Решение по дело №55/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 юни 2020 г. (в сила от 22 юни 2020 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20207220700055
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 април 2020 г.

Съдържание на акта

                                            Р Е Ш Е Н И Е    59

 

                                          Гр. Сливен, 22.06.2020 г.

 

                                   В   И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на трети юни през две хиляди и двадесета година в състав:

 

                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЛАВ БАКАЛОВ

 

                                    ЧЛЕНОВЕ: ГАЛЯ ИВАНОВА

                                                         ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

                                                    

 

при участието на прокурора Христо Куков и при секретаря Радостина Желева като разгледа докладваното от съдия Бозукова КАНД № 55 по описа за 2020 година, за да се произнесе съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 63 ал. 1 от ЗАНН във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.

С Решение № 66/10.02.2020 г. постановено по АНД № 1660/2019 г. по описа на Сливенски районен съд е отменено НП № 466482-F488791/13.09.2019 г., издадено от Началник отдел "Оперативни дейности"-Бургас в ЦУ на НАП, с което на "Артком 7" ЕООД гр. Сливен е наложена на основание чл. 185, ал.2 изр. второ във връзка с чл.185 ал.1 от ЗДДС "имуществена санкция" в размер на 2000 (две хиляди) лева, за нарушение на чл. 33 ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, издадена от МФ вр. чл. 118, ал. 4 т.1 от ЗДДС, като незаконосъобразно.

В касационната жалба на ТД на НАП Бургас се твърди, че решението на районния съд е неправилно и незаконосъобразно. Касационният жалбоподател твърди, че в административната преписка липсват констатации, че нарушението е в резултат от неотразяване на приходи и в този смисъл наложената санкция напълно съответствала на описанието на нарушението. Нарушението било безспорно установено, правилно бил приложен привилегирования състав на чл.185 ал.2 изр.2 вр. с чл.185 ал.1 от ЗДДС. Моли съда да отмени решението и потвърди изцяло НП.

В съдебно заседание касационният жалбоподател, не се представлява. В писмено становище от пълномощник – юриск. Д. Ж. касационната жалба се поддържа.

В съдебно заседание ответникът по касацията – „Артком 7 „ ЕООД не изпраща представител. В писмено становище оспорва жалбата и моли да бъде оставено в сила решението на РС - Сливен.

Представителят на Окръжна прокуратура Сливен счита жалбата за основателна и предлага на съда да отмени решението и по същество да потвърди НП.

Касационната жалбата е подадена в срок и е процесуално допустима. Разгледана по същество е основателна.

От съвкупната преценка на събраните по делото писмени и гласни доказателства съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

На 18.04.2019 г. е извършена данъчна проверка в стопанисвания от "Арком 7" ЕООД гр. Сливен търговски обект – с. м. „О.“, находящ се в гр. С., ул.“С. К.“ № ... Установено било, че оборотът от извършените продажби по междинен дневен отчет от 2 бр. ФУ в обекта в деня на проверката е 533.09 лева, след приспаднато сторно от 55,89 лв., фактическата наличност на паричните средства е в размер на 833,19 лева, а касовият апарат в обекта разполага с функция "служебно въведени" и "служебно изведени" парични средства, но такива не са отразявани. Установена била  положителна разлика в размер на 300.10 лева, която е в повече от данните по направените записи в касов апарат. Резултатите от проверката били обективирани в протокол № 0310997/18.04.2019 г. За констатираното нарушение на търговеца бил съставен акт за установяване на административно нарушение № F 488791/28.05.2019 г. В него търговецът посочил като обяснение, че разликата се дължи на неотразена в касовите апарати начална касова наличност от 150 лева за всяко ФУ.  Въз основа на съставения АУАН е издадено НП №466482- F488791/13.09.2019 г. Това постановление е обжалвано пред РС Сливен.

За да отмени НП първоинстанционният съд е приел, че при издаването на НП е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, доколкото в  обстоятелствената му част е посочено, че разликата се дължи на неотразяване на приходи; квалификацията на нарушението по чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства била правилна, но неправилно била наложена административна санкция на основание чл.185 ал.2 изр. второ във връзка с ал.1 от ЗДДС, вместо да бъде наложена санкция по чл.185 ал.2 изр. първо от ЗДДС. Във връзка с гореизложеното районният съд приел, че дружеството е в невъзможност да разбере за какво нарушение е санкционирано и по този начин е възпрепятствана възможността му адекватно да организира защитата си, поради което отменил изцяло НП.

Решението е валидно и допустимо, но неправилно. Подадената срещу него касационна жалба е основателна.

Съгласно чл. 185, ал. 2 от ЗДДС извън случаите по ал. 1 на лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл. 118 или на нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лева или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци в размер от 3000 до 10 000 лева, като изречение второ регламентира изключение, свързано с прилагане на по-ниска санкция - тази по ал. 1, когато нарушението не води до неотразяване на приходи. По делото липсва спор относно факта свързан с установената наличност на средства в търговския обект в размер на 833,19 лева, отчетеното по дневния фискален отчет в размер на 533.09 лева и установената разлика в размер на 300.10 лева. Правилно и в съответствие със събраните доказателства РС Сливен е установил неизпълнение на задължения фиксирани в чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 година на Министерство на финансите за отразяване на промяна в касовата наличност чрез съответните операции за служебно въвеждане на суми в касата на обекта с регистрирането им в монтираното и функциониращо фискално устройство. Съгласно цитираната разпоредба извън случаите на продажби, всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) следва да се регистрира във ФУ чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми.

Приемайки, че е нарушена разпоредбата на чл. 33, ал.1 от Наредба № Н-18 на Министерство на финансите, административнонаказващият орган очевидно е преценил, че разликата в касовата наличност не се дължи на продажба. Вмененото във вина на търговеца нарушение е индивидуализирано от АНО в степен, позволяваща на нарушителя да разбере в какво е обвинен и срещу какво да се защитава, като коректно са посочени нарушените материалноправни норми. Районният съд правилно е приел, че АНО коректно е квалифицирал извършеното деяние като нарушение на разпоредбата на чл. 33, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 година на МФ, но незаконосъобразен е изводът му, че санкционната норма в обжалваното НП е приложена неправилно. В конкретния случай липсват констатации както в АУАН, така и в НП, че разликата се дължи на неотразяване на приходи от страна на търговеца. Напротив както в акта, така и в НП е отразено, че търговецът не отбелязва всяка промяна в касовата наличност със съответното записване в ФУ момента на извършването й, каквото представлява въвеждане на сума в касата в началото на работния ден. Относимата норма за случаите, когато нарушението не води до неотразяване на приходи, е текстът на чл. 185, ал.1 от ЗДДС. В случая на повдигнатото обвинение съответства именно приложената от АНО санкционна норма на чл.185 ал.2 изр. второ във връзка с ал.1 от ЗДДС.

По изложените съображения касационната инстанция счита, че районният съд е постановил неправилен и незаконосъобразен съдебен акт, който следва да бъде отменен и постановен нов по съществото на спора, с който НП да се измени, като наложената имуществена санкция се намали до минимума предвиден в разпоредбата чл. 185, ал.1 от ЗДДС, а именно на 500 лева.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, Административен съд – Сливен

                                   

                                               Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 66/10.02.2020 г. постановено по АНД № 1660/2019 г. по описа на Сливенски районен съд, като вместо него ПОСТАНОВЯВА:

 

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 466482-F488791/13.09.2019 г., на Началник отдел „Оперативни дейности"-Бургас в ЦУ на НАП Бургас, издадено въз основа на АУАН № F 488791/28.05.2019 г., с което на основание чл. 185, ал.2 изр. второ вр. с чл.185 ал.1  от ЗДДС на "Артком 7" ЕООД гр. Сливен е било наложено административно наказание "имуществена санкция" в размер на 2 000 /две хиляди/ лева за извършено нарушение на чл. 33, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ като НАМАЛЯВА размера на административно наказание – имуществена санкция от 2000 / две хиляди/ на 500 /петстотин/ лева.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:

            

 

                                                                   

                                                                                   ЧЛЕНОВЕ: