Решение по дело №391/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 370
Дата: 15 октомври 2021 г.
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20217240700391
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 август 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                   

  370                                        15.10.2021год.                      град Стара Загора

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

     Старозагорският административен съд, в публично заседание                          на шестнадесети септември през две хиляди и двадесет и първа год. в състав:

                                                                       Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА

                                                                  Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА                                                                                     

                                                                                         МИХАИЛ РУСЕВ

 

при секретаря Зорница Делчева с участието на прокурора Румен Арабаджиков като разгледа докладваното от съдия Дарина Драгнева КАН дело №391 по описа за 2021 год., за да се произнесе съобрази следното:

Производството е с правно основание чл.208 и сл. от АПК във връзка с чл.63 ал.1 предл.2 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Н.Г.Н. против Решение №260332/14.07.2021г, постановено по АНД №464/21г. по описа  РС Стара Загора, с което е изменено Наказателно постановление №7098/22.12.20г издадено от директор дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ в Агенция „Пътна инфраструктура“ София, в частта с наложена глоба като е намалена до размера от 1000лв.

НП е издадено за това, че на 27.11.2020г в 11.32ч на път І-5км 243+800 на разклона за село Памукчии в посока Стара Загора –Хасково, касатора е управлява и осъществявал движение на съчленено ППС с пет оси –МПС с две оси марка „…..“  модел „….. “ с рег .№…… и полуремарке с три оси с рег № …….., с измерено натоварване на задвижващата втора единична осн на ППС 11.730т при максимално допустимо натоварване от 11.5т, съгласно чл.7 ал.1 т.4 буква А от Наредба №11/03.07.2001г на БРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС / Наредбата/, и с измерено разстояние между осите 1.32м, сумата от натоварването на ос на тройната ос на полуремаркето е 29.785тона при максимално допустимо натоварване от 24 тона, съгласно чл.7 ал.1 т.3 буква Б от Наредбата. Съгласно чл.3 т.2 от Наредбата ,при надвишаването на нормите на чл.7 ППС е тежко. Измерването е извършено с техническо средство електронна везна с посочен модел и номер, и ролетка 1302/18/5метра/ ППС превозва трошен камък. С осъществяването на движение на извънгабаритно ППС по смисъла на §1 т.1 от ДР на Наредбата, респективно тежко по чл.3 т.2 от същата Наредба без разрешение / разрешително или квитанция за платени пътни такси/ издадено по реда на Раздел ІV от Наредба №11 от 03.07.2001г на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС от администрацията, управляваща пътя / АПИ/ за дейност от специалното ползване на пътищата, водачът е нарушил чл.26 ал.2 т.1 буква „А“ от Закона за пътищата вр. с чл.37 ал.1 т.1 от Наредба 011 от 03.07.2001г на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС.

За да измени размера на наложеното административно наказание въззивния съд е приел въз основа на представите доказателства за измерване и за осъществено управление на описаното ППС, че нарушението на посочените разпоредби от Закона за пътищата е извършено, а с това е осъществен и състава на приложената административно наказателна отговорност. Предвид липсата на превес на отгечаващите вината обстоятелства и липсата на мотиви в НП защо се приема, че превишението на допустимите натоварвания обуславя размер от 2 500лв, въззивния съд е заключил, че целите на наказанието ще бъдат изпълнени и с налагане на глоба в размер на 1000лв.

С касационната жалба се твърди неправилно приложение на материалния закон с доводи, че водачът на ППС не е административно наказателно отговорен по чл. 53 ал.1 т.2 вр. с чл.26 ал.2 т. 1 буква А от Закона за пътищата, както и по аргументи за лицата, които според Наредбата имат право да искат издаване на разрешение за специално ползване на пътищата, съответно да заплатят таксата, срещу което да получат и квитанция по чл.14 ал.3 вр. с чл.8 ал.5 от Наредбата. Твърди, че установените факти сочат на административно наказателна отговорност по чл. 177 ал.3 от Закона за движение по пътищата, в подкрепа на който правен довод са изложени правни аргументи за съдържанието на приложените от АНО материални и административно наказателни разпоредби. Иска от съда отмяна на въззивното съдебно решение и вместо него да се постанови друго за отмяна на наказателното постановление с присъждане на разноските по делото за двете съдебни инстанции.

Ответника Агенция Пътна инфраструктура иска от съда да бъде оставено в сила въззивното съдебно решение с доводи, че е правилно и законосъобразно постановено като се претендира възнаграждение за юрисконсулт.

Представителя на Окръжна прокуратура Стара Загора дава заключение за неоснователност на касационната жалба и предлага на съда да потвърди въззивното съдебно решение.

      Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законово установения срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е неблагоприятен, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество е основателна.

На първо място се установяват факти, които изискват прилагане на чл.14 ал.3 предложение второ от Наредба №11//2011г за движение на извънгабаритни и тежки ППС на МРРБ, тъй като посочените данни от извършените измервания не превишават с повече от 30% установените максималния натоварвания по чл.7 ал.1 т.4 буква А и чл.7 ал.1 т.3 буква Б от Наредбата – 29.785тона е по-малко от превишение с 30% на тежина от 24 тона, а натоварване от 11.730 тона също е по-малко от тонажа, който би се получил ако към максималното допустимо натоварване от 11.5 тона се добавят 30% от него. АНО не е посочил дали са надвишени стойностите по чл.6 от Наредбата, които изключват съобразяване на натоварванията на ос, установени в чл.7 по аргумент от изискването на правната норма същите да се прилагат спрямо ППС, които не се определят като тежки на основание чл.6 от Наредбата. Оттук и алтернативите на чл.14 ал.3 от Наредбата касаят в първия случай ППС, които са тежки по смисъла на чл.6, но не повече от 45 тона, което е равно точно на 30% от най-голямата допустима максимална маса от 42тона по посочената разпоредба на чл.6, а във втория се касае за ППС, които са в рамките на чл.6, но натоварванията на осите им по смисъла на чл.7 ги определят като тежки и оттук те не следва да превишават с повече от 30 процента максималните допустими стойности, за да се ползват от разрешението, което екс леге им дава нормата на чл.8 ал.5 от същата Наредба, и най-сетне третото предложение е за тези ППС, които са само извънгабаритни. АНО се позовава на измерванията, извършени за установяване на фактите, които имат значение за определяне на ППС като тежко с оглед надвишаване на допустимите максимални натоварвания на осите, установени в чл.7 от Наредбата, поради което проверка се дължи за наличие на основанието по чл.8 ал.5 вр. с чл.14 ал.3 предложение второ от Наредбата и тук е мястото да се каже, че подзаконовия нормативен акт разрешава движение на ППС с размерите, маса или натоварване на ос до праговете по чл.14 ал.3 от Наредбата само въз основа на заплащане на таксата, което се доказва с квитанция. Разрешително от собственика или администрацията, управляваща пътя не е необходимо, а оттук и движението на такова ППС не представлява специално ползване на пътя по чл.26 ал.2 т.1 буква А от Закона за пътищата и приложения административно наказателен състав не урежда случая. Касае се действително за вменени факти, които чл.177 ал.3 от ЗДвП урежда с предвиждане на административно наказателна отговорност за водача. Ето защо и на касатора се дължи възнаграждение за един адвокат в размер на 480лв за въззивното производство и в размер на 270лв по КАНД №391/21г по описа на АС Стара Загора.

 По изложените съображения и на основание чл.222 от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р     Е     Ш     И :

 

      ОТМЕНЯ решение №260332/14.07.2021г. постановено по АНД №464/21год. по описа на Районен съд  Стара Загора и вместо него ПОСТАНОВЯВА: ОТМЕНЯ НП № 7098/22.12.2020г на директор дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ при Агенция „Пътна инфраструктура“.

      ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“ да заплати на Н.Г.Н. ЕГН ********* сумата от 750лв/седемстотин и петдесет/, представляваща възнаграждение за един адвокат.  

 

 Решението не подлежи на обжалване и протестиране.

 

 

 

                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                      ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

  

                                                           2.