Решение по дело №1694/2019 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 1035
Дата: 20 декември 2019 г. (в сила от 31 януари 2020 г.)
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20191720201694
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                     Р Е Ш Е Н И Е

                      В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

                                      20.Декември.2019година

Номер  872                                                                                        гр. Перник

Пернишки  районен съд                                                               01- Н. състав

На  19.ХІ.                                                                                     година  2019г.

В  открито  съдебно заседание в следния състав:

                                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Валери   Ненков

                                                                                                    ЧЛЕНОВЕ :

                                                                                                     СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

Секретар: Капка Станчева

Прокурор:  

               Като разгледа докладваното от Председателя  АНД 01694 по  описа  на съда за 2019година, за да се произнесе  взе предвид следното:

       Производството е по чл.59 и сл. от   ЗАНН

        Образувано е по жалба на „ЕВРОТРАНС“ЕООД-ЕИК *********/седалище: гр.Перник ул.“Балканджи Йово“ № 33 представлявано от Управителя С.С.С./, срещу Наказателно Постановление  № 34320-0294251/25.VІ.2018г. изд. от Андреана Колева Галчева-Зам.директор на ТД на НАП София с което на ЕВРОТРАНС“ЕООД-ЕИК ********* на основание чл.185 ал.1 от ЗДДС е наложено административно наказание „ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ“ в размер на 500/петстотин/лева за извършено нарушение по чл.118 ал.4 от ЗДДС  вр. чл.4 т.3 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ, затова,че на 27.ІІ.2018г. в 13,50ч. при извършена оперативна проверка на Търговски обект по см. на Пар. 1 т.41 от ДР на ЗДДС- ПЪТНИЧЕСКИ  МИКРОБУС „Мерцедес 412Д“ рег. № ** ** ****, превозващ пътниЦИ по Автобусна линия № 3 в гр.Перник, стопанисван от ЕВРОТРАНС“ЕООД-ЕИК ********* е извършена КОНТРОЛНА ПОКУПКА на стойност 1/един/лев,при която НЕ е издаден БИЛЕТ.

   Съгласно чл.4 т.3 от Наредба Н-18/13.12.2006г.  за регистриране и отчитане на продажбите в Търговски обекти,чрез ФУ/ИАСУТД лице,което извършва продажба на билети,карти Абонаментни карти за превоз на пътници,когато издаването им е задължително,съгласно нормативен акт,талони за паркиране в зоните за платено паркиране по см. на чл.99 ал.1 от ЗДвП и на билети,Фишове,талони и други удостоверителни знаци за участие в  хазартни игри по см. на „Закона за хазарта“,които съдържат трайно вписана при отпечатването номинална стойност и най-малко два защитени елемента върху хартия или при печата са отпечатвани по реда на наредбата за условия и ред за отпечатване и контрол върху ценни книжа.

 В Жалбата подробно изложени съображения, се моли за отмяната на наказателното постановление като необосновано, неправилно и незаконосъобразно. В съдебно заседание се доразвиват доводите в жалбата, оспорват фактическите констатации на административно наказващият орган и считат, че нарушението не е извършено от дружеството, както и че административно наказателната отговорност на последното е ангажирана неправомерно.

   Въззиваемата страна, чрез Гл.ю.к.Милена Кирилова,оспорва жалбата и счита същата за неоснователна. По изложени в съдебно заседание съображения, моли наказателното постановление да бъде потвърдено,а жалбата–отхвърлена.             

      Пернишки  районен съд, като съобрази доказателствата събрани по делото, както и предвид  становищата  на страните по реда на чл.14 и 18 от НПК, намира за установено  следното:

       Жалбата  е  подадена в срок по чл. 59 ал. 2 от ЗАНН от процесуално легитимирано  лице  и е допустима, а разгледана по същество е основателна.

