Решение по дело №627/2019 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 306
Дата: 30 декември 2019 г. (в сила от 4 юни 2020 г.)
Съдия: Димитър Георгиев Цончев
Дело: 20191840200627
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Ихтиман, 30.12.2019 г.

 

  РАЙОНЕН СЪД – ИХТИМАН, пети състав, в открито заседание на 03.12.2019 г., в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР ЦОНЧЕВ

 

при участието на секретаря Надя Борисова като разгледа докладваното от съдията АНД № 627 по описа за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 59 и сл. ЗАНН.

Образувано е по жалба на ET „Б. П.“ против Наказателно постановление № к-040444/12.08.2019 г. на директора на Регионална дирекция за областите София, Софийска, К., П., Б.към Главна дирекция „Контрол на пазара“ при Комисията за защита на потребителите, с което за нарушение на чл. 114, т. 1 Закона за туризма, на основание чл. 206, ал. 1 ЗТ на жалбоподателката е наложено наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000 лв.

В жалбата се претендира отмяна на наказателното постановление като са изложени подробни съображения в съдебно заседание.

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е допустима, тъй като е подадена в срока по чл. 59, ал. 2  ЗАНН от процесуално легитимирана страна срещу акт, подлежащ на въззивно обжалване.

Разгледана по същество е основателна.

От фактическа страна:

На 06.06.2019 г. при извършена проверка от свидетелите К. и К., които изпълнявали служебните си задължения като служители в КЗП, в обект заведение за хранене и развлечения кафене „Ш.“, което разполага с 27 места на открито и 12 места в търговската зала, находящо се в гр. Ихтиман, ул. „….“, стопанисвано от жалбоподателката ЕТ „….“, било установено, че издаденото Удостоверение № 00037/10.06.2013 г. за категория „една звезда“ за обекта кафене „Ш.“, е с изтекъл срок и търговецът не е изпълнил задължението си по чл. 133, ал. 3 ЗТ в срок до три месеца преди изтичането на 5-годишния срок на издаденото удостоверение за определена категория на туристическите обект, да подаде заявление-декларация за потвърждаване на категорията на обекта или да получи категория, различна от определената му до момента, както и да заплати такса за извършване на проверка на място в туристическия обект съгласно тарифата по чл. 69, ал. 3. Категорията на обектите се прекратява с изтичането на срока.

За горното свид. К. съставила протокол за проверка на документи. Въз основа на него и установеното в хода на проверката свид. К., в качеството си на главен инспектор в РД – София при КЗП, съставила против ЕТ „….“ АУАН за нарушение на разпоредбата на чл. 114, т. 1 ЗТ, а именно, че в качеството ѝ на лице, извършващо ресторантьорство в туристически обекти по чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3, предоставя предоставят туристически услуги в некатегоризиран туристически обект – заведение за хранене и развлечения.

Въз основа на АУАН е издадено обжалваното наказателно постановление, с което при същата фактическа обстановка за нарушение на за нарушение на чл. 114, т. 1 Закона за туризма, на основание чл. 206, ал. 1 ЗТ на жалбоподателката е наложено наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000 лв.

По доказателствата:

Горната фактическа обстановка се установява от събраните гласни доказателства, които са логични и непротиворечиви, поради което следва да бъдат кредитирани в цялост. От показанията на свидетелите К. и К. се установяват всички факти и обстоятелства около процесната проверка. Те намират подкрепа в приложения констативен протокол, Удостоверение № 00037/10.06.2013 г. за категория „една звезда“ за обекта кафене „Ш.“, временно удостоверение за открита процедура по категоризиране на заведение за хранен и развлечения № 5/14.06.2019 г. Показанията на свид. Ц., която не е присъствала на проверката, не влизат в противоречие с горните доказателства и не разколебават достоверността им. Напротив от тях единствено се установява, че в обекта е имало поставено удостоверение за категоризация - Удостоверение № 00037/10.06.2013 г., което не е спорно по делото.

При липсата на противоречие в изброените доказателства е безпредметно да бъдат по-подробно анализирани.

От правна страна:

При така установеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:

Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 1 вр. чл. 84 ЗАНН вр. чл. 314 НПК в това производство районният съд следва да провери законността на обжалваното НП/електронен фиш, т. е. дали правилно е приложен както процесуалния, така и материалния закон, независимо от основанията, посочени от жалбоподателя.

Издадените АУАН и НП не страдат от формалните пороци по чл. 42, съотв. 57 от ЗАНН. АУАН е съставен от компетентен актосъставител, спазени са изискванията на чл. 42 ЗАНН, подписан е и е връчен надлежно на нарушителя.

Неправилно обаче е прието, че е налице нарушение на разпоредбата на чл. 114, т. 1 ЗТ. С оглед на това при издаване на АУАН и НП е допуснато неправилно приложение на материалния закон. Аргументите са следните:

При преглед на нормативната уредба относно срокът и прекратяване на категоризацията на заведенията за хранене и развлечение се установява, че срокът на издаденото удостоверение е 5 години – чл. 133, ал. 2 ЗТ.

В срок до три месеца преди изтичането на 5-годишния срок лицето следва да подаде заявление-декларация за потвърждаване на категорията на обекта или да получи категория, различна от определената му до момента, както и да заплати такса за извършване на проверка на място в туристическия обект съгласно тарифата по чл. 69, ал. 3. Категорията на обектите се прекратява с изтичането на срока – чл. 133, ал. 3 ЗТ.

В случай че съответното лице не предприеме действията по чл. 133, ал. 3 в указания му срок, категорията на обекта се прекратява с изтичането на срока – чл. 133, ал. 4 ЗТ.

Нормативната уредба относно прекратяване на категорията на заведенията за хранена е доразвита в чл. 137, ал. 1, т. 1 ЗТ, където е посочено, че категорията се прекратява с изтичането на срока на определената категория.

В чл. 137, ал. 2 ЗТ е установено още, че в случаите по ал. 1 категорията на туристическите обекти се прекратява със заповед на съответния категоризиращ орган или на оправомощено от него длъжностно лице.

Анализът на цитираните по-горе разпоредби от Закона за туризма сочи, че след като веднъж е определена категория на съответния туристически обект същата може да бъде прекратена при определени в Наредбата и Закона условия но с изрична, нарочна заповед за прекратяване издадена от съответния категоризиращ орган (вж. в този смисъл Решение № 23 на Адм. съд - Смолян по адм. д. № 232/2013 г.).

Аргументите за това са, че в чл. 133, ал. 2-4 и чл. 137, ал. 1, т. 1 ЗТ последователно е установено, че категорията на заведенията за хранене и развлечение се прекратява с изтичането на 5-годишния срок, установен 133, ал. 2 ЗТ. Това обаче не става по силата на закона (ex lege), а след издаване на допълнителен административен акт – заповед на съответния категоризиращ орган, в случая кмета на община Ихтиман. Горното следва от изричната разпоредба на чл. 137, ал. 2 ЗТ. Безспорно използваната законодателна техника е непрецизна, тъй като изразите, използвани в диспозициите на чл. чл. 133, ал. 2-4 и чл. 137, ал. 1, т. 1 ЗТ създават впечатление, че за прекратяване на съответната категория не е необходимо настъпване на друг юридически факт, освен изтичане на предвидения в закона срок. Доколкото обаче в чл. 137, ал. 2 ЗТ е въведена и втора кумулативна предпоставка за завършване на фактическия състав по прекратяване на категорията на заведенията за хранене и развлечение - издаване на изрична заповед, такава следва да бъде налична, за да се приеме, че туристическият обект е некатегоризиран.

В случая такава заповед не е издавана. Поради това заведение за хранене и развлечения кафене „Ш.“, находящо се в гр. Ихтиман, ул. „….“, стопанисвано от жалбоподателката ЕТ „….“ към 06.06.2019 г. не е представлявал некатегоризиран туристически обект – заведение за хранене и развлечения, въпреки изтеклия 5-годишен срок на издаденото Удостоверение № 00037/10.06.2013 г. за категоризация, тъй като не е имало издадена заповед по чл. 137, ал. 2 ЗТ, издадена от кмета на община Ихтиман.

Ето защо съдът приема, че атакуваното наказателно постановление е неправилно и незаконосъобразно, тъй като е издадено при неправилно приложение на материалния закон, поради което следва да бъде отменено.

Мотивиран от изложеното, съдът основание чл. 63, ал. 1, пр. 3 ЗАНН,

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № к-040444/12.08.2019 г. на директора на Регионална дирекция за областите София, Софийска, К., Пе., Б. към Главна дирекция „Контрол на пазара“ при Комисията за защита на потребителите.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на АПК пред Административен съд–София област в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

        

РАЙОНЕН СЪДИЯ: