Решение по дело №134/2022 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 178
Дата: 3 ноември 2022 г.
Съдия: Бистра Радкова Бойн
Дело: 20227270700134
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 юли 2022 г.

Съдържание на акта

Р    Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ ...........

 

град Шумен, 03.11.2022г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

Административен съд Шумен, в публичното заседание на седемнадесети октомври през две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                                  Председател: Росица Цветкова

                                                         Членове: Снежина Чолакова

                                                                        Бистра Бойн

 

при секретаря Р.ХаджиД.а и с участие на прокурор Д.Шостак от Окръжна прокуратура– Шумен, като разгледа докладваното от съдия Б.Бойн КАНД № 134 по описа за 2022г. на Административен съд- Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е въз основа на касационна жалба на Директор на ОДБХ-гр.Шумен срещу Решение № 216/30.05.2022г. на Районен съд– Шумен, постановено по АНД № 376/2022г. по описа на съда. С атакувания съдебен акт е отменено Наказателно постановление № КХ- 1/01.02.2022г. на Директора на ОДБХ- Шумен, с което на С.Й.В. с ЕГН: ********** *** на основание на чл.79 ал.1 от Закона за управление на агрохранителната верига и от Закона за ветеринарномедицинската дейност е наложено административно наказание “глоба” в размер на 3000 лева, за нарушение на чл.5 т.1 б.“а“, във вр. с т.2 и т.3 от Регламент ЕО 853/2004г. относно определяне на специфични хигиенни правила за храните от животински произход.. Касаторът релевира твърдения за незаконосъобразност на атакуваното решение поради постановяването му в противоречие с материалния закон и процесуалните правила. Не сочи конкретни аргументи защо го намира за необосновано поради неяснота и противоречие. В допълнителна молба от 17.10. посочва, че в НП е допусната несъществена техническа грешка с посочването на друг неприложим по казуса закон без санкционна разпоредба, но същата не е ограничила правото на наказаното лице. Моли за отмяна на обжалваното решение и потвърждаване на НП. В съдебно заседание касаторът не изпраща представител.

Ответната страна С.Й.В. с ЕГН: ********** ***, не изпраща представител в открито съдебно заседание. Депозира писмени бележки по същество на спора, като поддържа писмения си отговор и претендира разноски.

Представителят на Шуменска окръжна прокуратура счита касационната жалба за допустима, но неоснователна и моли за решение в този смисъл.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на предявената касационна жалба и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл.211 ал.1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл.210 ал.1 от АПК и при спазване на изискванията на чл.212 от АПК. Разгледана по същество, касационната жалба се явява неоснователна по следните съображения:

От въззивният съд било установено следното от фактическа страна: На 24.12.2021г. от служители към ОДБХ Шумен била извършена проверка на Общински пазар в гр.Шумен, находящ се на бул.“Симеон Велики“, при която било канстатирано, е С.В. предлагала за продажба храни от животински произход- свинско месо, овча пастърма, говежда пастърма, суджуци, сланина и свинска мас в количества, които не предполагат, че са личната употреба, без здравна или идентификационна маркировка и етикети за произход, поради което е нарушила чл.5 т.1 б.а от Регламент (ЕО) № 853/2004.

От В.М.- главен инспектор в ОДБХ и свидетел по делото бил съставен АУАН № 0000857 за извършено нарушение, осъществяващо състава на чл.5 т.1 б.“а“, във вр. с т.2 и т.3 от Регламент ЕО 853/2004г. относно определяне на специфични хигиенни правила за храните от животински произход. Нарушителят отразила в него, че ще бъдат представени възражения, но не се възползвала от законното си право в срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН да депозира такива. Въз основа на съставения акт и съобразявайки материалите в административно- наказателната преписка, наказващият орган издал процесното наказателно постановление, с което за нарушение на чл.5 т.1 б.“а“, във вр. с т.2 и т.3 от Регламент ЕО 853/2004г. на ответника по касация било наложено административно наказание “глоба” в размер на 3000 лева.

Настоящият съдебен състав споделя установената от районния съд фактическа обстановка. Правилни и обосновани са направените от въззивна инстанция правни изводи,  които са изложени в пълнота и при съобразяване с приложимия закон, поради което настоящата инстанция не следва да ги повтаря и на осн.чл.221 ал.2 от АПК препраща към мотивите на първоинстанционния съд.

Правилно, съдът е установил, че от обективна страна е налице осъществено деяние изразяващо се от обективна страна в пускане на пазара храни от животински произход, които нямат идентификационна или здравна маркировка и съставляващо административно нарушение по чл.5 т.1 б.“а“, във вр. с т.2 и т.3 от Регламент ЕО 853/2004г. Но издаденото НП е незаконосъобразно, поради подробно описани в мотивите на ревизираното съдебно решение мотиви.

Съгласно чл.5 от приложимия Регламент ЕО 853/2004г., касаещ изисквания по отношение на здравна и идентификационна маркировка на продукти, предприятията за хранителни продукти не пускат на пазара продукт от животински произход, обработен в обект, който подлежи на одобрение в съответствие с изискванията на член 4, параграф 2, освен когато той има здравна маркировка, направена в съответствие с Регламента, като предприятията за хранителни продукти могат да поставят идентификационна маркировка върху продукт от животински произход, само когато продуктът е произведен в съответствие с настоящия регламент в обекти, които отговарят на изискванията на член 4 и не могат да отстраняват от месото здравната маркировка. Съгласно релевантната санкционна разпоредба- чл.79 ал.1 от Закона за управление на агрохранителната верига, който в нарушение на чл.5 от Регламент (ЕО) № 853/2004 пусне на пазара храни от животински произход, които нямат здравна или идентификационна маркировка, се наказва с глоба от 3000 до 5000 лв. Според дефиницията по §1 т.90б от ДР ЗВМД "пускане на пазара" е притежаване с цел продажба, предлагане за продажба, самата продажба, разпространение, както и всяка друга форма на възмездно и безвъзмездно прехвърляне на собствеността върху обекти и/или продукти, подлежащи на ветеринарномедицински контрол. С оглед на конкретиката на фактите по делото- липса на поставен идентификационен знак или здравна маркировка на хранителните продукти и осъщественото тяхно предлагане на общински пазар е безспорно установено нарушението на санкционираното лице от обективна и субективна страна.

Касационната инстанция установи, че както е отбелязано от въззивна инстанция, е налице съществено процесуално нарушение при съставянето на НП, изразяващо се в посочване на неотносима правна норма в неговия диспозитив като основание за налагане на глоба. В обстоятелствената част на НП е цитирана правилно нормата на чл.79 ал.1 от Закона за управление на агрохранителната верига, докато в диспозитивната част, с която на ответника по касация е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 3000 лева е посочено, че същото се налага на основание чл.79 ал.1 от Закона за ветеринарномедицинската дейност, визиращ правомощията на БАБХ да извършва проверки на пратки за съответствията им на ветеринарномедицинските изисквания за производство, транспортиране и пускане на пазара на суровините и храните от животински произход. Посоченото противоречие, дори и да се дължи на техническа грешка е съществено, защото накърнява правото на санкционираното лице да разбере какво нарушение извършва и да организира защитата си. В този смисъл настоящият състав не споделя доводите, изложени в допълнението на касационната жалба относно маловажността на така допуснатото  разминаване в НП. В настоящия казус, както правилно е отбелязал първоинстанционният съд, административно– наказващият орган неправилно е ангажирал административно– наказателната отговорност на ответника по касация по чл.79 ал.1 от Закона за ветеринарномедицинската дейност, поради което издаденото НП е незаконосъобразно. Следователно, като е обосновал резултат за отмяна на издаденото наказателно постановление, поради допуснати процесуални нарушения при издаването му, Районен съд- Шумен е постановил правилно решение и поради отсъствие на отменителни основания, същото следва да бъде оставено в сила. 

Водим от горното и на основание чл.221 ал.2 предл.1-во от АПК, Шуменският административен съд 

 

Р   Е    Ш    И   :

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 216/30.05.2022г. на Районен съд– Шумен, постановено по АНД № 376/2022г. по описа на съда.

 

Решението е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:......................                   ЧЛЕНОВЕ:         

                                                                                 1..........................

                                                                                                                                                                                                                    

                                                                                  2..........................

 

ЗАБЕЛЕЖКА:Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 03.11.2022 г.