Присъда по дело №126/2022 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 103
Дата: 11 май 2022 г. (в сила от 27 май 2022 г.)
Съдия: Пламен Димитров Караниколов
Дело: 20223110200126
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 14 януари 2022 г.

Съдържание на акта

ПРИСЪДА
№ 103
гр. Варна, 11.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 37 СЪСТАВ, в публично заседание на
единадесети май през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Пламен Д. Караниколов
при участието на секретаря Петранка Н. Петрова
и прокурора В. Ас. Ал.
като разгледа докладваното от Пламен Д. Караниколов Наказателно дело от
общ характер № 20223110200126 по описа за 2022 година
ПРИСЪДИ:
ПРИЗНАВА ПОДС. Т. В. Ч. , роден на *** в гр. Варна, живущ ***, българин,
български гражданин, неженен, неосъждан, със средно образование, работи, ЕГН:
**********

ЗА ВИНОВЕН В ТОВА, ЧЕ

На 08.08.2019 г. в гр. Варна, при управление на моторно превозно средство – товарен
автомобил марка „Скания“ с рег. № В 2716 ВМ, нарушил правилата за движение по Закона
за движение по пътищата, а именно:
Чл.6. т.1 предл. последно от ЗДвП - Участниците в движението: 1. съобразяват
своето поведение със сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или да
контролират движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с
пътната маркировка;
Чл.63 ал.2 т.1 от ППЗДвП – „Единична непрекъсната линия“ – М1. На пътните
превозни средства е забранено да я застъпват и пресичат;
и по непредпазливост причинил на П. П. СТ. средна телесна повреда, изразяваща се в
контузия на мозъка, обусловила разстройство на здравето, временно опасно за живота му;
средна телесна повреда, изразяваща се в счупване на кръстеца, обусловило трайно
затруднение в движенията на снагата за период от датата на травмата до датата но
проведения контролен преглед, реално е възможно и в следващите няколко месеца; средна
телесна повреда, изразяваща се в счупване на горното рамо на дясната срамна кост,
1
определило трайно затруднение в движението на десен долен крайник; средна телесна
повреда, изразяваща се в трайно затруднение във функциите на говора, което продължава
към времето на проведения контролен преглед и вероятно през следващите няколко месеца;
средна телесна повреда, изразяваща се в трайно затруднение в движението на долните
крайници, със затруднена походка, намаление в обема на мускулатурата и нейния тонус,
престъпление по чл.343 ал.1 б.“б“ пр.2 вр.чл.342 ал.1 от НК, поради което и на основание
чл. 78А, ал.1 от НК го ОСВОБОЖДАВА от наказателна отговорност и му НАЛАГА
административно наказание - ГЛОБА в размер на 1500 /хиляда и петстотин/ лв.
На основание чл. 189 ал. 3 от НПК ОСЪЖДА подс. Т. В. Ч. да заплати направените
разноски по делото в размер на 3186,29 (три хиляди сто осемдесет и шест лева и 29 ст.) лева
в полза на ОД на МВР - Варна.

ПРИСЪДАТА може да се обжалва и протестира в 15-дневен срок от днес пред ВОС.

Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
2

Съдържание на мотивите


МОТИВИ по НОХД № 126 по описа на Варненския Районен
съд за 2022 година, ХХХVІI състав.



На 13.01.2022 г., Варненският районен прокурор е внесъл във ВРС
обвинителен акт, с който е повдигнал обвинение на Т. В. Ч. за престъпление
извършено по чл.343, ал.1, б.“Б“ , във вр. чл.342 ал.1 от НК.


Съдът е разгледал производството по реда на глава 28 от НПК.

По посоченият обвинителен акт на 14.01.2022 г. е образувано
производство пред първа инстанция срещу обвиняемия Т.В. Ч. за
престъпление извършено по чл.343, ал.1, б.“Б“ пр.2, във вр. чл.342 ал.1от НК
– За това, че на 08.08.2019 г. в гр. Варна, при управление на моторно
превозно средство – товарен автомобил марка "Скания" с per. № В 27-16 ВМ
, е нарушил правилата за движение по Закона за движение по пътищата, а
именно:

чл.6, т.1, пр. последно от ЗДвП - Участниците в движението: 1.
Съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица,
упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата,
както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната маркировка
чл.63, ал.2, т.1 от ППЗДвП – „Единична непрекъсната линия“ - М1. На
пътните превозни средства е забранено да я застъпват и пресичат
и по непредпазливост причинил на П. П. СТ. средна телесна повреда,
изразяваща се в контузия на мозъка, обусловила разстройство на здравето,
временно опасна за живота му, средна телесна повреда, изразяваща се в
счупване на кръстеца, обусловило трайно затруднение в движението на
снагата за период от датата на травмата до датата на проведения контролен
преглед, реално е възможно и в следващите няколко месеца, средна телесна
повреда, изразяваща се в счупване на горното рамо на дясната срамна кост,
определило трайно затрудняване в движението на десен долен крайник,
средна телесна повреда, изразяваща се в трайно затруднение на говора, което
продължава към времето на проведения контролен преглед и вероятно през
следващите няколко месеца, средна телесна повреда, изразяваща се в трайно
затруднение в движението на долните крайници, със затруднена походка,
намаление в обема на мускулатурата и нейния тонус.
1




Производството е по реда на чл. 376 и сл. от НПК.
Подсъдимият редовно призован за датата на съдебното заседание се
явява лично и с адв. Ж.Г. от ВАК, които не оспорват описаната в
обвинителния акт фактическа обстановка и по същество пледират за нагането
на минимално административно наказание, като не се налага лишаване от
право да се управлява МПС.

РП - Варна, редовно призована за датата на съдебното заседание,
изпраща представител, който поддържа повдигнатото обвинение и по
същество пледира за налагане на наказание по реда на чл.78 а от НК.

От преценка на събраните по делото доказателства, съдът прие за
установена следната фактическа обстановка:
Подсъдимият Т. В. Ч. е роден на 03.04.1989 година в гр. Варна. Същият
имал издадено СУ на МПС и е бил правоспособен водач. Работел като
шофьор във фирма „Семис“ ООД гр.Варна.
На 08.08.2019 г. подсъдимия Ч. управлявал товарен автомобил марка
„Скания“ с рег. № В 27-16 ВМ, в който бил сам. В изпълнение на служебните
си задължения следвало да натовари на камиона камъни, които се намирали
на пътя преди с.Тополи, област Варна.
Около 15:20 часа с товарния автомобил навлязъл по ул.“Д-р Атанас
Липов“, намираща се в гр.Варна, преди табелите за с.Тополи. Преди
поставената табела за с.Тополи в дясно, подсъдимия видял купчина с камъни,
но тъй като ги подминал, а нямало как да направи обратен завой , продължил
за с.Тополи. На входа на селото, на „обращача“ на автобусите от градския
транспорт направил обратен завой и потеглил със скорост около 20 км/ч. в
обратна посока от с.Тополи за гр.Варна. След като подминал табелата за край
на с.Тополи, отбил камиона в дясно извън платното за движение и пуснал
аварийни светлини. Пътната настилка била асфалтова, суха с неравности,
времето било ясно при отлична метеорологическа видимост. Пътното платно
се състояло от две пътни ленти, по една за всяка посока, с ширина по – 3:30
метра всяка, разграничени с бяла непрекъсната разделителна линия. Ч. подал
ляв пътепоказател, погледнал в лявото странично огледало, видял, че не се
движат МПС и в двете посоки и със скорост от около – 8 км/ч. предприел
завой на ляво, с цел да пресече насрещната пътна лента и да спре на банкета в
ляво от платното за движение.
В същото време по пътя от с.Тополи към гр.Варна, зад управлявания
от него товарен автомобил се движел със скорост около – 66 км/ч мотоциклет
„Хонда ЦБР 900 РР“, с рег. № В 20-76 В, управляван от свидетеля П. П. СТ..
2
Застигайки товарния автомобил С. предприел маневра за изпреварване на
движещия се пред него камион. Този момент водача на товарния автомобил
променил посоката си на движение на ляво, за да навлезе в лявата пътна лента
за насрещно движение, като по този начин, камионът перпендикулярно, с
цялата си дължина заел пътната лента, която пресича. В следствие разликата в
скоростите и посоките на движение на двете МПС последвало пресичане на
траекториите им на движение и настъпил удар. Подсъдимият Ч. погледнал в
страничното ляво огледали и видял син на цвят мотоциклет, паднал на
дясната си страна, като половината от него била извън платното за движение,
а другата в лентата за с.Тополи. Ч. веднага слязъл от камиона, взел телефона
си, приближил се до водача на камиона, попитал го дали е добре, но не
получил отговор, поради което веднага позвънил на тел.112, за да съобщи за
инцидента

На място пристигнали екипи на Пътна полиция и Спешна помощ, като
пострадалия С. бил транспортиран до Спешния център на МБАЛ „Св. Анна-
Варна" АД с тежки контузии.. От обвиняемия и пострадалия били взети
кръвни проба за изследване.
Видно от заключението на изготвената химическа експертиза №
866/09.08.2019 г. в кръвта на подсъдимия Т. В. Ч. не е установено наличие на
етилов алкохол.
Видно от заключението на изготвената химическа експертиза №
867/09.08.2019 г. в кръвта на пострадалия П. П. СТ. не е установено наличие
на етилов алкохол.

.
Бил извършен оглед на местопроизшествието, като не били
констатирани спирачни следи, а единствено следи от остъргване по асфалта.
Съгласно заключението на изготвената по делото съдебномедицинска
експертиза е установено, че на 08.08.2019 г. П. П. СТ. е получил следните
травматични увреждания: контузия на мозъка – тежка степен, кръвоизлив
под меките мозъчни обвивки, счупване на кръстеца, счупване на горното
рамо на дясна срамна кост, счупване на напречния израстък на пети поясен
прешлен. Описаните травматични увреждания са резултат на удари с или
върху твърди тъпи предмети реализирани в областта на главата, пояса.

Контузията на мозъка обуславя разстройство на здравето временно
опасно за живота. Счупването на кръстеца е определило трайно затрудняване
в движението на снагата за период от датата на травмата до датата на
проведения контролен преглед, реално е възможно и в следващите няколко
месеца. Счупването на горното рамо на дясната срамна кост е определило
трайно затруднение в движението на десния долен крайник.
В причинна връзка с тежката контузия на мозъка е трайно затрудняване
във функциите на говора, което продължава към времето на проведения
3
контролен преглед и вероятно през следващите няколко месеца. В причинна
връзка с мозъчната травма е и трайното затруднение движението на долните
крайници, със затруднение в походката, намаление в обема на мускулатурата
и нейния тонус. Към времето на контролния преглед е практически
невъзможно да се определи продължителността на описаните по-горе
затруднения, както и възможността за бъдещи дефицити в описаните
функции. Счупването на напречния израстък на пети поясен прешлен е
обусловило временно разстройство на здравето не опасно за живота.

Съгласно заключението на изготвената по делото авто-техническа
експертиза, е установено следното: Скоростта на движение на товарен
автомобил "Скания" с рег. № В 27-16 ВМ управляван от подсъдимия Ч. към
момента на удара е била около 8 км./час, а скоростта на движение на
мотоциклет "Хонда ЦБР 900 РР" с рег. № В 20-76 В, управляван от
пострадалия П. П. СТ. – около 66 км/ч. Няма данни мотоциклетиста да е
реагирал чрез предприемане на своевременно интензивно спиране преди
удара, следователно скоростта на движение на мотоциклетиста,
непосредствено преди удара остава непроменена. Дължината на опасната
зона за спиране на мотоциклет марка "Хонда ЦБР 900 РР" с рег. № В 20-76
В при скорост на движение – 66 км/ч е с дължина около – 49 метра. Ако
мотоциклета се е движел със скорост от 40 км/ч /ограничена за дадения
пътен участък/, то дължината на опасната му зона за спиране би била с
дължина около 23.53 метра. От стоянието на което се е намирал мотоциклета
"Хонда ЦБР 900 РР" от мястото на удара в момента в който товарния
бордови автомобил "Скания" е предприел маневра завой на ляво / т.е е бил
видим за водача на мотоциклета/ е около – 52 метра. Минималната безопасна
дистанция, която е следвало да спазва водача на процесния мотоциклет
"Хонда ЦБР 900 РР", по време на движение и при конкретните условия е с
дължина около – 27 метра. Минималната безопасна дистанция , която е
следвало да спазва водачът на мотоциклета "Хонда ЦБР 900 РР", до
намиращото се пред него съпосочно – товарен автомобил "Скания" с оглед
скоростта на движение на бордовия камион и състоянието на пътното платно
за движение е следвало да бъде около и не по малка от – 27 метра.
От техническа гледна точка за водача на мотоциклет "Хонда ЦБР 900
РР", е съществувала техническа възможност да не допусне удара със
завиващия пред него товарен камион, спазвайки дистанция по голяма от – 27
метра, при конкретните условия и реагирайки своевременно чрез спиране на
създалата се ситуация.
От техническа гледна точка причините за настъпване на ПТП са :
Несвоевременна реакция на водача на мотоциклета към създадената пътна
ситуация. Решението на водача на товарния автомобил да предприеме
маневра завой на ляво при неразрешаваща пътна маркировка.

От така установеното може да се заключи, че подсъдимия Ч. виновно е
нарушил разпоредбите на: чл.6, т.1, пр. последно от ЗДвП -
4
Участниците в движението: 1. Съобразяват своето поведение със сигналите
на длъжностните лица, упълномощени да регулират или да контролират
движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и
с пътната маркировка
чл.63, ал.2, т.1 от ППЗДвП – „Единична непрекъсната линия“ - М1. На
пътните превозни средства е забранено да я застъпват и пресичат

Нарушенията му са в пряка и непосредствена причинна връзка с
настъпилото на 08.08.2019 г. пътнотранспортно произшествие - между
товарен автомобил "Скания" с рег. № В 27-16 ВМ управляван от подсъдимия
Ч. и мотоциклет "Хонда ЦБР 900 РР" с рег. № В 20-76 В, управляван от П. П.
СТ. в резултат на което по непредпазливост е причинил на последния:
травматични увреждания: контузия на мозъка – тежка степен, кръвоизлив
под меките мозъчни обвивки, счупване на кръстеца, счупване на горното
рамо на дясна срамна кост, счупване на напречния израстък на пети поясен
прешлен. Описаните травматични увреждания са резултат на удари с или
върху твърди тъпи предмети реализирани в областта на главата, пояса.
.
С гореописаното деяние подсъдимият Т. В. Ч. е осъществил от
обективна и субективна страна състава на престъпление по чл. 343, ал. 1, б.
„б" пр. 2, във вр. с чл. 342, ал. 1 от НК :

За това, че на 08.08.2019 г. в гр. Варна, при управление на моторно
превозно средство – товарен автомобил марка "Скания" с per. № В 27-16 ВМ
, е нарушил правилата за движение по Закона за движение по пътищата, а
именно:

чл.6, т.1, пр. последно от ЗДвП - Участниците в движението: 1.
Съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица,
упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата,
както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната маркировка

чл.63, ал.2, т.1 от ППЗДвП – „Единична непрекъсната линия“ - М1. На
пътните превозни средства е забранено да я застъпват и пресичат
и по непредпазливост причинил на П. П. СТ. средна телесна повреда,
изразяваща се в контузия на мозъка, обусловила разстройство на здравето,
временно опасна за живота му, средна телесна повреда, изразяваща се в
счупване на кръстеца, обусловило трайно затруднение в движението на
снагата за период от датата на травмата до датата на проведения контролен
преглед, реално е възможно и в следващите няколко месеца, средна телесна
повреда, изразяваща се в счупване на горното рамо на дясната срамна кост,
определило трайно затрудняване в движението на десен долен крайник,
5
средна телесна повреда, изразяваща се в трайно затруднение на говора, което
продължава към времето на проведения контролен преглед и вероятно през
следващите няколко месеца, средна телесна повреда, изразяваща се в трайно
затруднение в движението на долните крайници, със затруднена походка,
намаление в обема на мускулатурата и нейния тонус.

Престъплението било извършено от подс. Т. В. Ч. при форма на вината
непредпазливост и по - конкретно небрежност. Подсъдимия Ч. не е
предвиждал настъпването на обществено опасните последици -
причиняването на средни телесни повреди на св.П. П. СТ., но е бил длъжен и
е могъл да ги предвиди.

Изложената фактическа обстановка се установява от обясненията на Ч.,
показанията на разпитаните свидетели, заключенията на В.Л. по извършените
съдебномедицинска, автотехническа, експертиза, както и от приложените по
делото писмени доказателства вкл. огледен протокол и не се оспорва от
страните.
Разпитан в хода на досъдебното производство подсъдимия се признава
за виновен.
След като прецени всички релевантни по делото доказателства,
съобразно нормата на чл. 16 от НПК - по отделно и в тяхната съвкупност,
съдът намира, че подсъдимия Т. В. Ч. е осъществил от обективна и
субективна страна състава на престъпление по по чл. 343, ал. 1, б. „б" пр. 2,
във вр. с чл. 342, ал. 1 от НК
За това, че на 08.08.2019 г. в гр. Варна, при управление на моторно
превозно средство – товарен автомобил марка "Скания" с per. № В 27-16 ВМ
, е нарушил правилата за движение по Закона за движение по пътищата, а
именно:
чл.6, т.1, пр. последно от ЗДвП - Участниците в движението: 1.
Съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица,
упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата,
както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната маркировка
чл.63, ал.2, т.1 от ППЗДвП – „Единична непрекъсната линия“ - М1. На
пътните превозни средства е забранено да я застъпват и пресичат
и по непредпазливост причинил на П. П. СТ. средна телесна повреда,
изразяваща се в контузия на мозъка, обусловила разстройство на здравето,
временно опасна за живота му, средна телесна повреда, изразяваща се в
счупване на кръстеца, обусловило трайно затруднение в движението на
снагата за период от датата на травмата до датата на проведения контролен
преглед, реално е възможно и в следващите няколко месеца, средна телесна
повреда, изразяваща се в счупване на горното рамо на дясната срамна кост,
определило трайно затрудняване в движението на десен долен крайник,
средна телесна повреда, изразяваща се в трайно затруднение на говора, което
продължава към времето на проведения контролен преглед и вероятно през
6
следващите няколко месеца, средна телесна повреда, изразяваща се в трайно
затруднение в движението на долните крайници, със затруднена походка,
намаление в обема на мускулатурата и нейния тонус.

За да приеме, че подсъдимия Т. Ч. е виновен за горното деяние, съдът
кредитира изцяло заключението на Автотехническта експертиза, която
определя механизма на настъпване на ПТП, и по категоричен начин доказва,
че ПТП е настъпило в следствие на допуснати нарушения на правилата за
движение по пътищата от страна на подсъдимия Ч..
Подсъдимият Т. В. Ч. е пълнолетно, вменяемо физическо лице,
неосъждан.

Осъществявайки гореописаното деяние, същият е действал при форма на
вината – непредпазливост.
Като причина за извършване на деянието се установи незачитане от
страна на обвиняемия на установения в Република България правов ред,
досежно определяне на правилата за движение по пътищата.
При определяне наказанието на подсъдимия Ч., съдът установи, че
същият е пълнолетен, не е осъждан за престъпление, нито е освобождаван от
наказателна отговорност по реда на глава VIII от НК и от деянието не са
причинени съставомерни вреди. В този смисъл съдът приложи императивната
разпоредба на чл. 78а. от НК.
При индивидуализирането на наказанието - глоба, съдът присъди същата
към минималния размер – 1 500.00 /хиляда и петстотин/ лв., съобразен с
имотното състояние на обвиняемия и обществената опасност на дееца, която
съдът оцени като минимална с оглед смекчаващите отговорността
обстоятелства, а именно липсата на предходна съдимост и самопризнанията в
хода на производството.


Съдът възложи на подсъдимия направените по делото разноски.


Водим от горното съдът постанови присъдата си.



СЪДИЯ при ВРС:



7