         С  Акт  № 0294251/16.ІІІ.2018год. съставен   от  И.Г.  е  установено, че  ЕВРОТРАНС“ЕООД-ЕИК *********  на 27.ІІ.2018г. в 13,50ч. при извършена оперативна проверка на Търговски обект по см. на Пар. 1 т.41 от ДР на ЗДДС- ПЪТНИЧЕСКИ  МИКРОБУС „Мерцедес 412Д“ рег. № ** ** ****, превозващ пътниЦИ по Автобусна линия № 3 в гр.Перник, стопанисван от ЕВРОТРАНС“ЕООД-ЕИК ********* е извършена КОНТРОЛНА ПОКУПКА на стойност 1/един/лев,при която НЕ е издаден БИЛЕТ-нарушение на  чл.4 т.3 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ /чл.4. ……….  3. продажби на билети, карти, абонаментни карти за превоз на пътници, когато издаването им е задължително съгласно нормативен акт, талони за паркиране в зоните за платено паркиране по смисъла на чл. 99, ал. 1 от Закона за движението по пътищата, и на билети, фишове, талони и други удостоверителни знаци за участие в хазартни игри по смисъла на Закона за хазарта, които съдържат трайно вписана при отпечатването номинална стойност и най-малко два защитни елемента върху хартията и/или при печата и са отпечатани по реда на Наредбата за условията и реда за отпечатване и контрол върху ценни книжа, приета с Постановление № 289 на Министерския съвет от 1994 г. (обн., ДВ, бр. 101 от 1994 г.; изм. и доп., бр. 38 от 1995 г.; изм., бр. 73 от 1998 г., бр. 8 от 2001 г.; изм. и доп., бр. 54 от 2008 г., бр. 22 от 2011 г.); изискването за трайно вписана при отпечатването номинална стойност не се отнася за бланкови билети за превоз на пътници, които се издават на химизирана хартия най-малко в два екземпляра – един за клиента и втори за лицето по чл. 3;………………/

   Съставен е ПРОТОКОЛ за извършена проверка № 0316256/27.ІІ.2018г. 

 

 

 

 

       Въз основа  на горепосоченият Акт е издадено Наказателно Постановление  № 34320-0294251/25.VІ.2018г. изд. от Андреана Колева Галчева-Зам.директор на ТД на НАП София с което на ЕВРОТРАНС“ЕООД-ЕИК ********* на основание чл.185 ал.1 от ЗДДС/чл. 185 (1) На лице, което не издаде документ по чл. 118, ал. 1, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лв.     (2) Извън случаите по ал.1 на лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл.118 или на нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до 10 000 лв.    Когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал.1.    (3) В случаите по ал. 1 физическото лице, което фактически е било длъжно да издаде документ по чл.118, ал. 1 и е приело плащане, без да издаде такъв документ, се наказва с глоба от 100 до 500 лв.   (4) При повторно нарушение по ал. 1 размерът на глобата е от 200 до 1000 лв., а на имуществената санкция - от 1000 до 4000 лв.(5) При повторно нарушение по ал. 2 размерът на глобата е от 600 до 2000 лв., а на имуществената санкция - от 6000 до 20 000 лв. Когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се прилагат санкциите по ал. 4.(6) На лице, което не изпълни задължението си да съхрани документа по чл. 118, ал. 1 до напускането на обекта, се налага глоба в размер 5 лв., която се събира на място с квитанция./ е наложено административно наказание „ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ“ в размер на 500/петстотин/лева за извършено нарушение по чл.118 ал.4 от ЗДДС    вр.  чл.4 т.3 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ.

                 Свидетелите: И.Г.А.,редовно  призован  се  явява в съдебно заседание и потвърждава направените   констатации   в  АУАН.    

      Жалбоподателя/ката/  Симона Славянова в  с.з   се явява   лично.

      ВЪЗЗИВАЕМАТА страна изпраща  ю.к М.Кирилова.

        Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена по несъмнен начин, като взе предвид: Акт  № 0294251/16.ІІІ.2018год. съставен   от  И.Г., както и показанията на свидетеля И.Г. .

      Съобразно установената фактическа обстановка,   при извършване на служебна проверка за законосъобразност на обжалвания акт, съобразявайки доводите на страните, съдът  констатира допуснати съществени процесуални нарушения на административно наказателната процедура, опорочаващи законосъобразността на обжалвания административен акт и обосноваващи отмяната му.

  Съображенията са следните:

       Производството  е  от  административно  наказателен   характер при което е необходимо да се установи налице ли е деяние, което представлява  административно нарушение  по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да-същото извършено ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е виновно- предпоставките са абсолютни, като тежеста на доказване лежи върху административно наказващия орган и следва да се има в предвид че съгласно  чл.189 ал.2 от ЗДвП,  доказателствената сила на констатациите в акта  са налице до доказване на обратното.

      Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е основополагащ елемент  от  всяко административно  производство.

      Това е дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно осъществяване зависи  в голяма степен ефективността на последващата юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган.

       Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно наказателен орган  със съответния административно наказателен спор и се иска  от него да се произнесе по същия, като се  внася твърдение,  че е налице виновно  извършено административно нарушение от определен вид,  който по силата на разпоредбата на  чл.189 ал.2 от ЗДвП/конкретно касаещи ЗДвП/ е с  меродавна доказателствена сила  до   доказване на противното.

       Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление административното нарушение,  което е  вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да бъде описано точно, прецизно  и разбираемо, както  и  да съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената,  като нарушена норма от  съответния нормативен акт .

       Също така следва да съществува правно единство между описаното, като нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.

       Не на последно място съставеният акт за установяване на административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени в  чл.42 от ЗАНН/”чл. 42. Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта;3. датата и мястото на извършване на нарушението;4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено;5. законните разпоредби, които са нарушени;6. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер;7. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на лицата, които са претърпели имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене.”/.

      Издаденото въз основа на него наказателно постановление е необходимо  да съдържа реквизитите, посочени в  чл.57 от ЗАНН/”чл. 57. (1) Наказателното постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало;2. датата на издаването и номерата на постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името, длъжността и местослуженето на актосъставителя;4. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер;5. описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; 6. законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и размера на наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд.(2) Наказателното постановление се подписва от длъжностното лице, което го е издало.”/  и да бъде издадено от компетентен орган, в дадения случай е приложена Заповед –л.29

      Изводът на състава е,  че при съставяне на  процесния АУАН  и издаване на Наказателното постановление, НЕ са спазени установените към съдържанието им  императивни  изисквания  както следва:

      Съгласно ЗДДС ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ  

 

 

 

§ 1. За целите на този закон: 41. "Търговски обект" е всяко място, помещение или съоръжение (например: маси, сергии и други подобни) на открито или под навеси, във или от което се извършват продажби на стоки или услуги, независимо че помещението или съоръжението може да служи същевременно и за други цели (например: офис, жилище или други подобни), да е част от притежаван недвижим имот (например: гараж, мазе, стая или други подобни) или да е производствен склад или превозно средство, от което се извършват продажби.

       Видно от изложената фактическа обстановка в процесното НП /.на 27.ІІ.2018г. в 13,50ч. при извършена оперативна проверка на Търговски обект по см. на Пар. 1 т.41 от ДР на ЗДДС- ПЪТНИЧЕСКИ  МИКРОБУС „Мерцедес 412Д“ рег. № ** ** ****, превозващ пътниЦИ по Автобусна линия № 3 в гр.Перник, стопанисван от ЕВРОТРАНС“ЕООД-ЕИК ********* е извършена КОНТРОЛНА ПОКУПКА на стойност 1/един/лев,при която НЕ е издаден БИЛЕТ./ за която е вменено нарушение по чл.118 ал.4 от ЗДДС /чл.118.(4) Министърът на финансите издава наредба, с която се определят: 1. условията, редът и начинът за одобряване или отмяна на типа, за въвеждане/извеждане във/от експлоатация, регистрация/дерегистрация, отчитане, съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност;2. сервизното обслужване, експертизите и контролът на фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност, техническите и функционалните изисквания към тях;3. изискванията, редът и начинът за установяване на дистанционна връзка и подаването на данни към Националната агенция за приходите;4. издаването на фискални касови бележки от фискално устройство и касови бележки от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност и задължителните реквизити, които трябва да съдържат;5. видът на подаваните данни, формата и сроковете на подаването им;6. (условията и редът за издаване и за отнемане на разрешения на лицата, които извършват техническо обслужване и ремонт на фискално устройство/интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност (ФУ/ИАСУТД);7. изискванията към софтуера за управление на продажбите в търговските обекти и към производителите, разпространителите и ползвателите на такъв софтуер;8. изискванията към лицата, извършващи продажби чрез електронен магазин;9. формата и съдържанието на документите, условията, редът и начинът за издаването им, както и задълженията за предаване на данни при неприсъствено плащане с кредитна или дебитна карта. ………../ вр.  чл.4 т.3 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ /чл.4. ………… 3. продажби на билети, карти, абонаментни карти за превоз на пътници, когато издаването им е задължително съгласно нормативен акт, талони за паркиране в зоните за платено паркиране по смисъла на чл. 99, ал. 1 от Закона за движението по пътищата, и на билети, фишове, талони и други удостоверителни знаци за участие в хазартни игри по смисъла на Закона за хазарта, които съдържат трайно вписана при отпечатването номинална стойност и най-малко два защитни елемента върху хартията и/или при печата и са отпечатани по реда на Наредбата за условията и реда за отпечатване и контрол върху ценни книжа, приета с Постановление № 289 на Министерския съвет от 1994 г. (обн., ДВ, бр. 101 от 1994 г.; изм. и доп., бр. 38 от 1995 г.; изм., бр. 73 от 1998 г., бр. 8 от 2001 г.; изм. и доп., бр. 54 от 2008 г., бр. 22 от 2011 г.); изискването за трайно вписана при отпечатването номинална стойност не се отнася за бланкови билети за превоз на пътници, които се издават на химизирана хартия най-малко в два екземпляра – един за клиента и втори за лицето по чл.3…………….../ и вменените за нарушени разпоредби в АУАН, не става ясно, какво точно правило за поведение/ в двата акта са различни нарушенията които са вменени/ от кой точно нормативен акт е нарушен, тъй като от една страна наименованието му не е изписано в цялост, а от друга посочената за нарушена разпоредба в АУАН/ чл.4 т.3 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ/ НЕ съдържа правило за поведение, доколкото посочва лицата,които не са задължени да регистрират извършените от тях продажби в търговски обект чрез ФУ/ИАСУТД.

  В този смисъл, правното квалифициране на деянието още в АУАН е НЕнадлежно, но също така необосновано и незаконосъобразно, а неправилното правно квалифициране съставлява нарушение на изискването по чл.42 т.5 от ЗАНН/”чл.42. ……..;5. законните разпоредби, които са нарушени;………...”/.  Допуснато е и преплитане на елементи от различни административно наказателни състави, налагащо извод за липса на логическо и правно единство между фактическото и правното обвинение, което на самостоятелно основание ограничава правото на защита на нарушителя да разбере за какво точно е привлечен към административно наказателна отговорност и въз основа на какви факти и коя законова норма е нарушил, за да отстоява своята теза, срещу това твърдение.

  На СЛЕДВАЩО място при издаването на процесното Наказателно Постановление  № 34320-0294251/25.VІ.2018г., при същите данни и аналогическа фактическа обстановка, деянието е подведено под правната норма на чл.118 ал.4 от ЗДДС /чл.118.(4) Министърът на финансите издава наредба, с която се определят: 1. условията, редът и начинът за одобряване или отмяна на типа, за въвеждане/извеждане във/от експлоатация, регистрация/дерегистрация, отчитане, съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност;2. сервизното обслужване, експертизите и контролът на фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност, техническите и функционалните изисквания към тях;3. изискванията, редът и начинът за установяване на дистанционна връзка и подаването на данни към Националната агенция за приходите;4. издаването на фискални касови бележки от фискално устройство и касови бележки от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност и задължителните реквизити, които трябва да съдържат;5. видът на подаваните данни, формата и сроковете на подаването им;6. (условията и редът за издаване и за отнемане на разрешения на лицата, които извършват техническо обслужване и ремонт на фискално устройство/интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност (ФУ/ИАСУТД);7. изискванията към софтуера за управление на продажбите в търговските обекти и към производителите, разпространителите и ползвателите на такъв софтуер;8. изискванията към лицата, извършващи продажби чрез електронен магазин;9. формата и съдържанието на документите, условията, редът и начинът за издаването им, както и задълженията за предаване на данни при неприсъствено плащане с кредитна или дебитна карта. ………../   вр.   чл.4 т.3 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ /чл.4. Не е задължено да регистрира извършваните от него продажби в търговски обект чрез ФУ/ИАСУТД лице, което извършва следните дейности:1. продажби във или от търговски обекти, специализирани само за вестници и списания;2. продажби на собствена и непреработена селскостопанска продукция от физически лица, които не са търговци по смисъла на Търговския закон, с изключение на продажби във или от търговски обекти в лицензираните стокови борси, тържища или пазар на производители по смисъла на Закона за стоковите борси и тържищата или закрити помещения, като магазин, склад или други подобни;  3. продажби на билети, карти, абонаментни карти за превоз на пътници, когато издаването им е задължително съгласно нормативен акт, талони за паркиране в зоните за платено паркиране по смисъла на чл. 99, ал. 1 от Закона за движението по пътищата, и на билети, фишове, талони и други удостоверителни знаци за участие в хазартни игри по смисъла на Закона за хазарта, които съдържат трайно вписана при отпечатването номинална стойност и най-малко два защитни елемента върху хартията и/или при печата и са отпечатани по реда на Наредбата за условията и реда за отпечатване и контрол върху ценни книжа, приета с Постановление № 289 на Министерския съвет от 1994 г. (обн., ДВ, бр. 101 от 1994 г.; изм. и доп., бр. 38 от 1995 г.; изм., бр. 73 от 1998 г., бр. 8 от 2001 г.; изм. и доп., бр. 54 от 2008 г., бр. 22 от 2011 г.); изискването за трайно вписана при отпечатването номинална стойност не се отнася за бланкови билети за превоз на пътници, които се издават на химизирана хартия най-малко в два екземпляра – един за клиента и втори за лицето по чл. 3;   4. продажби на самолетни билети;5. продажбата на вещи и извършването на услуги, свързани с осъществяването на религиозна, социална, образователна и здравна дейност от Българската православна църква и други регистрирани вероизповедания по Закона за вероизповеданията; 6. дейност на наемодатели - физически лица, които не са търговци по смисъла на Търговския закон, включително отдаващите под наем складови помещения;7. упражняване на занаят по смисъла на Закона за занаятите, с изключение на автомонтьорство и автосервизни услуги и при условие че лицата са занаятчии - пенсионери по инвалидност или за изслужено време и старост, които извършват услугите с личен труд и не са търговци по смисъла на Търговския закон; 8. дейност на лица, упражняващи свободна професия;9. продажби във или от търговски обекти, намиращи се в населени места с брой на лицата с постоянен адрес под 300 души и разположени във високопланински и труднодостъпни места, с изключение на курортите;10. продажби, извършвани от чуждестранни юридически и физически лица по смисъла на Закона за корпоративното подоходно облагане и Закона за данъците върху доходите на физическите лица, които не са регистрирани по ЗДДС, по време на провеждане на международни мероприятия с краткотраен характер (изложения, панаири и други подобни), с изключение на мероприятия с развлекателен характер;11. продажби във/от търговски обекти, намиращи се на места с постоянна неосигуреност на дистанционна връзка от страна на мобилен оператор поради липса на покритие./    

 

 

 

 

и така констатираната по горе незаконосъобразност при образуване на производството е задълбочена.  В опит да прецизира обвинението, недопустимо, в разрез с процесуалните правила, АНО е приел, че е нарушена ал.4 на чл.118 от ЗДДС/чл.118.(4) Министърът на финансите издава наредба, с която се определят: 1. условията, редът и начинът за одобряване или отмяна на типа, за въвеждане/извеждане във/от експлоатация, регистрация/дерегистрация, отчитане, съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност;   2. сервизното обслужване, експертизите и контролът на фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност, техническите и функционалните изисквания към тях;   3. изискванията, редът и начинът за установяване на дистанционна връзка и подаването на данни към Националната агенция за приходите;   4. издаването на фискални касови бележки от фискално устройство и касови бележки от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност и задължителните реквизити, които трябва да съдържат;   5. видът на подаваните данни, формата и сроковете на подаването им;   6. (условията и редът за издаване и за отнемане на разрешения на лицата, които извършват техническо обслужване и ремонт на фискално устройство/интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност (ФУ/ИАСУТД);   7. изискванията към софтуера за управление на продажбите в търговските обекти и към производителите, разпространителите и ползвателите на такъв софтуер;   8. изискванията към лицата, извършващи продажби чрез електронен магазин;    9. формата и съдържанието на документите, условията, редът и начинът за издаването им, както и задълженията за предаване на данни при неприсъствено плащане с кредитна или дебитна карта. ………../, която обаче съдържа множество точки и не става ясно коя точно е счел, че е нарушена от жалбоподателя.

  Извършеното от наказващият орган/добавяне на допълнително нарушение/ е недопустимо, тъй като от една страна: обвинението срещу нарушителя трябва да е ясно, точно, конкретно и да дава възможност на последния да разбере в какво е обвинен, за да може да организира защитата си, а от друга: макар АНО да не е обвързан от правната квалификация на деянието, дадена от актосъставителя и да има право да я прецизира, това НЕ може да става чрез добавяне на нови, сочени като нарушени, правни разпоредби, тъй като той не може да излиза извън пределите на обвинението, повдигнато с акта за установяване на административно нарушение.

  Недопустимо е за ПЪРВИ ПЪТ в наказателното постановление да се въвежда квалификация на нарушението, различна от посочената в АУАН, тъй като с това на практика се подменя неговото съдържание. В разглеждания случай е допуснато именно това.

  Безспорно правото на защита на нарушителя съществено е било накърнено, тъй като едва с издаването на наказателното постановление същият е узнал /въз основа на допълнените нормативни разпоредби/ за какво точно нарушение е ангажирана отговорността му.

  Изложените съображения са достатъчни, за да обосноват извод за незаконосъобразност на обжалвания административен акт, поради допуснати неотстраними, съществени нарушения на процесуалните правила при образуването на производството, отразили се върху възможността на лицето, чиято отговорност е ангажирана, адекватно да организира и упражни правото си на защита. Този извод дава основание за отмяна на наказателното постановление на процесуално основание, без да е необходимо разглеждане и обсъждане доводите на страните по съществото на спора.

  За пълнота на изложението обаче следва да се посочи и следното:

      По делото няма спор, че се касае за проверка, извършена на ПРЕВОЗНО СРЕДСТВО, извършващо превоз на пътници по установена от Община Перник автобусна линия /маршрут/ съгласно ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ § 1 т.3 и 22 от „Закона за автомобилните превози“/ 3. "Превоз на пътници" е дейност на физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, за превоз на пътници срещу заплащане, която се осъществява със специално конструирани и оборудвани моторни превозни средства независимо дали са натоварени или не.  22. "Автобусна линия" е постоянен маршрут за изпълнение на автобусни превози по утвърдено разписание.

            Органите които осъществяват горния контрол са изрично посочени в разпоредбата на чл.91 ал.2 от Закона за автомобилните превози/чл. 91. (1) Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията съвместно с министъра на вътрешните работи ръководи и осъществява контрола по прилагането на закона при извършването на превози на пътници и товари с моторни превозни средства с българска или чуждестранна регистрация с изключение на превозите, извършвани от Министерството на вътрешните работи, Министерството на отбраната и от съюзническите и/или чуждите въоръжени сили, преминаващи през територията на Република България или пребиваващи на нея. (2) Контролът по ал. 1 се осъществява чрез Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".(3) Длъжностните лица от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" имат право: 1. да спират моторните превозни средства, извършващи обществени превози на пътници и товари и превози на пътници и товари за собствена сметка, за проверка; 2. на достъп до гаражите, сервизите, автогарите и всички помещения, свързани с дейността на превозвачите и на лицата, извършващи превози за собствена сметка; 3. да изискват от водачите и превозвачите за проверка и при необходимост да задържат всички документи, свързани с превоза на пътници и товари; 4. да контролират реда за заявяване, предоставяне, ползване и отчитане на разрешенията за извършване на превоз на пътници и товари; 5. да осъществяват контрол по спазване на правилата за извършване на обществен превоз на пътници и товари и за извършване на превози за собствена сметка, както и на техническата изправност на пътните превозни средства, с които се извършват превозите; 6. да контролират състоянието на материалната база и изпълнението на учебната документация в курсове за обучение на водачи за придобиване на начална квалификация и за усъвършенстване на познанията им, организирани по чл. 7в, ал. 1; 7. да осъществяват контрол върху състоянието и дейността на автогарите; 8. да осъществяват контрол по спазване на правилата за извършване превоз на опасни товари, включително превоз на отпадъци в случаите по чл. 50, т. 3, буква "г" от Регламент (ЕО) № 1013/2006 г. на Европейския парламент и на Съвета от 14 юни 2006 г. относно превози на отпадъци;9. да контролират състоянието на материалната база и изпълнението на учебните програми от търговците или юридическите лица с нестопанска цел, получили разрешение за организиране на курсове за обучение на водачи на моторни превозни средства за извършване превоз на опасни товари и/или на консултанти по безопасността при превозите на опасни товари; 10. да ползват технически средства за установяване на размерите, масата, натоварването на ос и техническото състояние на пътните превозни средства и технически средства за контрол на устройствата за ограничаване на скоростта;11. за установяване на нарушенията да използват технически средства или системи за заснемане, като заснетият снимков материал служи за доказателство;12да изискват сведения от присъстващите при извършването на проверките трети лица.4Служителите на Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" изпълняват и специфични функции с допълнителни задължения за непосредствен контрол върху безопасната експлоатация на пътните превозни средства и техническата им изправност, както и за спазване на нормативно установените условия и ред за извършване на обществен превоз на пътници и товари.(8) Председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор чрез определени от него длъжностни лица извършва поне веднъж в годината проверки на лицата, регистрирани да извършват монтаж или монтаж и ремонт на тахографи, за спазване обхвата на издаденото им удостоверение и условията, при които са го получили, и за изпълнение на задълженията им по този закон и по наредбата по чл. 89, ал. 4. (9) При проверките по ал. 8 длъжностните лица от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор могат да:1. предпишат мерки за отстраняване на нарушенията в подходящ срок;2. дадат ход на производство по налагане на административно наказание.(10) При извършване на проверките по ал. 8 длъжностните лица от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор имат право:1. на достъп до местата, където се извършва монтаж или монтаж и ремонт на тахографи;2. да изискват и получават информация и документи, свързани с дейността, за която са регистрирани лицата.(11) Контролът по спазване разпоредбите на чл. 24, ал. 1, чл. 24а, ал. 1 и чл. 101, т. 1 може да се осъществява и от длъжностни лица, оправомощени от кмета на съответната община.(12) При извършване на проверките лицата по ал. 11 имат право да изискват и получават информация и документи, свързани с дейността, за която е получено разрешението по чл. 24а, ал. 1./, както и са посочени съответните последици в разпоредбата на чл.94 от Закона за автомобилните превози“. При наличие на специален закон,същия се прилага съобразно неговите правила,какъвто в процесния случай е налице.настоящия случай касае превозно средство, а не пътни превозни средство трансформирани в търговски обекти/каравана-Кемпер и др./

      Предвид горното и констатираните съществени процесуални нарушения,процесното НП, следва да бъде отменено,като НЕзакоьносъобразно.

  С  оглед изложеното  и  на   осн. чл.63 ал.1 от ЗАНН

                        Р   Е   Ш   И

            ОТМЕНЯВА Наказателно Постановление  № 34320-0294251/25.VІ.2018г. изд. от Андреана Колева Галчев-Зам. директор на ТД на НАП София с което на ЕВРОТРАНС“ЕООД-ЕИК ********* на основание чл.185 ал.1 от ЗДДС е наложено административно наказание „ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ“ в размер на 500/петстотин/лева за извършено нарушение по чл.118 ал.4 от ЗДДС  вр. чл.4 т.3 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ.        

     РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно  обжалване  по реда  на Административно процесуалния кодекс-Глава ХІІ,  пред  Пернишки Административен съд  в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                    СЪДИЯ:………………………………

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

ВС