№ 308 от 21.11.2019 год., гр.
Кюстендил
В И М
Е Т О НА Н А Р О Д А
Административен
съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на двадесет и трети октомври две хиляди и деветнадесета година, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИНА СТОЙЧЕВА
ЧЛЕНОВЕ:
МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА
АСЯ СТОИМЕНОВА
при секретар И. С. и с участието на прокурор Марияна Сиракова, като
разгледа докладваното от съдия Ася Стоименова касационно административнонаказателно дело № 285 по описа за 2019 година, за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр.
с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от Закона за административните нарушения и наказания
(ЗАНН).
Делото е
образувано по касационна жалба на „Е.РМ” ЕООД, с ЕИК .****, със седалище и адрес
на управление:***, представлявано от П.М. П. – управител, чрез процесуалния
представител по пълномощие чрез адвокат И. Е Б, срещу
Решение №273/22.07.2019 г., постановено по административнонаказателно дело (АНД)
№463/2019 г. по описа на Районен съд – Дупница, с което е потвърдено
Наказателно постановление (НП) № ПО-02-39/03.04.2019 г., издадено от директора на Басейнова дирекция
„Западнобеломорски район” към Министерството на околната среда и водите (МОСВ). Релевирано е
касационното основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от Наказателно-процесуалния
кодекс. Претендира
се отмяна на решението.
„Е.-РМ”
ЕООД, с ЕИК .***, редовно призовано, не изпраща процесуален
представител в съдебното заседание по делото. В писмени бележки с вх. № 5149/21.10.2019
г. по описа на съда адвокат Ботева излага становище за отмяна на обжалваното
решение.
Басейнова
дирекция „Западнобеломорски район” към МОСВ, редовно призована,
не изпраща процесуален представител в съдебното заседание по делото.
Прокурорът дава заключение за неоснователност на касационната жалба.
Касационната
жалба е допустима. Подадена е от страна с право на касационно оспорване по
смисъла на чл. 210, ал. 1 от АПК, срещу съдебен акт, подлежащ на касационен
контрол и в преклузивния 14-дневен срок по чл. 211, ал. 1 от АПК, и отговаря на
изискванията за форма и съдържание по чл. 212 от АПК.
Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:
Предмет на въззивно обжалване е НП № ПО-02-39/03.04.2019 г., издадено от директора на Басейнова дирекция „Западнобеломорски район” към МОСВ, с което на „Е.-РМ” ЕООД, гр. София, на основание чл. 200, ал. 1, т. 2, пр. 1 от Закона за водите (ЗВ) е наложена имуществена санкция в размер на 2000,00 лева за нарушение по чл. 46, ал. 1, т. 3, б. „б” от ЗВ. Районният съд е установил от фактическата страна на спора, че на 14.06.2018 г., по повод публикация в сайта „Ф. н” от 13.12.2017 г. за замърсяване на реките в България с радиоактивни води от затворени уранови рудници и образувана преписка във Върховната административна прокуратура № 1847/2017 г., е извършена съвместна проверка от служители на Регионална инспекция по околната среда и водите – Благоевград, Регионална лаборатория – Благоевград към Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС) и Басейнова дирекция „Западнобеломорски район” на следния обект: щолна 6 от участък „К. (П поляна”. При проверката е установено, че устието на щолна 6 е на място с географски координати, заснети с GPS, съответно 42° 09′ 14.6″ и Е 23° 25′ 05.7″, устието на щолната е отворено и има възможност за проникване на хора и животни в изработката, и водите на самоизлив, изтичащи от щолна 6, се заустват в река Манастирска. Извършено е пробовземане. Констатациите от проверката са отразени в Констативен протокол № КД-01-486/14.06.2018 г. На 01.10.2018 г. в Басейнова дирекция „Западнобеломорски район” са извършени проверка и анализ на протоколи за изпитване на води, взети при извършени проверки на обекти, от които се е осъществявал добив на уранови руди в териториалния обхват на дирекцията, в това число от щолна 6 от участък „Кирилова (Партизанска) поляна”, при която е констатирано, че съгласно Протокол за изпитване № 01-1095/17.08.2018 г. от Централна лаборатория – София към ИАОС за води на самоизлив от устие на щолна 6 от участък „К (П) поляна” е установено превишение на нормата от показател „обща алфа активност”, като при норма от 0,5 Bq/l на показателя „обща алфа активност” е измерена стойност от 0,58±0,18 Bq/l. За извършената проверка е съставен Констативен протокол от документална проверка № ДП-01-32/01.10.2018 г. С Постановление на Министерския съвет (ПМС) № 74/1998 г. за ликвидиране последствията от добива и преработката на уранова киселина, изменено и допълнено с ПМС № 302/2007 г., на „Е-РМ” ЕООД, гр. София, са възложени организацията и контрола на дейностите по техническата ликвидация, по техническата и биологичната рекултивация и изпълнението на свързаните с това дейности по водовземане, пречистване, заустване и мониторинг на води, както и всякакъв друг вид мониторинг за ликвидиране на последствията от проучването, добива и преработката на уранова суровина в обектите и засегнатите райони съгласно приложение № 1 (чл. 1, ал. 1 от постановлението). Срещу дружеството е съставен Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № КД-04-178/05.11.2018 г. за нарушение по чл. 46, ал. 1, т. 3, б. „б” от ЗВ, а именно – за това, че ползва воден обект – река Манастирска, за заустване на отпадъчни води без необходимото за това основание, а именно – разрешително, издадено по реда на чл. 46, ал. 1, т. 3, б. „б” от ЗВ. Въз основа на съставения акт е издаденото процесното НП, в което са възпроизведени фактическите констатации по акта.
Районният
съд е приел от правна страна липса на допуснати нарушения в процедурата по
съставяне на процесния АУАН и издаване на наказателното постановление, наличие
на реквизитите по чл. 42 и чл. 57, ал. 1 от ЗАНН съответно в акта и в
наказателното постановление, доказано
противоправно деяние и законосъобразно
наложено административно
наказание. По посочените правни доводи съдът е
потвърдил наказателното постановление.
В
пределите на касационната проверка по чл. 218, ал. 2 от АПК и във връзка с
релевираното в жалбата касационно основание съдът намира, че решението на
районния съд е валидно и допустимо, а преценено за съответствие с материалния
закон– неправилно, поради което подлежи на отмяна, като при условията на чл. 222, ал. 1 от АПК
съдът ще се произнесе по съществото на спора и ще отмени наказателното
постановление.
Настоящият
касационен състав намира, че в хода на административнонаказателното
производство са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила на ЗАНН
относно дължимото съдържание на процесния АУАН и издаденото въз основа на него
НП, всяко от които е самостоятелно
основание за отмяна на постановлението. Съгласно чл. 42,
т. 4 и 5 и чл. 57, ал. 1, т. 5 и 6 от ЗАНН съответно в акта и в наказателното
постановление следва да бъде описано нарушението и да бъдат посочени
обстоятелствата, при които е било извършено, както и законните
разпоредби, които са нарушени. В този смисъл е необходимо да е налице правно
единство между словесното описание и цифровата квалификация на нарушението,
посочени в акта и в наказателното постановление, тъй като в противен случай субектът, чиято административнонаказателна отговорност е ангажирана, ще бъде
поставен в невъзможност да разбере спрямо кои факти да се защитава в хода на
административнонаказателното производство, както и конкретната законова
разпоредба, която се твърди, че е нарушил.
В процесния АУАН и в издаденото въз основа на
него НП липсва пълно, точно и адекватно на предявеното обвинение описание на
релевираното административно нарушение със съставомерните му признаци, както и
на обстоятелствата, при които е извършено. С ПМС № 74/1998 г. за ликвидиране последствията от
добива и преработката на уранова киселина, изменено и допълнено с ПМС №
302/2007 г.,
на „Е-РМ”
ЕООД, гр. София, са възложени организацията и контрола на дейностите по
техническата ликвидация, по техническата и биологичната рекултивация и изпълнението
на свързаните с това дейности по водовземане, пречистване, заустване и
мониторинг на води, както и всякакъв друг вид мониторинг за ликвидиране на
последствията от проучването, добива и преработката на уранова суровина в
обектите и засегнатите райони съгласно приложение № 1 (чл. 1, ал. 1). Обект
„Партизанска поляна” е включен в посоченото приложение. Съгласно чл. 1, ал. 2
от постановлението дейностите по ал. 1 се осъществяват въз основа на проекти,
сметни документации и програми, включително планове за собствен мониторинг на
водите, за всеки обект или дейност; дейностите по водовземане, пречистване,
заустване и мониторинг на водите за разглежданите обекти се извършват в
съответствие с условията в разрешителните, издадени по реда на ЗВ; провеждането
на собствен мониторинг на водите в засегнатите райони се извършва въз основа на
план, одобрен от органа, който го е изискал; и сроковете и графиците
за изпълнение на проектите и програмите се определят в тях и започват да текат
от датата на откриване на финансирането. В случая дружеството е санкционирано
за нарушение по чл. 46, ал. 1, т. 3, „б” от ЗВ. Съгласно посочената норма
разрешително за ползване на воден обект се издава да заустване на отпадъчни
води в повърхностни води за експлоатация на съществуващи обекти, в т. ч.
канализационни системи на населени места, селищни и курортни образувания. От
описанието на нарушението в акта и в наказателното постановление не става ясно
защо изтичащите води – води на самоизлив от устие на щолна 6 от участък
„Партизанска поляна”, са
квалифицирани като отпадъчни. В ЗВ няма дефиниция за отпадъчни води. Такава се
съдържа в § 1, т. 6 от Допълнителните разпоребди
(ДР) на Наредба № 2 от 08.06.2011 г. за издаване на
разрешителни за заустване на отпадъчни води във водни обекти и определяне на
индивидуалните емисионни ограничения на точкови източници на замърсяване (Наредба № 2/08.06.2011 г. – „отпадъчни
води” са водите, в т. ч. и дъждовни, замърсени от извършването на
производствена, стопанска, земеделска и битова дейност, както и водите от
канализационните системи на населените места, селищните и курортните
образувания). Освен това според §1, ал. 1, т.
92 от ДР на ЗВ „обекти, в т. ч. канализационни системи на населени места,
селищни и курортни образувания, за които се изисква разрешително по чл. 46, ал.
1, т. 3, буква „б”, са тези, които след необходимото пречистване заустват
отпадъчни води на едно или повече места в повърхностни води; необходимото пречистване
на отпадъчните води от канализационни системи на населени места, селищни и
курортни образувания се осъществява в сроковете, посочени в наредбата по чл.
135, ал. 1, т. 13 (това е Наредба № 2 от 08.06.2011 г.) и в съответствие с
плановете за управление на речните басейни и програмите от мерки. Както бе
посочено по-горе, дружеството съгласно чл. 1, ал. 1 от ПМС
№74/1998 г. може да извършва дейности по водовземане, пречистване, заустване и
мониторинг на води, както и всякакъв друг вид мониторинг за ликвидиране на
последствията от проучването, добива и преработката на уранова суровина в
обектите и засегнатите райони съгласно приложение № 1, като съгласно чл. 4 от
постановлението дейността на дружеството се осъществява със средства, одобрени
по реда на чл. 69 от Закона за публичните финанси. В случая в акта и в
наказателното постановление не е конкретизирано при първата проверка на
14.06.2018 г. каква е била извършваната дейност в обекта, от който са взети
пробите, с оглед на това да се установи, че от „производствената дейност”,
аргумент от § 1, т. 6 от ДР на Наредба № 2/08.06.2011
г., има превишение на нормите, определящи водите от дейността като „отпадъчни
води”. Съгласно посоченото в чл. 1 от ПМС № 74/1998 г. следва да се приеме, че дейността на „Е-РМ” ЕООД, гр. София, касае руднични
води. Легална дефиниция на понятието „руднични води” се съдържа в §1, ал. 1, т.
100 от ДР на ЗВ (нова – ДВ, бр. 98 от 2018 г., в сила от 27.11.2018 г.) – водите, които изтичат на повърхността от
действащи или ликвидирани миннодобивни обекти, включително обекти с
геотехнологичен добив, през минни или сондажни изработки. Отделно от това, след като в
наказателното постановление е отразено, че е констатиран излив и е употребен
изразът „води на самоизлив”, същите не са съпоставени по характеристики с
отпадъчните води, за да е безсъмнена придадената им квалификация. Поради
неустановения (недоказан)
характер на изливните води липсва предпоставка за издаване на разрешително за
заустване, което съгласно чл. 7 от Наредба № 2/08.06.2011 г. се
издава на лице, което има разрешително за водовземане (вкл.
според чл. 3, т. 8 от цитираната наредба – „Не се
счита за заустване на отпадъчни води естественото изтичане на води”).
Освен
това в наказателното постановление са посочени нови обстоятелства във връзка с
вмененото нарушение, които не са отразени в процесния АУАН – за първи път в
наказателното постановление са посочени резултатите от анализа на пробите от
щолна 6 и същите са обвързани с разпоредбите на Наредба № Н-4 от 14.09.2012 г.
за характеризиране на повърхностите води, посочена в цитирания в постановлението
Протокол от изпитване №
01-1095/17.08.2018 г. Извършеното „дописване”
на наказателното постановление, предвид липсата
на посочване на каквито и да е обстоятелства в тази насока в съставения
АУАН, е незаконосъобразно. Несъобразеното от административнонаказващия орган задължение за единство
във факти и обстоятелства, посочени в акта и в наказателното постановление, е
довело до пропусната фаза от административнонаказателното производството, в
която да бъде осъществено правото на защита.
По изложените съображения и на основание чл. 221, ал. 2, изр. 1, пр. 2 във
вр. с чл. 222, ал. 1 от АПК във
вр. с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН
съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение № 273/22.07.2019
г., постановено по АНД № 463/2019
г. по описа на Районен съд – Дупница, и
вместо него постановява:
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № ПО-02-39/03.04.2019 г., издадено от
директора на
Басейнова дирекция „Западнобеломорски район” към МОСВ, с което на „Е-РМ” ЕООД,
с ЕИК ******, на основание чл. 200, ал. 1, т. 2, пр.
1 от ЗВ е наложена имуществена санкция в размер на 2000,00 (две хиляди) лева за нарушение по чл. 46, ал. 1, т. 3, б. „б” от
ЗВ.
Решението
е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.