Решение по дело №1318/2021 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 260361
Дата: 21 април 2021 г.
Съдия: Мая Николова Стефанова
Дело: 20212120201318
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

 Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

         

№ 260361                                        21.04.2021 г.                                 град Бургас

                                                                                          

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

Бургаският районен съд                                                         V-ти наказателен състав На девети април                                            две хиляди двадесет и първа година

В публично заседание в   следния състав:

 

                                                                Председател: Мая Стефанова

 

Секретар: Райна Жекова  

като разгледа докладваното от  съдията  Стефанова НАХД № 1318 по описа за 2021 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

          Производството е по реда на чл.59-63 от ЗАНН.

Образувано е по жалба на „А.“ ЕООД с ЕИК … със седалище в гр.Б. и адрес на управление ул.“П.“ №…, представлявано от управителя Н. Ф. Ф. и съдебен адрес ***Г. *** (изрично упълномощена) против наказателно постановление №121/25.01.2021 г. издадено от Директора на РИОСВ-Бургас, с което за нарушение на чл.119 ал.6 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) и на основание чл.156 ал.1 от ЗУО на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 5000 (пет хиляди) лева. 

Редовно призован за открито съдебно заседание жалбоподателят не се явява. За него се явява упълномощен адвокат. С жалбата се навеждат доводи за нарушение на процесуалния и материалния закон. Счита, че наказателното постановление е неправилно и при неизяснена фактическа обстановка. Твърди се, че дружеството не е извършило административно нарушение, тъй като предписанията по чл.119 ал.6 ЗУО не били задължителни по смисъла на чл.113 ал.3 от ЗУО, а за последните едва възниква отговорността по чл.156 ал.1 ЗУО. Представят се нови доказателства.Претендират се разноски.

          Представителят на наказващия орган – ЮК К. счита обжалваното наказателно постановление за законосъобразно и моли съда да го потвърди. Ангажира писмени доказателства. Претендира разноски.

 Жалбата е подадена срещу годен за обжалване акт и пред надлежен съд. Съдържа изискуемите от закона реквизити и е подадена от легитимирано лице в законоустановения срок по чл.59 ал.2 от ЗАНН (лист 26 на гърба и лист 2 от делото). Производството пред Районен съд-Бургас е редовно образувано. 

Разгледана по същество, съдът намира жалбата за основателна по следните съображения:

С Решение №02-ДО-443-09 от 29.07.20219 г. изменено и допълнено с Решение №02-ДО-09-443-10 от 21.08.2020 г. на Директора на РИОСВ-Бургас е разрешено на „А.“ ЕООД  да извършва дейности по третиране на отпадъци. На 01.07.2020 г. представители на РИОСВ-Бургас извършили планова проверка на площадка на „А.“ ЕООД, за което бил съставен и Констативен протокол №017782/К-13-77 от 01.07.2020 г., в който било посочено, че били представени копия от годишните отчети за 2019г и изпратени към ИАОС-София с вх.№2ИАОС №7510/10.02.2020 г., водело се отчетност и отчетените книги са били проверени. От същия Констативен протокол за извършената проверка било видно, че на проверката присъствала З. К. Я. на длъжност  еколог в „А.“ ЕООД. Офисът на Я. ***, партер.

На 01.09.2020 г. в хода на разследване по досъдебно производство №139/2020 г. по описа на Следствен отдел към Специализираната прокуратура било извършено претърсване и изземване на адрес в гр.Б., ж.к.“Л.“ бл. …, в резултат на което са били иззети хард дискове, оптични носители и др., като претърсеното помещение било запечатано. От представения протокол (лист 47-50 от делото) не става ясно дали са били иззети документи собственост на „А.“ ЕООД. Г-жа З. Я. държала в себе си в посоченото помещение и документи на „А.“ ЕООД.

На 10.09.2020 г. при извършена от представители на РИОСВ –Бургас извънредна проверка на площадката на „А.“ ЕООД (гр.Б., ул.“К. н.“ № …, с идентификатор 07079.662.9570 по КК и КР на град Б.) инициирана във връзка с воденото разследване по посоченото по–горе ДП, бил съставен Констативен протокол №017904/К-20-31, в който е посочено, че проверката обхващала периода от 01.07.2020г до 10.09.2020г (страница 4 в края и началото на стр.5 от същия). С посочените в т.6 на цитирания по-горе протокол, в частта му „Предписания“ на основание чл.119 ал.6 от ЗУО на „А.“ ЕООД е била предоставена възможност да представи водените от дружеството за ИПООНС отчетни книги, заверени копия от документи, удостоверяващи прием на разрешени отпадъци и предаване на образувания отпадък за период от 01.01.2020г до 10.09.2020г, както и заверено копие на представения в ИАОС годишен отчет за 2019г за отпадъците относно ИПООНС. В Констативния протокол от 10.09.2020г изрично били възприети констатациите от протокола от 01.07.2020г.

Във връзка с дадените в констативен протокол от 10.09.2020г предписания с писмо с вх.№УО-1156/18.09.2020г „А.“ ЕООД уведомило РИОСВ-Бургас за обективната невъзможност да бъдат представени исканите документи, като към писмото е представено и копие от Протокола за претърсване и изземване от 01.09.2020 г на Специализираната прокуратура.

Свидетелката М.С. на длъжност главен експерт „УМРОФКТ“ отдел „УООП“ към Дирекция „КПД“ в РИОСВ-Бургас счела, че „А.“ ЕООД не изпълнило в указания 7 дневен срок предписанията дадени в констативния протокол от 10.09.2020г и съставила срещу дружеството акт за установяване на административно нарушение №121/08.12.2020 г (лист 30-32 от делото). В акта е посочено, че при проверка извършена на място не са представени документи за периода от 01.07.2020г до 10.09.2020г , както и че от писмото на дружеството от 18.09.2020г и приложения към него протокол от 01.09.2020г за претърсване и изземване било установено, че изисканите с констативен протокол №017904/К-20-31 от 10.09.2020г документи не са съхранявани в помещение, находящо се в гр.Б., ж.к.“Л.“ бл. . Правната квалификация на нарушението в акта е по чл.119 ал.6 от ЗУО.

С възражение вх. № УО-1628/11.12.2020 г. по чл.44 ал.1 ЗАНН „А.“ ЕООД оспорил констатациите в акта, като отново посочил обективни пречки за предоставяне на исканите документи и е поискал тези документи да бъдат изискани служебно от административнонаказващия орган на основание чл.41 от АПК (лист 43 от делото). Със становище по АУАН и по възражението актосътавителят М.С. посочила, че „А.“ ЕООД не сочи причина, поради която исканите документи са съхранявани на адрес в гр.Б., ж.к.“Л.“ бл. ...

Като взел предвид акта, възражението по него, констативните  протоколи и становището на актосъставителя, директорът на РИОСВ –Бургас издал атакуваното наказателно постановление №121/25.01.2021 г., в което при идентична както в акта фактическа обстановка и при същата правна квалификация по чл.119 ал.6 от ЗУО на основание чл.156 ал.1 от ЗУО на дружеството-жалбоподател е наложена имуществена санкция в размер от 5000 лева. 

Горната фактическа обстановка се прие за установена от събраните в хода на съдебното следствие писмени и гласни доказателства и доказателствени средства. Съдът кредитира показанията на разпитаните свидетели, като ги намира за последователни и логични.

От правна страна съдът приема следното:

Като актът, така и НП са издадени в сроковете по чл.34 от ЗАНН. От формална страна и в двата акта са спазени изискванията на чл.42 и чл.57 от ЗАНН.

В административнонаказателната преписка не се съдържат писмени доказателства относно компетентността на директора на РИОСВ-Бургас да издава наказателни постановления по чл.156 ал.1 от ЗУО. И това е така, защото материалната компетентност на наказващите органи е уредена в чл.157, чл.158 и чл.159 от ЗУО и касае различни хипотези на административни нарушения по закона, като във всяка от цитираните разпоредби са посочени текстовете, квалифициращи съответните административни нарушения като такива и компетентните да налагат санкция за тях органи. Тези органи са различни за различните административни нарушения, като видно от тях липсва препратка към чл.156 ал.1 ЗУО, възприет в наказателното постановление като основание за неговото издаване, а и както се посочи разпоредбата не е включена в определените със заповедта на министъра на околната среда и водите властнически правомощия на директорите на РИОСВ. По аргумент на §34 на ПЗР на ЗУО, тъй като изпълнението на закона е възложено на министъра на околната среда и водите, съдът приема, че именно посоченият отраслов министър е компетентен да състава НП за нарушение по чл.156 ал.1 ЗУО. Не е приложима в случая разпоредбата на чл.47 ал.2 от ЗАНН, съгласно която ръководителите по ал.1 б.“а“ могат да възлагат правата си на наказващи органи на определени от тях длъжностни лица, когато това е предвидено в съответния закон, указ или постановление на Министерски съвет, тъй като в ЗУО не съдържа такава законова възможност, респективно правни възможности на министъра за оправомощаване на други лица са изчерпателно изброени в закона.

           Предвид изложеното съдът счита, че не е налице материална компетентност на директора на РИОСВ-Бургас да издава наказателни постановления по чл.156 ал.1 ЗУО, което от своя страна води до нищожност на обжалваното наказателно постановление и предпоставка да неговата отмяна. В този смисъл е Решение №186/13.02.2017 г на АдмС-Бургас по к.а.н.д. №2342/2016г, и Решение №2000 от 05.12.2016 г на АдмС-Бургас по к.а.н.д.№1949/2016г.

  Към момента е настъпила законодателна промяна и в разпоредбата на чл. 63, ал.3 ЗАНН (нова - ДВ, бр. 94 от 2019 г.), съгласно която - в производството по обжалване на НП принципно въззивният съд може да присъжда разноски на страните. Уредбата препраща към чл. 143 АПК, който пък от своя страна препраща към чл. 77 и чл. 81 ГПК, регламентиращи, че съдът дължи произнасяне по възлагане на разноските, само ако съответната страна е направила искане за присъждането им. В конкретния случай представителят на дружеството–жалбоподател е поискал да му бъдат присъдени направените разноски по адвокатско пълномощно, които с оглед изхода на делото следва да бъде осъден АНО да му заплати. Съгласно нормата на чл.18 ал.2 вр. чл.7 ал.2 от Наредба №1/09.07.2004 година за минималните размери на адвокатските възнаграждения хонорарът следва да бъде в размер на 580 лева. Посоченият в двойно по-голям размер е прекомерен, поради което съдът не следва да го уважи. С оглед на това РИОСВ-Бургас следва да заплати на дружеството –жалбоподател разноски в размер на 580 лева.

  По изложените съображения и на основание чл.63, ал.1 трето и ал.3 от ЗАНН, Бургаският районен съд, V наказателен състав

 

                                          Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление №121/25.01.2021г издадено от Директора на РИОСВ-Бургас, с което на „А.“ ЕООД с ЕИК … със седалище в гр.Б. и адрес на управление ул.“П.“ № …, представлявано от управителя Н. Ф. Ф. и съдебен адрес ***Г. *** за нарушение на чл.119 ал.6 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) и на основание чл.156 ал.1 от ЗУО е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 5000 (пет хиляди) лева.  

  

ОСЪЖДА РИОСВ-Бургас да заплати на „А.“ ЕООД с ЕИК … със седалище в гр.Б. и адрес на управление ул.“П.“ № …, представлявано от управителя Н. Ф. Ф. направените по делото разноски за адвокат в размер на 580 (петстотин и осемдесет) лева.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Административен съд-Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

          Препис от решението да се изпрати на страните.                                                       

 

СЪДИЯ: /п/

 

Вярно с оригинала:

Р. Ж.