Решение по дело №18/2021 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 260051
Дата: 23 август 2021 г. (в сила от 1 ноември 2021 г.)
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20215340200018
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 януари 2021 г.

Съдържание на акта

 

№ 260051

 

град Първомай, 23.08.2021 година

 

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на осемнадесети март две хиляди двадесет и първа година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

разгледа докладваното от съдията АНД № 18 по описа на Съда за 2021 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 720 / 27.11.2020 година на Началника на Районно управление „Полиция“ - Първомай, с което на В.М.М., ЕГН **********,*** за нарушение по чл. 16а, ал. 2 от Закона за защита от шума в околната среда (ЗЗШОС) е наложено административно наказание глоба в размер на 500 (петстотин) лева на основание чл. 34а, ал. 1 от същия Закон.

В Жалбата си и в съдебно заседание на въззивната инстанция В.М.М. чрез процесуалния си представител адвокат С.Д.К от Адвокатска колегия - Пловдив моли Наказателното постановление да бъде отменено като незаконосъобразно и необосновано, а алтернативно, ако се счете осъществяване на нарушението, – случаят да се счете за маловажен с приложението на чл. 28 от ЗАНН.

Въззиваемата страна – Районно управление на МВР - Първомай – редовно призована чрез Началника, не изпраща представител; с Молба-становище УРИ 325000-239 / 18.01.2021 година излага доводи за правилност и законосъобразност на Наказателното постановление и моли да се потвърди, а при евентуално уважаване на Жалбата – да се намалят разноските за адвокат до размера на минималното възнаграждение по Наредба № 1 / 09.07.2004 година.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалвания акт на наказващия орган, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна.

 

От фактическа страна:

 

За времето от 20:00 часа на 12.09.2020 година до 08:00 часа на 13.09.2020 година полицаи по охрана на обществения ред при РУ на МВР - Първомай Я.М.П. (актосъставител) и колегата му А.Н.Я. са на смяна дежурен автопатрул (униформени, с отличителни знаци на Полицията по дрехите и автомобила), когато малко преди 23:00 часа на инкриминираната дата (12.09.2020 година) получават от дежурния в оперативната част на Управлението сигнал за силна музика в село Брягово, община Първомай, област Пловдив, и се отправят към населеното място.

При влизане в селото осъществяват контакт с колегата си, квартален на селото, за установяване на точното местонахождение на адреса – улица 74 № 3, и отиват на място. Констатират свиреща тонколона, на верандата, на която е насядало семейството. Представят се, казват, че са изпратени по сигнал за озвучаването и питат кой е домакинът. В.М.М. им отвръща, че домът е негов и той е пуснал музиката, след което шумът е спрян.

На място в присъствието на жалбоподателя му е съставен и връчен Акт за установяване на административно нарушение (бланка серия АА № 491148), въз основа на който е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена изцяло от показанията на разпитаните в съдебно заседание на въззивната инстанция свидетели, които се кредитират като обективни и логични и на приобщената по съответния по НПК ред административнонаказателна преписка, а доколкото са налице противоречия във връзка с предмета на доказване същите са несъществени.

 

От правна страна:

 

Въпреки гореизложеното, Наказателно постановление № 720 / 27.11.2020 година следва да се отмени като незаконосъобразно.

За нарушена се сочи разпоредбата на чл. 16а, ал. 2 от ЗЗШОС, съгласно чийто текст към инкриминираната дата се забранява озвучаването на открити площи в зони и територии, предназначени за жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено предназначение за времето от 14,00 часа до 16,00 часа и от 23,00 часа до 8,00 часа, с изключение на териториите на религиозни храмове, железопътни гари, автогари, аерогари, морски гари и при използването на системи за предупреждение и оповестяване на населението при бедствия, като съгласно чл. 34а, ал. 1 от ЗЗШОС за неизпълнение на тази забрана физическите лица се наказват с глоба от 500 лева до 1000 лева, а на юридическите лица и на едноличните търговци се налага имуществена санкция в размер от 3000 лева до 6000 лева.

Само че и в Акта, и в Наказателно постановление за обстоятелства на нарушението се сочи допускане на озвучаване от собственика на дома с външни озвучителни тела, с което се нарушава спокойствието на гражданите за времето от 23:00 до 08:00 часа, и това описание по-скоро води на извод за неспазване на чл. 2, ал. 1, т. 13 от Наредба за чистотата и обществения ред на територията на Община Първомай (приета на основание чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, съгласно преходните и заключителните й разпоредби): За недопускане на действия, противни на добрите нрави и обществения ред се забранява поставянето на външни озвучителни уредби извън туристическите и други жилищни и нежилищни обекти, с което се нарушава обществения ред и спокойствието на гражданите. Но не това нарушение е вменено в отговорност на В.М.М., за което по чл. 2, ал. 4 от подзаконовия нормативен акт на виновните физически лица се налага глоба в размер от 250 до 500 лева.

Целта на Закона за защита от шума в околната среда е създаване на здравословни условия на живот на населението и опазване на околната среда от шум, докато тази по Наредбата за чистотата и обществения ред на територията на Община Първомай е създаване на предпоставки за опазването на обществения ред и поддържането на чистотата на територията на Общината.

В случая с поведението си жалбоподателят осъществява нарушение и по Закона, и по Наредбата, но смесването на две законови разпоредби от наказващия орган с частично посочване на съставомерни признаци и от двете нарушения, води до неяснота за какво деяние е подведен под отговорност нарушителят.

Горното е в разрез с императива на чл. 42, т. 4 и т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН за точно описание на нарушението с отбелязване на обстоятелствата по извършването му и подвеждането му под съответната нарушена законова разпоредба, което е съществено процесуално нарушение, ограничаващо правото на защита на наказаното лице и водещо до отмяна на санкционния акт.

Самостоятелно основание за отмяна на санкционния акт е и обстоятелството, че на жалбоподателя като нарушение е вменено допускане на озвучаване, но съгласно чл. 10, ал. 1 от ЗАНН при административните нарушения подбудителите, помагачите и укривателите, както и допустителите се наказват само в случаите, предвидени в съответния закон или указ, а в Закона за защита от шума в околната среда не е предвидена хипотеза за санкциониране при допускане на нарушение по чл. 16а.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63 от ЗАНН, Районен съд - Първомай, първи съдебен състав

 

РЕШИ:

 

Отменя Наказателно постановление № 720 / 27.11.2020 година на Началника на Районно управление „Полиция“ - Първомай, с което на В.М.М., ЕГН **********,*** за нарушение по чл. 16а, ал. 2 от Закона за защита от шума в околната среда (ЗЗШОС) е наложено административно наказание глоба в размер на 500 (петстотин) лева на основание чл. 34а, ал. 1 от същия Закон.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия:                             (п)              

СЗ