Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
15.04.2019 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА
|
||||||||||||||||||||
Кърджалийски
административен |
Съд |
|
Състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
14.03. |
Година |
2019 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В
публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
АНГЕЛ
МОМЧИЛОВ |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Мариана Кадиева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Адм. |
дело номер |
26 |
по
описа за |
2019 |
година. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Постъпила е жалба от
Б.А., гражданин на ***, действаща чрез адв.Е.Х. от ***,
против Решение № 292р – 181/02.01.2019 г., издадена от директора на ОДМВР –
Кърджали, с което е отказано предоставяне на право на продължително пребиваване
и продължаване на срока на пребиваване на А.Б., гражданин на ***, родена на ***
г.
Счита, че процесното
решение е незаконосъобразно, поради съществено нарушение на административнопроизводствените
правила, противоречие с материалноправни и
процесуалноправни разпоредби, както и поради несъответствие с целта на закона.
В тази връзка сочи доводи, че издалият атакуваното решение орган, неправилно е
приел, че към датата на подаване на заявлението е изтичал последният ден от
изтичане срока за пребиваване на чужденеца на територията на Р България, респ.
че не отговаряло на изискванията на чл. 24, ал. 1 от ЗЧРБ. В случая е следвало
решаващия орган да прецени дали съществуват предпоставките за издаване на
разрешително за продължително пребиваване на жалбоподателката
към датата на подаване на заявлението – 19.12.2018 г., а не към датата на
постановяване на оспорения акт – 02.01.2019 г. Безспорно било, че към
19.12.2018 г. Б.А. е притежавала разрешение за пребиваване, каквото било
изискването на чл. 24, ал. 1 от ЗЧРБ.
Релевира доводи, че за неспазването на срока по чл. 14, ал. 2
от ППЗЧРБ жалбоподателката била наказана с глоба, на
основание издадено наказателно постановление, като неспазването на срока по
цитираната норма не следвало да доведе автоматично до постановяване на отказ за
продължаване право на пребиваване. Постановеният в обжалваното решение отказ
бил основан на чл. 24, ал. 1 от ЗЧРБ, а не на неспазване на срока по чл. 14,
ал. 2 от ППЗЧРБ.
Моли съда да постанови
решение, с което да отмени Решение № 292р – 181/02.01.2019 г., издадена от
директора на ОДМВР – Кърджали и върне преписката на административния орган за
произнасяне.
В
съдебно заседание, редовно призована, не се явява и не изпраща представител. От
пълномощника й адв.Е.Х. е постъпила писмена молба, в
която поддържа предявената жалба.
Ответникът по жалбата, директор на ОДМВР
- Кърджали, чрез пълномощника Л. Т. оспорва жалбата като неоснователна. Излага
съображения, че постановеният отказ е основан на разпоредбата на чл. 26, ал. 2
от ЗЧРБ, тъй като жалбоподателката не е отговаряла на
условията на чл. 24, ал. 1, т. 7 от ЗЧРБ. Визирането на срока по чл. 14, ал. 2
от ППЗЧРБ имало за цел, единствено да поясни разпределението на правомощията на
компетентните органи, при разглеждането и решаването на преписката в
регламентирания 14-дневен срок. Счита въведените в жалбата доводи за наложено
административно наказание, за неотносими към случая.
Сочи, че оспореният акт е издаден от компетентен орган и надлежно мотивиран.
Моли съда за решение, с което да отхвърли жалбата. В подкрепа на доводите си
представя писмени бележки, в които развива подробни съображения относно
законосъобразността и обосноваността на атакуваното решение.
Съдът като прецени събраните по делото доказателства в
тяхната съвкупност и поотделно, намира за установено от фактическа и правна
страна следното:
От представените и
приети по делото доказателства: Решение с
Рег.№292р-181 от 02.01.2019 год. на Директора на ОДМВР – Кърджали, относно:
Заявление за предоставяне на право за продължително пребиваване на чужденец в РБългария; ***, се
установя, че: А.Б./A.B. е родена на *** г. в *** и притежава *** гражданство;
На лицето е било предоставено право на продължително пребиваване на чужденец в РБългария до 19.12.2018 г. – ЛНЧ
**********, с основание на пребиваването чл. 24, ал. 1, т. 18 от ЗЧРБ; На 19.12.2018 г. А.Б. е депозирала
заявление за предоставяне на продължително пребиваване на чужденец в Република
България с рег. № ***/*** г. на ОДМВР-Кърджали; ТД на „НС“ –
Кърджали е изразила становище/рег. № ***/*** г./ по заявлението, че агенцията
не разполага с данни, от които да се предположи, че А.Б. представлява заплаха
за националната сигурност; С Решение № ***/*** г., издадено от директора на
ОДМВР – Кърджали, е отказано предоставяне на право на продължително пребиваване
и продължаване на срока на пребиваване на А.Б., гражданин на ***, родена на ***
г. В акта са изложени мотиви, че към 02.01.2019 г., към която дата директорът
на ОДМВР е имал възможността да се произнесе по депозираното заявление, жалбоподателката не е отговаряла на изискването на чл. 24,
ал. 1 от ЗЧРБ, тъй като не е притежавала виза тип „D“, нито разрешение за пребиваване от службите за
административен контрол на чужденците.
При така установената по делото
фактическа обстановка, след преценка на допустимостта на жалбата и при извършената на основание чл.
168, ал.1 от АПК, проверка за
законосъобразност на оспорения административен акт на всички основания по чл.
146 от АПК, съдът намира, че процесната жалба е
допустима като подадена в срока по чл. 140, ал. 1 от АПК и от лице, имащо
правен интерес от обжалването.
Оспореното решение е
издадено от материално компетентен орган по смисъла на чл. 57, ал. 1 от
Правилник за прилагане на Закона за чужденците в Република България/ППЗЧРБ/, в посочената от закона писмена форма,
съдържащо фактически и правни основания, както и постановено при спазване на административнопроизводствените правила и в съответствие с
материалния закон.
Релевираният в депозираната жалба довод за
неправилност на атакуваният акт е основан на твърдението, че в случая
административният орган е следвал да извърши преценка дали предпоставките за издаване на разрешително за
продължително пребиваване на жалбоподателката
съществуват към датата на подаване на заявлението – 19.12.2018 г., а не към
датата на постановяване на оспорения акт – 02.01.2019 г., поради което
направеният извод за липсата на предпоставките на чл. 24, ал. 1 от ЗЧРБ към
последната дата, бил незаконосъобразен.
Настоящия съдебен състав
намира така въведените доводи за незаконосъобразност на оспореното решение за
неоснователни.
Видно от атакуваният акт, същият е
издаден на основание чл. 26, ал. 2 ЗЧРБ. Посочената разпоредба
определя предпоставките, при които се отказва издаването на разрешение за
продължаване на срока на пребиваване. В хипотезата на нормата на чл. 26, ал. 2
не са изброени самите предпоставки, а са изброени правните норми, които съдържат
предпоставките за издаване на разрешение на право на пребиваване. В случаите, когато правната норма съдържа различни
фактически състави, при осъществяването на които настъпват визираните в нея
правни последици, органът е длъжен да посочи точно кой от много възможни
фактически състави счита, че е налице. В оспореното решение административният
орган е посочил изрично, че в случая жалбоподателката
не отговаря на изискванията на чл. 24, ал. 1 от ЗЧРБ, тъй като към 02.01.2019
г. А.Б. не притежава виза „D“, нито
разрешение за пребиваване от службите за административен контрол.
Жалбоподателката е депозирала заявление за предоставяне на
продължително пребиваване на чужденец в Република България на 19.12.2018 г. /л.
22 от делото/, в което е посочила като основание за издаването чл. 24, ал. 1,
т. 7 от ЗЧРБ, поради това, че е родител на български гражданин.
Съгласно чл. 24, ал. 1,
т. 7 от ЗЧРБ разрешение за продължително пребиваване могат да получат
чужденци, които притежават виза по чл. 15, ал. 1 от ЗЧРБ и са финансово
осигурени родители на български гражданин или на чужденец, който притежава
разрешение за постоянно пребиваване, когато документите, удостоверяващи
семейните връзки, които произхождат от чужбина, са признати или допуснати за
изпълнение и са регистрирани по реда на българското законодателство;членове на семейство на български гражданин по чл. 2, ал. 6
от ЗЧРБ. При анализ на цитираната разпоредба е видно, че са предвидени
кумулативно няколко предпоставки, които следва да са налице, за да бъде
издадено разрешение. От представената по делото административна преписка е
безспорно установено, че на А.Б. е било предоставено разрешение за
продължително пребиваване със срок на валидност до 19.12.2018 г., т. е. към
момента на издаване на оспорения отказ – 02.01.2019 г. заявителката не е имала
валидна виза тип "Д" по смисъла на чл. 15, ал. 2 от ЗЧРБ и не е
отговаряла на изискванията предвидени в разпоредбата на чл. 24, ал. 1 от ЗЧРБ. Съгласно
разпоредбата на чл. 142, ал. 1 от АПК законосъобразността на административния
акт се преценява към момента на издаването му. Оспореното Решение №
292р–181, издадено от директора на ОДМВР – Кърджали е
издадено на 02.01.2019 г., към който момент валидността на притежаваното от Б.
разрешение за продължително пребиваване е било изтекло. С други думи, съдът
намира за безспорно установено, че към датата на издаване на атакувания
административен акт А.Б. не е отговаряла на условията, при които може да и бъде
издадено разрешение за предоставяне на право за продължително пребиваване на
чужденец в Република България, поради което оспореното решение е
законосъобразно.
От
приложените по административната преписка доказателства е видно, че А.Б. е
родител на детето Ш.М.А., роден на *** г., което е български гражданин.
Несъмнено към заявлението жалбоподателката е
представила необходимите документи съгласно чл. 14, ал. 1 и чл. 20, ал. 1 от
ППЦЧРБ, но по изложените по-горе мотиви, в конкретния случай не е налице
първата от кумулативно дадените в чл. 24, ал. 1 от ЗЧРБ предпоставка.
Наличието
на предпоставките, визирани в цитираната разпоредба се преценяват от
административния орган към датата на постановяване на решението за даване на
разрешение за пребиваване или отказ по заявлението. В този смисъл е налице и съдебна практика -
Решение № 977 от 29.01.2016 г. на ВАС по адм. д. №
7279/2015 г., VII о., докладчик съдията К. А.
Видно
от текста на разпоредбата на чл. 14, ал.2 от ППЗЧРБ, в приложимата й в случая
редакция: "Заявлението по ал. 1 се подава не по-късно от 14 дни преди
изтичане на разрешения срок на пребиваване на чужденеца на територията на
Република България. Заявлението се разглежда и решава в срок до 14 дни. При
правна и фактическа сложност и необходимост от представяне на допълнителни
документи този срок може да бъде удължен с един месец, за което чужденецът се
уведомява писмено, като му се указва, че необходимите документи и информация
следва да бъдат представени в 14-дневен срок. В случай че допълнителните
документи и информация не бъдат представени в указания срок, производството се
прекратява и заявлението не подлежи на повторно преразглеждане". Безспорно
законодателят е въвел задължението за подаване на заявлението в определен
конкретен срок преди изтичането на разрешение срок за пребиваване, с цел
заявлението да бъде разгледано от административния орган в срока на действие на
даденото преди това разрешение за пребиваване. Именно по тази причина е
въведено и задължението за решаващия орган да се произнесе по заявлението в
срок до 14 дни, като съгласно чл. 57, ал. 1 от ППЗЧРБ решаващият орган има
задължението да се произнесе по заявлението след получаване на писмено
становище от ДАНС по чл. 41, ал. 1, т. 2 от Закона за Държавна агенция
"Национална сигурност".
По
делото не е спорно, че в случая не е спазен срока за подаване на заявлението, регламентиран
в чл. 14, ал. 2 от ППЗЧРБ, като заявлението е депозирано в последния ден на
срока на предоставеното разрешение.
Според настоящия съдебен състав, в случая
с подаването на заявлението в последния ден от срока на разрешението й за
пребиваването, жалбоподателката в изключителна степен
е допринесла за резултата от разглеждането на заявлението, респ. за
постановения отказ, тъй като е обективно невъзможно решаващият орган да се
произнесе по заявлението в дена на подаването му.
От
доказателствата по административната преписка не се установява наличието на
"извънредни обстоятелства" по смисъла на § 1, т. 7 ДР от ЗЧРБ, довели
до депозиране на заявлението извън срока по чл. 14 от ППЗЧРБ, като изложените
доводи в наличните в преписката „обяснения“/л.38 от делото/ са ирелевантни за процеса. В тази връзка малолетното дете на
А.Б. е родено на *** г., предвид което жалбоподателката
е разполагала с достатъчен период от време, за да се снабди с удостоверение за
раждане на детето, с което да докаже твърдението си, че е негова майка.
Цитираното в обясненията решение по гр.дело № *** от *** г., касае съдебно
производство относно промяна на имената на бащата на детето, което
обстоятелство е без значение по делото, с оглед на това, че факта дали детето е
български гражданин не е в пряка зависимост от имената на родителите, в случая
от имената на неговия баща.
По изложените съображения съдът
намира, че обжалваното Решение №
292р–181/02.01.2019 г., издадено от директора на ОДМВР – Кърджали, с което е
отказано предоставяне на право на продължително пребиваване и продължаване на
срока на пребиваване на А.Б., гражданин на ***, родена на *** г., е законосъобразно и обосновано. Депозираната против него жалба е
неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.
Водим
от горното и на основание чл. 172, ал. 2, пред. 5-то
от АПК, съдът
Р
Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на Б.А., гражданин на ***, действаща чрез адв.Е.Х.,
с адрес ***, против Решение № 292р–181/02.01.2019 г., издадено от директора на
ОДМВР – Кърджали, с което е отказано предоставяне на право на продължително
пребиваване и продължаване на срока на пребиваване на А.Б., гражданин на ***,
родена на *** г., като неоснователна.
Препис от решението да се връчи на
страните.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред ВАС, чрез
Административен съд – Кърджали, в 14 - дневен срок от деня на съобщението, че е
изготвено.
Председател: