Решение по дело №10304/2019 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 януари 2020 г.
Съдия: Павлина Тонева Борисова
Дело: 20197060710304
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

236

 

гр. Велико Търново, 10.01.2020 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съдВелико Търново, втори касационен състав в открито съдебно  заседание на двадесети декември две хиляди и деветнадесета  година в състав:

 

                                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИАНА КОСТОВА

                                                                                      ЧЛЕНОВЕ: ПАВЛИНА ТОНЕВА

                                                                                                            ЕВТИМ БАНЕВ     

                                                                                              

 

При участието на секретаря Д.С. и прокурора от Великотърновска окръжна прокуратура Светлана Иванова разгледа докладваното от съдия Тонева касационно НАХД № 10304/ 2019 г., и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

 

С Решение461 от 21.10.2019 г. по НАХД № 1400/2019 г. по описа на Районен съдВелико Търново е потвърдено Наказателно постановление********* от 17.07.2019 г. на Директора на ОДБХ – Велико Търново, с което на А.С.Г. е наложено административно наказаниеглоба в размер на 1500 лв. на основание чл. 42, ал.1 от Закона за храните /ЗХ/ за извършено нарушение на чл. 12, ал. 1 от ЗХ.

В законния срок срещу решението е подадена касационна жалба от А.С.Г.. Касаторът релевира твърдения за незаконосъобразност на атакуваното решение поради постановяването му в противоречие с материалния закон и процесуалните правила. По същество касаторът излага, че районният съд не е анализирал обстойно и в тяхната взаимна връзка наличните по делото доказателства и не е обсъдил доводите и оплакванията, отразени в жалбата и писмената защита. Поддържа, че е налице порок при описание в акта на нарушената законна разпоредба. Навежда и аргументи, че за нарушението по чл. 12 от ЗХ не е предвидена наказателно – правна санкция и контролните органи неправилно са го определили като субект на административнонаказателна отговорност. Твърди, че не е извършил вмененото му нарушение. Представя Експертно решение на ТЕЛК гр. Павликени за 74,8% трайно намалена работоспособност, от което се установявало, че не е в състояние за извършва трудова дейност. По тези съображения отправя искане за отмяна на съдебния акт и на потвърденото с него наказателно постановление.

В писмени бележки касаторът чрез *** Й.М. от ВТАК допълнително излага, че районният съд не е съобразил, че процесното помещение, което не е негова собственост не е и не може да бъде помещение за производство и търговия с подправки, защото по съществото си и предназначението е гаражна клетка. Не били съобразени и доводите за неправилно приложение на закона.

Ответникът по касационната жалба Областна дирекция по безопасност на хранитеВелико Търново, редовно призован, не изпраща представител в съдебно заседание, не  ангажира становище по спора.

Представителят на ВТОП дава мотивирано становище за неоснователност на касационната жалба. Счита за правилен извода на съда, че касаторът е осъществил визираното в наказателното постановление нарушение. Сочи, че самият факт на съхранение на храните не се отрича и в касационната жалба, а той е достатъчен за ангажиране отговорността на касатора. Авторството на нарушението е доказано от събраните по делото писмени и гласни доказателства. Намира за неоснователни възраженията за нередовност на наказателното постановление от формална страна. Счита решението за правилно и предлага да се остави в сила.

 Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на предявената касационна жалба и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл. 210, ал. 1 от АПК и при спазване на изискванията на чл. 212 от АПК. Разгледана по същество, касационната жалба се явява неоснователна

Въззивният съд правилно е установил фактическата обстановка по делото, която не е била спорна между страните.

На 13.06.2019 г. била извършена съвместна проверка от П.П.- ***, *** П.И.- главен *** при ОДБХ - Велико Търново и Е.Д***, във връзка със сигнал постъпил в ОДБХ - Велико Търново с вх. 2458/04.06.2019 г. за обект с нерегламентирана дейност, в помещение - гараж, находящо се в ***, общ. Полски Тръмбеш, в присъствието на А.С.Г. - собственик на помещението, находящо се в имота му в ***, общ. Полски Тръмбеш. При проверката е констатирано, че в помещението се съхраняват около 80 чувала с неизвестно съдържание, а според собственика на помещението там се извършва и преработване /смилане и смесване/ на подправки - чубрица и сминдух. Помещението било със счупени стъкла на прозорците; пода, стените и тавана били с неравни повърхности, непозволяващи ефективно почистване и дезинфекция; съхранявали се и вещи, които не са свързани със съхранението и преработката на подправки. По време на проверката била представена фактура **********/22.03.2019 г., издадена от ЗП А.Г. за продадени подправки. Помещението и дейностите извършвани в него били регистрирани по реда на чл.12, ал.1 от ЗХ.

Резултатите от извършената проверка били обективирани в Доклад да извършена инспекция в обект за производство и търговия с храни от 13.06.2019 г.

На 18.06.2019 г. св. П.П.съставил Акт за установяване на административно нарушение № 0000001 против А.С.Г., за това, че при извършена проверка на 13.06.2019г., в обект за съхранение и преработка на подправки, намиращ се в ***, е установено, че в обекта са извършва производство на подправки – смилане, смесване и съхранение, без регистрация по реда на Закона за храните.  Като нарушена е посочена разпоредбата на чл.12 от Закона за храните. Актът бил подписан от жалбоподателя без възражения. Впоследствие не се е възползвал от законното си право и в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН и не е депозирал писмени възражения.

Въз основа на така съставения акт било и издадено впоследствие и процесното наказателно постановление, с което на А.С.Г. е наложено административно наказание – глоба в размер на 1500 лв. на основание чл. 42, ал.1 от Закона за храните за извършено нарушение на чл. 12, ал. 1 от същия закон.

При така установената фактическа обстановка и след като съобразил приложените по делото писмени доказателства и показанията на разпитаните свидетели, районният съд достигнал до извод за съответствие на протеклото санкционно производство с императивните правила на ЗАНН. Съдебният състав формирал и решаващия си правен извод относно безспорната установеност на приписаното на лицето нарушение, като счел за неоснователни сочените от него отменителни основания.

Настоящият състав намира решението за правилно, по изложените в него мотиви, които се споделят от настоящия състав. Касационната жалба, с оплакванията формулирани в нея, е неоснователна.

При постановяване на обжалваното решение не са допуснати нарушения на процесуални правила.

Обратно на поддържаното в касационната жалба, съдът е изпълнил задължението си за изясняване на обективната истина, чрез приобщаването на допустими и относими доказателства. Това, че при преценката им е достигнал до изводи, различни от тези на касатора, без да е налице логическо противоречие с обстановката, не съставлява нарушение на процесуалните правила. В производството пред районния съд касаторът не е оборил фактическите установявания в административнонаказателното производство, правилно кредитирани от районния съд при постановяването на обжалваното решение. Делото пред въззивната инстанция е било приключено и решението е било постановено от законен състав и в границите на вменената му компетентност, като за заседанието е съставен протокол. Не се установява при постановяването на обжалваното решение да е била нарушена тайната на съвещанието.

Решението на районния съд не е постановено в нарушение на закона. Със същото решаващият състав е отговорил на всички направени с жалбата относими към предмета на делото възражения и ги е отхвърлил като неоснователни. Касационният съд изцяло споделя фактическите и правни изводи на въззивната инстанция, като съответстващи на данните от събраните по делото доказателства и на материалния закон и не намира за нужно да ги преповтаря.

Неоснователно е оплакването на касатора за допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, изразяващи се в това, че е налице порок при описание в акта на нарушената законна разпоредба, тъй като не бил посочен чл. 42, ал. 1 от ЗХ. Правилно и в съответствие с изискванията на чл. 42, т.5 от ЗАА в АУАН като нарушена разпоредба контролният орган е посочил материалната норма на чл. 12 от ЗХ, която касаторът е нарушил. С виновното неизпълнение на тази разпоредба се осъществява състава на административно нарушение по чл. 42, ал. 1 от ЗХ. В ЗАНН няма изискване в АУАН да се посочва цифрово състава на административното нарушение. Изискването е за посочване на законната разпоредба, която е нарушена и това изискване е спазено.

Неоснователно е и оплакването, че за нарушението по чл. 12 от ЗХ не е предвидена наказателно – правна санкция и контролните органи неправилно са го определили като субект на административнонаказателна отговорност. Нормата на чл. 12, ал. 1 от ЗХ регламентира производството и търговия с храни в страната да се извършва само в обекти, регистрирани по реда на закона, които отговарят на хигиенните и/или на ветеринарно-санитарните изисквания, определени с нормативен акт, като неизпълнението на това законово изискване е определено като административно нарушение с нормата на чл. 42 от ЗХ.За да бъде ангажирана административнонаказателната отговорност на едно лице на основание чл. 42 от ЗХ, следва да бъде безспорно установено, че това лице е производител или търговец на храни, произвежда или търгува с храни с страната и то в обект, който не е регистриран по този закон. Както правилно е приел районния съд, в случая, както актосъставителят, така и  наказващият орган правилно са съобразили, че адресат на задължението по чл. 12, ал. 1 от ЗХ е именно  касаторът Г., осъществяващ производство на храни, съгласно легалното определение по § 1, т. 49 от ДР на ЗХ – Производство е цялостен или частичен процес на добив, преработка, приготвяне, пакетиране, препакетиране, етикетиране и съхраняване на храни. Констатираното неизпълнение на възложеното по закон задължение, представлява основание за ангажиране на отговорността на физическото лице  на основание чл. 42, ал. 1 от ЗХ.  

Неоснователно е и оплакването за недоказаност на нарушението. От събраните по делото доказателства се установява по категоричен начин, че касаторът е осъществявал „производство“ по смисъла на § 1, т. 49 от ДР на ЗХ, за което свидетелстват показанията на разпитаните служители, сочещи наличието в помещението на големи количества храни, съхранението на които с оглед легалното определение, също е част от производството.

Правилен е извода на въззивния съд, че ангажираните от касатора писмени доказателства – нотариален акт, искова молба и възраженията му, че не е собстевник на недвижимия имот и че съпругата му е осъществявала тази дейност, са неотносими към съставомерността на деянието. Независимо от собствеността на обекта и на какво основание се ползва – правно или фактическо, производителят на храни е длъжен да предприеме действия по регистрацията му съгласно изискванията на чл.12, ал.1 от ЗХ. 

Неотносимо към деянието на касатора е възражението, че предвид трайно намалената си работоспособност, която се установява от приложеното Експертно решение № 1728 от 144/31.07.2018 г. на ТЕЛК към МБАЛ „Павликени“ ЕООД, не е в състояние за извършва трудова дейност.

Правилно въззивният съд е приел, че деянието на касатора осъществява фактическият състав на посочената в НП законова норма на чл. 42, ал. 1 от ЗХ и е основание за реализирането на административно-наказателната отговорност, установена в същата разпоредба. Извършена е правилна квалификация на деянието и е наложено съответното за извършеното нарушение наказание, в предвидения от закона минимален размер. Процесното нарушение е типично за вида си и не разкрива по-ниска степен на опасност за установения ред на държавно управление в сравнение с други нарушения от същия вид, която да обосновава прилагане на чл. 28 от ЗАНН. Като е достигнал до същите изводи, районният съд е постановил решението си при правилно приложение на закона.

При така изложеното настоящият състав намира, че обжалваното решение не страда от пороци, представляващи касационни основания за отмяната му. Същото е правилно и законосъобразно постановено, поради което следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН, вр. с чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, Административният съд – Велико Търново

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение461 от 21.10.2019 г. по НАХД № 1400/2019 г. по описа на Районен съд – Велико Търново.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                        

                                                                            ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                                                  2.