Решение по дело №1975/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2118
Дата: 23 ноември 2020 г. (в сила от 23 ноември 2020 г.)
Съдия: Татяна Иванова Петрова
Дело: 20207180701975
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 август 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

           РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

 

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

 

№ 2118

 

гр. Пловдив,  23 ноември 2020 год.

 

 

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ІІ отделение, ХVII състав, в публично заседание на двадесети първи октомври през две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ТАТЯНА ПЕТРОВА

 

при секретаря Б.К., като разгледа докладваното от председателя ТАТЯНА ПЕТРОВА административно дело № 1975 по описа за 2020 год. на Пловдивския административен съд, за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните :

1. Производството е по реда на Дял трети, Глава десета, Раздел първи от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 40 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ).

2. Образувано е по жалба, предявена от С.Н.Т., с ЕГН **********,***, чрез пълномощника си адвокат В.С., против Решение по Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) № 015/23.07.2020 г. на Секретаря на Община Стамболийски.

В жалбата се навеждат доводи за нищожност, алтернативно за незаконосъобразност на обжалвания административен акт и се иска неговата отмяна, както и преписката да бъде върната на Кмета на Община Стамболийски с указания по прилагането на закона. Претендират се направените по делото разноски.

3. Ответникът по жалбата – Секретарят на Община Стамболийски, чрез процесуалния си представител, е на становище, че жалбата е процесуално недопустима поради липса на правен интерес от оспорване за жалбоподателя, тъй като търсената от него информация му е предоставена с процесното решение. В тази връзка се иска оставяне на жалбата без разглеждане и прекратяване на съдебното производството.

В случай, че жалбата бъде приета за разглеждане, ответният административен орган счита същата за неоснователна. Поддържа се, че оспореният административен акт е законосъобразен и съдържа фактическите и правни основания за неговото постановяване. Подробни съображения в тази насока се излагат в писмено становище приложено по делото. Претендират се направените по делото разноски.

ІІ. За допустимостта:

4. Жалбата е подадена в рамките на предвидения за това срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. За фактите:

5. Административното производство е започнало по отправено от С.Т. Заявление за предоставяне на достъп до обществена информация вх. № 3445/10.07.2020 г. по описа на Община Стамболийски, до Кмета на общината. С това заявление Т. е поискала да му бъде предоставена следната обществена информация:

„… копие на Договор за отдаване под наем на общинска собственост по време на местните избори 2019 г., билбордове намиращи се:

1. На северната и западната стена (в подземната част ) на подлеза на жп гара Стамболийски;

2. На източната стена (в подземната част) на подлеза на жп гара Стамболийски;

3. Източен тротоар на ул. Тракия;

4. Югозападната стена на УПИ УI-747, кв. 42 по плана на село Куртово Конаре Община Стамболийски;

5. Югоизточно от о.т. 93 в северозападния ъгъл на кв. 42, по плана на село Триводици;

6. Документация за проведения публичен търг за отдаване на цитираните билбордове общинска собственост под наем."

Поискано е информацията да бъде предоставена на хартиен носител.

6. При тази фактическа обстановка е издадено и оспореното пред настоящата инстанция Решение по ЗДОИ № 015/23.07.2020 г. от Секретаря на Община Стамболийски. В последното е цитираното съдържанието на процесното заявление (вх. № 3445/10.07.2020 г.), и е посочено че:

„… Заявлението е подадено в съответствие с разпоредбите на чл. 25, ал. 1 от ЗДОИ и съдържа определените от закона реквизити. Предвид фактическата и правна страна, и с оглед на гореизложеното, на основание чл. 8 от Закона за Администрацията, чл. З, ал. 1, чл. 28, ал. 2 и чл. 34, ал. 1 от Закона за достъп до обществена информация…“, Секретарят на Община Стамболийски е разрешил достъп до исканата от Т. обществена информация, чрез изпращане на Отговор за предоставяне на информация по ЗДОИ.

Посочено е също така, че исканата обществена информация се предоставя на хартиен носител.

7. Съдържанието на цитирания в спорното решение Отговор за предоставяне на информация по ЗДОИ“, се свежда до следното:

„…Във връзка с Вашето Заявление за достъп до обществена информация, както и във връзка с участието Ви в Местни избори 2019 г., знаете, че цялата информация е общодостъпна и публична. Всеки един документ се съдържа в интернет страницата на Общинската избирателна комисия“.

ІV. За правото:

8. Оспореното решение е издадено от Секретаря на Община Стамболийски, на когото по силата на Заповед № 242/22.06.2017 г. на Кмета на Община Стамболийски е наредено да взема решения за предоставяне или отказ за предоставяне на искана обществена информация по заявления за достъп до обществена информация, отговарящи на чл. 24 и чл. 25 от ЗДОИ. Издавеното на посочената заповед намира своето правно основание в разпоредбата на чл. 28, ал. 2 от закона, която допуска упълномощаване от страна на органа на изрично определени от него лица, които да поемат функциите по вземане решения по реда на ЗДОИ.

При това положение следва да се приеме, че оспореният административен акт, е постановен от материално компетентен орган, в изискуемата от закона форма.

9. Според Решение № 7/1996 г. по к. д. № 1 от 1996 г. на Конституционния съд, правото на всеки гражданин по чл. 41, ал. 1 от Конституцията да търси и получава информация "е гарантирано със задълженията на държавните органи да я предоставят". Конституционният съд изрично е подчертал, че от съдържанието на правото по чл. 41, ал. 1 на всеки гражданин да търси и получава информация, произтича и задължение за осигуряване на достъп до информация, като съдържанието на това задължение подлежи на определяне по законодателен път. Обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация, са уредени в Закона за достъп до обществена информация. Обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти - чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ. Съгласно чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ, този закон се прилага за достъп до обществената информация, която се създава или се съхранява от държавните органи, техните териториални звена и органи на местното самоуправление в Република България, като заявител на достъп до обществена информация може да бъде всеки гражданин на Република България, чужденец или лице без гражданство - чл. 4, ал. 1 и ал. 2 от закона. Според чл. 7 от ЗДОИ не се допускат ограничения на правото на достъп до обществена информация, освен когато тя е класифицирана такава, представляваща държавна или друга защитена тайна, в случаите, предвидени със закон. Обществената информация, съобразно чл. 9 от ЗДОИ, се подразделя на два основани вида: официална обществена информация, т.е. такава, която се съдържа в актовете на държавните органи и органите на местното самоуправление при осъществяване на техните правомощия (чл. 10 ЗДОИ) и служебна обществена информация - която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации (чл. 11 ЗДОИ). Достъпът до официалната обществена информация е регламентиран в чл. 12 ЗДОИ, като в неговите ал. 1 и ал. 2 са уредени два особени случая, при които, макар исканата информация да съставлява по естеството си официална обществена такава, то предоставянето на достъп до нея се осъществява чрез обнародването й, а не по реда на ЗДОИ (арг. чл. 12, ал. 3 от ЗДОИ).

10. Безспорно търсената информация е обществена по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, тъй като е свързана с обществения живот в Република България и ще даде възможност на молителя да си състави собствено мнение относно дейността на задължения субект, какъвто е Кмета на Община Стамболийски.

Формулировката на направеното с процесното заявление искане за достъп до обществена информация и определението по чл. 11 от ЗДОИ налагат извода, че жалбоподателят претендира достъп до информация със служебен характер.

11. В случая оспореното решение обаче, е постановено при съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправните разпоредби.

Основание за този извод е обстоятелството, че ответният административен орган въпреки, че е разрешил достъп до исканата от Т. обществена информация, на практика същата не му е предоставена. С така постановеното решение не е отговорено на заявеното от молителя искане, макар и формално да не е постановен изричен отказ. Изготвеният в тази връзка Отговор за предоставяне на информация по ЗДОИ“ с оглед неговото съдържание (цитирано в т. 7 от настоящото решение) не представлява изпълнение на разглежданото решение, а част от неговото съдържание, доколкото препраща към интернет страницата на Общинската избирателна комисия (тъй като според органа търсената информация е общодостъпна и публична и всеки един документ се съдържа на тази страница).

Очевидно при това положение е вътрешното противоречие на волята на административния орган, предоставяйки веднъж исканата информация на хартиен носител, така както е поискана - форма за предоставяне на достъп до обществена информация по чл. 26, ал. 1, т. 3 от ЗДОИ, и в същото време, препращайки към интернет страницата на Общинската избирателна комисия, което пък следва да се квалифицира като форма за предоставяне на достъп по т. 4 на чл. 26, ал. 1 на закона, каквато всъщност изобщо не е поискана. Нещо повече, в случая дори не е посочен конкретен интернет адрес и не са определени техническите параметри за запис на информацията, каквито са изискванията на  чл. 26, ал. 1, т. 4 и ал. 3 на закона.

В тази връзка е необходимо да се подчертае, че ответният орган следва да се произнесе в рамките определени в заявлението, с което е сезиран, като съгласно чл. 27, ал. 1 от ЗДОИ е длъжен да се съобрази с предпочитаната форма за предоставяне на достъп до обществена информация, освен в случаите, когато: 1. за нея няма техническа възможност; 2. е свързана с необосновано увеличаване на разходите по предоставянето; 3. води до възможност за неправомерна обработка на тази информация или до нарушаване на авторски права.

Следователно, само ако е налице, някоя от визираните в чл. 27, ал. 1 ЗДОИ хипотези, достъпът до информацията е допустимо да се предостави във форма, която се определя от органа (чл. 27, ал. 2 от ЗДОИ), като това решение разбира следва да бъде подробно мотивирано.

Крайният резултат от така констатираните нарушения на закона в случая е, че искането на Т. за предоставяне на достъп до търсената от него обществена информация е останало неудовлетворено и именно това обстоятелство обосновава наличието на правния му интерес от оспорване на Решение по ЗДОИ № 015/23.07.2020 г. на Секретаря на Община Стамболийски.

12. Изложеното до тук има за последица незаконосъобразност на оспорения административен акт. Той ще следва да бъде отменен. На основание чл. 173, ал. 2 от АПК делото следва да бъде изпратено като преписка на Секретаря на Община Стамболийски за ново произнасяне по Заявление за предоставяне на достъп до обществена информация вх. № 3445/10.07.2020 г. по описа на Община Стамболийски, подадено от С.Н.Т., с ЕГН **********, при спазване на сроковете за произнасяне по ЗДОИ и при съблюдаване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивната част на настоящото решение. Това налага извод за основателност на жалбата.

ІV. За разноските:

13. При посочения изход на спора, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК на жалбоподателката се следва присъждане на сторените разноски в производството. Те се констатираха в размер на 310 лв., представляващи заплатената държавна такса и възнаграждение за един адвокат.

 

Предвид горното и на основание чл. 173, ал. 2 от АПК и чл. 41, ал. 1 от ЗДОИ, Пловдивският административен съд, ІІ отделение, ХVII състав

 

                                                     

Р Е Ш И :

 

 

ОТМЕНЯ Решение по Закона за достъп до обществена информация № 015/23.07.2020 г. на Секретаря на Община Стамболийски.

ИЗПРАЩА преписката на Секретаря на Община Стамболийски за ново произнасяне по Заявление за предоставяне на достъп до обществена информация вх. № 3445/10.07.2020 г. по описа на Община Стамболийски, подадено от С.Н.Т., с ЕГН **********, при спазване на сроковете за произнасяне по ЗДОИ и при съблюдаване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивната част на настоящото решение.

ОСЪЖДА Община Стамболийски да заплати на С.Н.Т., с ЕГН **********,***, сумата от 310 лв., представляваща заплатената държавна такса и възнаграждение за един адвокат.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и/или протестиране.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: