Р Е Ш Е Н И Е
град Ловеч, 22.10.2019 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
ЛОВЕШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, осми състав в открито заседание на петнадесети октомври, две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОРДАНКА ВУТОВА
при секретаря ВАЛЯ ДОЧЕВА, като разгледа докладваното от съдията НАХД №670 по описа за 2019 година и за да се произнесе, съобрази :
С
наказателно постановление № 2019 – 0048617 от 21.06.2019 година на Цветан
Христов Христов - Директор на Регионална дирекция за областите Габрово, Велико
Търново, Русе, Ловеч и Плевен със седалище Русе към ГД „Контрол на пазара” към
Комисията за защита на потребителите, упълномощен със заповед № 290/22.04.2015
год. на Председателя на КЗП, е наложена на „Валита -
Посочено е, че е нарушен чл.132, ал.1 от Закона за туризма.
Недоволен
от наказателното постановление останал жалбоподателят „Валита -
В
съдебно заседание жалбоподателят „Валита -
Ответникът – КЗП РД гр. Русе, редовно призовани не изпращат представител. В депозирана в ЛРС писмена защита молят да се остави жалбата като неоснователна без уважение и се потвърди НП като правилно и законосъобразно. Излагат подробни аргументи.
От събраните по делото писмени доказателства и от показанията на свидетелите К.С.И., Т.П.П.,В.И.Ч., А.И.М., И.А.К. , от становището и писмените бележки на процесуалния представител на жалбоподателят и писмените бележки на ответника, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:
На
18.04.2019 г. бил съставен Акт №К - №0048617 за установяване на административно
нарушение от св. К.С.И., в присъствието на св. Т.П.П. против „Валита -
При така установената по делото фактическа обстановка и въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на наложените административни наказания, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е депозирана в законния срок и от легитимен субект, поради което е процесуално допустима.
АУАН и НП са издадени от компетентни лица съгласно представените доказателства – заверено копие от Заповед № 356 ЛС/22.04.2015 г. и Заповед №290/22.04.2015 г.
При съставяне на АУАН не са допуснати нарушения на чл.40 и сл. от ЗАНН, тъй като е съставен в присъствие на представляващия дружеството и му е връчен препис от него.
По делото безспорно е установено, а и не се оспорва от жалбоподателят, че при извършената проверка на 10.04.2019 г., в обект, стопанисван от жалбоподателят, контролните органи са установили, че Удостоверение за категоризация №00149/29.10.2023 г., утвърдена категория „три звезди”, капацитет: 9 стаи/9 легла не е било поставено на видно място в обекта, съгласно изискванията на чл.132, ал.1 от Закона за туризма. Установява се, че в нарушение на разпоредбата на чл.132, ал.1 от Закона за туризма търговецът не е поставил на видно място в обекта удостоверението за категоризация, което е част от категорийната символика, които се издават на категоризираните места за настаняване и прилежащите към тях заведения за хранене и развлечения, самостоятелни заведения за хранене и развлечения, туристически хижи, туристически учебни центрове и туристически спални и прилежащите към тях заведения за хранене.
В този смисъл, правилно е било прието, че е било допуснато нарушение на разпоредбата на чл.132, ал.1 от Закона за туризма, като са съотнесени установените факти към хипотезата на правната норма.
Съгласно разпоредбата на чл.214 от Закона за туризма, който не постави временното удостоверение за открита процедура по категоризиране или категорийната символика за туристическия обект по чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3 на видно място в, съответно на територията на обекта, се наказва с глоба в размер от 500 до 1000 лв., а на едноличните търговци и юридическите лица се налага имуществена санкция в размер от 1000 до 3000 лв.
Вмененото
като допуснато нарушение от страна на „Валита -
Съдът намира обаче, че констатираното деяние макар и да осъществява признаците на административно нарушение, представлява маловажен случай като наказващият орган неправилно и в нарушение на закона, не е приложил разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. В чл.28 от ЗАНН е предвидено, че за „маловажни случаи” на административни нарушения наказващият орган може да не наложи наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложено административно наказание.
Съгласно Тълкувателно решение № 1 от 12.12.2007 г. на ВКС по тълк. н. д. № 1/ 2005 г. ОСНК, преценката на административно наказващия орган за „маловажност” на случая по чл.28 от ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. В настоящия случай съдът намира, че предпоставките на чл. 28 от ЗАНН са налице, но наказващият орган не го е приложил, което е основание за отмяната на НП, поради издаването му в противоречие със закона. За да е налице „маловажен случай” на административно нарушение, то следва извършеното нарушение с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства да представлява по - ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид.
Според съда, в настоящия случай е налице именно хипотезата на маловажност по см. на чл. 28 ЗАНН. В тази връзка следва да се отчетат обстоятелствата, че нарушението по чл.132, т.1 от Закона за защита на потребителите, е първо такова на санкционираното дружество, като това е посочено в АУАН, както и че се касае за неосъществен изцяло фактически състав на нарушението. Съгласно чл.132, ал.1 от ЗТ, на категоризираните места за настаняване и прилежащите към тях заведения за хранене и развлечения, самостоятелни заведения за хранене и развлечения, туристически хижи, туристически учебни центрове и туристически спални и прилежащите към тях заведения за хранене се издава категорийна символика в зависимост от техния вид и категория, включваща удостоверение и табела, които се поставят на видно място в обекта.
В
конкретния случай, видно от АУАН и НП, контролните органи са установили,
че в обекта има поставена част от категорийната символика
– табела, която е била поставена на видно място до табелата с работното време
на входната врата, което обстоятелство се потвърждава и от показанията на актосъставителят
– св. И., и от показанията на разпитаните по делото свидетели доведени от
жалбоподателят -В.И.Ч., А.И.М., И.А.К. . Нещо повече от показанията на
свидетелите В.И.Ч. /изпълняващ длъжността управител на дружеството към
датата на проверката - 10.04.2019 г./, А.И.М. /работела като камериерка към
деня на проверка и присъствала на проверката/ и И.А.К. /строителен работник, който към датата на
проверката е извършвал строителни работи в обекта/ дадени в с.з. и приложените
по делото писмени доказателства /тр. договор №3/01.04.2019 г. и дневен финансов
отчет за 09.04.2019 г., 10.04.2019 г. и 11.04.2019 г., копие от касовата книга
на „Валита –
Целта на изискването по чл.132, ал.1 от ЗТ е всички потребители на туристически услуги да бъдат уведомени за категорията на съответния обект, а от там за качеството на предлаганата услуга и нейната цена. С поставянето на видно място на табелата съдържаща тази информация (също като удостоверението, по утвърден образец), тази цел следва да се счита за изпълнена. При това положение, непоставянето на видно място на самото удостоверение за категоризация, разкрива значително по -ниска степен на обществена опасност и може да се определи като маловажно. Няма данни по преписката да са произтекли някакви негативни последици, в т.ч. потребители на услугата да са били въведени в заблуждение относно действителната категоризация, поради което деянието може да се определи като маловажно. На следващо място следва да се отбележи, че от събраните по делото доказателства се установява, че търговския обект за времето от 09.04.2019 г. до 11.04.2019 г. вкл., не е работил, а е бил в процес на преместване на рецепцията от едно помещение в друго, като удостоверението за категоризация временно не се е намирало поставено на видно място в обекта, поради което съдът приема, че в случая не е установена порочна търговска практика от страна на жалбоподателят, в резултат на което да са нарушени правата на потребителите – правото на информация, а до временен пропуск, за констатирането на който контролните органи е следвало да предупредят търговеца писмено или устно, че при повторно извършване на нарушението ще му бъде наложена имуществена санкция.
Нарушението се явява изолирано за жалбоподателя, като от него не са настъпили никакви вредни последици. В нарушение на процесуалните правила, без да бъдат съобразени горепосочените обстоятелства, наказващият орган, макар и да е определил наказание в минималния размер, е издал на практика един незаконосъобразен акт, който следва да бъде отменен.
При това положение, за съда се налага извода, че е налице по-ниска обществена опасност на конкретното нарушение от обичайната за този род. Неприлагането на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН при наличието на предпоставките в конкретния случай, обосновава разбирането за нарушение на материалния закон, допуснато от административно- наказващия орган. Приложението на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН е в правомощията и на съдебната инстанция, както по фактите, така и по правото. Така е в цитираното по- горе Тълкувателно решение на ВКС, както и в множество решения на Европейския съд по правата на човека.
Предвид на това съдът приема, че като не е приложил разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, административно- наказващият орган е допуснал нарушение на Закона, водещо до отмяна на обжалваното наказателно постановление като незаконосъобразно.
Водим от гореизложеното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯВА
НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 2019 – 0048617 от 21.06.2019 година на Цветан
Христов Христов - Директор на Регионална дирекция за областите Габрово, Велико
Търново, Русе, Ловеч и Плевен със седалище Русе към ГД „Контрол на пазара” към
Комисията за защита на потребителите, упълномощен със заповед № 290/22.04.2015
год. на Председателя на КЗП, с което е наложена на „Валита -
Решението подлежи на касационно обжалване пред Ловешки Административен съд по реда на АПК, в 14 дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: