Р
Е Ш Е
Н И Е №
гр.Враца, 08.02.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Врачанският районен съд, ІІ наказателен
състав в публично заседание на осми октомври, две хиляди и деветнадесета година
в състав :
Председател : Васил Ганов
При секретаря Бойка Стефанова и в
присъствието на прокурора
като разгледа докладваното от съдията НАХ
дело № 850 по описа за 2019г. за да се произнесе взе предвид следното :
Производството е по реда на чл. 59 – 63 от ЗАНН и е образувано по жалба от В.В.П. срещу Наказателно постановление №26-0000196 от 06.08.2019 г. на Началник
на Областен отдел „Автомобилна администрация”, с което за нарушение на чл.3, § 1 от Регламент /ЕС/
№165/2014 на жалбоподателя на осн. чл.93в, ал.23, предл.1 ЗАвПр му е наложена
глоба в размер на 1500.00лв..
Жалбоподателят
оспорва наказателното постановление като незаконосъобразно и постановено при
нарушение на административно производствените правила.
Ответната страна – „Автомобилна администрация”-Враца
взема становище за неоснователност на жалбата.
След като се запозна с депозираната жалба
съдът установи, че същата е подадена от активно легитимирано лице и в
законоустановения срок по чл. 59, ал.2 от ЗАНН, поради което е процесуално допустима,
а разгледана по същество същата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
Въз основа на събраните по делото доказателства съдът приема за
установена следната фактическа обстановка:
На 23.07.2019 г. около 11.20 ч. на път Е – 79/I-1/,
местността „Железен мост“ с посока на движение от гр.Враца - гр.
Монтана, К.Д.К. и К.С.Г. - инспектори в Областна администрация „Автомобилна администрация“ - Враца спират за проверка товарен автомобил марка ГАЗ – 53 4С6, кат.N2 с
рег.№ВР0836СА, с който се извършвал
превоз на товар /вар/ за собствена сметка, с търговска цел, съгласно експедиционна бележка №********** от гр. Враца до
гр. Монтана.
Свидетелите установили при проверката, че
водачът управлява МПС, в което няма монтиран тахограф, с което виновно е нарушил чл.3,
§ 1 от Регламент /ЕС/ №165/2014.
За констатираното нарушение бил издаден АУАН от
23.07.2019г., съставен от К.К. – инспектор при ОО „Автомобилна
администрация“ – Враца.
Впоследствие
било издадено и обжалваното в настоящото производство наказателно постановление
с идентична фактическа обстановка, с което на жалбоподателя за нарушение на което за нарушение на чл.3, § 1 от Регламент /ЕС/
№165/2014 на осн. чл.93в, ал.23, предл.1 ЗАвПр му е наложена глоба в размер на
1500.00лв. .
Изложената
фактическа обстановка съдът прие за установена с оглед събраните по делото
доказателства: АУАН от
23.07.2019 г., съставен от К.К. – инспектор при ОО
„Автомобилна администрация“ – Враца, Наказателно постановление №26-0000196 от 06.08.2019 г. на Началник
Областен отдел „Автомобилна администрация”, експедиционна бележки №52782 за
превоз на варов разтвор, показанията на свидетелите К.К. /съставил АУАН/ и К.Г.
/свидетел по АУАН/.
Тълкувайки
събраните по делото доказателства съдът приема следното:
НП е издадено от компетентен орган, надлежно упълномощен видно от
представеното по делото заверено копие от Заповед №РД-09-249/15.05.2015
г. на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и
в шест месечния преклузивен срок. Съставеният акт за установяване на
административно нарушение формално отговаря на изискванията на чл. 42 от ЗАНН.
Постановлението е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН,
като съдържа всички минимално изискуеми реквизити, нарушението е описано
точно и ясно, ведно с
обстоятелствата, при които е извършено. Ясно и конкретно е посочено, че на 23.07.2019 г. около 11.20 ч. на път Е - 79, местността „Железен
мост“ с посока на движение гр. Монтана, жалбоподателят извършва превоз на товар
/вар/ от гр.Враца до гр.Монтана като в управляваното от водача МПС няма
монтиран тахограф.
Правилно е квалифицирано
деянието, с оглед текстовото му
описание, посочена е дата и място на нарушението, както и извършителя. Посочени са санкционните
разпоредби, въз основа на които е ангажирана административнонаказателната
отговорност на жалбоподателя. Вмененото във вина на жалбоподателя нарушение е
индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в какво е обвинен и срещу
какво да се защитава. Не са допуснати съществени процесуални нарушения при
постановяване на постановлението и по никакъв начин не е накърнено правото на
защита на жалбоподателя, което той е упражнил с подаването на жалба.
Наказанието за нарушението е индивидуализирано.
От
материално правна страна обстоятелствата, изложени в АУАН и в наказателното
постановление, проверени от съда с допустими по закон доказателствени средства,
се установяват по недвусмислен и категоричен начин.
Съдът счита, че в хода на съдебното производство въз основа на събраните
гласни и писмени доказателства безспорно е установена фактическата обстановка,
посочена в АУАН и НП.
По категоричен и несъмнен начин се установи, че жалбоподателят е
осъществил от обективна и субективна страна състава на вмененото му нарушение.
По смисъла на легалното определение на
закона, дадено в §1, т.4, б.“а“ от ЗАвП, възпроизведено и в чл.9 от Наредба
№Н-8/27.06.2008г. „превоз на товари за собствена сметка“ е превоз на товар без
заплащане и формиране на печалба, предназначен единствено за собствена дейност
или произтичащ от собствена дейност, извършван със собствени или наети без
водач пътни превозни средства, когато този превоз не е основна дейност за него
и превозът е предназначен да се доставят товари на лицето, за чиято сметка се
извършва превозът, да се експедират негови товари, товарите да се превозят в
рамките на предприятието му или за негови собствени нужди извън предприятието и
т.н. Експедиционна бележка №********** сочи, че превозваната стока е варов
разтвор произведен в „МИ-ПЕТ”ООД и е трябвало да се достави в гр.Монтана, без
заплащане по договор за превоз и съответно без формиране на
печалба. С оглед на това съдът приема за
безспорно установено, че наказаното лице е извършвало превоз на товари за
собствена сметка по смисъла на закона. Без значение за този извод е дали към
момента на проверката автомобилът е бил натоварен или не. Това е така, защото
по аргумент на §1, т.2 от ДР на ЗАвП „превоз на товари" е дейност на
физическо или юридическо лице, … извършващо превоз на стоки с пътни превозни
средства…, независимо дали са натоварени
или не.
Съгласно
чл.93в, ал.23, предл. 1 ЗАвП водач, който извършва обществен превоз или превоз
за собствена сметка на пътници или товари с моторни превозни средства, попадащи
в обхвата на Регламент (ЕС) № 165/2014 или на AETR, които не са оборудвани с
тахограф или монтираните на моторните превозните средства тахографи не са от
одобрен тип, се наказва с глоба 1500 лв.
Съгласно чл.3, т.1 Регламент (ЕС) № 165/2014 тахографите се монтират и използват в
превозни средства, регистрирани в държава-членка, които се използват за
автомобилен превоз на пътници или товари и за които се прилага Регламент (ЕО) №
561/2006.
Отношенията,
свързани със задълженията за оборудване на пътните превозни средства (ППС) с
тахографи, с контрола върху тях, реда, начина и
условията на използване и т.н. са регламентирани в множество нормативни
актове от общностното и вътрешното законодателство. По принцип лицата,
осъществяващи превози за собствена сметка са длъжни да спазват изискванията на тези нормативни
актове, съгласно чл.78, ал.1 от ЗАвП, в частност и изискванията на Регламент
(ЕС) №165/2014 относно тахографите в
автомобилния транспорт …. (чл.78, ал.1, т.2 от ЗАвП).
Съдебният състав счита, че в конкретния
случай не са налице и основания за приложението на чл.28 от ЗАНН, тъй като от
една страна не се констатира конкретното нарушение да е с по-ниска степен на
обществена опасност в сравнение с обичайните нарушения от същия вид, а от друга страна накърнените обществени
отношения са с особена важност.
С оглед изложените съображения обжалваното
НП следва да бъде потвърдено изцяло.
Мотивиран от изложеното и на основание чл.
63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление
№26-0000196 от 06.08.2019г. на Началник отдел към Областен отдел „Автомобилна
администрация”, с което за нарушение на
чл.3, § 1 от Регламент /ЕС/ №165/2014 на В.В.П.
с ЕГН ********** на
осн. чл.93в, ал.23, предл.1 ЗАвПр му е наложена глоба в размер на 1500.00лв. .
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред
Административен съд-гр.Враца, в 14 дневен срок от съобщението на страните за
изготвянето му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: