Решение по дело №1957/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 536
Дата: 21 октомври 2019 г. (в сила от 10 февруари 2020 г.)
Съдия: Блага Димитрова Бозова
Дело: 20195530201957
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер:                21.10.2019 година       град Стара Загора

 

                     В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски районен съд        ПЪРВИ наказателен състав

На 10 октомври                   Година: 2019

В публичното заседание в следния състав:

 

                                

   Председател: БЛАГА БОЗОВА

 

 

Секретар: ПЛАМЕНА ЯНКОВА

Прокурор:

разгледа докладваното от съдия БОЗОВА

а.н.дело № 1957 по описа за 2019 година, съобрази:

 

 Производството е на основание чл.59 и следващите от ЗАНН.

     Обжалвано е Наказателно постановление /НП/ № 24-002407 от 08.07.2019 година на Директора на Дирекция „Инспекция по труда” гр.Стара Загора.

     Жалбоподателят „Транспортно строителство и възстановяване” ЕАД гр.София, ЕИК *********, твърди, че НП е незаконосъобразно, и моли същото да бъде отменено, алтернативно – изменено, като бъде намален размера на наложената с него имуществена санкция до предвидения в закона минимум.

     В съдебно заседание изпраща упълномощен представител, който  моли НП да бъде отменено по съображения отразени в жалбата.

     Въззиваемата страна Дирекция „Инспекция по труда” гр.Стара Загора, изпраща упълномощен представител, който счита, че жалбата е неоснователна и моли НП да бъде потвърдено като законосъобразно.

     Съдът, като прецени събраните доказателства, ведно с доводите и становищата на страните и служебно провери правилността на обжалваното наказателно постановление, приема:

     Жалбата е допустима.

     Съдът приема, че жалбата е подадена в срок и от надлежна страна – санкционирано лице, което единствено чрез правото на жалба може да оспори административното обвинение.

Жалбата следва да бъда разгледана от Pайонен съд – град Стара Загора предвид разпоредбата на чл.59, ал.1 от ЗАНН, която сочи, че наказателното постановление подлежи на обжалване пред районния съд, в района на който е извършено или довършено нарушението.

Жалбата е основателна.

     Директорът на Дирекция „Инспекция по труда” със седалище Стара Загора, като разгледал административно наказателна преписка по акт за нарушение на трудовото законодателство № 24-002407 от 07.06.2019 г., съставен от свидетелката Е.М.Ж., Началник на отдел в Дирекция „Инспекция по труда” със седалище Стара Загора е издал процесното НП, за това, че:

При извършена проверка на 22.05.2019 г. на обект: ДП „Транспортно строителство и възстановяване” - Складова база Калояновец - с. Калояновец, общ. Стара Загора и на 07.06.2019 г. на представените в Дирекция „Инспекция по труда” със седалище Стара Загора, официални писмени документи, изискани с Призовка по чл.45, ал.1 от АПК с изх. № 378/22.05.2019 г.: - Ведомост за заплати за м. март 2019 г.; - Банково извлечение от 21.03.2019 г.; - Справка за изплатени трудови възнаграждения за периода от м. септември 2018 г. до м. април 2019 г. включително на работещите в Складова база за военновременни мощности - с. Калояновец, общ. Стара Загора, с изх. № 345/07.06.2019 г.; - Трудови договори - 2 (два) броя и Допълнителни споразумения - 7 (седем) броя на работещите е Складова база за съхранение на военновременни мощности - Калояновец - с. Калояновец, общ. Стара Загора, в които е определена периодичността на изплащане на трудовите възнаграждения, се установило, че „Транспортно строителство и възстановяване” ЕАД със седалище и адрес на управление гр. София, общ. Столична, район Надежда, ул. „Кирил Благоев” № 14, ЕИК ********* - правоприемник на Държавно предприятие „Транспортно строителство и възстановяване” със седалище и адрес на управление гр. София, общ. Столична, район Надежда, ЕИК *********, съгласно Решение № 256 от 3 май 2019 година на Министерски съвет на Република България, в качеството си на работодател по смисъла на §1, т.1 от Допълнителни разпоредби на Кодекса на труда, не е гарантирал на всички 9 (девет) работници и служители по трудово правоотношение в ДП „Транспортно строителство и възстановяване” - Складова база Калояновец - с. Калояновец, общ. Стара Загора, с работно място: Складова база за съхранение на военновременни мощности – Калояновец, изплащането в предприятието или по банков път на трудовото им възнаграждение за извършената от тях работа за м. март 2019 г. в размер 60 на сто от брутното им трудово възнаграждение (БТВ), но не по-малко от определената с Постановление № 320 от 20 декември 2018 г. на Министерски съвет, обн. ДВ бр.107 от 28.12.2018 г. минимална работна заплата за страната (МРЗ), както следва:

- на А.Р.А., БТВ – 766,63 лв.; Сума за получаване – 588,84 лв.; 60 на сто от БТВ – 459,98 лв., която е по-малко от МРЗ за страната, тоест за изплащане – 560,00 лв.; изплатени на 21.03.2019 г. – 150,00 лв.; остатък за изплащане до 60 на сто от БТВ, но не по-малко от МРЗ за страната – 410,00 лв.;

- на ЙО.И.Б., БТВ – 1 592,00 лв.; Сума за получаване – 1223,02 лв.; 60 на сто от БТВ – 955,20 лв. - за изплащане; изплатени на 21.03.2019 г. – 150,00 лв.; остатък за изплащане до 60 на сто от БТВ – 805,20 лв.;

- на В.Г.В., БТВ – 1 019,48 лв.; Сума за получаване – 783,42 лв.; 60 на сто от БТВ – 611,69 лв. - за изплащане; изплатени на 21.03.2019 г. – 150,00 лв.; остатък за изплащане до 60 на сто от БТВ – 461,69 лв.;

- на В.П.Т., БТВ – 934,00 лв.; Сума за получаване – 782,85 лв.; 60 на сто от БТВ – 560,40 лв. - за изплащане; изплатени на 21.03.2019 г. – 150,00 лв.; остатък за изплащане до 60 на сто от БТВ – 410,40 лв.;

- на Ж.С.Д., БТВ - 999 00 лв.; Cума за  получаване - 767,55 лв.; 60 на сто от БТВ - 599,40 лв.; изплатени на 21.03.2019 г. – 150.00 лв.; остатък за изплащане до 60 на сто от БТВ – 449,40 лв.;

- на И.Р.А., БТВ - 794,25 лв.; Сума за  получаване – 610.14 лв.; 60 на сто от БТВ - 476,55 лв.; изплатени на 21.03.2019 г. – 150.00 лв.; остатък за изплащане до 60 на сто от БТВ – 410,00 лв.;

     - на С.З.Я., БТВ – 849.50 лв; Сума за  получаване – 652.63 лв.; 60 на сто от БТВ - 509,70 лв.; изплатени на 21.03.2019 г. – 150.00 лв.; остатък за изплащане до 60 на сто от БТВ – 410,00 лв.;

- на Н.Д.Н., БТВ - 862,50 лв.; Сума за  получаване – 662.59 лв.; 60 на сто от БТВ - 517,50 лв.; изплатени на 21.03.2019 г. – 150.00 лв.; остатък за изплащане до 60 на сто от БТВ – 410,00 лв.;

     - на Г.М.Г., БТВ - 1008,75 лв.; Сума за  получаване – 840.71 лв.; 60 на сто от БТВ - 605,25 лв.; изплатени на 21.03.2019 г. – 150.00 лв.; остатък за изплащане до 60 на сто от БТВ – 455,25 лв.;

     С оглед установеното при проверката, наказващият орган е приел, че работодателят „Транспортно строителство и възстановяване" ЕАД, ЕИК *********, не е изплатил до 06.06.2019 г. на посочените по-горе работници трудови възнаграждения в размер на общо 4 221.94 лв. (четири хиляди, двеста двадесет и един лева, деветдесет и четири стотинки), представляващ сума до 60 на сто от брутните им трудови възнаграждения, но не по-малко от минималната работна заплата за страната. Посочил е също, че съгласно сключените трудови договори и допълнителни споразумения между работниците и служителите и ДП „Транспортно строителство и възстановяване – Поделение Пловдив, трудовите възнаграждения са дължими до 30.04.2019 година.

     В подкрепа констатациите в АУАН по делото показанията на свидетелите Ж. и Ж. и приетите писмени доказателства заверени копия на: Ведомост за заплати за м. март 2019 г.; Банково извлечение от 21.03.2019 г.; Справка за изплатени трудови възнаграждения за периода от м. септември 2018 г. до м. април 2019 г.; Трудови договори - 2 (два) броя; Допълнителни споразумения - 7 (седем) броя; Решение № 256 от 3 най 2019 година на Министерски съвет на Републиката.

     Въз основа на съставения АУАН в законния срок е издадено процесното НП за нарушение по чл.245 ал.1 от КТ.

С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 24-002407 от 07.06.2019 год., жалбоподателят е санкциониран на основание чл.414, ал.1 от КТ – Кодекс на труда (Работодател, който наруши разпоредбите на трудовото законодателство извън правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 1500 до 15 000 лв., а виновното длъжностно лице, ако не подлежи на по-тежко наказание – с глоба в размер от 1000 до 10 000 лв.”) за нарушение на чл.245, ал.1 от КТ („При добросъвестно изпълнение на трудовите задължения на работника или служителя се гарантира изплащането на трудовото възнаграждение в размер на 60 на сто от брутното му трудово възнаграждение, но не по-малко от минималната работна заплата за страната”), изразяващо се в това, че като правоприемник на Държавно предприятие „Транспортно строителство и възстановяване” гр.София съгласно решение № 256 от 03.05.2019 год. на Министерския съвет в качеството си на работодател по смисъла пар.1, т.1 от ДР на КТ ) не е изплатил в срок до 06.06.2019 год. на всичките му девет работници и служители, работещи в Складова база за съхранение на военновременни мощности с.Калояновец, община Стара Загора, трудовите им възнаграждения за месец март 2019 в размер на 60 на сто от брутните им трудови възнаграждения, но не по-малко от минималната работна заплата за страната.

     В обстоятелствената част на НП за всеки един от работниците и служителите, индивидуализирани с три имена и ЕГН, изрично са посочени брутното трудово възнаграждение на всеки за месец март 2019 година, кога и каква сума е била изплатена авансово и съставомерния остатък за изплащане до гарантирания от закона минимален размер – до размера на 60 на сто от брутното трудово възнаграждение или до размера на минималната работна заплата за страната (560 лева – съгласно ПМС № 320 от 20.12.2018 година).

     В обстоятелствената част на НП е посочено, че съгласно сключените договори и допълнителни споразумения между работниците и служителите и работодателя процесните трудови възнаграждения са били дължими (т.е. е следвало да бъдат изплатени) до 06.06.2019 година.

     В заключителната част (диспозитива) на НП е посочено, че на жалбоподателя се налага „имуществена санкция” по чл.415б от КТ в размер на 4300.00 лева.

     Фактическите констатации (относно размера на брутното трудово възнаграждение за месец март 2019 година на всеки от работниците и служителите  в проверената Складова база на жалбоподателя, кога и каква сума е била изплатена авансово на всеки от тях и съставомерния остатък за изплащане до гарантирания му от закона минимален размер в зависимост от това дали размерът на минималната работна заплата за страната е по-малък или по-голям от 60 на сто от брутното му трудово възнаграждение и до коя дата е следвало да бъде изплатен същият), отразени в АУАН и възпроизведени в НП, се потвърждават от представените с преписката писмени доказателства (ведомост за заплати за месец март 2019 година, банково извлечение от 21.03.2019 год., справка за изплатени трудови възнаграждения за периода м.септември 2018 год. – м.април 2019 год., трудовите договори на двама от работниците и служителите и допълнителни споразумения към трудовите договори от останалите седем), а и не се оспорват от жалбоподателя, поради което съдът намира същите за доказани по несъмнен и безспорен начин, респективно – за безпредметно да обсъжда поотделно събраните доказателства в тази насока.   

     В случая НП не отговаря на императивните изисквания на чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН (Закон за административните нарушения и наказания).

     Допуснатата е неяснота на административно наказателното обвинение в частта относно времето на извършване на нарушението.

 

Не е посочена ясно датата на извършване на нарушението, съставляваща самостоятелен елемент от реквизита на НП по чл.57, ал.1, т.5  от ЗАНН. В НП е посочено от една страна, че процесните трудови възнаграждения са дължими до 30.04.2019 година /понеже се касае за неизпълнение на задължение обусловено със кроен срок – 30.04.2019 година/, а от друга страна – че работодателят не ги е изплатил до 06.06.2019 година, което обективно поставя в невъзможност жалбоподателя да разбере коя от двете дати административно наказващият орган е възприел като дата на извършване на нарушението или поне за дата, която да обуславя (определя) датата на извършването на нарушението. От друга страна, видно от НП, според административно наказващия орган, жалбоподателят е в нарушение от 06.06.2019 година, което потвърждава допуснатата неяснота на административно наказателното обвинение в тази му част.

     На следващо място, налице е противоречие в юридическото формулиране на административно-наказателното обвинение – от една страна се сочи, че жалбоподателят се санкционира на основание чл.414, ал.1 от КТ, а от друга страна – че му се налага имуществена санкция по чл.415б от КТ („Работодател, длъжностно лице или работник или служител, който в едномесечен срок от влизане в сила на наказателното постановление не плати наложената му имуществена санкция или глоба, дължи лихва в размер на основния лихвен процент на Българската народна банка за периода плюс 20 пункта“), позоваването на която разпоредба, ако последната да няма нищо общо с описаното в НП нарушение и в частност – да не визира какъвто и да било състав на административно нарушение, създава очевидно объркване и обективно лишава жалбоподателя от възможността да разбере изразената от административно наказващия орган воля в тази насока.     

     По тези съображения, съдът намира, че обжалваното НП е незаконосъобразно и следва да бъде отменено на формално основание без да разглежда спора по същество.

     Водим от горните мотиви, съдът

 

                     Р    Е   Ш   И :

 

     ОТМЕНЯ като незаконосъобразно Наказателно постановление № 24-002407 от 08.07.2019 година на Директор на Дирекция „Инспекция по труда” град Стара Загора.

     Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Стара Загора чрез Районен съд Стара Загора  в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните, че е изготвено.

 

                               СЪДИЯ: