Решение по дело №16/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 31
Дата: 15 март 2021 г. (в сила от 15 март 2021 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20217280700016
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е 31/15.3.2021 г.

 

гр. Ямбол

 

В    ИМЕТО    НА   НАРОДА

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи касационен състав, в публично заседание на осемнадесети февруари 2021 г. в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

ЧЛЕНОВЕ: 1. ВЪЛКО ДРАГАНОВ

                                                                                          2. ВАНЯ СТОЯНОВА

 

при Секретаря Стела Гюмлиева и с участието на прокурора Димитринка Георгиева, като разгледа докладваното от Председателя КАНД № 16 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, вр. с чл. 208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба на „ТОП КЪМПАНИ ИНВЕСТ“ ЕООД, гр. *, с управител Д.А.П., против Решение № 260077 от 03.12.2020 г. по АНД № 1248/2019 г. на ЯРС, с което е потвърдено Наказателно постановление (НП) № Е-НП-17 от 11.10.2019 г. на Министъра на енергетиката. Със санкционния акт, на основание чл. 93, ал. 2, т. 1 от Закона за подземните богатства (ЗПБ), на търговското дружество е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 50 000 лева за нарушение на чл. 4, ал. 2 от ЗПБ.

В жалбата се сочи, че решението е неправилно и незаконосъобразно, постановено в нарушение на материалния закон, а така също и необосновано. По същество се оспорват фактическите констатации и направените въз основа на тях правни изводи на първоинстанционния съд, като се застъпва становище, че извършваната от дружеството дейност е не добив, а преработка на установения на място минен отпадък, за което не е имало надлежно разрешително, и в тази връзка се сочи, че за това нарушение е предвиден друг ред за ангажиране на административнонаказателна отговорност - съобразно правилата на чл. 94, ал. 1 от ЗПБ, а не на основание чл. 93, ал. 2, т. 1, вр. чл. 4, ал. 2 от ЗПБ. Оспорва се и приетото от ЯРС, че извършеното административно нарушение се отличава с висока степен на обществена опасност, като се сочи, че липсват мотиви в тази насока; твърде се, че неправилно съдът е дал вяра на изготвената по делото КТОЕ, която на фазата на досъдебното производство е била отхвърлена като некомпетентно изготвена. По изложените съображения се иска отмяната на оспореното съдебно решение и на потвърденото с него наказателно постановление с присъждане на разноски по делото.

В съдебно заседание за касатора „ТОП КЪМПАНИ ИНВЕСТ“ ЕООД гр. *, редовно призован, се явява адвокат Ж.А. от АК-Ямбол, редовно упълномощена, която поддържа жалбата на посочените в нея основания, като освен оплакванията за незаконосъобразност и необоснованост на решението на районния съд, излага твърдения за допуснати съществени процесуални нарушения; счита, че при издаването на наказателното постановление административнонаказващият орган не е изпълнил задължението си по чл. 52, ал. 4 от ЗАНН да извърши допълнителна проверка, поради което това се е наложило да стори съдът в хода на съдебното производство. Счита също, че тъй като нарушението е извършено на 11 – 12.10.2017 г., е изтекъл визираният в закона едногодишен срок за налагане на административно наказание. В представени в срок по делото писмени бележки излага подробни съображения досежно незаконосъобразността на оспореното решение и на потвърденото с него НП. Претендира присъждане на разноски пред двете съдебни инстанции съобразно представен списък по чл. 80 от ГПК.

Ответникът по касацията - Министерство на енергетиката, редовно призован, не изпраща представител. В депозирани по делото писмени бележки от редовно упълномощен процесуален представител – експерт в МЕ с юридическо образование и придобита юридическа правоспособност Н.Т., се застъпва тезата за неоснователност на касационната жалба по подробно изложени съображения, въз основа на което се иска потвърждаване на атакуваното решение; не се претендират разноски, но се прави възражение за прекомерност по смисъла на 78, ал. 5 от ГПК.

Представителят на ЯОП изразява становище за правилност и законосъобразност на решението на ЯРС и иска оставянето му в сила. Счита, че не са допуснати нарушения на процесуалните правила, които да водят до ограничаване правото на защита, а от друга страна правилно е приложен и материалният закон.

ЯАС, първи касационен състав, след проверка на оспорения съдебен акт за наличието на наведените в жалбата отменителни основания и относно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, приема за установено следното:

Касационната жалба е подадена в предвидения от закона срок от надлежна страна с право и интерес да обжалва съдебния акт и като такава се явява процесуално допустима. Разгледана по същество, тя се преценя като неоснователна по следните съображения:

С обжалваното решение - предмет на касационна проверка, ЯРС е потвърдил НП № Е-НП-17 от 11.10.2019 г. на Министъра на енергетиката, с което на основание чл. 93, ал. 2, т. 1 от ЗПБ на „ТОП КЪМПАНИ ИНВЕСТ“ ЕООД гр. * е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 50 000 лева за нарушение на чл. 4, ал. 2 от ЗПБ.

Решението на Районен съд-Ямбол е правилно.

За да постанови своя съдебен акт, ЯРС е събрал всички необходими доказателства при строго спазване на процесуалните правила; обсъдени са всички гласни, писмени и веществени доказателства и са изложени подробни съображения за това кои от доказателствата съдът е кредитирал като безспорни и потвърждаващи законосъобразността на оспореното наказателно постановление. Приетата за установена фактическа обстановка е правилна, напълно се подкрепя от така събраните доказателства, поради което и се споделя от касационната инстанция.

При правилно приета фактическа обстановка първоинстанционният съд е направил и обосновани правни изводи, приемайки от процесуална страна, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. Действително, както правилно е приел в произнесеното решение ЯРС, точно и ясно е посочено кога, къде и как е извършено административното нарушение, какви подземни богатства са добивани и с какви машини; фактическото формулиране на административното нарушение изцяло кореспондира с неговата юридическа квалификация, като не се констатира наличие на нарушения на процесуалните правила.

ЯАС в настоящия си състав намира за неоснователно възражението на процесуалния представител на касатора за изтекъл едногодишен давностен срок по чл. 34, ал. 2 от ЗАНН с оглед момента на извършване на нарушението - 11 – 12.10.2017 г., предвид следното: обжалваното наказателно постановление е издадено въз основа на Постановление за прекратяване на наказателно производство от 28.02.2019 г., постановено по досъдебно производство № 256/2017 г. по описа на Районно управление „Тунджа“ (преписка вх. № 2424/2017 г. по описа на Районна прокуратура-Ямбол), с което на основание чл. 243, ал. 1, т. 1, вр. чл. 24, ал. 1, т. 1 от НПК е прекратено наказателното производство, образувано и водено срещу Д.Т. в качеството му на пълномощник на „ТОП КЪМПАНИ ИНВЕСТ“ ЕООД, гр. Ямбол за престъпление по чл. 195, ал. 1, т. 2 и т. 4, предл. 1 и предл. 2, вр. чл. 194, ал. 1, вр. чл. 18 от НК. Следва да се разгледа въпросът дали проведената прокурорска проверка спира или прекъсва давността по чл. 34 от ЗАНН. Според Тълкувателно решение № 112 от 16.ХII.1982 г. по н. д. № 96/82 г., ОСНК на ВС, запазило своето значение и понастоящем, възбуждането на наказателно преследване за деяние, което впоследствие се окаже, че не е престъпление, а административно нарушение, прекъсва давността по чл. 34 от ЗАНН; докато продължава предварителното и съдебно производство за това деяние, давността по чл. 34 от ЗАНН се спира; в подкрепа на това тълкуване е и разпоредбата на чл. 33 от ЗАНН, която забранява на административнонаказващите органи да образуват административнонаказателно производство, когато за същото деяние е възбудено наказателно преследване; това означава, че започването или продължаването на административнонаказателното производство зависи от завършването на предварителното или съдебното производство (в този смисъл са и мотивите към Тълкувателно постановление № 1 от 27.02.2015 г. на ВКС и ВАС по тълкувателно дело № 1/2014 година). В тези случаи едногодишният давностен срок по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН за съставянето на акт за установяване на административно нарушение е без значение, тъй като АУАН не се съставя по аргумент от чл. 36, ал. 2 от ЗАНН. С други думи, съдържащият се в тази норма давностен срок за образуване на административнонаказателно производство, а именно - не по-късно от една година от извършване на нарушението, се отнася за случаите, в които административнонаказателното производство се образува със съставяне на акт за установяване на административно нарушение, какъвто не е настоящият случай, тъй като процесното НП е издадено в хипотезата на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН, което изрично е посочено от административнонаказващия орган.

На следващо място, заключението на съда, че от събраните по делото доказателства по несъмнен начин се установява, че касаторът е извършил вмененото му във вина нарушение (добив на подземни богатства без надлежно предоставена концесия) и че извършеното деяние е правилно квалифицирано от административнонаказващият орган, се споделя напълно от настоящата съдебна инстанция. В тази връзка ЯАС намира, че първоинстанционният съд е събрал и коментирал относимите към казуса доказателства, достатъчни за изясняването му от фактическа и правна страна и за правилното решаване на спора, надлежно и аргументирано е обсъдил всички факти от значение за спорното право и въз основа на тях е извел правилни изводи, съображенията за които се възприемат изцяло и не следва да бъдат дословно преповтаряни, с оглед разписаната в чл. 221, ал. 2 от АПК възможност.

Верен и съответен на доказателствата по делото е изводът на съда, че правилно и законосъобразно описаното в НП нарушение е подведено под нормата на чл. 93, ал. 2, т. 1 от ЗПБ, като е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в предвидения в разпоредбата минимум от 50 000 лева, след като е отчетена тежестта на нарушението и това, че е извършено за първи път. Съгласно цитираният текст, който извършва добив на подземни богатства без надлежно предоставена концесия, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с имуществена санкция в размер от 50 000 до 100 000 лева при първо нарушение. В случая видът и размерът на наказанието са определени в съответствие с разписаното в посочената санкционна норма, като е правилна и преценката на административнонаказавщия орган досежно липсата на основания за приложение на чл. 28 от ЗАНН; в случая първоинстанционният съд, изхождайки от спецификата на конкретния казус, характера и тежестта на нарушението, която е голяма, изцяло е възприел изложените в тази насока съображения в санкционния акт, които се споделят и от настоящата инстанция.

По изложените съображения ЯАС, първи касационен състав, намира, че съдебното решение не страда от посочените в касационната жалба пороци - същото е съобразено с материалния закон и процесуалните правила и в този смисъл не са налице касационни отменителни основания по чл. 348, ал. 1 от НПК, поради което следва да бъде потвърдено.

С оглед изхода на спора претенцията на касатора за присъждане на разноски се явява неоснователна, а поради липса на своевременно направено искане от страна на ответника по касацията в негова полза разноски не следва да бъдат присъждани.

 

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, ЯАС, първи касационен състав

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260077 от 03.12.2020 г. по АНД № 1248/2029 г. на ЯРС, с което е потвърдено Наказателно постановление № Е-НП-17 от 11.10.2019 г. на Министъра на енергетиката.

 

Решението е окончателно.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/ не се чете

 

 

 

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ:      1./п/ не се чете

 

 

 

 

 

2./п/ не се чете