Определение по дело №149/2018 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 март 2018 г.
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20187140700149
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 март 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                       ОПРЕДЕЛЕНИЕ               

            Административен съд - Монтана, ІІІ състав ,в закрито заседание на двадесет и осми март , през две хиляди и осемнадесета година в състав :  

 

                                               Председател : БИСЕРКА БОЙЧЕВА

като………………разгледа………..докладваното……………………….от съдията………………БИСЕРКА БОЙЧЕВА…адм. д.№149/2018г. по описа на Административен съд Монтана и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по  чл. 27, ал. 2 от ЗУСЕСИФ и чл. 166 от АПК.

               Делото е образувано по  жалба на „Сънфлекс“ЕООД,със седалище и адрес на управление:с.Медковец,област Монтана ,ул.“Бежанска“№3 ,представлявано от С.Е.Р. против Решение №12/312/01831/3/01/04/01 от 05.04.2017г.на изпълнителния директор на ДФЗ-София  ,с което е наложена финансова корекция на дружеството-жалбоподател в размер на 38 299,77лв.за неизпълнение по договор№12/312/01831 от 14.11.2011г.

 С жалбата е направено и искане за  спиране на изпълнението на решението ,т.к. същото ще причини на жалбоподателя значителна и трудно поправима вреда ,изразяваща се в драстично увеличение на разходите на жалбоподателя и допълнителна невъзможност за изпълнение  на бизнес плана и погасяване на финансовите задължения към кредиторите на дружеството .Според жалбоподателя едно такова неизпълнение на задълженията би поставило жалбоподателя пред риск от предсрочна изискуемост на отпуснатите кредити и обявяването му в несъстоятелност ,което би имало непредвидими и необратими последици за електроцентралата.

Съдът намира искането за допустимо ,но неоснователно по следните съображения:

Съгласно чл. 73, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта, което може да се оспори по реда на АПК. Предвид чл. 73, ал. 4 от ЗУСЕСИФ решението по ал. 1 може да се оспорва пред съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс, като при съдебното оспорване се прилагат съответно разпоредбите на чл. 27, ал. 3 и ал. 5 - 7/ ДВ,бр.101/2015г./, но не и ал. 2, съгласно която оспорването не спира изпълнението.

Разпоредбата обаче на чл. 75, ал. 2, изр. последно от ЗУСЕСИФ гласи, че съдебното оспорване на решението, с което е определена финансовата корекция, не спира извършването на плащането. Извършването на плащането означава предварително изпълнение на невлязъл в сила административен акт, с който е определена финансова корекция, поради което се налага правният извод, че жалбата няма суспензивен ефект. Допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон, може да бъде спряно по реда на чл. 166, ал. 4 от АПК по искане на оспорващия при условията на чл. 166, ал. 2 от АПК, ако предварителното изпълнение би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда. Изпълнението може да се спре само въз основа на нови обстоятелства. Съгласно чл. 73, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта, което може да се оспори по реда на АПК. Предварителното изпълнение в случая обаче е допуснато ex lege, защото съдебното оспорване на решението, с което е определена финансовата корекция, не спира извършването на плащането.

Налагането на финансова корекция е нормативно установено правомощие, осъществявано от държавата - членка на ЕС, посредством нейни органи, при установени в закон условия и същото има за пряка цел защитата на публичния принос на общността спрямо отделната операция /проект/, който е застрашен или увреден от допусната нередност. В съответствие с разпоредбата на чл. 166, ал. 4 във вр. с ал. 2 от АПК, за да е налице основание за уважаване на искането оспорващият трябва да представи доказателства за твърдението, че предварителното изпълнение би могло да причини значителна или трудно поправима вреда за дружеството .Не са представени никакви доказателства ,които да обосноват твърдението на жалбоподателя ,че  от изпълнението на решението би последвала значителна и трудно поправима вреда ,изразяваща се в драстично увеличение на разходите на жалбоподателя и допълнителна невъзможност за изпълнение  на бизнес плана и погасяване на финансовите задължения към кредиторите на дружеството,респективно  би поставило жалбоподателя пред риск от предсрочна изискуемост на отпуснатите кредити и обявяването му в несъстоятелност ,което би имало непредвидими и необратими последици за електроцентралата.По гореизложените съображения ,искането е неоснователно и следва да се отхвърли./в т.см. Опр. по адм.д.№8886/2016г. по описа на ВАС/. Предвид изложеното, АС-Монтана –ІІІ състав

 

                               ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТХВЪРЛЯ искането на„Сънфлекс“ЕООД,със седалище и адрес на управление:с.Медковец,област Монтана ,ул“Бежанска“№3 ,представлявано от С.Е.Р. за спиране изпълнението на решението за налагане на финансова корекция , КАТО НЕОСНОВАТЕЛНО.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред  ВАС в 7-дневен срок от получаване на съобщението.

                                                                    

 

 

 

                                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: