Определение по дело №1311/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1953
Дата: 29 юни 2022 г.
Съдия: Таня Райкова Димитрова Стоянова
Дело: 20227050701311
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 юни 2022 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

…………………………..

гр. Варна, 29.06.2022 г.

 

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, ХХV състав, в закрито заседание на двадесет и девети юни през две хиляди двадесет и втора година, в състав :

СЪДИЯ: ТАНЯ ДИМИТРОВА

като разгледа докладваното от съдия Т. Димитрова адм. д. № 1311/2022 г., установи следното :   

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

            Образувано е по жалба от Д.И.Г. ***, подадена чрез адв. Е.Ж., срещу писмо № РИ-21-9400-26(5)/12.05.2022 г. на Областния управител на област с административен център Варна.

С жалбата се настоява, че оспорваното писмо представлява индивидуален административен акт. Сочи се, че писмото по същество представлява акт по удостоверяване на търпимостта на септична яма, а и административният орган прави изводи за нейната функционалност – цит.: „според нормативните изисквания“. В другата си част, според оспорващия, писмото представлява разпореждане към кмета на общината, с което му се налага да не упражнява правомощията си по установяване и премахване на незаконен строеж – септична яма по образувано с констативен акт производство по установяване на незаконно строителство в имот - държавна собственост, като разпорежда да не бъде възпрепятстван нарушителят да продължи да извършва нарушението. Изтъква се, че наличието и незаконността на септичната яма, находяща се в парка на гр. Варна отдавна е констатирана, включително с Констативен протокол № 20/11.08.2021 г. на служители на Община Варна. Поддържа се, че с издадения акт се предоставят права на заявителя да ползва септичната яма, с местонахождение в Приморски парк.

Оспорващият разяснява, че е съсобственик със заявителя Р. Д. на ПИ 10135.536.55 по КККР на гр. Варна, като имотът граничи с ПИ 10135.536.429, където се намира въпросната септична яма. Настоява се, че предвид обстоятелството, че септичната яма се намира на недопустимо намалено отстояние от границата на оспорващия и отходните й води се просмукват в имота му и то в частта, за която има право на ползване, поради което Г. е пряко засегнат от писмо № РИ-21-9400-26(5)/12.05.2022 г. на Областния управител на област с административен център Варна и за него е налице правен интерес от оспорването на процесния акт.

Излагат се доводи за нищожността на оспорвания акт и алтернативно – за унищожаемостта му.

            С Разпореждане на съда № 7830/14.06.2022 г. е изискана от областния управител преписката по издаване на оспорваното писмо, която е представена на 24.06.2022 г. в съда.

Областният управител на област Варна с молбата, с която представя преписката, излага становище за недопустимост на жалбата като просрочена, като се иска същата да бъде оставена без уважение като неоснователна, тъй като не е налице административен акт, подлежащ на обжалване – писмото има уведомителен/информативен характер и няма белезите на административен акт.

            От представената административна преписка се установява, че писмо № РИ-21-9400-26(5)/12.05.2022 г. на Областния управител на област с административен център Варна е във връзка със заявление от Румен Славчев Дремсизов, подадено чрез пълномощника Р. Б. Д., в качеството му на собственик на имот с адрес: гр. Варна, *****. Със заявлението се сочи, че на 28.03.2022 г. заявителят е установил, че е премахнат железният капак с отдушник и катинар на находящата се съседния имот – ПИ 10135.536.429 септична яма и ямата е запълнена с пръст, като при опит на заявителя, който ползва ямата, да премахне пръстта и да възстанови ямата е бил възпрепятстван от полицейски служител и експерт от Община Варна. От областния управител е поискано да заяви „дали се приема удостоверението за търпимост и завареното положение на септичната яма“ на заявителя, както и е изисквано спешно разпореждане за възстановяване на септичната яма на заявителя.

            С оспорваното писмо, адресирано до кмета на Община Варна, областният управител на област Варна е посочил, че ПИ 10135.536.429 е предоставен в управление на Община Варна, съгласно Договор № 281/17.08.2016 г. и предвид представените от заявителя документи е видно, че „до момента на засипването й септичната яма е функционирала според нормативните изисквания“. На следващо място е посочено, че следва кметът да не възпрепятства г-жа Д. да възстанови целостта и функционалността на септична яма, находяща се в ПИ 10135.536.429 – частна държавна собственост, като за предприетите мерки се моли да бъде уведомен своевременно областният управител.

Съдът намира, че оспорването е недопустимо.

Не е налице административен акт, който да подлежи на обжалване, респ. липсва и правен интерес от оспорването, предвид следните съображения:

На обжалване пред административните съдилища подлежат административните актове, с които се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси, а право да оспорват административния акт имат гражданите и организациите, чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него или за които той поражда задължения.

Наличието на годен за обжалване административен акт е положителна процесуална предпоставка за допустимостта на образуваното съдебно производство от категорията на абсолютните, за чието съществуване съдът следи служебно.

Писмо № РИ-21-9400-26(5)/12.05.2022 г. на Областния управител на област с административен център Варна не съдържа волеизявление, което създава права и задължения или да засяга права или да създава задължения за оспорващия или на трети лица. Адресат на писмото е кметът на Община Варна, като писмото следва да се възприема като съдържащо констатация – становище на областния управител по отношение въпросната септична яма. Законодателят регламентира със Закона за устройство на територията изрично компетентните административни органи за издаване на удостоверения за търпимост на строежите, както и чия е компетентността да констатират и разпореждат премахване на незаконно строителство и да извършват преценка по отношение търпимостта на незаконните строежи. В Закона за устройство е регламентиран и компетентният орган и реда, по който може да се задължи да се преобразуват или ремонтират обекти като процесната яма.

Отправеното искане със заявление с вх. № РИ-21-9400-26(2)/31.03.2022 г. от Р. Д., чрез пълномощника му – Р. Д., не представлява искане за издаване на регламентираните в Закона за устройство на територията административни актове и съответно произнасянето по заявлението не формира административен акт. С него се иска съдействие от областния управител, доколкото става въпрос за възстановяване на запълнена с пръст септична яма, находяща се в имот – държавна собственост, която яма се ползва от Д. ПИ 10135.536.429, в който се намира въпросната септична яма, съгласно АЧДС е с предоставени права за управление на областния управител на област Варна и вероятно именно поради това Д. се е обърнал към областния управител за становище по възникналия проблем във връзка с функционирането на въпросната септична яма. Процесното оспорвано писмо не парира и не препятства произнасянето на кмета на Община Варна по чл. 195, ал. 5 или по чл. 225а от Закона за устройство на територията. Писмото може да се разглежда евентуално единствено като становище от собственик на имот във връзка с производството по издаване на съответен административен акт, но не и като самостоятелен административен акт, подлежащ на обжалване. Становищата и възраженията на заинтересованите страни в административните производства следва да се обсъдят от административния орган преди издаване на съответния административен акт, заедно с останалите установени от органа факти и обстоятелства от значение за случая – чл. 35 АПК.

С оглед изложеното твърдението на жалбоподателя, че оспорваното писмо представлява акт по удостоверяване на търпимостта на септична яма и с него се задължава кметът на Община Варна да не „упражнява правомощията си по установяване и премахване на незаконен строеж – септична яма по образувано с констативен акт производство по установяване на незаконно строителство в имот - държавна собственост“ е несъстоятелно. Несъстоятелно е и твърдението, че писмото създава задължение на кмета, като му разпорежда да не бъде възпрепятстван „нарушителят да продължи да извършва нарушението“.

Оспорваният акт не е годен да бъде обжалван и за оспорващия не е налице правен интерес от оспорването му.

Наличието на годен за обжалване административен акт е положителна процесуална предпоставка за допустимостта на образуваното съдебно производство от категорията на абсолютните, за чието съществуване съдът следи служебно.

 

Предвид изложеното и на основание чл. 159, т. 1 и т. 4 от АПК, съдът

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   И   :

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата от Д.И.Г. ***, подадена чрез адв. Е.Ж., срещу писмо № РИ-21-9400-26(5)/12.05.2022 г. на Областния управител на област с административен център Варна.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 1311/2022 г. на АдмС - Варна.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС на РБ, в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                        СЪДИЯ :