Решение по дело №262/2019 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 август 2023 г.
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20197130700262
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 юни 2019 г.

Съдържание на акта

                                     Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                                              №……

 

                                               гр. Ловеч, 28.08.2023 г.

 

                                         В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ в публично заседание на пети декември две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ

 

при секретаря Антоанета Александрова като разгледа докладваното от съдия Вълков  адм. дело № 262/2019 г., за да се  произнесе, съобрази следното:

 

          Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 65, ал. 4 от Закона за общинската собственост (ЗОбС). 

Образувано е по жалба от „Евромекс“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Троян, мах. „Миревска“  № 1, чрез М.Х. – управител, срещу Заповед № 561/28.05.2019 г. на кмета на Община Троян, с която на основание чл. 65, ал.1 от ЗОбС е наредено да се изземе поземлен имот с идентификатор 24476.750.40, представляващ селскостопански, горски ведомствен път – публична общинска собственост по кадастралната карта на с. Дълбок дол от неоснователно установеното владение на трето лице, като се премахне в срок до 31.05.2019 г. незаконно поставената метална преграждаща бариера, чрез която е установено владението.

С Определение № 469/14.06.2019 г. съдът се е произнесъл по искането за спиране изпълнението на обжалваната заповед. Определението е обжалвано с частна жалба пред Върховния административен съд, който с Определение № 11637 от 31.07.2019 г., постановено по адм. дело № 8787/2019 г.  е отменил определението на Административен съд Ловеч и е постановил спиране на изпълнението на обжалваната Заповед № 561/28.05.2019 г. на кмета на Община Троян до разрешаване на спора с влязъл в сила съдебен акт.

По депозирана молба  с вх. № 2774/15.08.2019 г. на АдмСЛ, подадена  от жалбоподателя делото е изпратено на Върховен административен съд по  компетентност. 

С писмо с вх. № 3041/05.09.2022 г. на АдмСЛ, Върховен административен съд, Трето отделение е върнал делото на Административен съд Ловеч,  поради отпадане на необходимостта му.

По изложени доводи за неправилност и незаконосъобразност на обжалвания административен акт се иска неговата отмяна.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не се представлява.

Ответникът по делото – кметът на Община Троян, редовно призован, не се явява и не се представлява.

Настоящият  състав на Административен съд Ловеч намира жалбата за процесуално допустима като подадена от надлежно легитимирана страна (съобразявайки в този смисъл и Определение № 11637/31.07.2019 г. по адм. д. № 8787/2019 г. на ВАС) и в законоустановения срок. Разгледана по същество е неоснователна.

Безспорно обжалваната заповед е индивидуален административен акт и като такъв подлежи на съдебен контрол за законосъобразност на основанията по чл. 146 от АПК.

От доказателствата по делото се установява, че административното производство по издаване на оспорваната заповед е започнало по жалба с вх. № Ж-РД-74 от 27.05.2019 г. от Божидар Петков – управител на „БАЛКАН БИО ФРУКТ“ ООД (л. 17-18) относно възпрепятстване свободното ползване на общински път – ведомствен, селскостопански и горски път с кадастрален номер 24476.750.40 и преграждането му с бариера. В жалбата се сочи, че бариерата е поставена от М.С.Х., който е искал такса за преминаване по общинския път в размер на 600 лв.

Във връзка със жалбата е извършена проверка на място от служители на общината, като е съставен Констативен протокол от 27.05.2019 г. (л. 14). При проверката е установено, че по кадастралната карта на с. Дълбок дол поземлен имот с идентификатор 24476.750.40 е със статут на имот - публична общинска собственост, тъй като е с начин на трайно ползване „За селскостопански, горски ведомствен път“. На около 140 м от началото на пътя има поставена метална бариера с дистанционно управление.

При тези данни от страна на административния орган е прието, че с преграждането на общинския имот е възпрепятствано както нормалното му ползване, така и достъпа до други имоти, до които се стига чрез него. С оглед на това, е издадена процесната Заповед № 561/28.05.2019 г. на кмета на Община Троян, с която на основание чл. 65, ал. 1 от ЗОбС е разпоредено да се изземе поземлен имот с идентификатор 24476.750.40, представляващ селскостопански, горски ведомствен път – публична общинска собственост по кадастралната карта на с. Дълбок дол от неоснователно установеното владение на трето лице, като се премахне в срок до 31.05.2019 г. незаконно поставената метална преграждаща бариера, чрез която е установено владението.

В оспорвания акт е посочено още демонтирането на металната преграждаща бариера да се извърши от общинско предприятие „Комунални услуги - Троян“ и със съдействието на РПУ Троян.

При така изложената фактическа обстановка, съдът намира следното от правна страна:

Обжалваният административен акт е издаден от компетентен административен орган, в кръга на неговите правомощия, въз основа на законосъобразни, предшестващи издаването му действия, в съответната писмена форма и съдържа необходимите реквизити. Оспорената заповед е издадена от кмета на Община Троян, действащ при спазване на териториалните предели на правомощията си и в рамките на предоставената му от закона материална компетентност, съобразно нормата на чл. 65, ал. 1 от Закона за общинската собственост, съобразно която общински имот, който се владее или държи без основание, който се ползва не по предназначение или нуждата от който е отпаднала, се изземва въз основа на заповед на кмета на общината, поради и което оспорваната заповед е валиден административен акт.

Заповедта е мотивирана, съобразно изискванията на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК - съдържа необходимите фактически констатации и съответните материалноправни норми, поради което не страда от порок във формата, обуславящ недействителност на самото властническо волеизявление.

Съдът не установи в производството на издаване на акта да са допуснати и съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Обстоятелствата, които са фактическо основание за издаване на оспорения административен акт, са установени при извършена проверка от служители на общинската администрация, за което е съставен констативен протокол.

По приложението на материалния закон, съдът съобрази следното:

Съобразно разпоредбата на чл. 65, ал. 1 от ЗОбС, посочена като основание за издаване на оспорванта заповед, общински имот, който се владее или държи без основание, не се използва по предназначение или необходимостта от него е отпаднала, се изземва въз основа на заповед на кмета на общината. С нормата е предвиден начин за защита на общинската недвижима собственост, чрез нейното изземване от лица, които я ползват без правно основание. Нормативно изискуемите предпоставки за упражняване на това законово правомощие от посочения административен орган са: недвижим имот, който е общинска собственост и осъществяване на владение или държане от друго лице без законово основание.

В процесния случай от доказателствата по делото се установява, а и не се спори от страните, че поземлен имот с идентификатор 24476.750.40 по кадастралната карта на с. Дълбок дол, е публична общинска собственост с начин на трайно ползване – за селскостопански, горски ведомствен път, като съобразно чл. 56, ал. 2 от ЗОбС, за улиците, общинските пътища и други линейни обекти на техническата инфраструктура не се съставят актове за общинска собственост.

При тази хипотеза в тежест на жалбоподателя е да докаже съществуването на годно правно основание, което да му дава право да владее или държи процесния имот, но доказателства в тази насока не са представени, въпреки изрично указаното от съда разпределение на доказателствената тежест. Предвид това, е налице първата изискуема предпоставка по чл. 65, ал. 1 от ЗОбС - процесният имот да е общинска собственост.

Налице е и второто необходимо условие за издаване на заповед за изземване на общински недвижим имот, а именно – същият се ползва без правно основание. Не се оспорва от страна на жалбоподателя, че имотът е общинска собственост и на него е поставена бариера. По делото не се твърди и не са представени доказателства същата да е поставена със съгласието или разрешението на Община Троян.

Видно е, че не е било налице създадено по силата на закона или на страните правоотношение, което да представлява основание оспорващия да владее или държи имота към момента на издаване на заповедта за изземване. В този случай са осъществени предпоставките по чл. 65, ал. 1 от ЗОбС за издаване на процесната заповед, поради което кметът на Община Троян е издал същата без да е допуснал нарушение на приложимия материален закон.

Обстоятелството, че поставянето на бариерата е обусловено от необходимостта от възпрепятстване на евентуално заразяване на притежавани от жалбоподателя животни е неотносимо, доколкото липсва правна възможност за самоволно завземане на части от общински имоти с цел удовлетворяване на личните му интереси. С оглед на това, причините, които са провокирали поставянето на барирерата в общинския път и тяхното изследване са ирелевантни при преценката за законосъобразност на акта, постановен с правно основание чл. 65, ал. 1 от ЗОбС.

Както вече се посочи, съгласно чл. 65, ал. 1 от ЗОбС, заповед за изземване се издава при наличието на следните, кумулативно дадени предпоставки: да е относно общински имот, който се владее или държи без основание, не се използва по предназначение, или необходимостта от него е отпаднала, които с оглед установената по делото фактическа обстановка са налице в процесния случай. Следва да се отбележи, че в това производство, административният орган действа при условията на обвързана компетентност - т. е. при наличието на изброените в хипотезата на чл. 65, ал. 1 от ЗОбС предпоставки, за него възниква задължението да издаде заповед за изземване на имота. Предвид това и липсата на спор, че имотът е публична общинска собственост, както и че липсва правно основание за ползване на имота от жалбоподателя, правилно органът е приел, че горепосочената разпоредба следва да бъде приложена с издаването на обжалваната заповед. Още повече, че жалбоподателят не представя доказателства, че има основание за държането, респективно владението на имота.

На последно място съдът намира, че заповедта е постановена и в съответствие с целта на закона – защита на правото на собственост на общината при владеене/държане от другиго без правно основание.

Предвид изложеното, съдът намира оспорването за неоснователно, поради което същото следва да бъде отхвърлено.

Ответникът не е претендирал разноски, поради което такива не следва да се присъждат.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

                   

Р  Е  Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на „Евромекс“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Троян, мах. „Миревска“  № 1, чрез М.Х. – управител, срещу Заповед № 561/28.05.2019 г. на кмета на Община Троян, с която на основание чл. 65, ал.1 от ЗОбС е наредено да се изземе поземлен имот с идентификатор 24476.750.40, представляващ селскостопански, горски ведомствен път – публична общинска собственост по кадастралната карта на с. Дълбок дол от неоснователно установеното владение на трето лице, като се премахне в срок до 31.05.2019 г. незаконно поставената метална преграждаща бариера, чрез която е установено владението.

Решението  може да бъде обжалвано с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му чрез Административен съд Ловеч пред Върховния административен съд.

Препис от него да се изпрати на страните по делото.

 

               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: