Определение по дело №245/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 452
Дата: 5 октомври 2021 г. (в сила от 15 декември 2021 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20217280700245
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 септември 2021 г.

Съдържание на акта

 

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

№ 452/5.10.2021 г.

 

 

 

 

Ямболският административен съд, първи състав, в закрито заседание на пети октомври две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

Съдия: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

 

 

при секретаря Ст. Панайотова, разгледа докладваното от съдията адм. д.  № 245 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

Производството пред Административен съд Ямбол е образувано по жалба на П.С.П. *** с вх. № 2020/02.09.2021 г. С Разпореждане № 579/13.09.2021 г. същата е оставена без движение, като на жалбоподателя е предоставен 7 – дневен срок за отстраняване на нередовности.

С молба вх. № 2122/21.09.2021 г. П. е изпълнил дадените указания, като е представил документ за платена държавна такса и е конкретизирал, че предмет на оспорване е бездействието на Кмета на Община Ямбол и на ОП „Паркове и зони за отдих“, изразяващо се в неокастряне в достатъчна степен на дърветата пред бл. * в гр. Ямбол.   

За изясняване на фактите и обстоятелствата по делото съдът е изискал  заверено копие от образуваната в Община Ямбол преписка, от която се установява следното:

Със Заявление за окастряне на клони, или отсичане на дървета рег. № 2801-14545 от 08.07.2021 г., отправено до Кмета на Община Ямбол,  жалбоподателят П.П. поискал клоните на дърветата, намиращи се пред блок * в гр. Ямбол да бъдат окастрени така, че да са на разстояние от сградата,  което е приемливо, тъй като улуците постоянно се пълнят с листа. Предложил е клоните на дърветата „да бъдат отрязани до стволовете и после да израснат други клони“.  

Със Заповед № ИД/07-00050 от 31.08.2021 г., зам. кметът на Община Ямбол е разпоредил да се извърши оформяне на короните на двете широколистни дървета (липи), намиращи се срещу жилищния блок в к-с *.

От жалбата, въз основа на която е образувано настоящото производство става ясно, че въз основа на горната заповед, двете дървета пред жилищния блок на жалбоподателя  са били окастрени.  П. обаче счита, че извършеното окастряне с цел оформяне на короните им е било недостатъчно, и твърди, че е налице бездействие от страна на Кмета  на Община Ямбол и на ОП „Паркове  и зони за отдих и спорт“.  

Така депозираната жалба е недопустима.

Видно от разпоредбата на чл. 256, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), бездействието на административния орган по задължение, произтичащо пряко от нормативен акт, може да се оспори безсрочно, като се прилагат съответно разпоредбите за оспорване на индивидуалните административни актове, а съгласно ал. 2 на същия член неизвършването на фактически действия, които административният орган е длъжен да извърши по силата на закона, подлежи на оспорване в 14 – дневен срок от подаването на искане до органа за извършването му.  Разпоредбата на цитираната ал. 1 на чл. 256 от АПК е относима към бездействията на административния орган, когато задължението за съответното действие произтича пряко от нормативен акт. На задължението на административния орган, произтичащо пряко от закона, следва да съответства по силата на същия закон субективно право на гражданин. Тоест, правото на гражданин да може  да бъде реализирано директно по силата на правната норма, чрез фактическо действие, без да  е необходимо издаването на административен акт.  

В конкретиката на настоящия казус следва да се посочи, че съобразно чл. 5, ал. 5 от Наредбата за изграждане и опазване на зелената система на територията на Община Ямбол, достъпна на интернет страницата на общината, кастрене на клони и изрязване на корени на дълготрайни дървета и храсти от зелената система на община Ямбол се допуска при доказана необходимост, след експертно становище и след издаване на разрешение с указване на начина и местата на кастрене или рязане, като писмените разрешения  за преместване, премахване или кастрене на дървесна и храстова растителност се издават от кмета на община Ямбол или упълномощено от него длъжностно лице от общинската администрация. С оглед на това  исканията, отправени до органа, компетентен да разреши премахване или кастрене на дървесна растителност     следва да се квалифицират  като сигнали. Издаването на такова разрешение   се извършва единствено по преценка на компетентния орган.

В случая, въз основа на заявлението на жалбоподателя е издадена Заповед № ИД/07-00050 от 31.08.2021 г., с която е наредено да се извърши оформяне на короните на двете широколистни дървета, находящи се пред бл. *, което е и сторено. Обстоятелството, че кастренето не е извършено в поискания от П. обем  по никакъв начин не обосновава твърдението му за бездействие от страна на Кмета на Община Ямбол и на ОП „Паркове и зони за отдих и спорт“.   Нещо повече, издаването на разрешение за изрязване на клони, респ. за кастрене на дървета  от зелената система на гр. Ямбол, която съгл. чл. 1, ал. 1 от Наредбата за изграждане и опазване на зелената система на територията на Община Ямбол включва всички озеленени площи, публична общинска собственост на територията на общината (градини, паркове и улично озеленяване), за широко и ограничено ползване нито има характер на задължение,  произтичащо пряко от нормативен акт (чл. 256, ал. 1 от АПК), нито пък представлява противоправно неизвършване на фактически действия, които административният орган е длъжен да извърши по силата на закона (чл. 256, ал. 2 от АПК). Това е така, тъй като не съществува правна норма,   която да задължава кмета да издаде такова разрешение.  Последният  упражнява   правомощията си след  провеждане на административно производство, уредено в наредбата, а не пряко – по силата на закона.

Предвид посоченото подадената жалба се явява процесуално недопустима, поради което следва да се остави без разглеждане, а образуваното въз основа на нея съдебно производство да бъде прекратено.

Водим от горното и на основание чл.159, т.1 АПК, съдът

 

 

 

 

 

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   И   :

 

 

 

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ като недопустима жалбата  на П.С.П.,***, ж. к. * против бездействието на Кмета на Община Ямбол и на ОП „Паркове и зони за отдих“, изразяващо се в неокастряне в достатъчна степен на дърветата пред бл. * в гр. Ямбол.     

ПРЕКРАТЯВА  производството по адм. д. № 245 по описа на Административен съд - Ямбол за 2021 г.

Определението ПОДЛЕЖИ  на обжалване  с частна жалба пред ВАС в 7- дневен  срок от получаване на съобщението, че е изготвено. 

 

 

 

 

 

 

СЪДИЯ:/п/не се чете