Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. Ихтиман, 30.12.2019 г.
РАЙОНЕН СЪД – ИХТИМАН, пети
състав,
в открито заседание на 03.12.2019 г., в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР
ЦОНЧЕВ
при участието на секретаря Надя Борисова като
разгледа докладваното от съдията АНД № 627 по описа за
2019 г., за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл. 59 и сл. ЗАНН.
Образувано
е по жалба на ET „Б. П.“ против Наказателно
постановление № к-040444/12.08.2019 г. на директора на Регионална дирекция за
областите София, Софийска, К., П., Б.към Главна дирекция „Контрол на пазара“
при Комисията за защита на потребителите, с което за нарушение на чл. 114, т. 1
Закона за туризма, на основание чл. 206, ал. 1 ЗТ на жалбоподателката е
наложено наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000 лв.
В
жалбата се претендира отмяна на наказателното постановление като са изложени подробни
съображения в съдебно заседание.
По допустимостта на жалбата:
Жалбата
е допустима, тъй като е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 ЗАНН от процесуално легитимирана страна срещу
акт, подлежащ на въззивно обжалване.
Разгледана
по същество е основателна.
От
фактическа страна:
На 06.06.2019
г. при извършена проверка от свидетелите К. и К., които изпълнявали служебните
си задължения като служители в КЗП, в обект заведение за хранене и развлечения – кафене „Ш.“, което разполага с 27 места на открито и 12 места в
търговската зала, находящо се в гр. Ихтиман, ул. „….“, стопанисвано от
жалбоподателката ЕТ „….“, било установено, че издаденото Удостоверение №
00037/10.06.2013 г. за категория „една звезда“ за обекта – кафене „Ш.“, е с изтекъл срок и търговецът
не е изпълнил задължението си по чл. 133, ал. 3 ЗТ в срок до три месеца преди
изтичането на 5-годишния срок на издаденото удостоверение за определена
категория на туристическите обект, да подаде заявление-декларация за
потвърждаване на категорията на обекта или да получи категория, различна от
определената му до момента, както и да заплати такса за извършване на проверка
на място в туристическия обект съгласно тарифата по чл. 69, ал. 3. Категорията
на обектите се прекратява с изтичането на срока.
За
горното свид. К. съставила протокол за проверка на документи. Въз основа на
него и установеното в хода на проверката свид. К., в качеството си на главен
инспектор в РД – София при КЗП, съставила против ЕТ „….“ АУАН
за нарушение на разпоредбата на чл. 114, т. 1 ЗТ, а именно, че в качеството ѝ на лице, извършващо ресторантьорство в
туристически обекти по чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3, предоставя предоставят
туристически услуги в некатегоризиран туристически обект – заведение за хранене
и развлечения.
Въз основа на АУАН е издадено
обжалваното наказателно постановление, с което при същата фактическа обстановка
за нарушение на за нарушение на чл. 114, т. 1 Закона за туризма, на основание
чл. 206, ал. 1 ЗТ на жалбоподателката е наложено наказание „имуществена санкция“
в размер на 1000 лв.
По доказателствата:
Горната
фактическа обстановка се установява от събраните гласни доказателства, които са
логични и непротиворечиви, поради което следва да бъдат кредитирани в цялост.
От показанията на свидетелите К. и К. се установяват всички факти и
обстоятелства около процесната проверка. Те намират подкрепа в приложения
констативен протокол, Удостоверение № 00037/10.06.2013 г. за категория „една
звезда“ за обекта кафене „Ш.“, временно удостоверение за открита процедура по
категоризиране на заведение за хранен и развлечения № 5/14.06.2019 г. Показанията
на свид. Ц., която не е присъствала на проверката, не влизат в противоречие с
горните доказателства и не разколебават достоверността им. Напротив от тях
единствено се установява, че в обекта е имало поставено удостоверение за
категоризация - Удостоверение № 00037/10.06.2013 г., което не е спорно по
делото.
При липсата на противоречие в
изброените доказателства е безпредметно да бъдат по-подробно анализирани.
От правна страна:
При
така установеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:
Съгласно
разпоредбата на чл. 63, ал. 1 вр. чл. 84 ЗАНН вр. чл. 314 НПК в това
производство районният съд следва да провери законността на обжалваното
НП/електронен фиш, т. е. дали правилно е приложен както процесуалния, така и
материалния закон, независимо от основанията, посочени от жалбоподателя.
Издадените
АУАН и НП не страдат от формалните пороци по чл. 42, съотв. 57 от ЗАНН. АУАН е
съставен от компетентен актосъставител, спазени са изискванията на чл. 42 ЗАНН,
подписан е и е връчен надлежно на нарушителя.
Неправилно
обаче е прието, че е налице нарушение на разпоредбата на чл. 114, т. 1 ЗТ. С
оглед на това при издаване на АУАН и НП е допуснато неправилно приложение на
материалния закон. Аргументите са следните:
При
преглед на нормативната уредба относно срокът и прекратяване на категоризацията
на заведенията за хранене и развлечение се установява, че срокът на издаденото
удостоверение е 5 години – чл. 133, ал. 2 ЗТ.
В
срок до три месеца преди изтичането на 5-годишния срок лицето следва да подаде
заявление-декларация за потвърждаване на категорията на обекта или да получи
категория, различна от определената му до момента, както и да заплати такса за
извършване на проверка на място в туристическия обект съгласно тарифата по чл.
69, ал. 3. Категорията на обектите се прекратява с изтичането на срока – чл.
133, ал. 3 ЗТ.
В
случай че съответното лице не предприеме действията по чл. 133, ал. 3 в
указания му срок, категорията на обекта се прекратява с изтичането на срока –
чл. 133, ал. 4 ЗТ.
Нормативната
уредба относно прекратяване на категорията на заведенията за хранена е
доразвита в чл. 137, ал. 1, т. 1 ЗТ, където е посочено, че категорията се
прекратява с изтичането на срока на определената категория.
В чл.
137, ал. 2 ЗТ е установено още, че в случаите по ал. 1 категорията на
туристическите обекти се прекратява със заповед на съответния категоризиращ
орган или на оправомощено от него длъжностно лице.
Анализът
на цитираните по-горе разпоредби от Закона за туризма сочи, че след като веднъж
е определена категория на съответния туристически обект същата може да бъде прекратена
при определени в Наредбата и Закона условия но с изрична, нарочна заповед за
прекратяване издадена от съответния категоризиращ орган (вж. в този смисъл
Решение № 23 на Адм. съд - Смолян по адм. д. № 232/2013 г.).
Аргументите
за това са, че в чл. 133, ал. 2-4 и чл. 137, ал. 1, т. 1 ЗТ последователно е
установено, че категорията на заведенията за хранене и развлечение се
прекратява с изтичането на 5-годишния срок, установен 133, ал. 2 ЗТ. Това обаче
не става по силата на закона (ex lege), а след издаване на допълнителен административен акт – заповед на
съответния категоризиращ орган, в случая кмета на община Ихтиман. Горното
следва от изричната разпоредба на чл. 137, ал. 2 ЗТ. Безспорно използваната
законодателна техника е непрецизна, тъй като изразите, използвани в
диспозициите на чл. чл. 133, ал. 2-4 и чл. 137, ал. 1, т. 1 ЗТ създават
впечатление, че за прекратяване на съответната категория не е необходимо
настъпване на друг юридически факт, освен изтичане на предвидения в закона
срок. Доколкото обаче в чл. 137, ал. 2 ЗТ е въведена и втора кумулативна
предпоставка за завършване на фактическия състав по прекратяване на категорията
на заведенията за хранене и развлечение - издаване на изрична заповед, такава
следва да бъде налична, за да се приеме, че туристическият обект е
некатегоризиран.
В
случая такава заповед не е издавана. Поради това заведение за хранене и
развлечения кафене „Ш.“, находящо се в гр. Ихтиман, ул. „….“, стопанисвано от
жалбоподателката ЕТ „….“ към 06.06.2019 г. не е представлявал некатегоризиран
туристически обект – заведение за хранене и развлечения, въпреки изтеклия
5-годишен срок на издаденото Удостоверение № 00037/10.06.2013 г. за
категоризация, тъй като не е имало издадена заповед по чл. 137, ал. 2 ЗТ,
издадена от кмета на община Ихтиман.
Ето
защо съдът приема, че атакуваното наказателно постановление е неправилно и незаконосъобразно,
тъй като е издадено при неправилно приложение на материалния закон, поради
което следва да бъде отменено.
Мотивиран от изложеното, съдът
основание чл. 63, ал. 1, пр. 3 ЗАНН,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № к-040444/12.08.2019 г.
на директора на Регионална дирекция за областите София, Софийска, К., Пе., Б.
към Главна дирекция „Контрол на пазара“ при Комисията за защита на
потребителите.
Решението подлежи на обжалване
с касационна жалба по реда на АПК пред Административен съд–София област в 14-дневен срок от получаване на
съобщението, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: