Решение по дело №348/2021 на Софийски градски съд

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 юли 2023 г.
Съдия: Гюлсевер Тунджер Сали
Дело: 20211100500348
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 12 януари 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

гр. София, 18.07.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Софийският градски съд, Гражданско отделение, II-Д въззивен състав, в публично съдебно заседание на девети юни през две хиляди двадесет и трета година в състав:

     ПРЕДСЕДАТЕЛ: К. МАЗГАЛОВ

        ЧЛЕНОВЕ: СИЛВАНА ГЪЛЪБОВА

         МЛ. С. ГЮЛСЕВЕР САЛИ

при секретаря Илияна Коцева, като разгледа докладваното от мл. съдия Г. Сали в. гр. дело № 348 по описа на Софийския градски съд за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 258 - 273 от ГПК.

С решение от 14.10.2020 г., постановено по гр. дело №73449/2019 г. по описа на Софийския районен съд, 119 състав е отхвърлен предявеният от ищеца С.М. срещу Столична дирекция „П.Б. И З. НА Н.“ осъдителен иск по чл. 242, ал.1, вр. чл. 150 и чл. 150 от Кодекса на труда за заплащане на сумата от 1663 лева, представляваща трудово възнаграждение за положен извънрден труд в периода от 17.12.2016 г. до 17.12.2019 г., ведно със законната лихва, считано от датата на подаване на исковата молба – 17.12.2019 г. до окончателното изплащане на вземането и сумата от 250 лв., представляваща обезщетение за забава на главницата за периода от настъпване на всеки падеж до 16.12.2019 г.

Срещу решението е постъпила въззивна жалба от ищеца С.М., с която обжалва същото като неправилно и необосновано, постановено в противоречие с материалния и процесуалния закон. В жалбата се поддържа, че в случая са налице предпоставките на чл. 46 от ЗНА за попълване на празнота в Закона за МВР и субсидиарно прилагане на уредбата по Кодекса на труда и подзаконовите нормативни актове по неговото прилагане. Предвид изложеното се иска отмяна на първоинстанционното решение  постановяване на друго, с което исковете да бъдат уважени.

В срока по чл. 263 ГПК не е постъпил отговор на въззивната жалба от въззиваемия Столична дирекция „П.Б. И З. НА Н.“.

 

Софийският градски съд, като обсъди събраните по делото доказателства, становищата и доводите на страните, съгласно разпоредбата на чл.235, ал.2 от ГПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Въззивната жалба е допустима - същата е подадена от легитимирана страна в процеса, в срока по чл.259, ал.1 ГПК срещу подлежащ на въззивно обжалване съдебен акт.

Съгласно нормата на чл.269 ГПК въззивният съд се произнася служебно по валидността на решението, а по допустимостта му - в обжалваната част, като по останалите въпроси той е ограничен от наведените в жалбата оплаквания, с изключение на случаите, когато следва да приложи императивна материалноправна норма, както и когато следи служебно за интереса на някоя от страните - т.1 от Тълкувателно решение № 1/09.12.2013 г. по тълк.дело № 1/ 2013 г. на ОСГТК на ВКС.

При извършената служебна проверка по реда на чл.269, изр.1 ГПК настоящият съдебен състав намира, че първоинстанционното решение е валидно и допустимо, поради което въззивният съд следва да се произнесе по правилността на решението в рамките на релевираните в жалбата доводи.

Настоящата съдебна инстанция намира, че с първоинстанционното решение е извършен пълен и пълноценен  анализ на спора от фактическа страна, поради което с цел да не бъдат същите преповтаряни препраща към мотивите на СРС.

Единственият спорен въпрос между страните в настоящото производство е по правото, а именно следва ли при отчитане на извънредния труд, положен от ищеца в процесния период, да се прилагат разпоредбите на Кодекса на труда и на НСОРЗ по аналогия а основание чл. 46 ЗНА. По този въпрос бе образувано тълкувателно дело № 1/2020 г. по описа на ОСГК на ВКС с решението, по което е прието, че при отчитане и заплащане на положените часове нощен труд от служители на Министерство на вътрешните работи не са приложими разпоредбите на Кодекса на труда и на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата /в частност разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от същата наредба/ и следва да се прилагат разпоредбите на специалния Закон за Министерството на вътрешните работи и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове.

Основните аргументи за така приетото становище са, че ЗМВР не съдържа празнота относно продължителността на работното време на служителите в МВР, изразено в брой на часовете. Този извод се налага от анализа на чл. 187, ал. 1 ЗМВР. Нормата е императивна и предвижда, че нормалната продължителност на работното време е 8 часа. По смисъла на чл. 187, ал. 1 ЗМВР, „8 часа дневно“ означава 8 астрономически часа, независимо от частта на денонощието, в която работният ден се разполага – през деня, в неговата „светла“ част и през нощта – в неговата „тъмна“ част, в последната хипотеза от 22 часа до 6.00 12 часа. Съпоставката на нормите на чл. 187, ал. 1 и 3 ЗМВР с чл. 140 КТ показва, че разпоредбите на ЗМВР установяват по – голяма продължителност на работното време на нощния труд на служителите от МВР в сравнение с тази на работниците и служителите по трудово правоотношение. Различието – установената с разпоредбите на ЗМВР по – голяма продължителност на работното време на нощния труд за служителите от МВР се аргументира с основните функции на МВР, регламентирани в чл. 2, ал. 1 ЗМВР. Приема се на следващо място, че случаите по ЗМВР и по КТ не са сходни. Трудовото правоотношение е насочено към изпълнение на частен интерес, а служебното правоотношение се реализира за осъществяване на държавна власт, т.е. като вид правоотношения те са различни, а не сходни. Приема се още, че при разработването и приемането на ЗМВР, законодателят е имал предвид разбирането за спецификата на служебните правоотношения и равенството на гражданите пред закона, като неблагоприятните последици от полагането на нощен труд от служители на МВР се компенсира със съответните компенсаторни механизми - допълнително възнаграждение за прослужено време – чл. 178, ал.1, т. 1 ЗМВР, по- голяма основен платен годишен отпуск /чл. 189, ал. 1 ЗМВР/, обезщетение при прекратяване на служебно правоотношение /чл.234, ал. 1 ЗМВР/, по – благоприятен режим за заплащане на извънреден труд /чл. 187, ал. 5, 6 и 7 ЗМВР/, липса на задължение за заплащане на осигурителни вноски и по – благоприятни условия за придобиване право на пенсия /чл. 69, ал. 2 КСО/, пенсиониране при условията на І категория труд /чл. 69 КСО/ и др.

По въпроса бе отправено и преюдициално запитване до Съда на Европейския съюз, по което е образувано дело С – 262/2020 г. Съгласно решение от 24 февруари 2022 на СЕС, член 8 и член 12, б. „а“ от Директива 2003/88/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 4 ноември 2003 година относно някои аспекти на организацията на работното време трябва да се тълкуват в смисъл, че не налагат да се приема национална правна уредба, която да предвижда, че нормалната продължителност на нощния труд за работниците от публичния сектор като полицаите и пожарникарите е по-кратка от предвидената за тях нормална продължителност на труда през деня. Също така беше прието, че членове 20 и 31 от Хартата на основните права на Европейския съюз трябва да се тълкуват в смисъл, че допускат определената в законодателството на държава членка нормална продължителност на нощния труд от седем часа за работниците от частния сектор да не се прилага за работниците от публичния сектор, включително за полицаите и пожарникарите, ако такава разлика в третирането се основава на обективен и разумен критерий, тоест е свързана с допустима от закона цел на посоченото законодателство и е съразмерна на тази цел.

Предвид така изложеното предявените от ищеца осъдителни искове са неоснователни и следва да бъдат отхвърлени. Претенцията на ищеца за мораторна лихва също се явява неоснователна, тъй като за основателността на иска по чл. 86 ЗЗД е необходимо ищецът да е доказал изискуемост на главното задължение и изпадането в забава от страна на ответника, което в случая не е сторено.

Поради съвпадение на крайните изводи на двете съдебни инстанции, обжалваното първоинстанционно решение следва да бъде потвърдено на основание чл. 272 ГПК.

 

По разноските:

Настоящият въззивен състав намира, че разноски на въззиваемата страна не следва да се присъждат, тъй като съдът се произнася по разноските само ако е направено такова изрично искане от страната. В случая въззиваемата страна не е упражнила правото си по чл. 78, ал. 3 ГПК, поради което разноски не следва да й се присъждат.

Воден от горното, съдът

 

РЕШИ:

ПОТВЪРЖДАВА решение от 14.10.2020 г., постановено по гр. дело №73449/2019 г. по описа на Софийския районен съд, 119 състав.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване по аргумент от чл. 280, ал.3, т. 3 ГПК.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

        ЧЛЕНОВЕ: