Решение по дело №164/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 юли 2020 г. (в сила от 18 юли 2020 г.)
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20207240700164
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 март 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                                 

                         269       01. 07.2020г.      град Стара Загора

 

       

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, ІІІ състав, в публично съдебно заседание на двадесет и  трети юни през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                           

СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА

       

 

при секретар:  Минка Петкова                                                                            

и с участието

                        на прокурор                                                                                                             

           като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА

административно дело № 164 по описа за 2020 г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/. 

В жалбата се твърди, че обжалваното  решение № 79, взето по протокол 6 от 20.02.2020 година на общински съвет Раднево  е  незаконосъобразно. При вземането му били допуснати процедурни нарушения на Правилника за организацията и дейността на Общински съвет гр. Раднево. То било внесено в деня на заседанието, а максималният срок за включване на неотложни въпроси в дневния ред бил 24 часа. Липсвало подпис върху предложението с проект на решение. С взетото решение били нарушени няколко разпоредби на Закона за публичните финанси, а именно чл. 124 и чл. 128. То било взето без община Раднево да има приет бюджет. Не било ясно средствата в размер на 655 000 лева, предвидени за погасяване на задълженията на МБАЛ „ Доктор Д.Ч.” ЕООД към персонала за 2019 година как ще бъдат осигурени.  Взетото решение нарушавало и чл. 103, ал.2 от ЗПФ. То било и неясно. От една страна се посочвало, че се предоставя безлихвена възмездна финансова помощ, а  в точка 5 се говорело за заем. Ако се приемело че е предоставена безлихвена финансова помощ  на общинската болница, то било взето в нарушение на чл. 100 от Закона за лечебните заведения. 

 Прави се искане за  отмяна на оспореното решение. Претендира се присъждане на направените по делото разноски.

 Оспорващата страна – Кмет на Община Раднево се представлява в открито съдебно заседание от надлежно упълномощен процесуален представител – адвокат, поддържа се жалбата.

 Ответната страна – Общински съвет - Раднево не се представлява  не взема становище по подадената жалба.

 

Установените по делото факти са следните:

 

С Решение № 79 от 20.02.2020 година  Общински съвет – Раднево на основание чл. 21, ал.1, т.6, т.10 от Закона за местно самоуправление и местна администрация, чл. 147, ал.2 от Търговския закон и чл. 124 от Закона за публичните финанси е взел решение да предостави на МБАЛ „ Доктор Д.Ч." ЕООД – гр. Раднево 655 000 лева безлихвена финансова помощ от бюджета на община Раднево за 2020 година за погасяване на задълженията за разходи за персонала за 2019 г. 2. Средствата по т.1 следва да се възстановят от МБАЛ „Доктор Д.Ч." ЕООД – гр. Раднево по бюджета на общината в срок до 31.12.2023 г.  и е определен гратисен период – две години, считано от датата на отпускане на средствата. 3. Задължило е управителя на лечебното заведение да разходва паричните средства по т.1 за погасяване на просрочените задължения на дружеството към персонала за 2019 г.   4.Възложено е на кмета на община Раднево и управителя на общинското лечебно заведение да сключат договор за заем с параметрите, съответстващи на решението на Общински съвет – Раднево.

Оспореното Решение № 79 от 20.02.2020 година  на Общински съвет – Раднево е във връзка  с искане вх. № 57 от 14.02.2020 година, внесено до председателя на общински съвет Раднево от 9 общински съветника на основание чл. 23, ал.4, т.2 от ЗМСМА за обсъждане на финансовото положение МБАЛ „Доктор Д.Ч." ЕООД – гр. Раднево и предприемане на мерки за стабилизиране на лечебното заведение. Към искането е представен и проект на решение, подписано от осем човека без да се посочва тяхната длъжност.  Председателят с покана № 15 от 18.02.2020 година е свикал извънредно заседание на общински съвет гр. Раднево във връзка с обсъждане на предложение” обсъждане на финансовото състояние на МБАЛ „ Доктор Д.Ч.“ ЕООД и предприемане на мерки за стабилизиране на лечебното заведение .  

От Протокол № 6 от заседание на Общински съвет – Раднево на 20.02.2020 година е  видно, че са присъствали 14 общински съветника, като в дневния ред е включен  въпроса за финансовото състояние на общинското лечебно заведение. То е прието от 13 общински съветника. При обсъждане на решението е взел участие и директорът на болницата.

Процесното решение е прието при проведено поименно гласуване с 12 гласа "за" и 0 гласа "против" и "въздържал се".

 От извършена справка в Търговския регистър е видно, че МБАЛ  "Доктор Д.Ч." ЕООД – гр. Раднево е с едноличен собственик на капитала Община Раднево.

С оглед на така събраните доказателства съдът прави следните правни изводи:

 Решението е взето от общински съвет гр. Раднево, но в качеството му на едноличен собственик на капитала на общинското лечебно заведение. В чл. 12 от  Наредбата за условията и реда за упражняване на правата на собственост в търговски дружества, участието в граждански дружества и сключването на договори за съвместна дейност  са изброени правомощията на ОС при търговските дружества с ограничена отговорност. Не се доказаха твърденията, че решението е взето без подпис на предложение. Напротив направеното  искане е подписано от девет общински съветника и е  внесено от председателя на общинския съвет, ведно с проекторешението.

 Решението е незаконосъобразно. Съгласно чл. 140 от Конституцията на Република България и чл. 14 от ЗМСМА общината е юридическо лице и има право на своя собственост. В правомощията на общинските съвети като органи на местно самоуправление по чл. 21, ал. 1, т. 9 от ЗМСМА се включва приемането на решения по създаване, преобразуване и прекратяване на търговски дружества с общинско имущество и определяне на представители в тях. Оспореното в настоящото производство решение е взето от Общински съвет - Раднево в качеството му на упражняващ правата на едноличния собственик на капитала на МБАЛ „Доктор Д.Ч." ЕООД – гр. Раднево. Правомощията, които притежава общината по отношение на посоченото дружество се осъществяват чрез Общинския съвет и са такива на Общо събрание, а в случая на едноличен собственик на капитала по смисъла на чл. 147, ал. 2 от ТЗ. Тази норма изрично е посочена в оспореното решение.

Начинът на финансиране на лечебните заведения - търговски дружества с общинско имущество при недостиг на парични средства  са два. Единият е посочен в Закона за лечебните заведения. То е чрез предоставяне на финансови субсидии. Съгласно чл. 100 от ЗЛЗ държавата и общините могат да финансират държавните или общинските лечебни заведения чрез целеви субсидии, одобрени със Закона за държавния бюджет и с общинските бюджети /ал. 1/, а съгласно ал. 2, т. 4 целеви субсидии се отпускат за финансово оздравяване на лечебни заведения за болнична помощ. Съгласно чл. 100, ал. 4 от ЗЛЗ предоставяните от държавния или общинския бюджет средства за погасяване на задължения на държавни лечебни заведения - търговски дружества, и лечебни заведения - търговски дружества със смесено държавно и общинско участие в капитала, се отразяват като увеличение на капитала им. Капиталът на лечебното заведение се увеличава със стойността на предоставените от бюджета средства за погасяване на задължения на съответното държавно лечебно заведение или лечебно заведение със смесено държавно и общинско участие в капитала, като държавата и общините записват нови дялове/акции. Алинея 8 на чл. 100 от ЗЛЗ предвижда, че финансирането и увеличаването на капитала по ал. 1 - 8 се извършват при спазване изискванията на Закона за държавните помощи.

Вторият начин  посочен в Търговския закон /ТЗ/, съгласно чл. 134,ал.1 от ТЗ по решение на общото събрание за покриване на загуби и при временна необходимост от парични средства съдружниците могат да бъдат задължени да направят допълнителни парични вноски за определен срок. Допълнителните вноски са съразмерни на дяловете в капитала, ако не е предвидено друго.  Съгласно чл. 137, ал. 1, т. 9 от ТЗ общото събрание, респективно едноличният собственик на капитала взема решение за допълнителни парични вноски. Аналогична е разпоредбата на чл. 12,ал.1т. 11 от Наредбата за условията и реда за упражняване на правото на собственост в търговски дружества, участието в граждански дружества и сключване на договори за съвместна дейност от община Раднево  според която Общинският съвет взема решение за извършването на допълнителни парични вноски по реда на чл. 134 от ТЗ. Съгласно ал.3 на чл. 134 за тази вноска  може да се уговори дружеството да плаща лихви. По своята правна същност допълнителните парични вноски са заем, предоставен от съдружниците в търговско дружество с определена в закона цел - "за покриване на загуби и при временна необходимост от парични средства" на дружеството. Източник на средствата за допълнителна парична вноска е бюджетът на Община Раднево. Като едно от правните основания за приемане на процесното решение е посочена разпоредбата на чл. 21, ал. 1, т. 6 от ЗМСМА, според която общинският съвет приема и изменя годишния бюджет на общината, осъществява контрол и приема отчета за изпълнението му. Бюджетът на Община Радево не  е приет, а именно в него  следва да  се предвиди предоставянето на МБАЛ "Доктор Д.Ч." ЕООД – гр. Раднево на средствата, под формата на допълнителна парична вноска /заем/.

 Съгласно чл. 124, ал. 1 от Закона за публичните финанси /ЗПФ/ промени по общинския бюджет през бюджетната година и в размера на бюджетните взаимоотношения на общината с държавния бюджет се извършват при условията и по реда на този закон и на закона за държавния бюджет за съответната година. Според чл. 124, ал. 2 от ЗПФ, промените по общинския бюджет, извън тези по чл. 56, ал. 2 /промените по показателите на общинския бюджет в резултат на получени като трансфер или временен безлихвен заем средства от държавния бюджет и от други бюджети и сметки/, се одобряват от общинския съвет, като промените, засягащи делегираните от държавата дейности, се одобряват при спазване на ограниченията по чл. 125, ал. 1, т. 1. Общинският бюджет следва да бъде приет по реда на чл. 94-99 от ЗПФ. Съгласно чл. 29, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години, за съставяне, приемане изпълнение и отчитане на бюджета на Община Раднево - Кметът на общината представя проекта на бюджет за публично обсъждане от местната общност, като оповестява датата на обсъждане най-малко 7 дни предварително на интернет страницата на общината и в местните средства за масово осведомяване. Публичното обсъждане се провежда по ред, определен от общинския съвет, съгласно Приложение № 1 към Наредбата. За постъпилите предложения се съставя протокол, който се внася в общинския съвет заедно с окончателния проект на бюджета. В процесния случай липсват доказателства за проведено публично обсъждане по приемането на процесното решение, а от събраните в хода на производството такива се установява, че предложението за приемане на  решение е включено като извънредна точка от дневния ред за заседанието на самото заседание.

 Решението е прието и при липса на мотиви и специално на фактически основания, относими към необходимата за изпълнение на решението промяна в разходната част на бюджета на общината. Както в предложението за приемане на решението, така и в проведеното обсъждане преди приемането му липсва посочване за сметка на кои утвърдени с приемането на бюджета разходи ще бъде осигурена сумата за заема. В този контекст оспореното решение не съответства и на целта на закона – осигуряване на обезпеченост на делегираните от държавата дейности и на местните дейности през съответната бюджетна година.

По изложените съображения настоящият съдебен състав намира, че оспореното решение № 79, взето по протокол 6 от 20.02.2020 година на общински съвет Раднево   е прието от териториално и материално компетентен орган, в предвидената писмена форма и при изискуемите кворум, мнозинство и поименно гласуване, но в противоречие с материалния закон, при съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в несъответствие

 

с целта на закона, което налага отмяната му.

 В горния смисъл са и мотивите на Решение № 6035 от 18.05.2016 г. на ВАС по адм. д. № 8498/2015 г., III отделение.

 По делото е направено искане за присъждане на разноски  от оспорващия,  но същото не следва да бъде уважавано по следните съображения: Административният орган, приел оспореното решение - Общинския съвет – Раднево, е орган на местното самоуправление, който няма статут на юридическо лице, няма самостоятелен бюджет, своя администрация и самостоятелен щат, в какъвто смисъл са разпоредбите на чл. 15, ал. 1 и чл. 29а, ал. 1 от ЗМСМА. Съгласно нормата на чл. 14 от ЗМСМА, общината е юридическо лице, което има самостоятелен бюджет. Тъй като по правило разноските по делото се възстановяват от бюджета на органа, издал оспорения административен акт, а общинският съвет няма самостоятелен бюджет, различен от този на съответната община, отговорността за заплащане на направените разноски в производство, образувано по жалба срещу акт на общински съвет, е на съответната община, от чийто бюджет следва да бъдат възстановени и средствата. В съдебно производство, страни по което са два органа на една и съща община - в случая Кмет на Община Раднево /в процесуалното качество на жалбоподател/ и Общински съвет – Раднево /в процесуалното качество на ответник по жалбата/, осъждане за разноски на едната страна в полза на другата страна по делото не се следва, тъй като бюджетът, от който следва да бъдат възстановени средствата, и този, в който ще постъпят при тяхното присъждане, е един и същ – бюджетът на Община Раднево. В този смисъл са Определение № 7946 от 30.06.2015 г. на ВАС по адм. д. № 5393/2015 г., IV отд., Определение № 8075 от 23.06.2017 г. на ВАС по адм. д. № 6667/2017 г., III отд. и др.

 

        Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение второ от АПК, Старозагорският административен съд 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ОТМЕНЯ   по жалба  на кмета на община Раднево решение № 79, взето по протокол 6 от 20.02.2020 година на общински съвет Раднево.

       

        ОСТАВЯ без уважението искането на кмета на община Раднево за присъждане на съдебно деловодни разноски.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                                                     СЪДИЯ: