Решение по дело №285/2019 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 308
Дата: 21 ноември 2019 г. (в сила от 21 ноември 2019 г.)
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20197110700285
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 септември 2019 г.

Съдържание на акта

                                Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

                                        308 от 21.11.2019 год., гр. Кюстендил

 

 В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на двадесет и трети октомври две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИНА СТОЙЧЕВА

                                                             ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

                                                                                    АСЯ СТОИМЕНОВА

 

при секретар И. С. и с участието на прокурор Марияна Сиракова, като разгледа докладваното от съдия Ася Стоименова касационно административнонаказателно дело № 285 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

           

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Делото е образувано по касационна жалба на „Е.РМ” ЕООД, с ЕИК .****, със седалище и адрес на управление:***, представлявано от П.М. П. – управител, чрез процесуалния представител по пълномощие чрез адвокат И. Е Б, срещу Решение №273/22.07.2019 г., постановено по административнонаказателно дело (АНД) №463/2019 г. по описа на Районен съд – Дупница, с което е потвърдено Наказателно постановление (НП) № ПО-02-39/03.04.2019 г., издадено от директора на Басейнова дирекция „Западнобеломорски район” към Министерството на околната среда и водите (МОСВ). Релевирано е касационното основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от Наказателно-процесуалния кодекс. Претендира се отмяна на решението.

„Е.-РМ” ЕООД, с ЕИК .***, редовно призовано, не изпраща процесуален представител в съдебното заседание по делото. В писмени бележки с вх. № 5149/21.10.2019 г. по описа на съда адвокат Ботева излага становище за отмяна на обжалваното решение.

Басейнова дирекция „Западнобеломорски район” към МОСВ, редовно призована, не изпраща процесуален представител в съдебното заседание по делото.

Прокурорът дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

Касационната жалба е допустима. Подадена е от страна с право на касационно оспорване по смисъла на чл. 210, ал. 1 от АПК, срещу съдебен акт, подлежащ на касационен контрол и в преклузивния 14-дневен срок по чл. 211, ал. 1 от АПК, и отговаря на изискванията за форма и съдържание по чл. 212 от АПК. Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:

Предмет на въззивно обжалване е НП № ПО-02-39/03.04.2019 г., издадено от директора на Басейнова дирекция „Западнобеломорски район” към МОСВ, с което на „Е.-РМ” ЕООД, гр. София, на основание чл. 200, ал. 1, т. 2, пр. 1 от Закона за водите (ЗВ) е наложена имуществена санкция в размер на 2000,00 лева за нарушение по чл. 46, ал. 1, т. 3, б. „б” от ЗВ. Районният съд е установил от фактическата страна на спора, че на 14.06.2018 г., по повод публикация в сайта „Ф. н” от 13.12.2017 г. за замърсяване на реките в България с радиоактивни води от затворени уранови рудници и образувана преписка във Върховната административна прокуратура № 1847/2017 г., е извършена съвместна проверка от служители на Регионална инспекция по околната среда и водите – Благоевград, Регионална лаборатория – Благоевград към Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС) и Басейнова дирекция „Западнобеломорски район” на следния обект: щолна 6 от участък „К. (П поляна”. При проверката е установено, че устието на щолна 6 е на място с географски координати, заснети с GPS, съответно 42° 09′ 14.6″ и Е 23° 25′ 05.7″, устието на щолната е отворено и има възможност за проникване на хора и животни в изработката, и водите на самоизлив, изтичащи от щолна 6, се заустват в река Манастирска. Извършено е пробовземане. Констатациите от проверката са отразени в Констативен протокол № КД-01-486/14.06.2018 г. На 01.10.2018 г. в Басейнова дирекция „Западнобеломорски район” са извършени проверка и анализ на протоколи за изпитване на води, взети при извършени проверки на обекти, от които се е осъществявал добив на уранови руди в териториалния обхват на дирекцията, в това число от щолна 6 от участък „Кирилова (Партизанска) поляна”, при която е констатирано, че съгласно Протокол за изпитване № 01-1095/17.08.2018 г. от Централна лаборатория – София към ИАОС за води на самоизлив от устие на щолна 6 от участък „К (П) поляна” е установено превишение на нормата от показател „обща алфа активност”, като при норма от 0,5 Bq/l на показателя „обща алфа активност” е измерена стойност от 0,58±0,18 Bq/l. За извършената проверка е съставен Констативен протокол от документална проверка № ДП-01-32/01.10.2018 г. С Постановление  на Министерския съвет (ПМС) № 74/1998 г. за ликвидиране последствията от добива и преработката на уранова киселина, изменено и допълнено с ПМС № 302/2007 г., на „Е-РМ” ЕООД, гр. София, са възложени организацията и контрола на дейностите по техническата ликвидация, по техническата и биологичната рекултивация и изпълнението на свързаните с това дейности по водовземане, пречистване, заустване и мониторинг на води, както и всякакъв друг вид мониторинг за ликвидиране на последствията от проучването, добива и преработката на уранова суровина в обектите и засегнатите райони съгласно приложение 1 (чл. 1, ал. 1 от постановлението). Срещу дружеството е съставен Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № КД-04-178/05.11.2018 г. за нарушение по чл. 46, ал. 1, т. 3, б. „б” от ЗВ, а именно – за това, че ползва воден обект – река Манастирска, за заустване на отпадъчни води без необходимото за това основание, а именно – разрешително, издадено по реда на чл. 46, ал. 1, т. 3, б. „б” от ЗВ. Въз основа на съставения акт е издаденото процесното НП, в което са възпроизведени фактическите констатации по акта.

Районният съд е приел от правна страна липса на допуснати нарушения в процедурата по съставяне на процесния АУАН и издаване на наказателното постановление, наличие на реквизитите по чл. 42 и чл. 57, ал. 1 от ЗАНН съответно в акта и в наказателното постановление, доказано противоправно деяние  и законосъобразно наложено административно наказание. По посочените правни доводи съдът е потвърдил наказателното постановление.

В пределите на касационната проверка по чл. 218, ал. 2 от АПК и във връзка с релевираното в жалбата касационно основание съдът намира, че решението на районния съд е валидно и допустимо, а преценено за съответствие с материалния закон– неправилно, поради което подлежи на отмяна, като при условията на чл. 222, ал. 1 от АПК съдът ще се произнесе по съществото на спора и ще отмени наказателното постановление.

Настоящият касационен състав намира, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила на ЗАНН относно дължимото съдържание на процесния АУАН и издаденото въз основа на него НП, всяко от които е самостоятелно основание за отмяна на постановлението. Съгласно чл. 42, т. 4 и 5 и чл. 57, ал. 1, т. 5 и 6 от ЗАНН съответно в акта и в наказателното постановление следва да бъде описано нарушението и да бъдат посочени обстоятелствата, при които е било извършено, както и законните разпоредби, които са нарушени. В този смисъл е необходимо да е налице правно единство между словесното описание и цифровата квалификация на нарушението, посочени в акта и в наказателното постановление, тъй като в противен случай субектът, чиято административнонаказателна отговорност е ангажирана, ще бъде поставен в невъзможност да разбере спрямо кои факти да се защитава в хода на административнонаказателното производство, както и конкретната законова разпоредба, която се твърди, че е нарушил.

В процесния АУАН и в издаденото въз основа на него НП липсва пълно, точно и адекватно на предявеното обвинение описание на релевираното административно нарушение със съставомерните му признаци, както и на обстоятелствата, при които е извършено. С ПМС № 74/1998 г. за ликвидиране последствията от добива и преработката на уранова киселина, изменено и допълнено с ПМС № 302/2007 г., на „Е-РМ” ЕООД, гр. София, са възложени организацията и контрола на дейностите по техническата ликвидация, по техническата и биологичната рекултивация и изпълнението на свързаните с това дейности по водовземане, пречистване, заустване и мониторинг на води, както и всякакъв друг вид мониторинг за ликвидиране на последствията от проучването, добива и преработката на уранова суровина в обектите и засегнатите райони съгласно приложение № 1 (чл. 1, ал. 1). Обект „Партизанска поляна” е включен в посоченото приложение. Съгласно чл. 1, ал. 2 от постановлението дейностите по ал. 1 се осъществяват въз основа на проекти, сметни документации и програми, включително планове за собствен мониторинг на водите, за всеки обект или дейност; дейностите по водовземане, пречистване, заустване и мониторинг на водите за разглежданите обекти се извършват в съответствие с условията в разрешителните, издадени по реда на ЗВ; провеждането на собствен мониторинг на водите в засегнатите райони се извършва въз основа на план, одобрен от органа, който го е изискал; и сроковете и графиците за изпълнение на проектите и програмите се определят в тях и започват да текат от датата на откриване на финансирането. В случая дружеството е санкционирано за нарушение по чл. 46, ал. 1, т. 3, „б” от ЗВ. Съгласно посочената норма разрешително за ползване на воден обект се издава да заустване на отпадъчни води в повърхностни води за експлоатация на съществуващи обекти, в т. ч. канализационни системи на населени места, селищни и курортни образувания. От описанието на нарушението в акта и в наказателното постановление не става ясно защо изтичащите води – води на самоизлив от устие на щолна 6 от участък „Партизанска поляна”, са квалифицирани като отпадъчни. В ЗВ няма дефиниция за отпадъчни води. Такава се съдържа в § 1, т. 6 от Допълнителните разпоребди (ДР) на Наредба № 2 от 08.06.2011 г. за издаване на разрешителни за заустване на отпадъчни води във водни обекти и определяне на индивидуалните емисионни ограничения на точкови източници на замърсяване (Наредба № 2/08.06.2011 г. – „отпадъчни води” са водите, в т. ч. и дъждовни, замърсени от извършването на производствена, стопанска, земеделска и битова дейност, както и водите от канализационните системи на населените места, селищните и курортните образувания). Освен това според §1, ал. 1, т. 92 от ДР на ЗВ „обекти, в т. ч. канализационни системи на населени места, селищни и курортни образувания, за които се изисква разрешително по чл. 46, ал. 1, т. 3, буква „б”, са тези, които след необходимото пречистване заустват отпадъчни води на едно или повече места в повърхностни води; необходимото пречистване на отпадъчните води от канализационни системи на населени места, селищни и курортни образувания се осъществява в сроковете, посочени в наредбата по чл. 135, ал. 1, т. 13 (това е Наредба № 2 от 08.06.2011 г.) и в съответствие с плановете за управление на речните басейни и програмите от мерки. Както бе посочено по-горе, дружеството съгласно чл. 1, ал. 1 от ПМС №74/1998 г. може да извършва дейности по водовземане, пречистване, заустване и мониторинг на води, както и всякакъв друг вид мониторинг за ликвидиране на последствията от проучването, добива и преработката на уранова суровина в обектите и засегнатите райони съгласно приложение № 1, като съгласно чл. 4 от постановлението дейността на дружеството се осъществява със средства, одобрени по реда на чл. 69 от Закона за публичните финанси. В случая в акта и в наказателното постановление не е конкретизирано при първата проверка на 14.06.2018 г. каква е била извършваната дейност в обекта, от който са взети пробите, с оглед на това да се установи, че от „производствената дейност”, аргумент от § 1, т. 6 от ДР на Наредба № 2/08.06.2011 г., има превишение на нормите, определящи водите от дейността като „отпадъчни води”. Съгласно посоченото в чл. 1 от ПМС № 74/1998 г. следва да се приеме, че дейността на „Е-РМ” ЕООД, гр. София, касае руднични води. Легална дефиниция на понятието „руднични води” се съдържа в §1, ал. 1, т. 100 от ДР на ЗВ (нова – ДВ, бр. 98 от 2018 г., в сила от 27.11.2018 г.) –  водите, които изтичат на повърхността от действащи или ликвидирани миннодобивни обекти, включително обекти с геотехнологичен добив, през минни или сондажни изработки. Отделно от това, след като в наказателното постановление е отразено, че е констатиран излив и е употребен изразът „води на самоизлив”, същите не са съпоставени по характеристики с отпадъчните води, за да е безсъмнена придадената им квалификация. Поради неустановения (недоказан) характер на изливните води липсва предпоставка за издаване на разрешително за заустване, което съгласно чл. 7 от Наредба № 2/08.06.2011 г. се издава на лице, което има разрешително за водовземане (вкл. според чл. 3, т. 8 от цитираната наредба – Не се счита за заустване на отпадъчни води естественото изтичане на води”).

Освен това в наказателното постановление са посочени нови обстоятелства във връзка с вмененото нарушение, които не са отразени в процесния АУАН – за първи път в наказателното постановление са посочени резултатите от анализа на пробите от щолна 6 и същите са обвързани с разпоредбите на Наредба № Н-4 от 14.09.2012 г. за характеризиране на повърхностите води, посочена в цитирания в постановлението  Протокол от изпитване № 01-1095/17.08.2018 г. Извършеното дописване” на наказателното постановление, предвид липсата на посочване на каквито и да е обстоятелства в тази насока в съставения АУАН, е незаконосъобразно. Несъобразеното от административнонаказващия орган задължение за единство във факти и обстоятелства, посочени в акта и в наказателното постановление, е довело до пропусната фаза от административнонаказателното производството, в която да бъде осъществено правото на защита.

По изложените съображения и на основание чл. 221, ал. 2, изр. 1, пр. 2 във вр. с чл. 222, ал. 1 от АПК във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН съдът

 

                                                                   Р Е Ш И:

 

            ОТМЕНЯ Решение № 273/22.07.2019 г., постановено по АНД 463/2019 г. по описа на Районен съд – Дупница, и вместо него постановява:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № ПО-02-39/03.04.2019 г., издадено от директора на Басейнова дирекция „Западнобеломорски район” към МОСВ, с което на „Е-РМ” ЕООД, с ЕИК ******, на основание чл. 200, ал. 1, т. 2, пр. 1 от ЗВ е наложена имуществена санкция в размер на 2000,00 (две хиляди) лева за нарушение по чл. 46, ал. 1, т. 3, б. „б” от ЗВ.

Решението е окончателно.

           

 

           

                                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

                                                                                              ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 

 

                                                                                                                   2.