Решение по дело №45/2021 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 28
Дата: 8 февруари 2021 г. (в сила от 8 февруари 2021 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20217100700045
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

28

Гр. Добрич, 08.02.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Добричкият административен съд, в открито съдебно заседание на  осми февруари, две хиляди  двадесет и първа година, V състав:

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ТЕОДОРА МИЛЕВА

 

при секретаря Мария Михалева,  изслуша докладваното от председателя административно дело №45/ 2021 год.

Производството е по чл.45 от Изборния кодекс.

Образувано е по жалба на Б.М.Т. ***, подадена чрез адв. М.Б. – АК Благоеврад срещу Отказ  за вписване в избирателен списък по настоящ адрес *** от кмета на кметство Обзор /орган по чл.23, ал.1 от ИК/

В жалбата се излагат съображения, че на 28.01.2021 г. около 10,40 часа Т. ***, за да подаде заявление за вписване в избирателен списък по настоящ адрес ***. Заявлението е било във връзка с насрочения за 28.02.2021 г. референдум с въпрос „Подкрепяте ли предложението за обособяване на нова община с център гр. Обзор, състояща се от населени места гр. Обзор, с. Баня, с. Приселци, с. Раковски, село Емона, с. Паницово и село Козница“. Твърди се, че при опита да си подаде попълненото заявление Приложение №7 пред служител на ГРАО в кметството и е отказано с мотива, че има устна заповед на кмета на община Несебър, да не се приемат и обработват заявление за вписване в избирателен списък по настоящ адрес във връзка с референдума. Въпреки, че не е поискано да се приеме заявлението, оспорващата го остава, като входящ номер не е даден на заявлението. Релевират се доводи, че отказа нарушава правата на жалбоподателката, като я възпрепятства да упражни законните си права, поради което и същият е незаконосъобразен и се моли да се отмени, като се задължи органа по чл.23, ал.1 о ИК – кмета на кметство Обзор да извърши незабавно вписване на настоящия адрес на Т. в избирателния списък на избирателна секция №02 15 00 001 за провеждане на местен референдум на 28.02.2021 г.

Ответника по жалбата кмета на кметство Обзор, в представено писмено становище не оспорва, че не е прието така подаденото на 28.01.2021 заявление от Т., но твърди, че след указания на ГД „ГРАО“ при МРРБ за начина на работа на местния референдум заявления са започнали да се приемат от 29.01.2021 г. Отделно от това се представят доказателства, че със Заповед №150/29.01.2021 г. на Кмета на община Несебър, адресната регистрация на Б.М.Т. по настоящ адрес е заличена. И не на последно място се сочи, че ответник в производството следва да бъде кмета на община Несебър, а не кмета на кметство Обзор.

Административен съд – Добрич, след като обсъди твърденията и доводите на страните във връзка със събраните по делото доказателства, намира, че жалбата е допустима, а разгледана по същество е основателна.

Възражението на кмета на кметство Обзор, че е неправилно конституиран като ответник, е неоснователно. Съгласно чл.45, ал.1, изр.2 от ИК по делата, образувани по жалби срещу отказ за вписване в избирателен списък се призовават жалбоподателя и на органите по чл. 23, ал. 1 от ИК. Видно от разпоредбата на чл.36, ал.1 от ИК, заявлението на избирател да бъде вписан в избирателния списък по настоящ адрес се прави не по-късно от 14 дни преди изборния ден, писмено до кмета на общината, района, кметството или до кметския наместник, т.е. до кмета на населеното място, в което избирателят е регистриран с настоящ адрес. В случая компетентен да разреши вписване в избирателен списък по настоящ адрес *** за административните адреси на гражданите в гр.Обзор, а не кметът на общината в гр.Несебър.

Оспорва се мълчалив отказ за вписване в избирателен списък по настоящ адрес, за който оспорващият е узнал на 28.01.2021г. Жалбата е подадена в Административен съд –Бургас на 01.02.2021г., понеделник присъствен ден, в двудневния срок по чл.45, ал.1 от ИК и е срещу акт, подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност.

От представените към жалбата доказателства се установява, че по искане на местна гражданска инициатива, областният управител на област Бургас, Вълчо Чолаков, със Заповед № РД-09-4 от 08.01.2021 г. е определил датата 28 февруари 2021 г. за провеждане на общ местен референдум в населените места на територията на община Несебър - град Обзор, състояща се от гр.Обзор, с.Баня, с.Приселци, с.Раковсково, с.Емона, с.Паницово, с.Козница“ като е обявил и въпроса на референдума „Подкрепяте ли предложението за обособяване на нова община с център град Обзор, състояща се от гр.Обзор, с.Баня, с.Приселци, с.Раковсково, с.Емона, с.Паницово, с.Козница“.

Съгласно чл.8, ал.2 от Закона за прякото участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление (ЗПУГДВМС), за съставянето, промяната и обявяването на избирателните списъци се прилагат съответните изисквания на Изборния кодекс.

Съобразно задължението си по чл.41, ал.3 от ИК, със Заповед № 57/13.01.2021 г. кметът на община Несебър е обявил общодостъпните места за обявяване на избирателните списъци, в т.ч. и за секции 001, 002 и 003 на територията на гр.Обзор.

Съдът приема за доказани твърденията в жалбата, че на 28.01.2021 г., във връзка с обявеното провеждане на местния референдум, жалбоподателят е подал заявление пред длъжностно лице в кметството на гр.Обзор с искане да бъде вписан в избирателния списък по настоящия си адрес, но заявлението не било заведено с входящ номер, т.е. не било прието. 

Отказът жалбоподателят да бъде вписан в избирателния списък се установява от писменото изявление на кмета на кметство Обзор с изх. № Ж-ОА1-651/05.02.2021 г., представено по делото в отговор на жалбата. В писмения отговор ответникът обяснява, че на 28.01.2021г. не са били приемани исканията на избиратели, заявили вписване в избирателния списък на населеното място гр.Обзор по настоящия си адрес.

Искането на жалбоподателя черпи правното си основание от разпоредбата на чл.36, ал.1 от ИК, приложима по силата на чл.8, ал.2 от ЗПУГДВМС и съгласно която избирател, чийто постоянен и настоящ адрес са в различни населени места, може да поиска да бъде вписан в избирателния списък по настоящ адрес не по-късно от 14 дни преди изборния ден. Искането се прави писмено до кмета на общината, района, кметството или до кметския наместник и съдържа единния граждански номер на избирателя, вида и номера на документа му за самоличност и подпис или чрез електронно заявление през интернет страницата на съответната община по настоящия адрес на лицето.

Причините, поради които кметът на кметство Обзор е наредил да не се приемат заявления на избиратели за вписването им в избирателния списък, в случая са правно ирелевантни. Всяка административна заповед или устно разпореждане от един административен орган към друг, следва да се основават на закона.

По делото не се представят данни, въз основа на кое свое нормативно правомощие кметът на община Несебър, респ. ГД ГРАО при МРРБ, са разпоредили на кмета на кметство Обзор до определена дата в кметството да не се приемат заявления на избиратели по реда на чл.36, ал.1 от ИК.

В Избирателния кодекс не е определен начален момент, от който да започва приема на заявленията по чл.36, ал.1 за вписване в избирателния списък по настоящ адрес. Затова постановеният на 28.01.2021г. мълчалив  отказ за приемане на заявлението на жалбоподателя по реда на чл.36, ал.1 от ИК и вписването му в избирателния списък по настоящ адрес, е незаконосъобразен, постановен в нарушение на материалния закон и на процесуалните правила.

Ответникът представя по делото Заповед № 150/29.01.2021г. на кмета на Община Несебър, от която е видно, че е издадена ден, след като на жалбоподателката е отказано вписване в избирателен списък по настоящ адрес *** и с която е извършено заличаване на адресната й регистрация по настоящ адрес. Освен неговата адресна регистрация кметът на общината със същата заповед е заличил и адресната регистрация в гр.Обзор на съпруга на жалбоподателката, А.А.Т.и на сина му, А.А.Т., както и на още едно тричленно семейство, регистрирано на същия адрес.

Няма данни заповедта да е съобщена на заинтересованите лица или да е обжалвана. Съгласно чл. 92, ал.14 от Закона за гражданската регистрация, обжалването на актовете за заличаване на адресна регистрация не спира изпълнението им.

 От извършените служебно справки в Национална база данни „Население“ от 04.02.2021 г., както и от извършената непосредствено преди часа на съдебното заседание справка от 08.02.2021 г., се установява, че адресната регистрация на жалбоподателката по настоящ адрес ***, не е заличена. От справките е видно, че на този адрес същата е регистрирана от  17.04.2019 г., т.е. 6 месеца преди обявения избор, в случая  местен референдум.

От значение за административното производство по чл.45, ал.1 от ИК са данните, вписани в регистъра на населението. От данните, вписани в регистъра на населението, е видно, че заповедта за заличаване на адресна регистрация не е изпълнена. Но дори и да беше изпълнена, от данните, вписани в регистъра, се установява, че към 28 януари 2021 г., датата на подаване на искането за вписване в избирателния списък на гр.Обзор по настоящия адрес, жалбоподателката е отговаряля на законовите изисквания по чл.36 от ИК за упражняване на това свое избирателно право. Освен това няма законово ограничения, което да квалифицира искането по чл.36, ал.1 от ИК като преждевременно подадено.

След публикуването на избирателните списъците по реда на чл.42, ал.2 от ИК, избирателите имат право да заявят дали искат да гласуват в населеното място по настоящия си адрес.

Отказът да се приеме искане, подадено по реда на чл.36, ал.1 от ИК е постановен в нарушение на принципа на служебното начало по чл.9, ал.1 от АПК, съгласно който, при условията, посочени в закона, административният орган е длъжен да започне, да проведе и да приключи административното производство, освен ако издаването на акта е предоставено на свободната му преценка.

Изпълнявайки правомощията си по чл.35, т.3 от ЗПУГДВМС във вр. с чл.36, ал.1 и ал.3 от ИК, кметът на кметство Обзор, в качеството си на орган по чл.23, ал.1 от ИК, действа при условията на обвързана компетентност. Това означава, че няма право да отказва да приема заявления на избиратели, подадени по реда на чл.36, ал.1 от ИК. След като установи, че адресната регистрация по настоящ адрес на избирателите отговаря на условията по чл.36, ал.2 от ИК, т.е. да е извършена най-малко 6 месеца преди съответния избор, той е длъжен да впише заявителите във водения в кметството дневник и служебно да изпрати информацията за подадените искания на ГД ГРАО, каквото задължение му вменява чл.36, ал.3 от ИК.

По изложените съображения съдът приема жалбата за основателна, а отказът, постановен спрямо жалбоподателката, да бъде вписана в избирателния списък по настоящ адрес за незаконосъобразен. Отказът следва да се отмени на основанието по чл.146, т.4 от АПК, а административният орган да бъде задължен да приеме подаденото на 28.01.2021 г. искане по чл.36, ал.1 от ИК и след като установи, че същото отговаря на изискванията по чл.36, ал.2 от ИК, да извърши действията по чл.36, ал.3 от ИК.

С оглед горното и на основание чл.45, ал.1 от ИК, Административен съд – Добрич,  V състав

                                          Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ по жалба на Б.М.Т. ЕГН ********** с постоянен адрес в гр.Балчик и настоящ адрес *** ОТКАЗ на кмета на кметство Обзор да приеме подадено на 28.01.2021г. заявление по реда на чл.36, ал.1 от Изборния кодекс и да бъде вписан в избирателния списък на населено място гр.Обзор по настоящ адрес.

ВРЪЩА преписката на кмета на кметство Обзор като го ЗАДЪЛЖАВА да приеме подадено по реда на чл.36, ал.1 от Изборния кодекс на 28.01.2021г. заявление от Б.М.Т. ЕГН **********  с настоящ адрес *** и да го впише в избирателния списък на населено място гр.Обзор по настоящ адрес.

Решението е окончателно, на осн. чл.45, ал.1, изр. последно от ИК.

 

                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: