Решение по дело №137/2023 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 131
Дата: 4 октомври 2023 г.
Съдия: Ивайло Емилов Иванов
Дело: 20237160700137
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 август 2023 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№ 131

 

Гр. Перник, 04.10.2023 година.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, в открито съдебно заседание, проведено на двадесет и седми септември през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАЙЛО ИВАНОВ

ЧЛЕНОВЕ: ЦВЕТЕЛИНА ГОЦОВА

АНТОНИЯ АЛЕКСОВА

 

при съдебния секретар Наталия Симеонова и с участието на прокурор Бисер Ковачки от Окръжна прокуратура Перник, като разгледа докладваното от съдия Ивайло Иванов КАНД № 137 по описа за 2023 година на Административен съд – Перник, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 – чл. 228 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по касационна жалба на директора на Регионална дирекция за областите София, Софийска, Кюстендил, Перник и Благоевград към Главна дирекция „Контрол на пазара“ при Комисия за защита на потребителите /КЗП/ против Решение № 40 от 28.06.2023 година, постановено по АНД № 128 по описа за 2023 година на Районен съд Радомир.

С обжалваното решение и отменено наказателно постановление (НП) № 001675 от 27.02.2023 година на директора на Регионална дирекция за областите София, Софийска, Кюстендил, Перник и Благоевград към ГД „Контрол на пазара“ при Комисия за защита на потребителите, с което на „****“ ЕООД с ЕИК: ****, с. Д., област Р., представлявано от Е.С.С., с ЕГН: ********** на основание чл. 206, ал. 1 от Закона за туризма /ЗТ/ е наложена санкция в размер на 1 000 /хиляда/ лева за нарушение на чл. 114, т. 1, във връзка с    чл. 3, ал. 2, т. 2 от Закона за туризма.

Касаторът счита, че решението е неправилно. Излага доводи за липса на предпоставките по чл. 28 от Закона за административните нарушения и наказания, въвеждащ института на „маловажния случай“. Посочва, че не са налице обстоятелствата, от които би могло да се направи извод, че административното нарушение, за което лицето е санкционирано е с по- ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от този вид. Счита, че при определяне на административната отговорност са взети предвид тежестта и степента на нарушението, като е била определена санкция в минимален размер. С тези доводи моли съда да отмени оспореното решение, постановено от страна на районния съд, респективно да потвърди издаденото наказателно постановление.

Касационната жалба е връчена на ответната страна, която в срока по чл. 213а, ал. 4 от АПК не е представила отговор.

В съдебно заседание, проведено на 27.09.2023 година, касаторът редовно призован, не се представлява.

В съдебно заседание, проведено на 27.09.2023 година, ответникът по касационната жалба „****“ ЕООД, редовно призован се представлява от адвокат В.К.от АК Перник, който оспорва касационната жалба. Моли съда да остави в сила решението на районния съд, като правилно и законосъобразно. Претендира присъждане на направените съдебни разноски по приложен списък.

В съдебно заседание, проведено на 27.09.2023 година, представителят на Окръжна прокуратура Перник дава заключение да бъде оставено в сила решението на районния съд, като правилно и законосъобразно.

Административен съд – Перник, като прецени събраните по делото доказателства и наведени касационни основания, прилагайки нормата на чл. 218а от АПК, след съвещание намира следното:

Касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в срок, от страна в производството по делото пред първа съдебна инстанция, за която решението е неблагоприятно, срещу подлежащ на обжалване съдебен акт.

Разгледана по същество касационната жалба е неоснователна.   

След извършена проверка в пределите на чл. 218, ал. 2 от АПК настоящият съдебен състав намира, че решението на районния съд е валидно и допустимо, като постановено от компетентен съд, в предвидената от закона форма по допустима жалба, като същото е постановено в съответствие с материалния и процесуалния закон, а основанията за това са следните:

На 12.01.2023 година инспектор в Регионална дирекция София при Комисия за защита на потребителите е осъществил проверка за спазване на изискванията на Закона за туризма и Закона за защита на потребителите  в обект, стопанисван от „****“ ЕООД, с управител Е.С.С., като е установено, че обектът представлява заведение за хранене и развлечение, но при проверката е констатирано, че в близост до входа на обекта липсва информация по чл. 114 от ЗТ. Проверяващите са възприели също, че обекта се обслужва от сервитьор, разполага с общо 80 места за сядане и 40 места на закрито, а така също и че в обекта не е поставено на видно място и не е представено удостоверение за утвърдена категория, нито временно удостоверение за открита процедура по категоризиране. Представен е срок на проверяваното лице до 19.01.2023 година да представи липсващата информация по чл. 114, т. 3 от ЗТ. За извършената проверка е съставен Констативен протокол № К-2758979 от 12.01.2023 година / лист 19 от АНД № 128/2023/.

Въз основа на установените факти, обективирани в Констативен протокол № К-2758979 от 12.01.2023 година е съставен Акт за установяване на административно нарушение № 001675 от 24.01.2023 година, в който актосъставителят е възпроизвел фактическата обстановка, така както е била обективирана в цитирания вече констативен протокол. Въз основа на тези факти е установил, че е налице деяние, което е квалифицирал като нарушение на разпоредбата на чл. 114, т. 1 от Закона за туризма, във връзка с чл. 206 от Закона за туризма /лист 17 от АНД                    № 128/2023/. АУАН е връчен на представител на нарушителя на 24.01.2023 година, който го е подписал с възражение.

С Наказателно постановление № 001675 от 27.02.2023 година, издадено от директор на Регионална дирекция за областите София, Софийска, Кюстендил, Перник и Благоевград към Главна дирекция „Контрол на пазара“ при Комисия за защита на потребителите на „****а“ ЕООД с адрес: с. Д., община Р., представлявано от Е.С.С., с ЕГН: ********** е наложено на основание  чл. 206, ал. 1 Закона за туризма, във връзка с чл. 83, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания „имуществена санкция“ в размер на 1000 /хиляда/ лева за извършен административно нарушение на чл. 114, т. 1, във връзка с чл. 3, ал. 2, т. 2 от Закона за туризма. Наказателното постановление е връчено на нарушителя на 27.04.2023 година /лист 14 от АНД № 128/2023/.

Наказателното постановление е обжалвано пред Районен съд Радомир, който с Решение № 40 от 28.06.2023 година, постановено по АНД № 128 по описа за 2023 година е отменил наказателното постановление на основание чл. 28 от ЗАНН и е предупредил ответника по касационната жалба, че при извършване на друго административно нарушение от същия вид, представляващо маловажен случай, в едногодишен срок от влизане в сила на съдебния акт, за това друго административно нарушение ще му бъде наложено административно наказание.  

За да постанови обжалваното решение, районният съд е приел, че при издаване на наказателното постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, но е приел, че са налице основания по чл. 28 от ЗАНН, доколкото нарушението е от категорията на тези, които разкриват по- ниска степен на обществена опасност на деянието и дееца от типичните нарушения на нормата на чл. 114, т. 1 от ЗТ. Посочил е, че първото основание за прилагане на чл. 28 от ЗАНН е фактът, че веднага след констатиране на нарушението, нарушителят е предприел действия към отстраняването му, тъй като още на 16.01.2023 година е подал заявление за категоризация. Като това е мотивирало първоинстанционния съдебен състав да направи извод, че административнонаказващият орган не е следвало да наложи административно наказание. С тези мотиви е отменил наказателното постановление.

Решението е правилно.

Настоящият съдебен състав споделя изцяло възприетата от районен съд Радомир фактическа обстановка, като намира същата за изцяло кореспондираща с представения и приет по делото доказателствен материал, поради което счита, че не следва да я преповтаря.

Съгласно разпоредбата на чл. 218, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания касационният съд обсъжда само посочените в касационната жалба пороци на решението, като за валидността, допустимостта и правилното прилагане на материалния закон следи служебно, съгласно чл. 218, ал. 1 от АПК.

Настоящият касационен състав намира, че възражението на касатора досежно липса на предпоставки за прилагане на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН в настоящият случай е неоснователно.

Съгласно § 1, ал. 1, т. 4 от ДР на ЗАНН маловажен случай е този, при който извършеното нарушение от физическо лице или неизпълнение на задължението от едноличен търговец или юридическо лице към държавата или общината, с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства, представлява по – ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение или на неизпълнение на задължение от съответния вид. В тази връзка съдът споделя изцяло правните изводи на решаващия съд за незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление, доколкото извършеното нарушение покрива изцяло предпоставките предвидени в § 1,ал. 1, т. 4 от ДР на ЗАНН, като в следствие на това правилно въз основа на чл. 28 от ЗАНН е отменил наказателното постановление и е предупредил нарушителя, че при извършване на друго административно нарушение от същия вид, представляващо маловажен случай, в едногодишен срок от влизане в сила на предупреждението, за това друга нарушение ще му бъде наложено административно наказание.

От доказателствата, представени в хода на съдебното следствие, развило се пред първоинстанционния съд, които не са оспорени от страните по делото, е видно, че ответникът по настоящата касационна жалба е депозирал заявление за издаване на удостоверение за утвърдена категоризация пред компетентния за това орган с вх. № ТУ-94-00-9 / 16.01.2023 година /лист 10 от АНД № 128/2023/, т.е. два дни след извършената проверка на място от страна на инспектори при КЗП и преди съставянето на Акт за установяване на административно нарушение                      № 001675 от 24.01.2023 година. Всичко това от своя страна говори за проявена своевременна реакция на дееца за възстановяване на правовия ред и се цени в практиката като смекчаващо отговорността обстоятелство с важно значение за преценка на обществената опасност на дееца, тъй като е индикация за проявено правосъзнание и желание да приведе дейността си в съответствие с установения правен ред.

От друга страна правилни са изводите на първоинстанционния съд, че извършеното нарушение е с по –ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от този вид доколкото, в следствие на него не са засегнати в сериозна степен обществените отношения, които се регулират от страна на нормите, предвидени в Закона за туризма и Закона за защита на потребителите, тъй като при фактическата установеност в настоящият случай обективно от него не са последвали неблагоприятни вредни последици.

В Тълкувателно решение № 1 от 12.12.2007 година, постановено по т.д. № 1/2005 година Общото събрание на наказателната колегия на Върховен касационен съд категорично се е произнесъл, че преценката на административнонаказващия орган за „маловажност“ на случай по чл. 28 от ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. В неговия обхват се включва и преценката за законосъобразност на преценката по чл. 28 от ЗАНН. Когато съдът констатира, че предпоставките на чл. 28 от ЗАНН са налице, но наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление поради издаването му в противоречие със закона. Разбирането за обхвата на съдебния контрол е в съответствие и с практиката на Европейския съд по правата на човека по приложение на чл. 6, ал. 1 от ЕКЗПЧОС, съобразно която съдът не може да бъде ограничаван в своята юрисдикция, когато решава правен спор.

С оглед на изложеното, настоящият съдебен състав, при извършената проверка по чл. 218 от АПК намира, че обжалваното съдебно решение е валидно, допустимо и постановено в съответствие с материалния закон, а така също и че не са налице касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК, водещи до отмяна на решението. Въз основа на това касационната жалба следва да бъде отхвърлена като неоснователна, а оспореното съдебно решение да бъде оставено в сила като правилно.

Относно разноските:

С оглед изхода на делото претенцията на ответника по касационната жалба за присъждане на съдебни разноски в размер на 400 лева е основателна.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.221, ал.1, предложение първо от АПК, във вр. с чл.63в от ЗАНН, Административен съд – Перник, касационен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 40 от 28.06.2023 година, постановено по АНД № 128 по описа за 2023 година на Районен съд Радомир.

ОСЪЖДА Комисия за защита на потребителите да заплати на „****“ ЕООД с ЕИК: ****, с. Д., област Р., представлявано от Е.С.С., с ЕГН: ********** съдебни разноски в размер на 400 /четиристотин/ лева.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване или протест.

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/

 

ЧЛЕНОВЕ: /п/

                       /п/