№ 529
гр. София , 17.08.2021 г.
АПЕЛАТИВЕН СЪД - СОФИЯ, 5-ТИ ТЪРГОВСКИ в закрито заседание на
седемнадесети август, през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Иво Димитров
Членове:Величка Борилова
Зорница Гладилова
като разгледа докладваното от Величка Борилова Въззивно търговско дело
№ 20211001000745 по описа за 2021 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда н чл.25, ал.4 ЗТРРЮЛНЦ и е образувано по жалба на
Агенция по вписвания /АВ/, чрез старши юрисконсулт Т.Ф. насочена против Определение
№ 26/14.06.2021 г., постановено по т.д. № 61/2021 г. по описа на ОС Враца с което е
отменен отказът на длъжностното лице по регистрацията /ДЛР/ при АВ с №
20200219152311-2/10.05.2021 г., с което е отказано вписване по партидата на
ТПЗК“Импулс“ гр.Криводол искане за промяна на обстоятелствата по партидата на
кооперацията, изразяващи се в заличаване на председател и вписване на нов председател,
заличаване на членове на УС и вписване на нов УС, заличаване на членове на КС и вписване
на нов КС и е постановено вписване на заявените обстоятелства по заявление с вх.№
20200219152311.
В жалбата се правят оплаквания за неправилност на първоинстанционното решение,
поради постановяването му в противоречие с материалния закон –ЗТРРЮЛНЦ и Закона за
кооперациите /ЗК/.
Поддържа се, че първоинстанционният съд неправилно е приел, че в казуса са налице
предвидените ЗК и ЗТРРЮЛНЦ предпоставки за вписване на поисканите със заявлението
промени по партидата на ТПЗК“Импулс“ гр.Криводол.
По подробно изложени съображения в подкрепа на тези твърдения е поискано от
настоящата инстанция да отмени първоинстанционното решение.
В отговора по жалбата насрещната страна, чрез председателя на кооперацията,
поддържа на първо място недопустимост на подадената жалба, а алтернативно –
неоснователност на същата.
Софийският апелативен съд, в решаващия състав, като съобрази доводите на страните и
съобрази данните по първоинстанционното дело, приема следното:
Жалбата на Агенцията по вписвания /АВп/, макар да е подадена в рамките на
преклузивния срок по чл.25, ал.4 от ЗТРРЮЛНЦ срещу подлежащ по въззивен контрол
1
съдебен акт, е процесуално недопустима и следва да се остави без разглеждане.
На първо място следва да се посочи, че настоящата инстанция приема обжалвания
съдебен акт за валиден и допустим независимо, че в разрез с установеното от чл.25, ал.4
ЗТРРЮЛНЦ, първоинстанционният съд се е произнесъл по повдигнатия пред него правен
въпрос не с решение, а с определение.
Доколкото няма спор в теорията и практиката, че видът и характерът на акта, с който
се произнася съда, се определя от това какъв въпрос е разрешен с него, а не от
наименованието му, в случая е безсъмнено с оглед съдържанието на обжалваното
определение, че с него ОС Враца се е произнесъл именно по въпроса относно правилността
на постановения от АВп отказ по заявлението на ТПЗК“Импулс“, с.Криводол.
Ето защо и макар да е наименован определение, напрактика обжалваният съдебен акт
има характера на решение по смисъла на чл.25, ал.4 ЗТРРЮЛНЦ.
С това пояснения според решаващият състав подадената срещу него въззивна жалба от
АВП се явява процесуално недопустима поради обстоятелството, че вкл. и в настоящата си
редакция нормата на чл.25, ал.4 ЗТРРЮЛНЦ /доп. с ДВ бр.105/2020 г./ не признава в лицето
на АВп активна процесуална легитимация на жалба срещу постановените в производството
по чл.25, ал.4 от с.з. съдебни решения.
Това е така, защото редакцията на нормата не сочи на такава легитимация – не съдържа
изрично указание за последното, като единствено предвижда връчване на постановеното
решение на съда на АВп, без изрично да е посочено, че това влече след себе си други
процесуални последици – активна легитимация за обжалването му.
Аргумент в горната насока може да се извлече и от кратките мотиви към законопроекта
/МОТИВИ към проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за изпълнение на
наказанията и задържането под стража (№ 054-01-104 от 13.11.2020 г., 44-то НС)/, според
които с извършените промени /без да става ясна връзката между Закона за изпълнение на
наказанията и задържането под стража и Закона за търговския регистър и регистъра на
юридическите лица с нестопанска цел/ се цели единствено преодоляване на възникнали
противоречия в съдебната практика относно задължението за разноски в производствата по
обжалване на отказите на длъжностното лице по регистрацията по реда на чл.25
ЗТРРЮЛНЦ.
На отделно самостоятелно основание при даване отговор на поставения въпрос относно
липсата или наличието в лицето на АВп на активна процесуална легитимация на жалба
срещу постановените в производството по чл.25, ал.4 от с.з. съдебни решения, решаващият
състав съобрази задължителните указания, дадени в мотивите на т.7 от Тълкувателно
постановление № 2/19.05.2015 г. по т.д. № 2/2014 г. на ВКС и ОСГК на Първа и Втора
колегия на ВАС.
Според тях, регистърното производството е особено производство, в което
длъжностното лице по регистрация е длъжно да извърши предварителна проверка за
спазване на предвидените в ЗТР изисквания относно формата на представените документи и
съответствието им с материалния закон. Производството е охранително - едностранно и
безспорно, целящо да осигури съдебно съдействие на търговци и клонове на чуждестранни
търговци за вписване на подлежащи на вписване обстоятелства и за обявяване на
подлежащи на обявяване актове. Тази дейност по вписване и обявяване в ТР не е
административна. Актовете, с които регистърното производство приключва - вписване,
заличаване, обявяване или отказ за вписване - не са индивидуални административни актове,
а са актове с правно значимо действие. Те не съдържат властническо волеизявление, с което
да се осъществява държавно управление. Осъществяваната държавна намеса е строго
регламентирана, ограничена е до точно изброени действия и не засяга чужда правна сфера.
Предвиденият контрол за законосъобразност на постановения отказ е гражданскоправен.
Същият е уреден е в чл.25 от Закона за търговския регистър, като е посочено, че
2
компетентен да се произнесе е окръжния съд по седалището на търговеца или клона на
чуждестранния търговец. Съдът разглежда жалбата еднолично, в закрито заседание, по реда
на глава ХХІ от ГПК „Обжалване на определенията”, а неговия акт подлежи на обжалване в
7-дневен срок пред съответния апелативен съд, чието решение е окончателно. Контролът е
идентичен с този за охранителните актове и изключва приложимостта на административния.
С оглед така очертаните специфики на регистърното производство и регламентирания
съдебен контрол по отношение постановените в неговия ход актове на длъжностните лица
по регистрация безсъмнено е, че дори и след изм. с ДВ бр.105/2020 г., с чл.25, ал.4
ЗТРРЮЛНЦ на Агенция по вписванията не е придадено качеството на страна в
охранителното производство по вписване и обявяване, защото и след тях същото
продължава да се развива пред нея и актът, постановяван от длъжностното лице продължава
да има качеството на охранителен такъв, рефлектиращ единствено върху правната сфера на
заявителя.
Поради последното и единствено легитимиран да обжалва отказа на Агенция по
вписванията е именно заявителят, а същата, в качеството си на решаващ юрисдикционен
орган, няма качеството на страна в охранителното производство и следователно не би могла
да разполага с правото да обжалва акт на съда, постановен по повод обжалване на нейни
актове.
Процесуалното право да подаде жалба срещу постановен от юрисдикционен орган акт
/отказ/ в рамките на гражданския процес, част от който е охранителното производство,
принадлежи на страната в това производство, като с нея се цели отстраняване на порочните
действия на Агенцията по вписвания като решаващ орган.
Това принципно разрешение се отнася до производството, което се развива пред
Окръжен съд при разглеждането на подадена от заявителя жалба срещу отказ на Агенция по
вписванията – то е, както вече се посочи, охранително и едностранно и страна по него може
да бъде единствено заявителят, по чието заявление е постановен отказ.
За Агенция по вписванията липсва какъвто и да е правен интерес от обжалва актовете
на съда, с които същият се произнася по законосъобразността на нейните отказите,
постановени в регистърното производство, защото смисълът на охранителните производства
е да съдействат за осъществяване на гражданските права, а в частност на регистърните -
отразяване в публичния регистър на юридическите лица на промени и актове, свързани с
тях. Регистърните производства по никакъв начин не са свързани с правната сфера на
Агенцията по вписвания и не внасят промени в нея.
Обективния правен порядък никъде не създава ред, в който да е предвидена
възможност решаващият юрисдикционен орган да обжалва актовете на съда, с които
неговите решения се отменят, защото такава възможност винаги се предпоставя от
наличието на интерес у сезиращото лице, в това число и при подаването на жалба.
В случая такъв в лицето на Агенцията по вписванията категорично липсва.
Отделно от изложеното е необходимо и да се акцентира, че решението, с което молбата
за издаване на искания акт в охранителното производство се уважава, не подлежи на
обжалване. Това общо правило е закрепено както в нормата на чл.537, ал.1 ГПК, така и в
чл.25, ал.1 ЗТРРЮЛНЦ.
В настоящия казус с обжалваното първоинстанционно решение е разпоредено да бъде
извършено вписване по подаденото от заявителя заявление, което означава, че искането на
единствената страна в охранителното производство е удовлетворено и т.к. същата няма
интерес от обжалването му, решението не подлежи на обжалване. От същото няма противна
страна, която да е засегната от постановения акт в охранителното производство, а и да е
налице такава, следва да се приложи нормата на чл.537, ал.2 ГПК и породения от това спор,
ако е за гражданско право, следва да се разреши по исков ред.
3
Ето защо според решаващият състав жалбата, инициирала настоящето производство,
се явява процесуално недопустима, поради липса на процесуална легитимация на страната
на жалбоподателя да оспорва законосъобразността на актовете на съда, постановени в
производството по чл.25, ал.4 ЗТРРЮЛНЦ и като такава следва да се остави без
разглеждане, а производството по делото – да се прекрати.
Така мотивиран, Софийски апелативен съд, ТО, V-и състав
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ частната жалба на Агенция по вписвания, на Агенция по
вписвания /АВ/, чрез старши юрисконсулт Т.Ф. насочена против Определение №
26/14.06.2021 г., постановено по т.д. № 61/2021 г. по описа на ОС Враца .
ПРЕКРАТЯВА производството по т.д. № 745/2021 г. по описа на АС София.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба в едноседмичен срок от
връчването му пред ВКС на РБълагария.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
4