Решение по дело №571/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 734
Дата: 1 март 2022 г.
Съдия: Танка Петрова Цонева
Дело: 20221110200571
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 януари 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 734
гр. София, 01.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 135 СЪСТАВ, в публично заседание на
четиринадесети февруари през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:ТАНКА П. ЦОНЕВА
при участието на секретаря ЗОРНИЦА В. АПОСТОЛОВИЧ
като разгледа докладваното от ТАНКА П. ЦОНЕВА Административно
наказателно дело № 20221110200571 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на «*********, със седалище и адрес на
управление гр. ******** представлявано от Изпълнителния директор Асен
Христов против Наказателно постановление № Р-10-940/22.12.2021 г.,
издадено от заместник -председател на КФН, ръководещ управление „Надзор
на инвестиционната дейност”, с което на основание чл.221, ал.8, т.2,
предл.второ от Закона за публично предлагане на ценни книжа (ЗППЦК) за
нарушение на чл.100 б, ал.8, изр.първо, предл.първо, хипотеза втора от
ЗЗПЦК, на дружеството жалбоподател е наложено административно
наказание «имуществена санкция» в размер на 6000 (шест хиляди) лева.
В жалбата се излагат съображения за допуснати съществени нарушения
на процесуалните правила в хода на административно-наказателната
процедура, а именно по чл.42, т.4 и т.5 от ЗАНН и по чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от
ЗАНН. Твърди се, че направилно АНО е преценил, че за дружеството
възниквали две отделни задължения –да представят на Комисията – от една
страна и на регулирания пазар – от друга, тримесечен отчет за спазване на
условията по облигационния заем, поради което и дружеството било
1
санкционирано за две отделни нарушения с издаване на две наказателни
постановления. Сочи се, че административнонаказващият орган не е
конкретизирал датата и начина на извършване на проверката, при която е
установено процесното нарушение.
Предвид изложените аргументи се отправя молба към съда да се
произнесе с решение, с което да отмени атакуваното наказателно
постановление.
В условията на алтернативност се прави искане за приложение на
разпоредбата на чл.28 от ЗАНН и определяне на нарушението, като
маловажно такова.
В съдебното заседание, проведено по делото дружеството-
жалбоподател, редовно призовано, не изпраща представител.
Административнонаказващият орган се представлява от
юрк.Наблантов, който оспорва жалбата, моли съда да я остави без уважение,
и да потвърди НП, като правилно и законосъобразно. Претендира присъждане
на юрисконсултско възнаграждение в размер на 150 лева.
Съдът, след като служебно провери обжалваното наказателно
постановление, доводите на страните и събраните по делото
доказателства приема за установено от фактическа страна следното:
******** е вписано като емитент на облигации под № РГ-05-1549 в
регистъра на публичните дружества и другите емитенти на ценни книжа по
чл. 30, ал. 1, т. 3 от Закона за Комисията за финансов надзор (ЗКФН) и като
такова е адресат на разпоредбита на ЗППКЦ.
С Решение № 782- Е от 23.12.2011 г. на КФН бил потвърден проспект за
допускане до търговия на регулиран пазар на емисия облигации в размер на
до 30 000 000 лева, разпределени в 30 000 бр. обикновени, поименни,
безналични, лихвоносни, свободнопрехвърляеми, неконвертируеми,
обезпечени облигации с фиксирана лихва, с номинална стойност 1000 лева
всяка, ISIN код BG2100010110, издадени от «Старком Холдинг» АД. С
посоченото решение емисията облигации била вписана във водения от
Комисията за финансов надзор регистър по чл. 30, ал.1, т. 3 от ЗКФН, с цел
търговия на регулиран пазар.
На стр.30 от резюмето на потвърдения с цитираното решение проспект
2
на «Старком Холдинг» било посочено, че емитентът е поел задължение да
спазва финансови показатели на консолидирана база, поради което
дружеството е следвало да представи на регулирания пазар, където се
търгуват облигациите, отчета по чл.100б, ал.8, изр.първо, предл.първо,
хипотеза втора от ЗППКЦ за първо тримесечие на 2021 г. в
законоустановения 60 –дневен срок ог края на тримесечието, а именно до
31.05.2021 г.
С писмо вх. № РГ -02-01-98/17.06.2021 г. в КФН постъпила информация
от „Българска фондова борса“ АД за представените към 15.06.2021 г. отчети
по чл.100б и чл.100е от ЗППКЦ и доклади от довереници на
облигационерите, съгласно чл.100ж от ЗППКЦ за емитентни, спазващи
финансови показатели на консолирина база за първо тримесечие на 2021 г.
След преглед на тази информация било констатирано, че «Старком Холдинг»
АД, ЕИК ********* не е представило на регулирания пазар на ценни книжа,
на който се търгуват облигациите на емитента отчет за изпълнение на
задълженията си по облигационна емисия ISIN код BG2100010110, на
консолидирана база за първо тримесечие на 2021 г., в законоустановения срок
до 31.05.2021 г.
От представената в КФН информация с писмо рег. № РГ-02-01-
98/16.07.2021 г. на „БФБ“ АД се установило, че емитентът е представил
отчета на регулирания пазар със закъснение – на 25.06.2021 г.
За констатираното нарушение св.К. на длъжност „главен експерт“ в
отдел „Надзор на публични дружества, емитенти на ценни книжа и дружества
със специална инвестиционна цел“ към КФН съставила на 23.07.2021 г. срещу
«Старком Холдинг» АД, Акт за установяване на административно нарушение
№ Р-06-701, за извършено на 01.06.2021 г. в гр. София нарушение по чл.100б,
ал.8, изр.първо, предл.първо, хипотеза втора от ЗЗПЦК. Актът бил съставен в
присъствие на пълномощник на дружеството, който след като се запознал със
съдържанието му го подписал без възражения.
В срока по чл. 44, ал.1 от ЗАНН в КФН също не е било депозирано
писмено възражение срещу така съставения акт.
Въз основа на АУАН било издадено обжалваното в настоящото съдебно
производство наказателно постановление № Р-10-940/22.12.2021 г., с което
при идентичност на описанието на нарушението и правната му квалификация,
3
на основание чл. 221, ал. 8, т.2, предл.второ от Закона за публично
предлагане на ценни книжа на «Старком Холдинг» АД е наложена
имуществена санкция в размер на 6000 лева за извършеното нарушение.
В издаденото НП нарушението е квалифицирано като "повторно" по
смисъла на § 1, т. 24 от ДР на ЗППЦК, тъй като е извършено в едногодишен
срок от влизането в сила на НП № Р-10-419/19.08.2020 г. (влязло в сила на
20.04.2021 г.), с което на дружеството е наложено административно наказание
за същото по вид нарушение.
Наказателното постановление било връчено на представител на
жалбоподателя на 23.12.2021 г.
Изложената фактическа обстановка съдът приема за безспорно
установена от писмените доказателства, приобщени по реда на чл. 283 от
НПК вр.чл.84 от ЗАНН; както и от гласните доказателствени средства.
Съдът кредитира с доверие показанията на свидетеля- актосъставител
Данаилова, възприемайки ги като обективни, безпротиворечиви и
кореспондиращи с писмените доказателства по делото. Свидетелят посочи
обстоятелствата, при които е извършила проверката, нарушението, което е
установила в хода на същата и за което е съставила АУАН срещу
дружеството жалбоподател.
Така установената фактическа обстановка не се оспорва от
жалбоподателя. Налице е спор по приложимото право, а не по фактите.
Въз основа на така възприетата фактическа обстановка, съдът
прави следните правни изводи:
Съдът намира, че жалбата е допустима, тъй като е подадена в срока по
чл. 59, ал.2 от ЗАНН, изхожда от процесуално легитимирано лице и е
насочена срещу административно-наказателен акт, който подлежи на въззивен
съдебен контрол.
При разглеждане на дела по оспорени наказателни постановления
районният съд е инстанция по същество, с оглед на което дължи цялостна
проверка относно правилното приложение на материалния и процесуалния
закон, независимо от основанията, посочени от жалбоподателя.
В изпълнение на това свое правомощие съдът констатира, че
съставеният АУАН и оспорваното наказателно постановление са издадени от
4
компетентни органи (съгласно чл.222, ал.1 от ЗППЦК; Заповед № З-
181/12.07.2021г., т.1.1.3 на Зам.председател КФН). Спазена е предвидената от
закона писмена форма и задължителни реквизити по смисъла на чл.42 и чл.57,
ал.1 от ЗАНН. Спазени са и сроковете, визирани в разпоредбата на чл. 34, ал.
1 и ал. 3 ЗАНН. Налице е редовна процедура по връчването на АУАН и НП на
пълномощник на дружеството-жалбоподател.
Съдът не споделя тезата на жалбоподателя за допуснати нарушения на
процесуалните правила при съставяне на АУАН и издаване на НП.
Констатираното административно нарушение е описано точно и ясно, като са
посочени всички елементи от състава на нарушението, както и
съответстващата му правна квалификация, така че нарушителят да е в
състояние да възприеме фактическите и правни рамки на нарушението и
адекватно да организира защитата си, което е и сторил. Налице е и
съответствие между обстоятелствената част на акта за установяване на
административно нарушение с обстоятелствената част на наказателното
постановление. Датата и мястото на извършване на нарушението са посочени
точно и в двата акта, като датата и начина на извършване на проверката не са
сред задължителните реквизити както на АУАН, така и на НП и
непосочването им от страна на АНО не представлява нарушение на
процесуалните правила.
Предвид изложеното, съдът приема че в хода на административно –
наказателното производство не са допуснати процесуални нарушения, които
да са съществени и да представляват самостоятелно основание за отмяна на
обжалвания санкционен акт.
По същество на нарушението съдът намира следното:
Съгласно чл. 100 б, ал. 8 от ЗППЦК, в случаите, когато емитентът не е
сключил договор с довереник на облигационерите, той е длъжен да представи
на регулирания пазар, където се търгуват облигациите, и КФН тримесечен
отчет за спазване на условията по облигационния заем в срок до 30 дни от
края на всяко тримесечие, съответно в срок до 60 дни от края на всяко
тримесечие - за емитент, изготвящ консолидирани отчети, който се е
задължил да спазва финансови показатели на консолидирана база. Отчетът
съдържа информация относно:
1. спазване на задълженията на емитента към облигационерите съгласно
5
условията на емисията, включително за спазването на определените
финансови показатели;
2. изразходване на средствата от облигационния заем;
3. други обстоятелства, определени с наредба.
На първо място, съдът намира за неоснователно оплакването, съдържащо
се в жалбата, че неправилно дружеството е санкционирано с две отделни
наказателни постановления за неизпълнение на задължение по чл.100б, ал.8,
изречение първо от ЗППКЦ. В тази връзка следва да се вземе предвид, че в
посочената разпоредба са установени две отделни задължения – емитентът е
задължен да представи на регулирания пазар, където се търгуват облигациите
тримесечен отчет за спазване на условията по облигационния заем в
определен срок, който е различен в зависимост от това дали емитентът е поел
ангажимент да спазва финансови показатели на индивидуална или на
консолидирана база. Съответно – задължението да бъде представен такъв
отчет в Комисията за финансов надзор е отделно от задължението за
представяне на отчета на регулирания пазар. Представянето на отчета е към
различни адресати, като представянето на всеки от тези адресати има и
определена цел – отчетът се представя в Комисията за финансов надзор за
надзорни цели, а във втория случай – представя се на регулирания пазар с
оглед на гарантиране на правото на информация на инвеститорите във
финансови инструменти. Ето защо, санкционирането на дружеството –
жалбоподател с НП № Р-10-939/22.12.2021 г. и с обжалваното НП № Р-10-
940/22.12.2021 г. не представлява нарушение на принципа „non bis in idem“.
На следващо място, няма спор между страните, че «Старком Холдинг» АД
е вписано като емитент на ценни книжа и като такова е адресат на нормите
на ЗППЦК. Не е спорно и обстоятелството, че дружеството не е изпълнило в
срок задължението си по чл.100 б, ал.8, изр.първо, предл.второ, хипотеза
втора от ЗППЦК, което категорично се установява от предоставената
информация от „БФБ“ АД. Процесното задължение е било изпълнено на
25.06.2021 г.
Предвид изложеното, съдът приема, че е осъществен от обективна
страна съставът на нарушението по чл.100 б, ал.8, изр.първо, предл.първо,
хипотеза втора от ЗППЦК, тъй като «Старком Холдинг» АД не е представило
на регулирания пазар, където се търгуват облигациите, издадени от
6
дружеството, тримесечен отчет за спазване на условията по облигационния
заем на консолидирана база за първото тримесечие на 2021 г., в срок до
31.05.2021 г. Нарушението е формално, на просто извършване, осъществено е
чрез бездействие, и се счита за довършено с изтичане на срока, в който е било
налице задължение за действие, като не е необходимо да е настъпил
конкретен вредоносен резултат за инвеститорите в ценни книжа.
В случая е ангажирана отговорността на юридическо лице -емитент на
облигации, търгувани на регулирания пазар, поради което съдът не следва да
обсъжда субективната страна и въпроса за вината, предвид обстоятелството,
че отговорността на юридическите лица е обективна и безвиновна.
Правилно е приложена санкционната норма на чл.221, ал.8, т.2,
предл.второ от ЗППЦК, според която размерът на предвидената за
юридически лица имуществена санкция – от 2 000 до 5 000 лв., а при
повторно нарушение - от 5 000 до 10 000 лв.
В случая дружеството е санкционирано за нарушение, което е
извършено при условията на "повторност" - в едногодишния срок след
влизане в сила на НП № Р-10-419/19.08.2020 г., влязло в законна сила на
20.04.2021 г., когато с Решение № 2628/20.04.2021 г. на АССГ, VIII кас.състав
е оставено в сила Решение на СРС, НО, 109 състав от 12.01.2021 г.,
постановено по НАХД № 12247/2020 г. на СРС. С последното решение е било
потвърдено издадено срещу дружеството –жалбоподател НП № Р-10-
419/19.08.2020 г., с което е санкционирано за извършено нарушение по чл.100
б, ал.8, изр.първо, предл.първо, хипотеза втора от ЗППЦК.
Административно –наказващият орган е определил наложената
имуществена санкция правилно в размер над законовия минимум, а именно в
размер на 6000 лева, доколкото продължителността на закъснението е от 25
дни и засяга регулираните обществени отношения в сферата на пазара на
ценни книжа. Освен това, правилно АНО е отчел, че по отношение на
дружеството е била издадена Резолюция за прекратяване на АНП №
98/26.02.2020 г. за извършено идентично нарушение, с която «Старком
Холдинг» АД е било предупредено, че при следващо извършване на такова
нарушение, ще му бъде наложено административно наказание.
Според настоящия съдебен състав така наложената имуществена
саннкция по отношение на дружеството-жалбоподател е справедлива и
7
правилно индивидуализирана по размер и ще допренесе за постигане целите
на наказанието, визирани в чл. 12 от ЗАНН.
На последно място, съдът намира за неоснователно искането в жалбата
за приложение на разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. Като дружество емитент на
финансови инструменти «Старком Холдинг» АД е адресат на разпоредбите
на Закона за публичното предлагане на ценни книжа, предвиденият срок е
достатъчно продължителен, за да може дружеството да организира и изпълни
задължението си, като не следва да се пренебрегва и фактът, че процесното
нарушение е извършено в условията на повторност. Освен това, съдът счита,
че в случая не се касае за маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН,
поради изключителната важност на обществените отношения, регулирани
от Закона за публичното предлагане на ценни книжа, свързани със
сигурността на търговията с ценни книжа и защита на инвеститорите в
публични дружества, предлагащи ценни книжа. При преценката за
приложимостта на чл.28 от ЗАНН следва да се съобразят и целите на Закона
за публичното предлагане на ценни книжа, така както са определени с чл. 1,
ал. 2 от закона - осигуряване защита на инвеститорите в ценни книжа,
включително чрез създаване на условия за повишаване на тяхната
информираност за капиталовия пазар, създаване на условия за развитието на
справедлив, открит и ефективен капиталов пазар, поддържане на
стабилността и на общественото доверие в капиталовия пазар.
Предвид всичко гореизложено съдът намира, че при правилно
установена фактическа обстановка, квалифициране на нарушението и
посочване на точната санкционна норма, както и обстоятелството, че
нарушението е извършено повторно и деянието не съставлява маловажен
случай, законосъобразно наказващият орган е наложил санкция в размер на
6000 лева. Ето защо наказателното постановление следва да се потвърди
изцяло, като правилно и законосъобразно.
При този изход на спора, с оглед разпоредбата на чл.63д, ал.4 от ЗАНН е
основателно искането на процесуалния представител на АНО за присъждане
на разноски. Ето защо и на основание чл. 37, ал. 1 от Закона за правната
помощ и чл. 27 е от Наредба за заплащането на правната помощ следва да се
определи юрисконсултско възнаграждение в размер на 150 лева.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 2, т.5 вр.ал.9 от ЗАНН и
8
чл.63д, ал.4 от ЗАНН съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № Р-10-940/22.12.2021
г., издадено от заместник -председател на КФН, ръководещ управление
„Надзор на инвестиционната дейност”, с което на основание чл.221, ал.8, т.2,
предл.второ от Закона за публично предлагане на ценни книжа (ЗППЦК) за
нарушение на чл.100 б, ал.8, изр.първо, предл.първо, хипотеза втора от
ЗЗПЦК, на «Старком Холдинг» АД, ЕИК ********* е наложено
административно наказание «имуществена санкция» в размер на 6000 (шест
хиляди) лева.
ОСЪЖДА ********, със седалище и адрес на управление гр.
Етрополе, *********, да заплати на Комисията за финансов надзор разноски,
представляващи юрисконсултско възнаграждение, в размер на 150 (сто и
петдесет) лв.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Административен съд София – град, в 14-дневен срок от съобщението за
изготвянето му до страните.

Съдия при Софийски районен съд: _______________________
9