на него НП липсва
пълно, точно и адекватно на предявеното обвинение описание на релевираното
административно нарушение със съставомерните му признаци, както и на
обстоятелствата, при които е извършено. Посочено е, че на процесната дата, час и място, нарушителят Г. отказва
да изпълни разпореждане на контролен орган, изразяващо се в това, че отказва да
представи документите си за проверка, с
което е нарушил чл.103 от ЗДвП, както че не носи документите си, с което е нарушил чл.100,
ал.1,т.1 и 2 от ЗДвП. От една страна, изложеното в обстоятелствената част на АУАН и НП не кореспондира с фактическия състав на посочената като нарушена разпоредба на чл.103 от ЗДвП.
Според същата, при подаден сигнал за спиране от контролните органи
водачът на пътно превозно средство е длъжен да спре
плавно в най-дясната част на платното за движение или на посоченото от
представителя на службата за контрол място и да изпълнява неговите указания. В случая изпълнителното деяние е
посочено като отказва да изпълни разпореждане на контролен орган
като отказва да предаде документите си или осуетява извършването на проверка от органите за
контрол”, с което е приета за нарушена разпоредбата на чл.103 от ЗДвП, като нарушителя е санкциониран на основание чл.175, ал.1, т.3
от ЗДвП,
съгласно която разпоредба се наказва с лишаване от право да управлява МПС за
срок от един до шест месеца и с глоба от 50.00 до 200.00 лева водач, който откаже да предаде документите си на
органите за контрол или по какъвто и да е начин осуети извършването на проверка
от органите за контрол. Налице е едно непрецизно описание
на нарушението, некореспондиращо в пълнота на посочената като нарушена норма, от което не става ясно дали на Г.
е вменено във вина отказът да изпълни полицейско разпореждане; да предаде
документите си или санкционирането му е
за осуетяването на проверката, както и дали
осуетяването на извършването на проверка от органите за
контрол е
идентично по фактически състав с неизпълнение на указания на контролните органи,
какъвто е текстът на чл.103 от ЗДП.
От друга страна, неяснота за нарушителя допълнително пораждат и
описаните в АУАН и НП факти за
нарушение на задължението по чл.100, ал.1, т.1 и т.2 от ЗДвП за носене на документите
- СУМПС,
контролния талон към, както и свидетелството за регистрация на МПС. Касае се за взаимно изключващи се нарушения, доколкото водач, който не носи
документите си когато е спрян от контролните органи, не може да им ги
предостави за проверка. В случая, анализът изцяло на съдържанието на АУАН и НП
обосновава изводи за несъотвествие между описаните факти, предявеното обвинение
по чл.103 от ЗДвП и приложената санкция по чл.175, ал.1, т.3 от ЗДвП. Допуснато е съществено процесуално
нарушение, което ограничава правото на защита на нарушителя до степен на
невъзможност да разбера за какво съставомерно деяние е привлечен да отговаря и
наказан по административен ред. Освен
това се препятства и съдебната проверка за
законосъобразност на наказателното постановление.
Констатации в изложения смисъл липсват в оспореното въззивно решение, като
съдът е ограничил изводите си само до това, че жалбоподателят е извършила
релевираното нарушение от обективна и субективна страна. Извън предмета на съдебен контрол са останали
съществените за законосъобразността на НП изисквания за яснота на предявеното
обвинение и за съответствието му с наложеното наказание. Съдебният акт в оспорената му част е неправилен и
касационната инстанция го отменя, ведно с наказателното постановление в частта
относно наложените на осн. чл.175, ал.1, т.3 от ЗДвП наказания - “глоба” в
размер на 50лв. и „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 1 месец.
Водим от горното и на осн. чл.222, ал.1 от АПК във вр. с чл.63в от ЗАНН, Административният съд
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ решение № 119 от
18.05.2022г. на Районен съд – Кюстендил по АНД № 1216/2021г. в частта, с
която е потвърдено Наказателно
постановление № 21-1139-001330/01.10.2021г., издадено от началник група в Сектор “Пътна полиция” при ОД на
МВР - Кюстендил в частта, с която на Д.А.Г. *** са наложени административни наказания
„глоба“ в размер на 50,00лв. и „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от
един месец на основание чл.175, ал.1, т.3 от ЗДвП във вр. с чл.103 от ЗДвП и вместо него постановява:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 21-1139-001330/01.10.2021г., издадено от началник група в Сектор “Пътна полиция” при ОД на
МВР - Кюстендил в частта, с която на Д.А.Г., ЕГН **********,***, са наложени административни наказания „глоба“
в размер на 50,00лв. и „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от един
месец на основание чл.175, ал.1, т.3 от ЗДвП във вр. с чл.103 от ЗДвП.
В останалата част, решение № 119 от 18.05.2022г. на Районен съд – Кюстендил по АНД № 1216/2021г., е влязло в сила.
Решението не може да се обжалва.
Решението да се съобщи на
страните чрез изпращане на преписи от същото.
Председател: Членове: 1. 2.