Решение по дело №1552/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1671
Дата: 1 октомври 2020 г. (в сила от 1 октомври 2020 г.)
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20207180701552
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

РЕШЕНИЕ

 

  1671

 

гр. Пловдив,  01.10.2020 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XXVII състав в публично заседание на седемнадесети септември  през две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕТЪР КАСАБОВ

 

при секретаря П. Д., като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 1552 по описа за 2020 год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

1. Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка чл.211 от Закона за министерство на вътрешните работи /ЗМВР/.

2. Образувано е по жалба на К.Т.И., ЕГН **********, с адрес: ***, чрез адв. С.П., против  заповед № 317з-5160/23.06.2020 г., издадена от директора на Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи  /ОДМВР/ – Пловдив, с която на жалбоподателя е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от три месеца.

В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на оспорената заповед и се иска нейната отмяна Твърди се, че липсват материалноправните предпоставки за издаването на административния акт, тъй като не е изяснена напълно фактическата обстановка. Поддържа се, че е допуснато нарушение, тъй като не са съобразени обстоятелства, които следва да бъдат преценени при налагане на наказанието. Наложено било наказание за извършени нарушения по чл.194, ал.2, т.2 от ЗМВР , като за този вид нарушения е предвидено наказание „порицание“ по чл.200, ал.1, т.11 от ЗМВР, докато в обжалваната заповед наложеното наказание е „писмено предупреждение“, което е предвидено в чл.199 от ЗМВР. Не бил спазен и редът чл.197, ал.3 от ЗМВР, предвид наличието на установени няколко отделни дисциплинарни нарушения. Визира се също и липса на мотиви при определяне вида и размера на наказанието. Претендира се присъждане на съдебни разноски.

3. Ответникът - директора на ОДМВР – Пловдив, чрез процесуалния си представител - юрисконсулт Д.– П., оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение.

4. Окръжна прокуратура - гр. Пловдив, редовно уведомена за възможността за встъпване в настоящото производство, не взема участие.

ІІ. За допустимостта:

5. Жалбата е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. За фактите:

6. Според кадрова справка рег. № 317р-2426/24.02.2020 г., считано от 20.09.2016г. К.Т.И. заема длъжността младши полицейски инспектор в група „Охранителна полиция“ към РУ – Хисаря при ОДМВР – Пловдив.

7. Със заповед № 317з-6955/07.11.2019г. директорът на ОДМВР – Пловдив е сложил начало на дисциплинарно производство като е наредил извършването на проверка за изясняване на предварително постъпили данни, за това че служители на ОДМВР – Пловдив издават глоби по фиш и наказателни постановления по отменените разпоредби на чл. 181, т. 6 и чл. 183, ал. 3, т. 7 от ЗДвП, както и налагат глоби в размер по – малък от 50 лева по чл. 181, т.1 и т.7 от ЗДвП, след промяната на закона. Срокът за извършване на проверката е определен до 09.12.2019г. Същия е удължен със заповеди №№ 317з-7668/12.12.2019г., 317з-604/24.01.2020г., 317з-947/07.02.2020г., 317з-2557/01.04.2020г.  до 30.04.2020г.

8. До К.Т.И. са отправени покани рег. № 281р-4651/17.03.2020г. и рег. № 281р-4652/17.03.2020г. за запознаване със заповедта и даване на писмени обяснения. Поканите са връчени лично на 12.03.2020г. срещу подпис. Служителят е дал писмени обяснения рег. № 281р-4653/17.03.2020г., в които е заявил, че на дати 23.07.2019г. и 31.07.2019г. е съставил три фиша за налагане на глоби в размер на 30 лева, за нарушения по чл. 139, ал. 1, т. 1 от ЗДвП. Заявил е, че при определяне размера на глобите е допуснал грешка, тъй като съгласно чл. 179, ал. 6, т. 1 от ЗДвП същият е определен на 50 лева. Пропускът се дължал на това, че за настъпилите през 2017г. в ЗДвП законодателни промени не му било проведено обучение.

9. За резултатите от проверка е съставена справка рег. № 2342р-8653/27.04.2020 г., върху която директорът на ОДМВР – Пловдив е поставил резолюция „съгласен“ на дата 20.05.2020г. На стр. 90 – 91 от справката е отразена следната фактическа обстановка: С писмо рег. № 273р-1807/12.02.2020 г. от РУ – Хисаря са представени копия на фишове и издадени наказателни постановления, съставени от младши експерт К.Т.И. - младши полицейски инспектор в група „Охранителна полиция” при РУ-Хисаря при ОДМВР — Пловдив, както следва:

1) Фиш с № 0885072 от 23.07.2019г ., съставен на Г.С.И.от гр. Стрелча, за нарушение на чл. 139, ал. 1 , т. 1 от ЗДвП, по който е определена глоба в размер на 30 (тридесет) лева, наложена след изменение на ЗДвП в ДВ бр.2 от 2018 г. в сила от 20.05.2018г.;

2) Фиш с № 0693452 от 31.07.2019г., съставен на И.Н.П.от гр. Пловдив, за нарушение на чл. 139, ал. 1 , т. 1 от ЗДвП, по който е определена глоба в размер на 30 (тридесет) лева, наложена след изменение на ЗДвП в ДВ бр.2 от 2018 г. в сила от 20.05.2018г.;

3) Фиш с № 0693453 от 31.07.2019г., съставен на Д.З.С.от гр. Велико Търново., за нарушение на чл. 139, ал. 1 , т. 1 от ЗДвП, по който е определена глоба в размер на 30 (тридесет) лева, наложена след изменение на ЗДвП в ДВ бр.2 от 2018 г. в сила от 20.05.2018г.;

При тези данни комисията е установила, че съставените глоби по фиш от служителя, без да са съобразени настъпилите промени в ЗДвП, представляват проявена небрежност в служебната дейност и съставляват нарушения на служебната дисциплина съгласно чл.194, ал.2, т.2 от ЗМВР. Дадено е становище, че на служителя, за извършените системни маловажни нарушения на служебната дисциплина и проявена небрежност в служебната дейност, на основание чл. 194, ал. 1, т. 2 и т. 3 от ЗМВР може да бъде наложено наказание „писмено предупреждение“.

Справката е съобщена на И. срещу подпис на дата 29.04.2020г.

10. Според представената длъжностна характеристика за позицията „младши полицейски инспектор“ в сектор/група „Охранителна полиция“ при ОДМВР – Пловдив,

служителят е длъжен да познава нормативната уредба и основите на наказателното и административното право, като система от наказателни и административни мерки за въздействие върху правонарушителите, прилагани от органите на полицията. Видно от протокол рег. № 317р-8638/26.09.2016г. И.  е запознат със съдържанието на длъжностната характеристика на дата 20.09.2016г.

11. Със заповед № 317з-5160/23.06.2020 г директорът на ОДМВР – Пловдив е наложил на К.Т.И. дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от три месеца. В мотивите на заповедта ответният орган е възприел изцяло установената в хода на дисциплинарното производство фактическа обстановка, по-конкретно:

1) на 23.07.2019г. в с. Старосел, ул. ”Г. Димитров”, по време на изпълнение на служебните си задължения, И. е съставил фиш серия Н № 0885072/23.07.2019г. на Г.С.И.от гр. Стрелча, за това че управлява технически неизправно моторно превозно средство (МПС) (неработещ ляв фар), марка ”Мерцедес Е 220 ТЦДИ” с рег.  № РА *** КВ - нарушение на чл. 139, ал. 1, т. 1 от Закона за движението по пътищата и неправилно е определил санкция глоба в размер на 30 /тридесет/ лева, вместо да определи санкция глоба в размер на 50 /петдесет/ лева по чл. 179, ал. 6, т. 1 - ал. 6 ”Който управлява технически неизправно пътно превозно средство, се наказва с глоба от: “, т. 1 „петдесет  лева - при констатирани незначителни неизправности”от ЗДвП;

2) на 31.07.2019г. в с. Старо Железаре, по време на изпълнение на служебните си задължения, И. е съставил фиш серия Н № 0693452/31.07.2019г., на И.Н.П.от гр. Пловдив, за това че управлява технически неизправно МПС (неработещ десен фар), марка ”Пежо Боксер” с рег. № РВ ***MX - нарушение на чл. l39, ал. 1, т. 1 от ЗДвП и неправилно е определил санкция глоба в размер на 30 /тридесет/ лева, вместо да определи санкция глоба в размер на 50 /петдесет/ лева по чл. 179, ал. 6, т. 1 - ал. 6 ”Който управлява технически неизправно пътно превозно средство, се наказва с глоба от: “, т. 1 „петдесет  лева - при констатирани незначителни неизправности”от ЗДвП;

3) на 31.07.2019г. в с. Старо Железаре, по време на изпълнение на служебните си задължения, е съставил фиш серия Н № 0693453/31.07.201 9г., на Д.З.С.от гр- Велико Търново, за това че управлява технически неизправно МПС (неработещ ляв фар), марка ”Ситроен Берлинго” с рег. № ВТ *** КА - нарушение на чл. 139, ал. 1, т. 1 от ЗДвП и неправилно е определил санкция глоба в размер на 30 [тридесет/ лева, вместо да о предели санкция глоба в размер на 50 /петдесет/ лева по чл. 179, ал. 6, т. I - ал. 6 ”Който управлява технически неизправно пътно превозно средство, се наказва с глоба от: “, т. 1 „петдесет  лева - при констатирани незначителни неизправности”от ЗДвП.

Горните нарушения са квалифицирани по чл.194, ал.2, т. 2 от ЗМВР  - неизпълнение на служебните задължения. За тях на оспорващия, на основание чл.199, ал.1, т.3 от ЗМВР, е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от три месеца.

 

 

IV. За правото:

12. Според чл. 194, ал. 1 от ЗМВР държавните служители в МВР, които са нарушили служебната дисциплина, се наказват с предвидените в този закон дисциплинарни наказания. Според ал.2, т. 2 на същата правна норма, неизпълнението на служебните задължения представлява дисциплинарно нарушение. Дисциплинарната отговорност е лична /чл. 194, ал. 4 от ЗМВР/.

Дисциплинарното наказание се налага не по-късно от два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му /чл.195, ал. 1 от ЗМВР/. Съгласно чл. 196, ал. 1 от ЗМВР дисциплинарното нарушение се смята за открито, когато органът, компетентен да наложи дисциплинарното наказание, е установил извършеното нарушение и самоличността на извършителя. Дисциплинарното нарушение е установено, когато материалите от дисциплинарното производство постъпят при компетентния дисциплинарно наказващ орган /чл. 196, ал.2 от ЗМВР/.

Видовете дисциплинарни наказания са посочени в чл. 197 от ЗМВР, сред които: „писмено предупреждение“ – т. 2. По правилото на чл. 199, ал. 1 т. 2 вр. ал. 2 от ЗМВР този вид дисциплинарно наказание се налага за системни маловажни нарушения на служебната дисциплина, за срок от три до шест месеца.

Компетентните органи, които могат със заповед да налагат дисциплинарни наказания, са посочени в чл. 204, ал. 1 от ЗМВР:  1) министъра на вътрешните работи - за всички наказания по чл. 197 за държавните служители на висши ръководни, ръководни и изпълнителски длъжности и за стажантите за постъпване на изпълнителски длъжности, без наказанието „уволнение" за главния секретар на МВР;  2) главния секретар на МВР - за наказанията по чл. 197, ал. 1, т. 1 - 3 за всички държавни служители;  3) ръководителите на структурите по чл. 37 - за всички наказания по чл. 197 за служителите на младши изпълнителски длъжности, за стажантите за постъпване на младши изпълнителски длъжности, а за служителите от висши ръководни, ръководни и изпълнителски длъжности - наказанията по чл. 197, ал. 1, т. 1 - 3;  4) служители на висши ръководни и ръководни длъжности - за наказанията по чл. 197, ал. 1, т. 1 - 3.

Областните дирекции на МВР са посочени като част от основните структури по смисъла на чл. 37, ал. 1, т. 2 от ЗМВР.

Дисциплинарно производство се образува при наличие на данни за извършено дисциплинарно нарушение и за неговия извършител /чл. 205, ал. 1 от ЗМВР/. За изясняване на постъпилите данни и/или установяване на извършителя на дисциплинарното нарушение дисциплинарно наказващият орган може да разпореди извършване на проверка, като определя срок за нейното приключване /чл. 205, ал. 2 от ЗМВР/.

По аргумент от чл. 207, ал. 2 и ал. 3 от ЗМВР изясняване на постъпилите данни и/или установяване на извършителя на дисциплинарното нарушение се извършва от дисциплинарно разследващият орган, определен със заповедта за образуване на дисциплинарно производство.

Дисциплинарно наказващият орган е длъжен преди налагане на дисциплинарното наказание да изслуша държавния служител или да приеме писмените му обяснения, освен когато по зависещи от държавния служител причини той не може да бъде изслушан или да даде писмени обяснения /чл. 206, ал. 1 от ЗМВР/.

Посочената процедура е доразвита в чл. 23 и сл. от Инструкция № 8121з-470 от 27.04.2015 г. / Обн., ДВ, бр. 34 от 12.05.2015 г./, според който след постъпване на данни за извършено дисциплинарно нарушение и за неговия извършител дисциплинарнонаказващият орган задължително извършва действията по чл. 206, ал. 1 - 4 от ЗМВР. За изслушването на държавния служител, извършил нарушение на служебната дисциплина, се съставя протокол по образец, в който се посочват: 1) дата, час и място на изслушването; 2) орган, осъществил изслушването; 3) данни за присъствали други длъжностни лица;  4) данни за служителя и за това, че е изслушан във връзка с мястото, времето и обстоятелствата, при които е извършено нарушението, или се отразява, че е отказал да даде обяснения /чл. 25 от Инструкция № 8121з-470/.

Дисциплинарнонаказващият орган не е длъжен да изслуша държавния служител, извършил нарушението, ако той е дал писмени обяснения преди издаване на заповедта за налагане на дисциплинарно наказание /чл. 25 от Инструкция № 8121з-470/. Дисциплинарнонаказващият орган приема с резолюция даденото от държавния служител писмено обяснение по образец. Отбелязват се датата, длъжността и името на дисциплинарнонаказващия орган /чл. 25 от Инструкция № 8121з-470/.

Дисциплинарното наказание се налага с писмена заповед, в която задължително се посочват: извършителят; мястото, времето и обстоятелствата, при които е извършено нарушението; разпоредбите, които са нарушени, доказателствата, въз основа на които то е установено; правното основание и наказанието, което се налага; срокът на наказанието; пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва заповедта /чл.210, ал. 1от ЗМВР/.

13. При така установената фактическа и правна обстановка съдът намира, че оспорената заповед е издадена от материално и функционално компетентен орган, в предписаната от закона форма, без допуснати съществени процесуални нарушения. Заповедта съдържа нужните фактически и правните основания. Дадено е ясно описание на нарушенията, обстоятелствата, при които са извършени и разпоредбите, които са нарушени. Фактическите констатации в заповедта се подкрепят от събраните в хода на дисциплинарното производство доказателства.

Спазен е срокът по чл.195, ал.1 от ЗМВР, съгласно който дисциплинарното наказание се налага не по-късно от два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една години от извършването му. В случая двумесечният срок е започнал да тече от 27.04.2020г. - датата на постъпване на материалите от дисциплинарното производство при дисциплинарнонаказващия орган, който преди изтичането му на 23.06.2020г. е издал крайния за процедурата административен акт. Дисциплинарната отговорност на служителя е ангажирана в рамките на едногодишния срок от извършване на нарушенията.

На оспорващия е била предоставена възможност да участва в производството и да даде писмени обяснения, които са съобразени от дисциплинарнонаказващия орган при спазване на реда на чл. 25 от Инструкция № 8121з-470.

Съдът намира, че установените в хода на дисциплинарното производство нарушения по

чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР са безспорни. В обясненията си служителят не отрича, че е допуснал грешка при определяне размера на глобите в процесните фишове. Несъстоятелно е твърдението, че пропускът се дължи на липсата на проведено обучение за настъпилите законодателни промени. Според сведената до знанието на оспорващия длъжностна характеристика, същият като полицейски орган е длъжен да познава нормативната уредба, въз основа на която черпи правомощията си и изпълнява задълженията, поставени му във връзка и по повод носене на службата.

Нарушенията правилно са квалифицирани от ответника като неизпълнение на служебните задължения, които по своята същност представляват дисциплинарни нарушения по чл.194, ал.2, т.2 от ЗМВР. Действително нарушенията са три и с оглед тежестта им подлежат на санкция по реда на чл. 200, ал. 1, т. 11 от ЗМВР – „порицание“, вместо по чл. 199, ал. 1, т. 3 от ЗМВР – „писмено предупреждение“. Въпреки това настоящият състав на съда намира, че допуснатото нарушение не е от категорията на съществените и не дава самостоятелно основание за отмяна на заповедта, тъй като приложеното от органа наказание е по – леко. Иначе казано, ако същото не бе допуснато, изходът на производството не ще бъде по – благоприятен за оспорващия. 

Органът не е приложил процедурата по чл. 197, ал. 3, т. 2 от ЗМВР – определяне на едно общо наказание за максимално предвидения от закона срок, когато за санкционирането на нарушенията са предвидени еднакви по вид наказания. Този пропуск също не представлява съществено процесуално нарушение, тъй като на оспорващия е наложено наказание в минимално предвидения тримесечен срок, при възможен максимален срок от шест месеца. Тоест, ако органът бе спазил процедурното правило и бе определил срок над минималния, изходът от производството отново не ще бъде по – благоприятен за жалбоподателя.

Наложеното дисциплинарно наказание е съобразено с цялостното поведение на служителя, смекчаващите и отегчаващите обстоятелства, както и с формата на вината при извършването му, поради което видът и размерът наказанието не се явяват в противоречие с материалноправните норми и целта на закона.

Не се установява и нарушение на принципа за съразмерност, залегнал в чл. 6 от АПК, доколкото със заповедта не се цели да бъдат засегнати права на адресата в степен по-голяма от необходимото за изпълнение на законово установените правомощия на административния орган.

14. Мотивиран от горното, при проверката по чл. 168 от АПК, съдът намира, че оспореният административен акт е валиден, издаден в предписаната от закона форма без допуснати съществени процесуални нарушения, в съответствие с материалноправните разпоредби и целта на закона, поради което подадената срещу него жалба се явява неоснователна

V. За разноските

15. Предвид изхода на делото на ответника следва да се присъдят сторените съдебни разноски. По реда на чл. 78, ал. 8 от Гражданския процесуален кодекс във вр. чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ /обн., ДВ, бр.5 от 17.01.06г./, настоящият състав определя юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.

Ето защо, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на К.Т.И., ЕГН **********,  с адрес: ***, чрез адв. С.П., против  заповед № 317з-5160/23.06.2020 г., издадена от директора на Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи  – Пловдив.

ОСЪЖДА К.Т.И., ЕГН **********,  с адрес: ***, да заплати на Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи  – Пловдив, сумата от 100 (сто) лева, представляваща съдебни разноски.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: