Определение по дело №500/2020 на Апелативен специализиран наказателен съд

Номер на акта: 260067
Дата: 14 октомври 2020 г.
Съдия: Галя Иванова Георгиева
Дело: 20201010600500
Тип на делото: Въззивно частно наказателно дело
Дата на образуване: 9 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

                                      

    О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

                                               гр. София 14 октомври 2020 г.

 

АПЕЛАТИВЕН СПЕЦИАЛИЗИРАН НАКАЗАТЕЛЕН СЪД, трети въззивен състав, в закрито заседание на четиринадесети октомври  две хиляди и двадесета година в състав:

                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛЯ ГЕОРГИЕВА

                                       ЧЛЕНОВЕ: РУМЯНА ИЛИЕВА

                                                               ДАНИЕЛА ВРАЧЕВА

 

след като се запозна с докладвано от председателя  ВЧНД  № 500 по описа на АСНС за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл.243 ал.7 във вр. с чл.341 ал.2 от НПК

С определение ,постановено на 02.09.2020г. по ЧНД 1949/2020г. СНС ХVІІІ състав е  отменил постановление на СП от 20 юни 2020г.,с което на основание чл.24 ал.1 т.1  от НПК е  прекратено наказателното производство  по ДП 97/2018г. по описа на СО –СП пр.пр.822/2018г по описа на СП водено срещу неизвестен извършител за престъпление по чл.283 а т.1 във вр. с чл.282 ал.1 от НК и върнал делото на СП.

Против това определение  е постъпил частен протест с оплакване на СП за необоснованост и незаконосъобразност на съдебния акт.Оспорват се изводите на първоинстанционния съд за липса на  пълнотата на разследването,а от там и за липсата на достатъчно доказателства,които да обосноват извода за липса на престъпление.Иска се отмяна на определението на съда и постановяване на ново ,с което да бъде потвърдено постановлението за прекратяване на наказателното производство.

Ощетеното юридическо лице – Община Сопот,представлявана от настоящия кмет не е  представила писмено възражение в установения в НПК срок.

АСНС като се занима с оплакванията в протеста и при на правената служебна проверка приема за установено следното:

Протестът е подаден в срок и правилно е администриран.

АСНС приема ,че протестът е допустим.

ДП е било образувано с постановление  на прокурор от ОП  Пловдив от 30 март 2017г. срещу НЕИЗВЕСТЕН ИЗВЪРШИТЕЛ „за това ,че за времето от 06.06.2013г. до 01.08.2014г.  в гр.Сопот обл.Пловдив като длъжностно лице при Община Сопот/не е посочено кое е длъжностното лице/ не е изпълнил служебните си задължения по реда на ЗОП и ЗОС и НРПУРОИ  с цел да набави за другиго облага  и от това могат да настъпят немаловажни вредни последици  за общината,като престъплението е свързано с даването под наем на общинска собственост-престъпление по чл.283а ал.1 във вр. с чл.282 ал.1 от НК“./т.3 л.6 ДП/.

За законен повод е послужил сигнала на Д. Д. - кмет на Община Сопот към дата ***** до ОП Пловдив,с  приложени споразумение от 01.08.2014г. между тогавашния кмет на Община Сопот В. Л. с „ЧИЧОВЦИ 1002 „ЕООД ,представлявано от управителя си Д. П.,писмо от 09.04.2014г. а управителя на търговското дружество  до кмета на общината,решение №123/от 06.06.2014г. на ОбС гр.Сопот,касаещо отдаване под наем на паркинг с площ от 2339 кв.м. в местността „Арменица“ по ККР на гр.Сопот ,представляващ частна общинска собственост според акт №8 от 03.08.2006г.,приложение 1 към решението на ОбС – Условия за провеждане на търг с явно наддаване  за отдаване под наем на общински имот –частна общинска собственост и Проекто договор за отдаване под наем на общинска собственост след провеждане на търг с явно наддаване- приложение №2 към решение 123/06.06.2013г. на ОбСъвет гр.Сопот.

Въз основа на този сигнал е била образувана прокурорска преписка 10627/2016г.по описа на ОП Пловдив,като материалите от нея са били преценени като „достатъчно данни“ по смисъла  на чл.211 ал.1 НПК за образуване на ДП 72/2017 г. по  описа на ОП Пловдив.

В последствие във връзка със законови изменения  и повдигнат спор за компетентност  с Постановление на прокурор от ВКП от 29.06.2016г. СП е определена като компетентна  по разследването на ДП 72/2017г. на ОП Пловдив.

АСНС приема за обосновани и правилни изводите направени от СНС в атакуваното от СП определение за това,че разследването не е било водено задълбочено и са останали неизяснени въпросите  да наличие на престъпно деяние.

Рамките на разследването са определени твърде точно със сигнала на следващия кмет Д.Д. и приложенията към сигнала. Правомощията и задълженията на кмета през инкриминирания период В.Л. са очертани в ЗМСМА  и длъжностната му характеристика.

Въпреки ,че е прекратила производството на основание чл.24 ал.1т.1  от НПК –липса на престъпление ,от постановлението за прекратяване не става ясно защо няма такова.Налице е неяснота и необоснованост на прокурорския акт както правилно е преценил СНС.

Прокуратурата не е изяснила в хода на разследването дали неизпълнението на решението на ОбС Сопот №123/06.06.2013г. за отдаване под наем на паркинга целия от  2339кв.м./пред лифта в гр.Сопот/  в местността“Арменица“ е нарушение или неизпълнение на служебните задължения на св.Л. в качеството му на кмет на Община Сопот или е превишаване на властта или правата в каквито действия се обективира изпълнителното деяние в основния състав на престъплението по служба. В постановлението липсват ясни мотиви защо деянието на кмета е не съставомерно и липсва престъпление.Прокуратурата е длъжна при прекратяване на наказателното производство да  изходи от основния състав на чл.282 от НК.Нормата на чл.283а т.1 касае квалифициращи обстоятелства- когато деянието по чл.282 ал.1 от НК е свързано с отдаване под наем /в случая отдаване под наем на недвижим имот частна общинска собственост/.

В хода на разследването не е изяснен въпроса касаещ специалната цел като елемент от субективния състав на деянието по чл.282 ал.1 от НК.Не е изяснен въпроса относно това дали  и за кого се цели набавянето на облагата и в какво се изразява тази облага-дали е с материален интерес.Същото се отнася и до причиняването на вреда-в какво се изразява и за кого ще настъпи тази вреда както и дали от  това могат да настъпят немаловажни вредни последици  и за кого.Т.е. в постановлението липсва достатъчен правен анализ на базата на събраните доказателства дали е налице от обективна и субективна страна престъпление по чл.282 ал.1 от НК за каквото деяние е било образувано и ДП.

Липсата на достатъчно задълбочен правен анализ на състава на престъплението ,за което делото е било образувано и е водено разследването прави прокурорския акт необоснован и незаконосъобразен.

Тук е мястото АСНС да отбележи,че изясняването на състава на престъплението ,за което  ДП е образувано ,води до правилно очертаване на кръга на страните в едно наказателно производство,а от там и до правомощията които те имат.В случая след прекратяване на наказателното производство прокурорът е разпоредил изпращане на копие от постановлението на Община Сопот ,като очевидно е счел ,че това е ощетеното юридическо лице и така изпълнява задълженията  по чл.243 ал.4 от НПК.ДП е лишено от достатъчно доказателства касаещи интереса на Община Сопот защото не е изяснено от събраните доказателства дали това юридическо лице търпи вреди и има ли вредни последици за него и в какво се изразяват.По делото няма привлечено обвиняемо лице.Делото е образувано против неизвестен извършител въпреки ,че доказателства са насочени към кмета на общината през инкриминирания  период в постановлението за образуване.

Посочените по-горе в мотивите особености на наказателното производство развило се в досъдебната си фаза са довели поради непълнота на доказателства и до пропуски и необоснованост на мотивацията на СП за прекратяването му.АСНС с оглед визираните пропуски приема ,че жалбата на Община Сопот  е допустима макар ,че липсват доказателства или по-точно не са събрани категорични доказателства за това ,че е ощетено юридическо лице.Ако СП беше събрала необходимите за състава на престъплението ,за което делото е образувано надлежни доказателства ,то задължително щеше да се достигне и до очертаване на кръга от участници  в процеса и активната им легитимация с оглед правото да обжалват постановлението на прокурора и гарантиране на правото   на защита като основен принцип в наказателния процес/чл.15 НПК/

АСНС констатира при направената служебна проверка ,че СП не е спазила процедурата по чл.215 от НПК  тъй като според държавното обвинение извършителят е останал неизвестен до прекратяване на наказателното производство.

Въззивният съд приема за правилни и законосъобразни констатациите на СНС .Споделя с оглед и на изложеното относно състава на престъплението становище на първата инстанция,че съдебносчетоводната експертиза не е обективна и компетентна и следва да бъдат събрани годни доказателства относно пазарната цена на наема на обекта.Правилно определената пазарна цена ще даде отговор на въпроса за вредните последици и да се прецени до колко е налична специална цел в действията на бившия кмет не изпълнил решението на Общинския съвет да проведе тръжна процедура.СП следва да изясни фактите и обстоятелствата свързани с неизпълнение на решението на Общинския съвет ,връзката на бившия кмет с управителя на фирмата,с която е сключил споразумение  вместо да изпълни обявената тръжна процедура за отдаване под наем на имот частна общинска собственост.АСНС намира ,че при разследването  на ДП е нарушен принципа за разкриване на обективната истина /чл.13 НПК/ поради това ,че е следвало да се събират и обсъждат в прекратителното постановление доказателства относими към състава на престъплението ,за което делото е било  образувано.Само такъв подход на разследване би могъл да даде възможност за достатъчен,обективен и правилен анализ от гледна точка на приложението на материално правната норма от специалната част на НК  както за квалификацията на деянието така и относно извода за приложение на чл.24 ал.1 т.1 от НПК като  основание за прекратяване на наказателното производство.

По изложените съображения АСНС намира протеста за неоснователен,а атакуваното с него определение на СНС за правилно и обосновано,поради което също следва да бъде потвърдено.водим от горното въззивният съд

О П Р Е Д Е Л И

ПОТВЪРЖДАВА определение ,постановено на 02.09.2020г. по ЧНД 1949/2020г. СНС ХVІІІ състав е  отменил постановление на СП от 20 юни 2020г.,с което на основание чл.24 ал.1 т.1  от НПК е  прекратено наказателното производство  по ДП 97/2018г. по описа на СО –СП пр.пр.822/2018г по описа на СП водено срещу неизвестен извършител за престъпление по чл.283 а т.1 във вр. с чл.282 ал.1 от НК и върнал делото на СП.

Определението е окончателно.

 

                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                 ЧЛЕНОВЕ:1

 

                                                                     2.