Решение по дело №123/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 182
Дата: 6 юли 2022 г.
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20227240700123
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 април 2022 г.

Съдържание на акта

:

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

  

  182          06.07.2022 година   град Стара Загора

 

 

 

              В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

           Старозагорският административен съд, в публично съдебно  заседание на двадесет и трети юни две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                  Председател:    БОЙКА ТАБАКОВА

 

                                                                                                                           Членове:        ИРЕНА ЯНКОВА 

                                                                              РАЙНА ТОДОРОВА

 

при секретар Стефка Христова      

и с участието на прокурор Петко Георгиев                                          

като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА  КАН дело № 123 по описа за 2022г., за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е с правно основание чл.208 и сл. от АПК във връзка с чл.63 ал.1 предл.2 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Агенция „Пътна инфраструктура“ гр. София против Решение № 82/08.03.2022г, постановено по АНД №2502/21г. по описа  РС Стара Загора, с което е отменено Наказателно постановление № 7390/01.09.21г. издадено от началник отдел „Контрол по републиканската мрежа“, дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ в Агенция „Пътна инфраструктура“ София, с наложено на А.И.А.  административно наказание „глоба“ в размер на 1000 лева на основание чл. 53,ал.1т.2 от ЗП.

НП е издадено за това, че на 04.08.2021г. в 14.16 ч на път І-5км 243+815 на разклона за село Памукчии в посока Стара Загора –Хасково, А. е управлявал и осъществявал движение на съчленено ППС с пет оси –МПС с две оси марка „МАН“ с рег .№ ……… и полуремарке с три оси с рег № ……………… с измерено натоварване на задвижващата втора единична ос на ППС 12.725 т при максимално допустимо натоварване от 11.5т, съгласно чл.7 ал.1 т.4 буква А от Наредба №11/03.07.2001г на БРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС / Наредбата/. Съгласно чл.3 т.2 от Наредбата при надвишаването на нормите на чл.7 ППС е тежко. Измерването е извършено с техническо средство електронна везна с посочен модел и номер. С осъществяването на движение на извънгабаритно ППС по смисъла на §1 т.1 от ДР на Наредбата, респективно тежко по чл.3 т.2 от същата Наредба без разрешение / разрешително или квитанция за платени пътни такси/ издадено по реда на Раздел ІV от Наредба №11 от 03.07.2001г на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС от администрацията, управляваща пътя /АПИ/, за дейност от специалното ползване на пътищата, водачът е нарушил чл.26 ал.2 т.1 буква „А“ от Закона за пътищата вр. с чл.37 ал.1 т.1 от Наредба 011 от 03.07.2001г на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС.

За да отмени НП, съдът е приел, че в случая е налице несъответна от гледна точка на установените факти и неправилна от гледна точка на материалния закон правна квалификация, основание за отмяна на НП на това основание.

С касационната жалба се твърди неправилно приложение на материалния закон с доводи, че водачът на ППС  не  е административнонаказателно отговорен по чл. 53 ал.1 т.2 вр. с чл.26 ал.2 т. 1 буква А от Закона за пътищата, както и по аргументи за лицата, които според Наредбата имат право да искат издаване на разрешение за специално ползване на пътищата, съответно да заплатят таксата, срещу което да получат и квитанция по чл.14 ал.3 вр. с чл.8 ал.5 от Наредбата. Твърди, че установените факти  не сочат на административнонаказателна отговорност по чл. 177 ал.3 от Закона за движение по пътищата, в подкрепа на който правен довод са изложени правни аргументи за съдържанието на приложените от АНО материални и административнонаказателни разпоредби. Иска от съда отмяна на въззивното съдебно решение и вместо него да се постанови друго за потвърждаване на наказателното постановление с присъждане на разноските по делото за двете съдебни инстанции.

Ответникът А.  И.А., редовно и своевременно призован, не се явява, не се представлява и не взема становище по подадената касационна жалба.

Представителя на Окръжна прокуратура Стара Загора дава заключение за основателност на касационната жалба и предлага на съда да отмени въззивното съдебно решение и потвърди наказателното постановление по доводите, изложени в касационната жалба.

      Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законово установения срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е неблагоприятен, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество е неоснователна.

На първо място се установяват факти, които изискват прилагане на чл.14 ал.3 предложение второ от Наредба №11//2011г за движение на извънгабаритни и тежки ППС на МРРБ, тъй като посочените данни от извършените измервания не превишават с повече от 30% установените максималния натоварвания по чл.7 ал.1 т.4 буква А от Наредбата  натоварване от 12.725 тона  е по-малко от тонажа, който би се получил, ако към максималното допустимо натоварване от 11.5 тона се добавят 30% от него. АНО не е посочил дали са надвишени стойностите по чл.6 от Наредбата, които изключват съобразяване на натоварванията на ос, установени в чл.7, по аргумент от изискването на правната норма същите да се прилагат спрямо ППС, които не се определят като тежки на основание чл.6 от Наредбата. Оттук и алтернативите на чл.14 ал.3 от Наредбата касаят в първия случай ППС, които са тежки по смисъла но натоварванията на осите им по смисъла на чл.7 ги определят като тежки и оттук те не следва да превишават с повече от 30 процента максималните допустими стойности, за да се ползват от разрешението, което екс леге им дава нормата на чл.8 ал.5 от същата Наредба, и най-сетне третото предложение е за тези ППС, които са само извънгабаритни. АНО се позовава на измерванията, извършени за установяване на фактите, които имат значение за определяне на ППС като тежко с оглед надвишаване на допустимите максимални натоварвания на осите, установени в чл.7 от Наредбата, поради което проверка се дължи за наличие на основанието по чл.8 ал.5 вр. с чл.14 ал.3 предложение второ от Наредбата и тук е мястото да се каже, че подзаконовият нормативен акт разрешава движение на ППС с размерите, маса или натоварване на ос до праговете по чл.14 ал.3 от Наредбата само въз основа на заплащане на таксата, което се доказва с квитанция. Разрешително от собственика или администрацията, управляваща пътя не е необходимо, а оттук и движението на такова ППС не представлява специално ползване на пътя по чл.26 ал.2 т.1 буква А от Закона за пътищата и приложеният административнонаказателен състав не урежда случая. Касае се действително за вменени факти, които чл.177 ал.3 от ЗДвП,  както  правилно е приел районният съд. С оглед на което съдът приема, че касационната жалба е неоснователна, а решението на първоинстанционния съд, като правилно и законосъобразно следва да бъде оставено в сила. 

По тези  съображения и на основание чл.221,ал.2, предложение първо  от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р     Е     Ш     И :

 

      ОСТАВЯ   В СИЛА  Решение № 82/08.03.2022г, постановено по АНД №2502/21г. по описа  РС Стара Загора, с което е отменено Наказателно постановление № 7390/01.09.21г издадено от началник отдел „ Контрол по републиканската мрежа“ , дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ в Агенция „Пътна инфраструктура“ София     

 

 Решението не подлежи на обжалване и протестиране.

 

 

 

                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                      ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

  

                                                           2.