Решение по дело №593/2018 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 108
Дата: 18 юли 2019 г.
Съдия: Радослава Маринова Йорданова
Дело: 20181840200593
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 октомври 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                           гр. Ихтиман, 18.07.2019 г.

 

                           В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ИХТИМАНСКИ РАЙОНЕН СЪД, І състав, в публично заседание на първи юли през  две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                           председател: РАДОСЛАВА ЙОРДАНОВА

 

            при секретаря М. М., като разгледа докладваното от съдията а.х.д. № 593 по описа за 2018 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

            производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН

С Наказателно постановление № .. г. на ДАМТН, на О.Д.Б., представлявана от кмета В.Д., за нарушение на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите е наложена имуществена санкция в размер на 2000,00 лева.

Постановлението е обжалвано в срок, като се твърди, че не е извършено административно нарушение. Оспорват се фактическите констатации на контролния орган. Навеждат се доводи да неспазване на законоустановения срок за издаване на наказателното постановление.

            Административнонаказващият орган, редовно уведомени, не изпращат представител, в писмено становище оспорват жалбата.

            Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните писмени и гласни доказателства, по отделно и в тяхната съвкупност съобразно чл. 14 и 18 НПК, приема за установена следното

От представения по преписката  констативен протокол № …. г. от проверка на язовирна стена и съоръженията към нея, изготвен от представители на ДАМДТ, ГД „Надзор за язовирните стени и съоръженията към тях“ се установява, че на посочената дата е била извършена проверка на техническото и експлоатационното състояние на язовир „С.Д.“, находящ се в землището на гр. Д.Б., собственост на О.Д.Б.. Тъй като е била започната процедура по извеждане от експлоатация и ликвидация на язовира, при проверката е дадено предписание основният изпускател на язовира да е с осигурена максимална проводимост, да се отвежда постъпилата вода в язовира безпрепятствено, като е бил определен срок постоянен.

Впоследствие, видно от приложения по преписката констативен протокол № …..г. е била извършена нова проверка на язовирна стена и съоръженията към нея на язовир „С.Д.“ от служители на ДАМДТ, ГД „Надзор за язовирните стени и съоръженията към тях“ и с участието на представител на общината. При извършения оглед проверяващите установили, че на тръбата на основния изпускател на язовира е поставен дървен капак, който я покрива изцяло и възпрепятства значително отвеждането на постъпилите водни количества в язовира. В протокола е отразено, че оператор на язовирната страна и съоръженията към нея е “Х.и.г“ ЕООД.

Впоследствие на . г. в гр. С. е съставен АУАН № .., в който е посочено, че О.Д.Б. на . г. в качеството си на собственик на язовир „К.Д.“ не е изпълнила даденото с КП № …г. предписание по реда на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите, а именно основният изпускател на язовира да е с осигурена максимална проводимост, да се отвежда постъпилата вода в язовира безпрепятствено, с което е нарушила чл. 200, ал. 1, т. 39  от Закона за водите.

Констатациите в акта са потвърдени от разпитите на служителите на ДАМДТ Д.Я. и В.А., според които проверката е била осъществена в присъствието на представител на общината и на оператора на язовира. Свидетелите твърдят, че поставеният капак е препятствал изтичането на вода от язовира и е довел до неговото завиряване.

Според представителя на О.Д.Б. – св. А.Т., която е присъствала на проверката, в язовира е имало малко вода, защото сезонът е дъждовен, но принципно е бил празен, защото е изведен от експлоатация.

Въз основа на съставения акт е издадено и атакуваното наказателно постановление, с което на    г. на О.Д.Б., на основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите е наложена имуществена санкция в размер на 2000,00 лева

От правна страна:

Актът и наказателното постановление са издадени от териториални и материално компетентни органи, в кръга на тяхната дейност, като при издаването им не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, нарушаващи правото на защита на жалбоподателя. Неспазването на едномесечния срок по чл. 52, ал. 1 ЗАНН не съставлява процесуално нарушение, доколкото този срок е инструктивен, а и НП е издадено в шестмесечния срок по чл. 34, ал. 3 ЗАНН.

По същество обаче жалбата е основателна.

Съдът приема, че деянието е несъставомерно от обективна страна.

Както актосъставителят, така и наказващият орган е приел, че О.Д.Б. е извършила нарушение на чл. 190а, ал. 1, т. 3  от Закона за водите, като не е изпълнила дадено й задължително предписание.

Във всички случаи, за да може дадено деяние да бъде квалифицирано като административно нарушение по смисъла на чл. 6 ЗАНН, то следва да е в противоречие  с предписанието на конкретна правна норма, регламентираща задължително правило за поведение за конкретния субект.

Съгласно разпоредбата на чл. 190а, ал. 1, т. 3  от Закона за водите председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощените от него длъжностни лица имат право да дават задължителни предписания на собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, както и да определят срок за тяхното изпълнение.

В случая посоченият текст регламентира права и задължения на контролния орган при извършване на проверките на язовирните стени и/или съоръженията към тях, но не съдържа конкретно правило за поведение, което да е адресирано към собствениците на тези съоръжения, така че същото да може да бъде нарушено. Казано по друг начин, тъй като посоченият законов текст делегира права на контролните органи, няма как да бъде нарушен от собствениците на язовирите.

Разпоредбата на чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите е приета с изменение на Закона за водите, обн. ДВ, бр. 55/03.07.2018 г. и е в сила от 06.07.2018 г. С цитирания законов текст се въвежда задължение за собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях да изпълняват предписанията на председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощените от него длъжностни лица, както и на комисиите, назначени от областните управители за извършването веднъж годишно на проверки за готовността за безопасна експлоатация на язовирите и съоръженията към тях.

Това означава, че към момента, когато е констатирано извършеното административно нарушение – … г. за изпълнението на дадени предписания от оправомощени от председателя на ДАМДТ длъжностни лица не е съществувало нормативно закрепено задължение. След като към датата на съставяне на акта за установяване на административно нарушение липсва съответен състав на административно нарушение, за което О.Д.Б. да носи административнонаказателна отговорност, то имуществената санкция е незаконосъобразно наложена, поради което настоящият състав приема, че атакуваното наказателно постановление следва да бъде отменено.

 

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ  Наказателно постановление № … на ДАМТН, с което на О.Д.Б., представлявана от кмета В.Д., за нарушение на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите е наложена имуществена санкция в размер на 2000,00 лева.

 

Решението може да се обжалва с касационна жалба по реда на АПК пред АС съд – С. област, в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

Районен съдия:

                      /Р. Йорданова/