Решение по дело №1296/2020 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 260155
Дата: 12 ноември 2020 г.
Съдия: Христина Христова Ангелова
Дело: 20201720201296
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

                                                

12.11.2020 год.

 

                  Номер 260155 /  година  2020            Град Перник

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

            Пернишки Районен съд                              05-ти  наказателен състав

           На    12  октомври                              Година две хиляди и  двадесета

           В публично заседание в следния състав :

                             

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: Христина Ангелова

                                                       ЧЛЕНОВЕ:

                                                       СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

 

                Секретар : Роза Ризова

               Прокурор :

 

               Като разгледа докладваното от  председателя административно наказателно дело №01296/2020  по описа на съда за 2020 година,  за да се произнесе взе предвид следното :

              Производството е по  реда на чл.59-63 от ЗАНН .

             Образувано е по жалба на „Топлофикация Перник“АД срещу наказателно постановление №20/23.07.2020 година,издадено от Председател на Комисия за енергийно и водно регулиране ,с което на основание чл.206  ал.1 от Закона за енергетиката за осъществен състав на административно нарушение по чл.49 ал.2 т.7 от Наредба №3/21.03.2013 година за лицензиране на дейностите в енергетиката  е наложена „имуществена санкция“ в размер на 20 000 лв.

              „Топлофикация Перник“АД ,представлявано от изпълнителния си директор е обжалвал наказателното постановление в законоустановения срок.В жалбата,депозирана срещу него са изтъкнати доводи за неговата неправилност и незаконосъобразност и отмяната му като такова.В съдебно заседание ,редовно призован изпраща за представител ю.к.Славчов,който доразвива доводите,изложени в жалбата.Намира,че осъществяването на нарушението ,описано в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление не е доказано по несъмнен,безспорен и категоричен начин.Застъпва становище,че акта за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са издадени при неправилно установена фактическа обстановка.Предлага на това основание същото да бъде изцяло отменено.

               Въззиваемата страна–КЕВР–гр.София,редовно призована е изпратила свой  процесуален представител за съдебното заседание гл.ю.к.И.,която излага убедителни и логически издържани мотиви за потвърждаване на наказателното постановление като правилно и законосъобразно ,издадено от компетентен орган в рамките на неговата компетентност.

              Пернишкият районен съд,като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства и доводите на страните по реда на чл. 14 и чл.18 от НПК намира за установено следното :

              Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл.59 ал.2 от ЗАНН от надлежно процесуално легитимирано лице с правен интерес . Допустима е. Разгледана по същество се явява  основателна.

             От фактическа страна:

              По повод установен теч  от дига на депо за съхранение на опасни производствени отпадъци /сгуроотвал „7-ми септември“/ на 07.05.2020 година в 08,30 часа била извършена проверка на място от Регионалната инспекция по околната  среда и водите .Бил съставен констативен протокол №115/07.05.2020 година ,с който на дружеството на основание чл.155 ал.2 от Закона за опазване на околната среда и водите било дадено задължително предписание да преустанови намиването на шламови води в сгуроотвал „7-ми септември“ до трайното решаване на проблема с цялостта на дигата.

            В изпълнение на посоченото предписание на 07.05.2020 година в 12,00 часа  бил загасен енергиен парогенератор 5  и изключен турбогенератор 5.

            При възникналата ситуация единствената възможност за  работа на ТЕЦ „Република“ към „Топлофикация Перник“ АД била разпалването на аварийна мощност на природен газ  ЕПГ3.Същата за периода от 07.03.2018 година до 07.05.2020 година не била работила.Били направени два опита за активирането й за периода 07.05.2020 година-11.05.2020 година,което било удостоверено в денонощното сведение на дежурен инженер от смяна „Г“ и смяна „В“.Същото било безуспешно поради несработване на баланс-вентилите и пропуск от десен люк на барабана,поради което парогенераторът не  бил въведен в номинален режим на експлоатация.Направено е искане от дружеството за въвеждане на ограничителен режим,но същото е оставено без последствие от компетентните органи.Същото е препятствало възстановяване на топлоснабдяването в срок от 48 часа.

         На 29.06.2020 година на „Топлофикация Перник“ АД ,представлявано от изпълнителния директор бил съставен акт за установяване на административно нарушение №Т-КРС от Д.Г.Т. в качеството на „главен експерт“ в Дирекция „Енергетика и топлоенергетика“ към Комисия за енергийно и водно регулиране.Актосъставителят е приел,че дружеството не е изпълнило чл.18 ал.2 от  Общите условия за продажба на топлинна енергия за битови нужди.Квалифицирал е административното нарушение като такова по чл.49 ал.2 т.7 от Наредба №3/21.03.2013 година за лицензиране на дейностите в енергетиката.

         Актът е подписан от актосъставителя и от свидетелите по акта.Предявен е на 29.06.2020 година на Изпълнителния директор на „Топлофикация Перник“ АД и подписан от него.При предявяването и подписването на акта представляващия „Топлофикация Перник“ АД не е направил възражения и дал обяснения по описаното в неговата обстоятелствена част нарушение.

         На 29.06.2020 година актът е връчен на изпълнителния директор на „Топлофикация Перник“ АД срещу разписка.

        Възражения по акта не са постъпили в законоустановения три дневен срок пред административно наказателния орган ,съгласно разпоредбата на чл.44 ал.1 от ЗАНН.

       Въз основа на съставения акт Председателя на комисията за енергийно и водно регулиране гр.София е издал наказателно постановление №20/23.07.2020 година,с което на основание чл.206  ал.1 от Закона за енергетиката за осъществен състав на административно нарушение по чл.49 ал.2 т.7 от Наредба №3/21.03.2013 година за лицензиране на дейностите в енергетиката е наложена „имуществена санкция“ в размер на 20 000 лв.                                         

       По доказателствата:

         Горната фактическа обстановка се установява от  приложените по административно наказателната преписка и събраните в хода на съдебното следствие гласни и писмени доказателства.Писмените доказателства,които съдът прие ,приложи и цени като такива по делото са:акт за установяване на административно нарушение №Т-КРС-8/29.06.2020 година,съставен от главен експерт в Дирекция „Електроенергетика и топлоенергетика“ при КЕВР-л.21-22,наказателно постановление №20/23.07.2020 година,издадено от Председателя на комисията за енергийно и водно регулиране-л.15-17,констативен протокол №Т-03/29.05.2020 година-л.23-31,Заповед №З-Е-70/12.05.2020 година за сформиране на работна група-л.32,заповед за компетентността на  актосъставителя-л.33-34,Решение №П-3/30.06.2004 година на ДКЕР-л.35,показатели за качество на топлоснабдяването-л.36-46,лицензия  за пренос на топлинна енергия №Л-056-05/08.01.2001 година-л.47-68 и представените  такива от процесуалния представител на въззиваемата страна,които съдът по реда на чл.283 от НПК и чл.84 от ЗАНН прие,приложи и цени като доказателства по делото.В хода на съдебното следствие е проведен разпит в качеството на свидетел на Д.Г.Т.,която е съставила акта за установяване на административно нарушение въз основа на който е издадено обжалваното наказателно постановление.След като е била предупредена за наказателната отговорност,която би понесла в случай на лъжесвидетелстване същата дава подробни и логически издържани показания относно установеното от нея в хода на проверката и крайните й изводи,обективирани в съставения акт за установяване на административно нарушение.Съдът кредитира показанията на свидетелката.

            При така установеното от фактическа страна,от правна страна съдът намери за установено следното :

           При извършената служебна проверка на съставения акт за установяване на административно нарушение и на издаденото въз основа на него наказателно постановление съдът намери ,че същото следва да бъде отменено на процесуално основание без да се пристъпва към разглеждане на спора по същество и към обсъждане на доводите на страните.

         Мотивиран за горното съдът е от следното:         

          С Решение №П-3/30.06.2004 година на ДКЕР   са приети показатели за качество на топлоснабдяването.„Топлофикация Перник“ АД към 07.05.2020 година притежавала лицензия №Л-055-03/18.01.2001 година  за производство на електрическа и топлинна енергия и лицензия №Л-056-05/08.01.2001 година за пренос на топлинна енергия на територията на гр.Перник.Съгласно раздел 3 т.11 от показателите за качество на търговските услуги  възстановяване на топлоподаването след аварийно спиране на преноса по мрежата или на инсталацията за генериране на топлинна енергия следва да се осъществи в срок от 48 часа.И в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление е описано такова виновно бездействие на дружеството.Съгласно чл.18 ал.2 от Общите условия за продажба на топлинна енергия за битови нужди от „Топлофикация-Перник“ АД  на потребителите в гр.Перник,одобрени с Решение №ОУ-011/14.04.2008 година на ДКЕР продавачът е длъжен да спазва показателите и изискванията за качество.И актосъставителят и административно наказващия орган са квалифицирали административното нарушение като такова по чл.49 ал.2 т.7 от Наредба №3 /21.03.2013 година за лицензиране на дейностите в енергетиката.Тази разпоредба  не съдържа правила за поведение и под нея не може да бъде подведено виновно поведение. 

        Съдът намира,че при правилно установена    фактическа обстановка и актосъставителят и административно наказващия орган са направили неправилни правни изводи,досежно неправилната правна квалификация на описаното и в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление административно нарушение.Горното във всички случаи накърнява процесуалните  права  на нарушителя,тъй като е поставен в невъзможност да разбере съдържанието на административно наказателното обвинение и да организира адекватно защитата си срещу него.Същото е основание за отмяна на издаденото от Председателя на комисията за енергийно и водно регулиране наказателно постановление .            

        Предвид  изложеното и  в същия смисъл  на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН съдът :

 

Р    Е    Ш    И:

 

        ОТМЕНЯ наказателно постановление №20/23.07.2020 година,издадено от Председател на Комисия за енергийно и водно регулиране  срещу „Топлофикация Перник „АД ЕИК:********* със седалище и адрес на управление: гр.Перник 2303 кв.“Мошино“ ,с което на основание чл.206  ал.1 от Закона за енергетиката за осъществен състав на административно нарушение по чл.49 ал.2 т.7 от Наредба №3/21.03.2013 година за лицензиране на дейностите в енергетиката  е наложена „имуществена санкция“ в размер на 20 000 лв.

 

         РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване на основанията,визирани в НПК и по реда на глава 12-та от Административния процесуален кодекс пред  Административен съд –гр.Перник в 14-дневен срок от съобщаването му на страните .

 

 

                                                                СЪДИЯ :

 

 

               ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

ВС