Решение по дело №103/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 юни 2021 г.
Съдия: Росица Димитрова Басарболиева
Дело: 20217200700103
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

№ 173

гр. Русе, 21.06.2021 год.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Русенски административен съд, в публичното заседание на 16 юни през 2021 год. в състав:

 

  Председател:  РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

Членове:  ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

         ГАЛЕНА ДЯКОВА

 

при секретаря Мария Станчева и в присъствието на прокурора Диана Неева като  разгледа    докладваното  от съдията Басарболиева к.н.а.х.д. №103 по   описа   на съда за  2021   година,   за да    се    произнесе, взе предвид:

 

Производството е касационно по чл. 63, ал. 1, предл. 2 ЗАНН във вр. чл. 208 и сл. по глава XII от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Делото е образувано по постъпила жалба от Агенция за държавна финансова инспекция-гр.София, представлявана от главен юрисконсулт в АДФИ - А. А., против Решение №260145/08.03.2021 год. на Русенски районен съд, постановено по а.н.д №2033/2020 г. по описа на съда, с което е отменено Наказателно постановление (НП) № 11-01-185 от 29.10.2020 г. на директора на АДФИ - София. Със санкционния акт на ответника по касацията - М.Х.М., в качеството му на председател на Общински съвет Ветово към него момент, за нарушение на чл.128 от Закон за публичните финанси е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лева. В жалбата се релевират оплаквания, че оспореното решение е постановено в нарушение на материалния закон, касационно основание, разписано в чл.348, ал.1, т.1 от НПК. Твърди се, че събраните във административно-наказателното производство и приети във въззивното такова доказателства доказват по безспорен и категоричен начин извършеното нарушение. И тъй като спорът е изцяло правен, се навеждат доводи и за неправилно тълкуване от районния съд на посочената за нарушена норма от ЗПФ и лицата, които могат да носят отговорност по този текст. С такива доводи се иска се от касационната инстанция да отмени обжалваното решение и съответно да потвърди наказателното постановление. Претендират се разноски за двете инстанции.  

Ответникът по касационната жалба, чрез адв. В.М., в писмен отговор и молба вх.№ 2461 от 14.06.2021 г. по описа на АС-Русе, излага съображения за неоснователност на касационната жалба.

Представителят на ОП-Русе счита касационната жалба за неоснователна, а атакуваното решение - за правилно.

След като обсъди оплакванията в жалбата, становищата на страните и събраните по делото доказателства и след касационна проверка съгласно чл. 218 АПК, Административният съд намира следното:

Касационната жалба е подадена в законния срок, от надлежна страна и производството е процесуално допустимо.

Разгледана по същество, тя е основателна.

С оспореното в касационното производство решение  РРС e отменил НП № 11-01-185 от 29.10.2020 г. на директора на АДФИ – София, с което на М.Х.М. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лева, за нарушение на чл.128 от Закон за публичните финанси /ЗПФ/.

От приобщените в първоинстанционното производство доказателства съдът правилно е установил релевантите за спора факти:

 С Решение № 246 по Протокол 25 от заседание на Общински съвет - Ветово, проведено на 30.01.2017 г. е приет бюджета на Общината за 2017 година. Във Функция „Общи държавни служби”, дейност 123 „Общински съвет” по §§ 10-20 „Външни услуги” били утвърдени 22 670 лева, а  впоследствие с корекция на бюджета /решение на ОбС-Ветово от 29.05.2017 г./ е извършено увеличение с 10 000лв. или общо утвърдените по параграфа средства са в размер на 32 670 лева.

На 26.06.2017 г. М.Х.М., в качеството си на председател на ОбС-Ветово, сключил Договор №0154829 за правна защита и съдействие с двама адвокати на стойност 13 100 лева. От АНО е прието, че със сключването на договора М.М. е поел ангажимент за разход, в размер на 1230 лева, който не е предвиден в годишния бюджет на Община Ветово за 2017 г., с което деяние е осъществил нарушение по чл.128 от ЗПФ.

Алинея 1 на приетата за нарушена разпоредба на чл.128 от ЗПФ гласи „Не се допуска извършването на разходи, натрупването на нови задължения за разходи и/или поемането на ангажименти за разходи, както и започването на програми или проекти, които не са предвидени в годишния бюджет на общината.“ А според чл.32, ал.1, т.1 от ЗДФИ виновните длъжностни лица се наказват „за нарушение на нормативен акт, уреждащ бюджетната, финансово-стопанската или отчетната дейност, ако не е предвидено наказание в съответния нормативен акт - с глоба от 200 до 2000 лева“.

Русенският районен съд e приел, че М. М., в качеството си на председател на ОбС-Ветово, не може да носи отговорност по този закон, защото първостепенен разпоредител с бюджетните средства е кметът на Общината, който и организира и изпълнява приетия общински бюджет. С такива мотиви е отменил оспореното пред него наказателно постановление.

Изводите на въззивната инстанция за отмяна на санкционния акт за нарушението, визирано в НП, не се споделят от касационния съд.

 В периода до сключване на горепосочения договор за правна помощ и съдействие на 26.06.2017 г. между Общински съвет-Ветово, представляван от неговия председател и адвокати, са били сключени други договори за правна защита и съдействие, по които общото договорено възнаграждение било в размер на 20 800 лева. Към момента на сключване на договора за правна защита и съдействие от 26.06.2017 г. Община Ветово е имала приет бюджет за 2017 г., в който за Общински съвет-Ветово в §§ 10-20 "Външни услуги" били заложени 32 670 лв. Така при сключване на процесния договор наказаното лице е поело ангажимент за разход в размер на 1230лв., който не е предвиден в годишния бюджет на Община Ветово за 2017 г.  Касационната инстанция приема, че е налице съставомерност на деянието на М. М., съставляващо нарушение на чл.128, ал.1 ЗПФ, извършено от него в качеството му на длъжностно лице – Председател на Общински съвет-Ветово.

 Съгласно чл.93, т.1, б.”а” и б.”б” от НК на М. е възложена ръководна работа в служба на учреждение( Общински съвет-Ветово/. Нормата на чл. 25 от ЗМСМА очертава правомощията на председателя на общинския съвет: той осъществява ръководни, властнически, представителни и контролни функции, свързани с дейността на общинския съвет. Според определението дадено в чл. 93, т. 1, б. ”а" от НК, длъжностно лице е лице, на което е възложено да изпълнява със заплата или безплатно, временно или постоянно, служба в държавно учреждение, с изключение на извършващите дейност само на материално изпълнение, а съгласно б. “б“ длъжностно лице е това на което е възложена ръководна работа в обществена организация.

Общинският съвет е орган на местно самоуправление - чл.18 ЗМСМА, чиято компетентност е свързана с реализиране на задачите и целите на чл. 17 и чл. 21 от същия закон, в това число да определя политиката за изграждане и развитие на общината, включително и относно общинското имущество, общинските предприятия, общинските финанси, данъци и такси, общинската администрация. Решенията на общинските съвети, с които се приема бюджетът на общината, са общи административни актове (ОАА). Същите подлежат на предварително изпълнение по силата на закона (чл. 180, ал. 1 от АПК). От данните по преписката се установява, че решението на ОбС за приемане на бюджета е било оспорено пред съда, като с постановено определение на ВАС от 03.05.2017 г. искането за спиране на предварителното изпълнение на решението е отхвърлено т.е. към датата на деянието 26.06.2017 г. решението на ОбС-Ветово, с което е приет бюджетът, подлежи на изпълнение от адресатите.

   Същината на спора е свързан с приетото от въззивната инстанция, че М. М., в качеството си на Председател на ОбС-Ветово, не е разпоредител на общински бюджет и не следва да е административно-наказателно отговорен по чл.128 ЗПФ.

Нормата на чл.128 от ЗПФ се намира в раздела на закона, свързан с изпълнение на бюджета, и не сочи конкретен субект на отговорност, тъй като е общо запираща - да не се извършват разходи или да не се поемат ангажименти за такива, които не са предвидени в общинския бюджет. За разлика от нея, разпоредбата на чл.98 ЗПФ касае друг субект, а именно - кмета на Общината.

Систематичното място на чл.128 от закона касае вече приет бюджет, при което бюджетните организации, какъвто е и ОбС, следва да се съобразяват с размерите на разходите в съответната част на бюджета. Нормата на чл.122 ЗПФ казва, че изпълнението на общинския бюджет се организира от кмета на общината чрез кметовете на кметства, райони и чрез ръководителите на бюджетни звена, финансирани от и чрез общинския бюджет.

Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 6 от ЗМСМА, Общинският съвет, като колективен орган, приема и изменя годишния бюджет, осъществява контрол и приема отчета за изпълнението му. Разпоредбата определя правомощието на общинския съвет да определи какви приходи ще бъдат събирани и какви разходи ще бъдат извършвани от общината през съответната година като това следва да стане по точно определения от ЗПФ и Наредбата на ОбС ред и естествено с оглед правомощието да приема и изменя годишния бюджет на общината, е да осъществява контрол и приема отчета за изпълнението му.

Разходите за издръжка на Общинския съвет са предвидени в общинския бюджет. Кметът на общината е органът, който организира изпълнението му, съгласно чл. 44, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА и чл. 7, ал. 5 от ЗПФ. Ето защо по силата на чл. 11, ал. 3 от ЗПФ, той е и първостепенен разпоредител с бюджета на Общината.  Общински съвет - Ветово, с председател към релевантния момент М. М., е финансиран от общинския бюджет на Община Ветово. Общинският съвет се обслужва от администрацията на общината, осигурява се  със средства от общинския бюджет, а няма свой собствен, самостоятелен бюджет, с който да може еднолично и неконтролирано да се разпорежда. На практика, сключвайки процесния договор за правно съдействие с адвокати, М. е поел ангажимент за разход в противоречие на изискването за финансова дисциплина за финансиране от общински бюджет на органа на местното самоуправление извън одобрените и изпълняеми разходи.

 В практиката си ВАС неизменно и последователно поддържа становището, че общинският съвет не е правосубектна единица, различна от общината и не може чрез своя председател да встъпва в гражданскоправни отношения с облигационен характер по аргумент от чл. 25 и чл. 21, ал. 1, т. 3 от ЗМСМА. Доколкото Общинският съвет е административен орган, орган на местно самоуправление и съответно като такъв - страна по административни дела, а не със статут на  самостоятелно ЮЛ и съответно няма самостоятелен бюджет, в какъвто смисъл са разпоредбите на чл. 15, ал. 1 и чл. 29а, ал. 1 от ЗМСМА, то всички разходи по неговата издръжка, както и материално техническото му осигуряване и административно функциониране са за сметка на общинския бюджет и общинската администрация. Бюджетът на ОбС е част от бюджета на Община Ветово, а председателят на Общинския съвет, като негов ръководител и представляващ, е длъжен да се съобрази с предвидените от приетия от ОбС-Ветово бюджет, в частта разходи за външни услуги.

Действително, както правилно е констатирал и РРС, кметът на Общината е органът, който изпълнява решенията на ОбС, организира изпълнението на общинския бюджет и осигурява организационно-техническото му обслужване, съгласно разпоредбите на чл. 44, ал. 1, т. 5, т. 7 ЗМСМА и чл. 29а ЗМСМА, но в случая не се касае за негова деятелност, респ. негови действия като първостепенен разпоредител на бюджетни средства. Кметът е задължен да  изпълни и изплати задължението на Общината/ОбС/ по сключения от председателя на ОбС договор.

В тази връзка с оглед на характера на вмененото нарушение с формата на изпълнително деяние „поемане на ангажимент за разход, надхвърлящ определения в общинския бюджет за 2017“  е без значение, че законодателят не е придал качество на разпоредител с бюджет (първостепенен или второстепенен) на общинския съвет или неговия председател,  най-малкото поради факта, че приетият именно по предложение на ответника по касацията бюджет в частта на разходите на ОбС-Ветово, го задължава да го изпълнява и да не поема ангажименти за разходи, надхвърлящи предвидените за това. Именно това поведение е обявено за административно нарушение и за наказуемо в нормата на чл.32 от ЗДФИ, при липса на предвидено наказание в съответния нормативен акт.

Съгласно § 1, т. 27 от ДР към ЗПФ "Поети ангажименти за разходи" са клаузи на договори, разпоредби на нормативни и административни актове, съдебни и арбитражни решения, които обвързват бюджетните организации с бъдещи плащания за разходи и/или нови задължения за разходи с определима стойност, с изключение на: разходите за персонал, пенсии и приравнени на тях плащания, лихви по дълга (включително по гарантирания от държавата и общините дълг), както и разходите за данъци и други публични държавни и общински вземания.

 Цитираните законови разпоредби водят до категоричния извод, че със сключването от страна на Председателя на ОбС-Ветово на процесния договор  с адв. Милена Карачорова и адв. Татяна Бойчева е създадено задължение за Община Ветово за публичен разход от бюджета на общината, надхвърлящ приетия с решението на ОбС-Ветово бюджет за“ външни услуги“. По този начин от М. М. е нарушена нормата на  чл. 128, ал. 1 от ЗПФ, вменяваща забрана за извършване на разходи, които не са предвидени в годишния бюджет на Общината, както и натрупването на нови задължения за разходи и/или поемането на ангажименти за разходи, които не са предвидени в годишния бюджет на общината.  

  РС – Русе, като е отменил оспореното пред него НП, е постановил неправилно решение – противоречащо на материалния закон. Решението следва да бъде отменено. При решаване на спора по същество от настоящата инстанция се съобразява, че в проведеното административно-наказателно производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и норми; посочените в АУАН и НП фактически обстоятелства са безспорно установени; правилно са приложени и относимите законови разпоредби към установеното административно нарушение. Издаденото НП е законосъобразно и се следва неговото потвърждаване от съда.

При този изход на делото и своевременно направено искане от касационния жалбоподател за присъждане на разноски за процесуално представителство за двете съдебни инстанции, такива се следват на страната. Размерът на юрисконсултско възнаграждение, съдът определя в размер на по 80.00 лева за всяка от инстанциите или разноските са в общ размер на 160 лева, като същите следва се възложат в тежест на касационния ответник.

  Мотивиран така и на основание чл. 221, ал. 2 и чл. 222, ал. 1 от АПК, съдът

Р   Е   Ш   И  :

 

Отменя  Решение №260145/08.03.2021 год. на Русенски районен съд, постановено по а.н.д №2033/2020 г. по описа на съда, с което е отменено Наказателно постановление (НП) № 11-01-185 от 29.10.2020 г. на директора на АДФИ - София и вместо него постановява:

Потвърждава Наказателно постановление (НП) № 11-01-185 от 29.10.2020 г. на директора на АДФИ, с което на М.Х.М., в качеството му на председател на Общински съвет - Ветово, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лева, за нарушение на чл.128 във вр. с пар.2 от ДР на ЗПФ.

Осъжда М.Х.М., ЕГН **********, с адрес: ***, да заплати на Агенция за държавна финансова инспекция-София сумата 160 лева, представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение за двете съдебни инстанции.

Решението е окончателно.

                                                                                                                   

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                     

 

                                     

 

ЧЛЕНОВЕ:            1.

                            

 

 

 2.