Решение по дело №5385/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1870
Дата: 17 октомври 2019 г. (в сила от 9 ноември 2019 г.)
Съдия: Димитър Василев Кацарев
Дело: 20195330205385
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

1870

 

гр.Пловдив, 17.10.2019г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

              ПЛОВДИВСКИ РАЙОНЕН СЪД, Втори наказателен състав в публично заседание на осми октомври,  две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР КАЦАРЕВ

 

и секретар: ВЕЛИЧКА ИЛИЕВА,

като разгледа докладваното от съдията АНД № 5385 по описа за 2019 година на ПРС и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59 и следващи от ЗАНН.

 

              Обжалван е Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо устройство или система серия Г № 0005215 на ОДМВР Пловдив с който на  „БЕРГИН“ ООД със седалище и адрес на управление с.Старосел, ул.“Георги Димитров“ № 52, ЕИК ********* със законен представител на фирмата И.И.Б.с адрес *** на основание чл.638, ал.4 от Кодекса за застраховане (КЗ) е наложена имуществена санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева за нарушение на чл.483, ал.1, т.1 от КЗ.

            Дружеството – жалбоподател, чрез неговия законен представител И.И.Б.обжалва издадения електронен фиш и моли съда за неговата отмяна като незаконосъобразен. В жалбата се представят доводи за несъобразяване на издадения ЕФ с императивните искания на процесуалния закон установени в чл.189, ал.4 от ЗДвП, както и че направените правни изводи относно нарушението не почиват на конкретни факти. Представят се доводи и за неяснота на приложения закон, че липсва посочване на издателя като конкретно лице на електронния фиш и дата на издаването му, както и подпис на длъжностното лице което го е издало. С жалбата се представят доводи и относно не надлежно сертифициране на процесното автоматизирано средство за измерване и за необходимите технически прегледи.

         Дружеството – жалбоподател редовно призовано, в съдебно заседание  се представлява от адв.Б.И. който поддържа жалбата и искането за отмяна на издадения ЕФ. В пледоарията си представи доводи по същество на искането за отмяна на атакувания ЕФ.

            Въззиваемата страна ОДМВР Пловдив редовно призована, не изпраща представител и не взема становище по жалбата на дружеството.

            Съдът, след като взе предвид изложеното в жалбата, становището на  жалбоподателя и след като анализира събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, прие за  установено следното от фактическа страна:

            По допустимостта на жалбата: Жалбата е с правно основание чл.59, ал.1 от ЗАНН, подадена в преклузивния срок по ал.2 от този текст, от легитимиран субект, при наличие на правен интерес от обжалване и пред компетентния съд, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

           Разгледана по същество същата се явява ОСНОВАТЕЛНА.

           Съдът намира, че при издаването на обжалвания електронен фиш (ЕФ) за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система са допуснати нарушения на процесуалните правила.

           Съгласно обжалвания ЕФ е констатирано извършено нарушение от юридическо лице (ЮЛ) -  „БЕРГИН“ ООД с ЕИК ********* съгласно Търговския закон (ТЗ) собственик на МПС – товарен автомобил марка „Мерцедес Спринтер 313 ЦДИ“ с рег. № ***  по отношение на което не е сключило договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“, като нарушението е установено с АТСС (ARH CAM S1).             

           АТСС (ARH CAM S1) е мобилна система за видеоконтрол ARH CAM S1 № 11743са  която представлява радар ARH CAM S1, който се поставя на стойка с три „крачета“, по известна с името „тринога“ камера. Посоченото автоматизирано техническо средство фиксира скоростта на превозното средство, регистрационния му номер, датата и точния част, посоката на движение, както и координатите на мястото където е установено МПС. АТСС (ARH CAM S1) като мобилно съгласно §6, т.65, б.“б“ от ДР на ЗДвП е признато с разпоредбите на чл.189, ал.4 от ЗДвП и с Наредба № 81213-532/2015г. като вид техническо средство с което да се установяват нарушения, и одобрено съгласно Удостоверение № 17.09.5126 като тип средство за измерване със срок до 07.09.2027г.

            От представената по делото разпечатка – снимка № 11743СА/0201543 от 11.07.2019г. се установява, че на 11.07.2019г. в 17:50 часа в гр.Пловдив, ул.Васил Левски до № 214  е заснет товарен автомобил „Мерцедес Спринтер 313 ЦДИ“ с рег. № ***  с превишена скорост – при ограничение 50 км/ч. е фиксирана скорост 80 км/ч.

           От представените по делото доказателства съдът намира, че не е надлежно доказано извършено нарушение по чл.483, ал.1, т.1 от КЗ от страна на дружеството – жалбоподател. По делото няма представена справка или разпечатка от проверка извършена в Гаранционен фонд установяваща че лекия автомобил, собственост на дружеството заснет на 11.07.2019г. с АТСС с превишена скорост, не е имал валидно сключена и действаща застраховка „Гражданска отговорност“ към тази дата.

             Съгласно санкционната разпоредба на чл.638, ал.1, т.2 от КЗ  на лице по чл.483, ал.1, т.1 от КЗ което притежава моторно превозно средство, което е регистрирано на територията на Република България и не е спряно от движение, което не изпълни задължението си да сключи задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, се налага имуществена санкция от 2000 лв. – за юридическо лице или едноличен търговец.  Съгласно ал.4 на същата разпоредба, когато с автоматизирано техническо средство или система е установено управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, на собственика на моторното превозно средство се налага глобата или имуществената санкция по ал.1.

             В настоящия случай съдът намира че е налице несъответствие между нарушението описано в ЕФ и фактическият състав на нарушението, за което е предвидено санкциониране посредством ЕФ, а именно - установено управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. При установено управление на такъв автомобил е предвидено санкциониране с ЕФ на собственика на моторното превозно средство с предвидената имуществена санкция в размер на 2000 лв. В настоящия случай дружеството – жалбоподател е санкционирано само за липса на валидно действащ договор, без да е посочено установено  посредством АТСС управление на автомобил без задължителната застраховка.

           Съдът намира, че при издаване на атакувания ЕФ е допуснато и друго съществено процесуално нарушение, което е във връзка с наложена имуществена санкция с ЕФ. Съгласно чл.647, ал.3 от КЗ, когато с автоматизирано техническо средство или система е установено и заснето управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител при условията и по реда, предвидени в Закона за движение по пътищата. Както вече беше посочено, разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП регламентира императивното изискуемото съдържание на електронния фиш. В тази разпоредба е предвидено ЕФ да се издава, когато за извършено нарушение, заснето с АТСС, е предвидено наказание глоба, но не и имуществена санкция. Съгласно задължителните разяснения, дадени с Тълкувателно решение № 3 от 03.07.2014г. по т.д. № 5 /2013г. на ВАС, институтът на “имуществената санкция”, въведена с разпоредбата на чл.83, ал.1 от  Закона за административните нарушения и наказания, не е идентичен с “глобата”, която е едно от административните наказания, предвидени в чл.13 - глава втора “Административни нарушения и наказания” от  ЗАНН. Предвидените в чл.13 от  ЗАНН административни наказания са само по отношение на физическите лица, тъй като за да бъде определено като административно нарушение едно деяние, то трябва да бъде извършено виновно – чл.6 от  ЗАНН, а вина могат да формират само физически лица – чл.24 и 26 от  ЗАНН.  Имуществената санкция е отделен правен институт, въведен с разпоредбата на чл.83, ал.1 от  ЗАНН като обективна, безвиновна отговорност на юридическите лица и едноличните търговци за неизпълнение на задължения към държавата или общината при осъществяване на тяхната дейност. Съгласно текста на чл.83, ал.1 от  ЗАНН, в предвидените в съответния закон, указ, постановление на Министерския съвет или наредба на общинския съвет случаи на юридически лица и еднолични търговци може да се налага имуществена санкция за неизпълнение на задължения към държавата или общината при осъществяване на тяхната дейност. Имуществената санкция е изведена в специална разпоредба от ЗАНН в самостоятелна глава четвърта “Административнонаказателни санкции спрямо юридически лица и еднолични търговци”, която е след глава втора  “Административни нарушения и наказания”.  Законодателят прави ясно разграничение между глобата и имуществената санкция като правни термини и правни институти. Двата института са самостоятелно регламентирани и са въведени с различни нормативни разпоредби.  Поради това правилата, приложими към глобите, налагани на физически лица, не следва механично да се прилагат към имуществените санкции, налагани на юридически лица и на еднолични търговци. Тези различия не допускат приложимост по аналогия на разпоредбите, касаещи наказанието глоба, и за имуществената санкция. С оглед изложените съображения съдът намира, че обжалваният електронен фиш е незаконосъобразен и като такъв следва да бъде отменен.

          Във връзка с изложеното и на основание чл.63, ал.1от ЗАНН ,  Съдът

 

Р Е Ш И:

 

            ОТМЕНЯ  Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо устройство или система серия Г № 0005215 на ОДМВР Пловдив с който на  „БЕРГИН“ ООД със седалище и адрес на управление с.Старосел, ул.“Георги Димитров“ № 52, ЕИК ********* със законен представител на фирмата И.И.Б.с адрес *** на основание чл.638, ал.4 от Кодекса за застраховане КЗ) е наложена имуществена санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева за нарушение на чл.483, ал.1, т.1 от КЗ.

 

         Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от  съобщаването му на страните пред Административния съд на  гр. Пловдив  по реда на глава ХІІ от  АПК .

 

 

                                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ:   /п/

 

Вярно с оригинала!

В.И.