Определение по дело №906/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 7777
Дата: 26 юли 2024 г.
Съдия:
Дело: 20207050700906
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 май 2020 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 7777

 

Варна, 26.07.2024 г.

Административният съд - Варна - XIX състав, в закрито заседание на двадесет и шести юли две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: МАРИЯНА БАХЧЕВАН
   

като разгледа докладваното от съдията Марияна Бахчеван административно дело906/2020 г. на Административен съд - Варна, за да се произнесе, взе предвид следното:

Във връзка с дадената от съда възможност за тричленна съдебно-оценителна експертиза, съдът счита, че такава следва да бъде допусната следната задача:

1. Трите вещи лица след като се запознаят с материалите по делото и извършат справки в Службите по вписвания в [населено място] и [населено място], както и след като извършат оглед на място на получените от дружеството-жалбоподател в замяна горски държавни имоти да направят преценка на функционалното предназначение на разположените в тях съоръжения, ако такива са налице, и като съобразят всички индивидуални фактори влияещи върху цената на имотите като местонахождение, налична инфраструктура, евентуално наличието на увеличено търсене на горски имоти в периода 2005г.-2008г. до момента на извършената замяна, Методиката за определяне на размера на несъвместимата държавна помощ посочена в съображение 173 от Решението на ЕК С /2014/ 6207 final от 5.09.2014 г., извърши в Служба по вписванията по местонахождението на имотите проверка на всички видове сключени и вписани в рамките на 12 месеца преди датата на подписване на процесния договор за замяна сделки с поземлени имоти в горски територии, включително такива за ипотека обезпечаваща покупко-продажба, по които поне една от страните е търговец и се отнасят за подобни имоти, вещото лице да определи към момента на подписване на процесния договор за замяна на 27.10.2008г. пазарна цена като такава средно-претеглена от цените на пазарни аналози по метода на сравнимите продажби, както и обща пазарна цена на следните имоти: [имот номер] с площ от 35.500 дка, [имот номер] с площ от 108.900 дка, [имот номер] с площ от 73.700 дка, находящи се в землището на [населено място],  и поземлен [имот номер] с площ от 7.520 дка в землището на [жк], .

2. При невъзможност за определяне на цена по т.1 , поради липсата на посочената информация за реална цена на изповяданите сделки, пазарната цена да се определи като се използват пазарни цени на поземлени имоти в горски или земеделски територии за населеното място, в което попадат имотите, но ако и в този случай е налице резултат отклоняващ се от пазарната стойност, то тогава да се определи пазарна цена по други методи на оценяване, които са международно признати, допустими или предвидени от българското законодателство и възприети като стандарти за бизнес оценяване, като избраният метод следва да бъде изрично описан.

3. При обоснована невъзможност да се извърши оценка по т.2, вещите лица да използват данни от Службите по вписвания на [населено място] и [населено място] относно сделки с поземлени имоти в горски територии, включително такива за ипотека обезпечаваща покупко-продажба, по които поне една от страните е търговец и се отнасят за подобни имоти, сключени и вписани три години преди датата на договор за замяна на 27.10.2008г.

4. Да изготвят втори вариант за определяне на пазарната цена по т.1, при който да се съобрази увеличената стойност на заменените имоти, вследствие на увеличеното търсене на имотите в периода 2005-2008 г. до момента на извършената замяна, ако административната цена не е отразявала актуалните пазарни цени и се е отклонявала от тях с приблизително 20 % по смисъла на съображение 78, 79 и 80 от Решение на Европейската комисия 2011 / С 273/06 от 2011 г. и съображение 153 и 154 от Решение на ЕК С /2014/ 6207 final от 5.09.2014 г. относно схема за помощ № SA. 26212 (2011/C) и № SA.26217 (2011/ C).

5. Вещите лица да изчислят размера на държавната помощ при съобразяване на формулата от § 147 и методиката от § 173 от решението на Европейската комисия от 05.09.2014г. относно схема за помощ № SA. 26212 (2011/C) и № SA.26217 (2011/ C).

Съдът счета, че следва да бъде уважено искането на жалбоподателя и в тричленната експертиза да бъде включено вещото лице инж. Е. А. С. с адрес за призоваване посочен в молба с.д. № 9737/05.07.2024г.

Другите две вещи лица следва да бъдат оценители от Публичния регистър на независимите оценители с оценителска правоспособност за поземлени имоти в горски територии, а именно: инж. Й. Ж. Й., [населено място], [жк], образование: висше(ВЛТИ) - специалност "Горско стопанство", [тел. номер] и ; инж. Г. И. Д., образование: висше(ЛТУ - София), специалност "Горско стопанство" [населено място], [улица], телефони:  и . Тези две вещи лица трябва да бъдат уведомени по посочените телефони за назначаването им в тричленната съдебно-оценителна експертиза и да им бъде указано да посочат точни адреси за контакт.

Съдът счита, че първоначално-определеният депозит следва да бъде заплатен от жалбоподателя.

Воден от изложеното, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ДОПУСКА тричленна съдебно-оценителна експертиза със задача:

1. Трите вещи лица след като се запознаят с материалите по делото и извършат справки в Службите по вписвания в [населено място] и [населено място], както и след като извършат оглед на място на получените от дружеството-жалбоподател в замяна горски държавни имоти да направят преценка на функционалното предназначение на разположените в тях съоръжения, ако такива са налице, и като съобразят всички индивидуални фактори влияещи върху цената на имотите като местонахождение, налична инфраструктура, евентуално наличието на увеличено търсене на горски имоти в периода 2005г.-2008г. до момента на извършената замяна, Методиката за определяне на размера на несъвместимата държавна помощ посочена в съображение 173 от Решението на ЕК С /2014/ 6207 final от 5.09.2014 г., извърши в Служба по вписванията по местонахождението на имотите проверка на всички видове сключени и вписани в рамките на 12 месеца преди датата на подписване на процесния договор за замяна сделки с поземлени имоти в горски територии, включително такива за ипотека обезпечаваща покупко-продажба, по които поне една от страните е търговец и се отнасят за подобни имоти, вещото лице да определи към момента на подписване на процесния договор за замяна на 27.10.2008г. пазарна цена като такава средно-претеглена от цените на пазарни аналози по метода на сравнимите продажби, както и обща пазарна цена на следните имоти: [имот номер] с площ от 35.500 дка, [имот номер] с площ от 108.900 дка, [имот номер] с площ от 73.700 дка, находящи се в землището на [населено място],  и поземлен [имот номер] с площ от 7.520 дка в землището на [жк], .

2. При невъзможност за определяне на цена по т.1 , поради липсата на посочената информация за реална цена на изповяданите сделки, пазарната цена да се определи като се използват пазарни цени на поземлени имоти в горски или земеделски територии за населеното място, в което попадат имотите, но ако и в този случай е налице резултат отклоняващ се от пазарната стойност, то тогава да се определи пазарна цена по други методи на оценяване, които са международно признати, допустими или предвидени от българското законодателство и възприети като стандарти за бизнес оценяване, като избраният метод следва да бъде изрично описан.

3. При обоснована невъзможност да се извърши оценка по т.2, вещите лица да използват данни от Службите по вписвания на [населено място] и [населено място] относно сделки с поземлени имоти в горски територии, включително такива за ипотека обезпечаваща покупко-продажба, по които поне една от страните е търговец и се отнасят за подобни имоти, сключени и вписани три години преди датата на договор за замяна на 27.10.2008г.

4. Да изготвят втори вариант за определяне на пазарната цена по т.1, при който да се съобрази увеличената стойност на заменените имоти, вследствие на увеличеното търсене на имотите в периода 2005-2008 г. до момента на извършената замяна, ако административната цена не е отразявала актуалните пазарни цени и се е отклонявала от тях с приблизително 20 % по смисъла на съображение 78, 79 и 80 от Решение на Европейската комисия 2011 / С 273/06 от 2011 г. и съображение 153 и 154 от Решение на ЕК С /2014/ 6207 final от 5.09.2014 г. относно схема за помощ № SA. 26212 (2011/C) и № SA.26217 (2011/ C).

5. Вещите лица да изчислят размера на държавната помощ при съобразяване на формулата от § 147 и методиката от § 173 от решението на Европейската комисия от 05.09.2014г. относно схема за помощ № SA. 26212 (2011/C) и № SA.26217 (2011/ C).

ОПРЕДЕЛЯ първоначален депозит в размер на 900 лева, вносим от "Ви Ен Жи Комфорт" ООД в 7-дневен срок от съобщението по сметката за вещи лица на Административен съд гр.Варна.

НАЗНАЧАВА за вещи лица:

1. инж. Е. А. С. с адрес за призоваване посочен в молба с.д. № 9737/05.07.2024г. на жалбоподателя;

2. инж. Й. Ж. Й., [населено място], [жк], образование: висше(ВЛТИ) - специалност "Горско стопанство", [тел. номер] и ;

3. инж. Г. И. Д., образование: висше(ЛТУ - София), специалност "Горско стопанство" [населено място], [улица], телефони: и .

Двете вещи лица инж. Й. и инж. Д. да бъдат уведомени по посочените телефони за назначаването им като вещи лица по настоящото дело и да им бъде указано да посочат незабавно точния си адрес за контакт.

ДА СЕ ПРИЗОВАТ трите вещи лица за съдебното заседание на 23 октомври 2024г. от 13:30ч., като им се укаже, че заключението трябва да бъде представено по делото най-късно една седмица преди съдебното заседание заедно със справка декларация за всеки един от тях.

 

 

 

 

 

 

Съдия: