Решение по дело №517/2019 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 305
Дата: 30 декември 2019 г. (в сила от 6 октомври 2020 г.)
Съдия: Димитър Георгиев Цончев
Дело: 20191840200517
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Ихтиман, 30.12.2019 г.

 

  РАЙОНЕН СЪД – ИХТИМАН, пети състав, в открито заседание на 03.12.2019 г., в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР ЦОНЧЕВ

 

при участието на секретаря Надя Борисова като разгледа докладваното от съдията АНД № 517 по описа за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 59 и сл. ЗАНН вр. чл. 189, ал. 8 ЗДвП.

Образувано е по жалба на Х.Д.Д. против Електронен фиш серия К № 2811054, издаден от ОДМВР - София, с който за нарушение на чл. 21, ал. 2 ЗДвП на основание чл. 182, ал. 2, т. 4 ЗДвП на жалбоподателката е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 лв.

В жалбата се претендира отмяна на електронния фиш, като преди даване ход на делото са изложени писмено подробни съображения.

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е допустима, тъй като е подадена в срока по чл. 59, ал. 2  ЗАНН вр. чл. 189, ал. 8 от ЗДвП от процесуално легитимирана страна срещу акт, подлежащ на въззивно обжалване.

Разгледана по същество е основателна.

От фактическа страна:

На 06.04.2019 г. в 18.20 часа, в Софийска област, община Ихтиман по автомагистрала „Тракия“ км. 46 с посока на движение към гр. Пловдив, при въведено с пътен знак В-26 ограничение от 90 км./ч. в участъка 45+200 до км. 46+266, с мобилно ATCC „TFR1-M” 507, насочено в посока към гр. София, е била засечена скорост на движение 122 км./ч. – 118 км./ч. след отчитане на допустима грешка в полеви условия 3%, при движение на МПС – лек автомобил марка ……, собственост на жалбоподателката Х.Д..

Въз основа на данните от АТСС и след справка от електронната система на КАТ за собственик на автомобила, от ОДМВР-София е издаден Електронен фиш серия К № 2811054 срещу жалбоподателката Х.Д.Д., с който за това, че на 06.04.2019 г. в 18.20 часа, в Софийска област, община Ихтиман по автомагистрала „Тракия“ км. 46 с посока на движение към гр. Пловдив, при въведено с пътен знак В-26 ограничение от 90 км./ч., с мобилно ATCC „TFR1-M” 507, насочено в посока към гр. София, е била засечена скорост на движение 122 км./ч. при движение на МПС – лек автомобил марка ….., което е прието за нарушение на чл. 21, ал. 2 ЗДвП, поради което на основание чл. 182, ал. 2, т. 4 ЗДвП на жалбоподателката е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 лв.

Мобилната система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение ATCC „TFR1-M“ е одобрена и вписана в регистъра на одобрените за използване типове средства за измерване, на 24.02.2010 г., със срок на валидност на одобрението 24.02.2020 г. Процесната мобилната система с № 507 е преминала проверка на 02.11.2018 г., като допустимата грешка при измерване на скоростта при замерване на скоростта 3 %., видно от протокола от 02.11.2018 г.

Мобилната система е поставена на участъка от пътя – АМ „Тракия“, км. 46, посока на движение на контролираните МПС от гр. София към гр. Пловдив, за което е съставен протокол.

Със Заповед № РД-11-1328/19.12.2018 г. на председателя на УС на АПИ е удължен до 31.05.2019 г. срокът, с който е въведено ограничение на скоростта на движение на пътни превозни средства (ППС) на 90 км./ч. в участъка от 45+200 до км. 46+266 платно на АМ „Тракия“ с посока на движение гр. Пловдив със срок на действие до 30.05.2019 г. В изпълнение на заповедта е поставен знак В 26 с означена скорост 90 км/ч.

По доказателствата:

Горната фактическа обстановка се установява от приобщените по делото писмени доказателства, а именно: Електронен фиш серия К № 2811054, издаден от ОДМВР-София; разпечатан на хартиен носител снимков материал за описаното нарушение; копие на заповед от 2016 г. на министъра на вътрешните работи относно утвърждаване на образец на електронен фиш, и копие на образец на електронен фиш; справка от Българския институт по метрология, с приложено копие на удостоверение за одобрен тип, протокол за използване на техническото средство – преносима система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и комуникации тип „TFR1-M 507, Заповед № РД-11-1328/19.12.2018 г. на председателя на УС на АПИ и приложената към нея скица на пътната сигнализация в участъка от км. 45+200 до км. 53-000 ляво и дясно платно на АМ „Тракия“.

Събраните по делото писмени доказателства, приобщени към доказателствения материал, съдът кредитира изцяло, тъй като не разкриват противоречия и изясняват фактическата обстановка по начина, възприет от съда.

От правна страна:

При така установеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:

Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 1 вр. чл. 84 ЗАНН вр. чл. 314 НПК, в това производство районният съд следва да провери законността на обжалваното НП/електронен фиш, т. е. дали правилно е приложен както процесуалния, така и материалния закон, независимо от основанията, посочени от жалбоподателя.

Електронният фиш е издаден от компетентен орган и в рамките на неговите правомощия, съгласно ЗАНН и ЗДвП.

Същият отговаря на изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, установяваща вида на данните, които следва да бъдат вписани в него и съответства на утвърдения от Министъра на вътрешните работи образец. Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното ѝ заплащане. Всички тези реквизити се съдържат в процесния електронен фиш. Следва да се има предвид, че нормата на чл. 189, ал. 4 ЗДвП е специална спрямо чл. 57 ЗАНН за съдържание на наказателното постановление и е достатъчно фишът да има съдържанието, което е дадено в ЗДвП – място на извършване на нарушението, дата, час, МПС, собственик, описание на нарушението, нарушена разпоредба, размер на глобата, начин на плащане, обжалване. Издаденият фиш е по образеца, утвърден от министъра на вътрешните работи. Следователно при този вид административнонаказателни актове законодателят е регламентирал минимално изискуемото съдържание, при наличието на което, да бъдат обезпечени в пълна степен правата на наказания (вж. в този смисъл и ТР № 1/2014 г. по ТД № 1/2013 г. на ВАС). Доколкото процесният съдържа фиш съдържа изискуемите от закона реквизити, не може да се приеме, че при издаването му е допуснато съществено процесуално нарушение.

На следващо място, съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител, се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Задължително условие за санкционирането с електронен фиш е нарушението да е установено и заснето с автоматизирано техническо средство, т. е. да няма човешка намеса при установяване на нарушението, за да се избегне субективният човешки фактор.

Противно на твърденията на жалбоподателя, облекчената процедура по чл. 189, ал. 4 от ЗДвП за налагане на административно наказание, е приложима при установяване на нарушение по чл. 21 от ЗДвП и с мобилно автоматизирано техническо средство или система. При изпълнение на функциите си, определените от министъра на вътрешните работи служби, имат право за установяване на нарушенията на правилата за движение по пътищата да използват технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и/или регистрационния номер на МПС /чл. 165, ал. 2, т. 6 от ЗДвП/, като нормата на чл. 189, ал. 15 от ЗДвП изрично определя като веществени доказателствени средства снимките, видеозаписите и разпечатките, изготвени с технически средства или системи, заснемащи и записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на МПС. В разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП е регламентирано, че при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Съгласно легалната дефиниция по § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП /нова, ДВ бр. 19/ 2015 г. /, "автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. На основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП Министърът на вътрешните работи е издал Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ бр. 36 от 19.05.2015 г. /. С посочената Наредба се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Съгласно разпоредбата на чл. 2 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., стационарните и мобилните автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение, като в чл. 3 от Наредбата е регламентирано, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система.

С оглед на посочената нормативна регламентация, неоснователно е възражението на жалбоподателя, че, нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се санкционират чрез издаване на електронен фиш само при установяването им при използване на стационарни АТСС, но не и посредством мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол, тъй като в последния случай трябва да се състави АУАН. Нормативно установените условия за въвеждането в експлоатация, реда за използване и автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС (чл. 9 от Наредбата), съответстват на изискванията, залегнали в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. по тълк. дело № 1/ 2013 г. на ВАС. Разрешението, дадено в посоченото Тълкувателно решение, се основава на наличието на непълноти в нормативната регламентация към момента на приемане на ТР от гл. т липсата на изрично разписани правила за използването на мобилните технически средства, като е прието, че поставянето на технически средства, които автоматично да записват административни нарушения, трябва да се извършва по определена процедура и с оглед спазването на определени изисквания. След измененията на ЗДвП /ДВ бр. 19 от 13.03.2015 г.) и издаването на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издаването на електронен фиш за налагане на административни санкции за допуснати нарушения на чл. 21, ал. 1 и ал. 2 от ЗДвП е допустимо и когато нарушенията бъдат установени и заснети с мобилно АТСС, функциониращо автоматично. Следователно няма законово регламентирана пречка за прилагане на облекчената процедура по чл. 189, ал. 4 от ЗДвП за налагане на административно наказание при установяване на нарушение по чл. 21 от ЗДвП чрез мобилни автоматизирани технически средства и системи. Предвид цитираните законодателни изменения задълженията на контролните орган е да въведат в експлоатация съответната мобилна система и да изготвят протокол за това, като липсва правило, съгласно което да са задължени да констатиран нарушения по ЗДвП единствено чрез издаване на АУАН.

Спазени са изискванията на Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Изготвен е протокол по реда на чл. 10, ал. 1 от Наредбата. Неоснователно се възразява, че неизготвянето на снимка по чл. 10, ал. 3 от Наредбата за мястото на поставяне на АТСС представлява съществено процесуално нарушение. Липсата на снимка  разположението на мобилното устройство не опорочава издадения електронен фиш, противно на възраженията на жалбоподателя, тъй като в протокола по чл. 10, ал. 1  от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата се съдържат достатъчно данни за разположението на мобилното устройство.

Възражението, че не е отчетена допустимата грешка в размер на ±3 % е основателно, тъй като това обстоятелство не е отбелязано в обжалвания електронен фиш. Същото не е съществено, противно на възраженията, тъй като допустимата грешка може да бъде отчетена от съда предвид наличните данни за стойността ѝ.

Въпреки спазения процесуален ред за издаване на електронния фиш, настоящият състав намира вмененото нарушение за недоказано. От Заповед № РД-11-1328/19.12.2018 г. на председателя на УС на АПИ и приложената към нея скица на пътната сигнализация се установява, че е въведена временна организация на движение в участъка от км. 45+200 до км. 46+266 км. посока гр. Пловдив на АМ „Тракия“. Същевременно видно от протокола по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата процесното мобилно устройство е поставено на 46 км. на АМ „Тракия“ в посока гр. Пловдив без да има обозначение на кой метър от 46-ти километър се намира. Това прави изводът за наличие на нарушение недоказан, тъй като въведеното ограничение е до км. 46, метър 200, след което е поставен пътен знак В34 за край на забраните, въведени с пътни знаци. В електронния фиш е посочено, че нарушението е извършено на км. 46 километър, без да е посочен метъра от км. 46. Следователно не може да бъде направен никакъв сигурен извод дали жалбоподателката е управлявала автомобила си със скорост на движение 122 км./ч. (118 км./ч. след отчитане на допустима грешка в полеви условия 3%) в частта км. 46 на АМ „Тракия“ посока към гр. Пловдив, в която е имало въведено действащо ограничение на скоростта от 90 км./ч., т.е. в първите 200 метра от 46-ти километър или в частта, от 46-ти километър, в който разрешената скорост за движение е била 140 км./ч.

Ето защо съдът приема, че атакуваният електронен фиш е неправилен и следва да бъде отменен.

Мотивиран от изложеното, съдът основание чл. 63, ал. 1, пр. 3 ЗАНН,

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯВА Електронен фиш серия К № 2811054, издаден от ОДМВР - София.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на АПК пред Административен съд–София област в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

        

РАЙОНЕН СЪДИЯ: