Решение по дело №86/2024 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 375
Дата: 22 февруари 2024 г. (в сила от 22 февруари 2024 г.)
Съдия: Красимир Томов Георгиев
Дело: 20247080700086
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 януари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№375

 

гр. Враца,  22.02.2024 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, Втори състав, в публично заседание на 19.02.2024 г. /деветнадесети февруари, две хиляди двадесет и четвърта година/, в състав:

АДМ. СЪДИЯ: КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря Даниела ВАНЧИКОВА, без участие на прокурор, като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВ адм. дело № 86 по описа на АдмС – Враца за 2024 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

           Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК /Административно-процесуален кодекс/, във вр. чл. 172, ал. 5 от ЗДвП /Закон за движение по пътищата/.

           Образувано е по ЖАЛБА на И.В.И. ***, чрез пълномощник – адв. Т.П. ***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ЗППАМ/ № 369з-174/13.01.2024 г., издадена от Мл.автоконтрольор в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Враца - ***, с която е наложена ПАМ „Временно отнемане на СУМПС до решаване на въпроса за отговорността, но за не повече от 18 месеца“ - на основание чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП.

 В жалбата се развиват съображения за незаконосъобразност на оспорената заповед. Твърди се, че липсват материално-правни предпоставки за налагане на ПАМ, тъй като жалбоподателят е оспорил показанията на техническото средство, дадена е кръв за лабораторно изследване, като освен това са му извършени и три медицински изследвания в три различни лаборатории, резултатите от които не отчитат в кръвта наличие на **. Отправя искане съда да отмени оспорената ЗППАМ. Претендират се разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят не се явява, представлява се от пълномощника адв. П., която поддържа жалбата. Претендира присъждане на направените по производството разноски, за което се представя списък. В допълнително представена  писмена защита се излагат подробни съображения за отмяна на оспорената заповед.

Ответникът, мл.автоконтрольор в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Враца - *** се явява лично и изразява становище за неоснователност на жалбата.

По делото са събрани писмени доказателства. Приложено е от ответника заверено копие от образуваната пред административния орган преписка. Със жалбата са представени от жалбоподателя писмени доказателства.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, във връзка с доводите и твърденията на страните, приема за установено следното:

Жалбата е подадена срещу подлежащ на съдебно обжалване акт, от лице с правен интерес от обжалването, в качеството му на адресат на акта, с който се засягат негови права и в установения в закона срок, с оглед на което същата се явява процесуално ДОПУСТИМА. Оспорения акт е връчен на 13.01.2024г., а жалбата против същия постъпила в съда на 25.01.2024г.

Разгледана по същество, е ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

От приложените към административната преписка доказателства се установява, че на 13.01.2024 г. на жалбоподателя И.В.И. *** е съставен АУАН серия GA № 1156707 от *** - мл. автоконтрольор към Сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – Враца за това, че на същата дата в ……. управлява лек автомобил марка „БМВ 320Д с рег. номер*******, собственост на И.И. с адрес във *, след употреба на ** или техни * преди да е преминало въздействието им. Употребата е установена на *** с техническо средство „Дръг Тест 5000“ с фабричен ARMC-0094, като уреда отчел положителна проба за употреба на ***. Пробата е показана на водача и е издаден талон за медицинско изследване № 096446. Констатираното в АУАН поведение на водача е прието за виновно нарушение на чл. 5, ал. 3, т. 1, пр. 2 от ЗДвП. С АУАН  е иззето СУМПС на водача № *********.

На 13.01..2024 г. е издадена и оспорената в настоящото производство ЗППАМ № 369з-174/13.01.2024 г., издадена също от ***, мл.автоконтрольор в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Враца, с която на жалбоподателя на основание чл. 22 от ЗАНН и чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП е приложена ПАМ – „Временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца“. В ЗППАМ също е посочено, че се отнема СУМПС.

Към преписката са приложени цитирания АУАН серия GA, № 1156707 /13.01.2024г., докладна записка от ** ПК ПП ОДМВР-Враца – свидетел на нарушението и съставянето на акта, Талон за изследване, Протокол от 13.01.2024г. за извършване на проверка за употреба на ***, справка за нарушител и Заповед № 363з-3066/ 01.11.2023г. на ВПД Директор на ОДМВР-Враца.

Към административната преписка е приложена и втора ЗППАМ № 24-0967-000018/13.01.2024г. /на л.16 от делото/ идентична с оспорената – относно издател, предмет, адресат и размер на ПАМ. На същата обаче няма подпис на издателя и данни да е връчена на адресата. В същата изрично е посочено, че „На водача е издадена и връчена на пътя ЗППАМ № 369з-174/13.01.2024г.“, което сочи, че е последващо издадена. Доколкото тази втора ЗППАМ е напълно идентична с оспорената относно страни и предмет, няма подпис на издател, не е връчена на адресата и е последващо издадена, същата се явява нищожна и непораждаща правни последици. Неправилно тази втора ЗППАМ № 24-0967-000018/13.01.2024г. е вписана в справката за нарушител/водач.

По делото от жалбоподателя И.В.И. са представени лабораторни резултати от СМДЛ „**“ ЕООД – ** от 15.01.2024г., МЛ „Ц.“ – *** от 15.01.2024г. и СМДЛ „Р.“ ООД – *** от 15.01.2023 г., видно от които не е установено наличие на *************.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен, въз основа на представените от страните доказателства да провери законо-съобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК, като съгласно ал. 2 на същия член съдът следва да обяви нищожността на акта, дори да липсва искане за това.

Настоящият съдебен състав намира, че оспореният в настоящото производство акт е издаден от компетентен орган, в рамките на предоставените му правомощия. Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП принудителните администра-тивни мерки  по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, б. „а“, т. 6 и 7 от закона се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол, съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.  В случая по делото няма спор, че оспорената заповед е издадена от ***, мл.автоконтрольор в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Враца, чиято компетентност е установена от приложената по делото Заповед № 369з-3066/01.11.2023 г. на ВПД Директор на ОДМВР – Враца, а последната, съгласно отбелязването в нея е издадена въз основа на заповед № 8121з-1632/02.12.2021г. на Министъра на вътрешните работи, определяща службите за контрол по ЗДвП. Следователно заповедта е издадена от компетентен орган и в рамките на неговите правомощия, с оглед на което не е налице отменително основание по чл. 146, т. 1 от АПК.

Заповедта съответства на предвидената за нея мотивирана писмена форма по чл. 172, ал. 1 от ЗДвП. Актът съдържа реквизитите по чл. 59, ал. 2, т. 1-8 от АПК относно наименованието на органа - издател, неговия адресат, фактически и правни основания за издаването му, има ясна разпоредителна част, дата на издаване и подпис на лицето с означена длъжност. В текста ѝ фигурира фактическото обстоятелство, съставляващо едновременно с това и възприетото от органа при произнасянето му материално-правно основание за прилагане на принудителната административна мярка. В случая установените в АУАН обстоятелства са послужили като фактическо основание за издаване на ЗППАМ – водач на МПС управлява лек автомобил след употреба на *** преди да е преминало въздействието им. Не е налице нарушение на административно-производствените правила, което да е съществено и да води до ограничаване правото на защита на лицето, обект на административната принуда. Освен това за прилагане на мярката не се изисква приемане и обсъждане на възражения на лицето, спрямо което тя е приложена. Изложеното налага извода, че липсва основание за отмяна на акта по чл. 146, т. 2 и т. 3 от АПК.

Оспорената заповед обаче е издадена при неправилно приложение на материалния закон, съответно налице е отменително основание по чл. 146, т. 4 от АПК. Съображенията за това са следните:

В посочената като правно основание за издаване на заповедта разпоредба на чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП е предвидено, че за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на администра-тивните нарушения се прилагат принудителни административни мерки, сред които временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач, който управлява моторно превозно средство след употреба на ***, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест - до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца.

Следователно основната материално-правна предпоставка за налагане на ПАМ по този ред е наличието на констатирано по надлежния ред управление на МПС под въздействието на ** или техни*.

Редът за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на* или техни аналози от водачите на МПС е определен в Наредба № 1 от 19.07.2017 г., приета на основание законовата делегация на чл. 174, ал. 4 от ЗДвП. В нея са предвидени способите за установяване на употребата на ** или техни *, както и условията, при които се признават резултатите от приложението им.

В чл. 6, ал. 9 от горепосочената наредба е предвидено, че концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на * вещества или техни *се установява въз основа на показанията на техническото средство за установяване концентрацията на алкохол в кръвта или на теста за установяване употребата на * вещества или техни* в случаите на отказ на лицето да подпише или да получи талона за изследване, при неявяване в определения срок на посоченото място или при отказ за изследване с доказателствен анализатор и/или за даване на проби за изследване.

Разпоредбата на  чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП предвижда, че при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл. 174, ал. 4 от ЗДвП установените стойности са определящи.

От съвместното логическо и систематическо тълкуване на тези разпо-редби следва извод, че показанията на теста за установяване на употребата на ** или техни * могат да се вземат предвид при преценката за наличие на нарушение по чл. 5, ал. 3, т. 1, пр. 2 от ЗДвП само в изрично предвидените в чл. 6, ал. 9 от Наредба № 1 от 19.07.2017 г. хипотези. Във всички останали случаи контролните органи са длъжни да се съобразят със стойностите от медицинското или химико – токсикологичното изследване, защото единствено те са релевантни за установяване на употребата на ** или техни *.

В случая е безспорно, че не е налице нито едно от посочените в чл. 6, ал. 9 от Наредба № 1 от 19.07.2017 г. изключения, тъй като жалбоподателят е дал проби за лабораторно изследване – кръв и урина, което се установява от приложената към адм. преписка докладна записка. При това положение административният орган не е имал възможност да се позове на резултата от техническото средство (дръг тест), за да се приеме, че е налице употреба на *. Ето защо съдът намира, че не са осъществени материално-правните предпоставки, при които възниква правото на административния орган да издаде заповед за налагане на процесната принудителна административна мярка в хипотезата на  чл. 171, т. 1 б. „б“ от ЗДвП.

         Фактът, че срещу жалбоподателя е бил издаден АУАН, не означава наличие на абсолютно основание за налагане на процесната ПАМ, след като са липсвали материално-правните предпоставки за това. Административното производство по налагане на ПАМ по ЗДвП и административно-наказателното производство по ЗАНН са две отделни производства с различни правни последици и административният орган е следвало да извърши самостоятелна преценка дали е осъществен фактическият състав на чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП, преди да пристъпи към издаване на заповед от този род.

           Следва да се отбележи, че административният орган, в хипотези като процесната /когато лицето е оспорило данните от техническото средство и е дало кръвна проба при спазване условията по Наредба № 1 от 19.07.2017г./ би следвало преди налагането на ПАМ, с оглед спазване правилото на  чл. 171, т. 1 б. „б“ предл. последно от ЗДвП, да изчака резултатите от изследването на кръвната проба и съобразно тях да предприеме действия по налагане на ПАМ от рода на процесната.

Административната принуда е държавно-властническа принуда, която се реализира като крайно средство за обезпечаване изпълнението на правните норми. Безспорно предназначението и целта на принудителните администра-тивни мерки изискват бързи фактически действия по тяхното налагане, но това не трябва да става за сметка на принципите по чл. 4, чл. 6 и чл. 7 от АПК като гаранция за спазване на правата на засегнатите лица и за разкриване на обективната истина. Законодателят безусловно е разпоредил в кои случаи са налице обективни пречки за ползване на показанията на теста за установяване на употребата на *вещества. Като не се е съобразил с този императив на закона, административният орган е наложил ПАМ при липса на необходимите материално-правни предпоставки за това.

Предвид изложеното, настоящият състав на съда намира жалбата за основателна, а оспореният административен акт за незаконосъобразен поради противоречие с материалния закон, поради което следва да бъде отменен.

           При този изход на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК жалбоподателят има право на сторените по делото разноски в размер на 10 лв. /десет лева/ за платена държавна такса и 500 лв. /петстотин лева/ договорено адвокатско възнаграждение за пълномощника, което е платено и за което са представени доказателства, или общо сумата от 510 лв. /петстотин и десет лева/. Размера на адвокатското възнаграждение съдът приема за съответ-стващ на предмета на делото, на фактическата и правната му сложност, както и на извършените реални действия за правна помощ от пълномощника – адвокат, а именно: изготвяне на мотивирана жалба против ЗППАМ, явяване в съдебно заседание и изготвяне на обоснована писмена защита.

             Разноските следва да се заплатят от ЮЛ в чиято структура е ответника, а именно от ОД на МВР - гр. Враца.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

                       РЕШИ:

 

            ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 369з-174/13.01.2024 г., издадена от *** мл. автоконтрольор в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Враца, с която е наложена на И.В.И. *** - ПАМ „Временно отнемане на СУМПС до решаване на въпроса за отговорността, но за не повече от 18 месеца“ - на основание чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП.

ОСЪЖДА ОД на МВР – Враца да заплати на И.В.И. *** сумата от общо 510 лв.- разноски по делото.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване на основание чл.172, ал. 5 от ЗДвП.

 

На основание чл. 138 от АПК препис от решението да се изпрати на страните.

 

                                                                   АДМ. СЪДИЯ: